Luchtzuigers verkopen niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Luchtzuigers verkopen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 14:31

Ik moet namens een vriendin haar paard verkopen.
Het is een leuke, jonge merrie mét kWPN papieren.
Alleen is het een luchtzuiger.
Ze heeft met twee handelaars contact gehad.
Één deed een bod van € 500,00 en één van € 700,00
Ze heeft dit paard nog geen jaar gelden gekocht, niet wetend dat ze lucht zoog, voor € 3500,00
Toen ze daar achter kwam was ze al te erg gehecht aan het beestje.
Nu moet ze hem dus door omstandigheden verkopen en ziet ze het niet meer zitten.
Zij denkt, omdat het een luchtzuiger is ze haar never nooit verkocht krijgt.
Is dit waar???

Anoniem

Re: Luchtzuigers verkopen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:38

Als het echt een leuk paard is, zie ik niet in waarom ze hem niet verkocht zou krijgen. In de meeste gevallen is het wel zo dat je een lagere verkoopprijs aan moet houden, als je ervan af wilt. Mensen zoeken in het algemeen geen paard met een stalgebrek, maar als ze door het luchtzuigen een paard kunnen betalen, dat anders ver buiten hun budget had gelegen, dan zijn ze veel sneller geneigd om het luchtzuigen op de koop toe te nemen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:40

Zal best meevallen denk ik.
Ik heb jaren geleden een luchtzuiger gekocht voor de slachtprijs, maar dat had niets met het luchtzuigen te maken (was klinisch afgekeurd op het linker voorbeen).
Ik heb hem jaren gehad en ben ermee naar het Z gereden en was echt een superpaardje.
Vond het natuurlijk niet leuk dat hij lucht zoog, maar hij deed het niet heel fanatiek. Ik heb er nooit wat aan gedaan en hij heeft er ook nooit problemen mee gehad.
Wel brengt zo'n paard natuurlijk wat minder op.
Gewoon even geduld met verkopen!

_Madelon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:41

Dat geloof ik niet.
Ik denk trouwens dat het ook wel aan de manier van luchtzuigen ligt.
Ik heb ook een luchtzuiger, maar dus echt niet extreem. Dandy zuigt alleen lucht wanneer hij eten heeft gehad, na een half uurtje is dat weer over. Dandy heeft een band om in stal, en daardoor is het een stuk minder geworden. bij de vorige eigenaar stond hij elke minuut dat hij kon te zuigen, nu doet hij het dus alleen nog maar als hij eten heeft gehad. Als Dandy op de wei staat zuigt hij niet, en heeft hij dus ook zijn band niet om.

Wel ben ik van mening dat je er minder voor je paard krijgt als het een luchtzuiger is. Maar als hij verder lief is en goed kan lopen en het niet extreem is? waarom dan afhaken als je hoort dat het een luchtzuiger is?

Ik weet dus niet hoe extreem het bij haar paard is, maar als ze er meteen eerlijk bij zegt dat het paard een luchtzuiger is dan schrik je mensen minder af als dat je niks zegt en ze komen kijken en zien het paard staan zuigen. Dus neem wat langer de tijd en dan komt het vast goed.

Suc6 met de verkoop.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:52

Ik heb toen wel bewust de keus gemaakt om geen luchtzuiger te kopen. De pensionstal waar ik toen ging kijken wilde geen luchtzuiger hebben. Ik had daar nooit over nagedacht, maar die eigenares wees me er op dat niet elke stal een luchtzuiger wilde hebben, wat ik overigens echt top vond
Tja ik weet niet of het niet verkoopt, iedereen stelt andere prioriteiten.
Succes met de verkoop!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:49

Als hij goed genoeg is verkoop je hem wel..ik heb zelf ook een luchtzuiger en dat is echt een goed paard hoor,als ie dat niet had gedaan had ik hem nooit kunnen kopen.Dus je verkoopt hem wel,aar je schrijft er niet bij of hij voor de rest wat kent..dat is natuurlijk ook belangrijk.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 15:57

Dat heb ik express niet gedaan.
Het is namelijk geen verkoop advertentie
Ze wordt morgen bij mij gebracht.
Dan kijk weet ik wat zeverder kan en hoe ze is.
Het is echt niet zo dat de eigenaresse die €3500,00 er voor terug wil.
Maar € 500,00 en € 700,00 vinden we gewoon te weinig....

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:05

Luchtzuigen is 9 van de 10x een maagprobleem dus ik zou daar eens naar laten kijken. Paard wat ik doe was ook een enorme luchtzuiger en na wat aanpassingen met het voer en medicijnen (poedertje voor over het eten) hoor je het vrijwel nooit meer.
Er zijn dus evt mogelijkheden die je kan proberen. De prijs die ze ervoor bieden is inderdaad te laag omdat een luchtzuiger niks minder kan dan een normaal paard.

Ylana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:14

Quarterh0rse schreef:
Luchtzuigen is 9 van de 10x een maagprobleem dus ik zou daar eens naar laten kijken. Paard wat ik doe was ook een enorme luchtzuiger en na wat aanpassingen met het voer en medicijnen (poedertje voor over het eten) hoor je het vrijwel nooit meer.
Er zijn dus evt mogelijkheden die je kan proberen.

Serieus?
Dat wist ik dus niet.
Ik ga het morgen gelijk in de groep gooien.

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:15

dan moet je gewoon goed de tijd nemen om een geschikte koper te vinden die er meer voor wil bieden dan € 700. Er zijn vast mensen die er meer voor over hebben, hangt waarschijnlijk ook samen met de mate van luchtzuigen. Doet ie het alleen na het eten of de hele dag door?!! Dit heeft zeker invloed op de prijs!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:20

[quote="Quarterh0rse"]Luchtzuigen is 9 van de 10x een maagprobleem dus ik zou daar eens naar laten kijken.

en 9 van de 10 x komt een maagprobleem door stress(mensen krijgen bv een maagzweer)

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:31

ik heb zelf geen luchtzuiger, maar zou ik een leuk paard zien die een luchtzuiger is, dan zou ik er absoluut geen moeite mee hebben!! het paard is in mijn ogen nog steeds evenveel waard. bij ons op stal staan meerdere luchtzuigers en die lopen als een trein, zijn nooit ziek, zijn vrolijk, kortom ik kan niks bedenken waarom een luchtzuiger minder zou zijn dan een niet- luchtzuiger.

500 of 700 euro vind ik dan ook veel te weinig voor een paard dat verder niks mankeert.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:41

een paard dat lucht zuigt lijkt mij niet erg hoor

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:48

Ik zou voor een luchtzuiger nooit het volle pond betalen, ook al is het een heel goed paard. De mate van luchtzuigen is misschien belangrijk als je een luchtzuiger op stal hebt, maar als ik een paard koop en de eigenaar zegt dat hij dat maar af en toe doet, dan is dat heel moeilijk te controleren of dat ook echt klopt. Er zijn ook luchtzuigers die koliek krijgen, nou daar zit ik niet op te wachten. Het klopt idd dat het vaak maagproblemen zijn die luchtzuigen veroorzaken. Misschien kun je (via een dierenarts) een maagzuurremmer proberen, mogelijk vermindert het luchtzuigen (of verdwijnt het helemaal)

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:59

idd luchtzuigers hebben vaker last van windkoliek, een da laten kijken is een optie..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:06

Als het een goed paard is raakt het wel verkocht, de prijs is natuurlijk wel lager dan voor een zelfde paard die dat niet heeft, vanwege een verhoogd risico op koliek o.a. Hou er alleen rekening mee dat je van een handelaar sowieso altijd al minder geboden krijgt dan van een particulier!!! Er is er ooit een naar mijn paard wezen kijken, mooi paard, correcte gangen maar niet spectaculair, 10 jaar oud, M2 gelopen, braaf maar wel karakter, wilde hij 1500 Euro voor geven! Paard was echt veel meer waard en uiteindelijk ook particulier verkocht. Kan dus altijd aanraden om indien mogelijk toch particulier te verkopen. Een handelaar moet het paard uiteindelijk nog met winst verkopen natuurlijk.

Even OFFTOPIC: Sherif, een maagzweer komt van een bacterie, niet van stress.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:07

De lage prijs die de handelaars boden komt door het luchtzuigen en door dat de slachtprijs erg laag is.
En een handelaar koopt eigenlijk bijna altijd voor een slachtprijs in.

Luchtzuigen begint als een maagprobleem en ontwikkeld zich naar een stalprobleem doordat bij luchtzuigen een stofje vrijkomt wat er voor zorgt dat een paard zich happy gaat voelen.
Een paard kan zo verslaaft raken aan dat gevoel dat hij het niet enkel meer doet als hij maagpijn heeft, maar gewoon om zich happy te voelen.
Een zuiger is te verkopen alleen nooit meer voor zoveel als ze hem verkocht heeft!
Ga ervan uit dat als dit een gedragsprobleem is geworden en niets meer te maken heeft met pijn dat je een paard er met een poedertje niet vanaf helpt!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:15

Maagzweren ontstaan als gevolg van een overproductie van maagzuur waardoor het maagslijmvlies wordt aangetast.
Intensieve training en stress verstoren de normale processen in de maag waardoor de productie van maagsappen veranderd. Onder stress maakt het lichaam bepaalde hormonen aan die ervoor zorgen dat het maagslijmvlies minder goed bestand is tegen maagzuur. Het maagzuur krijgt hierdoor kans om de zachte maagwand aan te tasten. Energierijke sportbrok leidt bovendien tot de productie van meer zuren dan een rantsoen dat bestaat uit gras en hooi. Paarden in de natuur paarden in de wei en recreatiepaarden zullen veel minder snel een maagzweer krijgen.
Om maagzweren te voorkomen is het van belang paarden voldoende periodes van rust te geven waarbij ze kunnen grazen, veel ruwvoer krijgen en minder krachtvoer.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:19

Kan er even niks tegenin brengen, want ik heb het wetenschappelijk tijdschrift weggegooid maar ik weet nog dat het door een bacterie kwam, kan er alleen het fijne niet van vertellen. Zal zometeen mijn vriend eens vragen, die is dr. biochemie (van hem was dat tijdschrift) en die heeft er vast meer van onthouden.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:29

Zolang ze er geen last van hebben zie ik echt het probleem niet. Ze lopen er geen pas slechter om hoor. Ok, de prijs mag iets lager dan wat ie "waard" is anders, maar echt niet zoveel. Ik vind dat mensen er té moeilijk over doen. Wij hebben hier op stal een paard staan wat echt extreem goed kan bewegen en echt een plaatje is om te zien, zijn énige minpunt is dat ie luchtzuigt. Nou, ik zou het wel weten hoor, gewoon een stroomdraadje ophangen eventueel, maar ik zou me er niet door laten tegenhouden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:33

Maagzweer komt door Helicobacter pylori, zegt mijn vriend net.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:51

Urielle schreef:
Maagzweer komt door Helicobacter pylori, zegt mijn vriend net.

Klopt!! Voorheen dacht men inderdaad dat het door stress kwam, maar na onderzoek blijkt het niet zo te zijn. Google gewoon even op oorzaak maagzweer en je krijgt genoeg te lezen.

Ik kan me niet voorstellen dat een luchtzuiger dusdanig minder opbrengt dan de prijzen die jij noemt. Ik denk alleen niet dat de paardenmarkt op dit moment erg geweldig is, dus misschien is het een kwestie van meer geduld voor de juiste koper langs komt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:59

Tja, het is zo dat we eigenlijk niet zo heel veel geduld hebben...

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:05

je moet net de juiste koper ervoor vinden.. Wij hebben ons paard verkocht aan patasje en justahorse hier op bokt, ook een luchtzuiger, niks aan de hand hoor (voor prijs pm ik je even) hij had nergens last van, liep Z1, leuk paard, leuke bewegingen, je moet gewoon eerlijk vertellen dat ie het doet en dan de juiste koper vinden....

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:47

wat een onzin zeg! luchtzuigen, weven, mensen schieten gelijk in de stress! allemaal onzin! Natuurlijk zijn er ook gevallen waarbij het luchtzuigen zijn tol eist, althans dat zeggen ze, dmv koliek. Dus de paarden die niet luchtzuigen krijgen geen koliek??
Ik heb 3 luchtzuigers op stal, een 10 jr. merrie die Z sgw, M spr. en L dressuur is, een 6 jr. hengst die ZZ loopt, en een 9 jr. ruin die zo achterlijk goed springt, dat er al heel veel geld voor is geboden.Als een paard goed presteerd, kijken ze nergens meer naar, weven of luchtzuigen is dan helemaal geen probleem, dus waarom zou dat wel zo zijn met een frisse merrie, die netjes haar werk doet, en iemand heel gelukkig kan maken? 500 tot 700,- euro wat je geboden hebt gekregen van die handelaren, is echt om je aan het schrikken te maken, in de hoop dat je het dier aan hen verkoopt, en zij zo hem weer met dikke winst kunnen verkopen. Stel dat de merrie bij hem op stal had gestaan, en jij zou komen kijken voor het dier, dan had je er wel duur aangemoeten, want dan stelt luchtzuigen niets voor! Mijn 10 jr. SGW merrie, zuigt al lucht sinds veulentje van 2 maanden! NOOIT heeft zij koliek gehad, vermagerd, of andere dingen. NOOIT!
Ook het verhaal maagprobleem is te betwisten, de een zegt: Ze zuigen lucht omdat ze maagproblemen hebben, de ander zegt: ze hebben maagproblemen omdat ze luchtzuigen! Ja hallo, wie was er eerder, de kip of het ei?? Dus, als je het aan mij vraagt, gewoon lekker te koop zetten dat paard voor het geld waarvan jij vindt dat ie waard is. Natuurlijk het luchtzuigen er wel bij vermelden. De gene die geen luchtzuiger wil, die bellen niet, de andere zijn potientele kopers.

Sucses!!!