De impuls spoor, wie heeft er ooit van gehoord?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

De impuls spoor, wie heeft er ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:27

Ik was aan het rondkijken ineen ruitersportwinkel en stuitte op een hele aparte spoor. Nog nooit had ik er zo een gezien. Toevallig loop ik net tegen een site aan die ze verkoopt. Impulssporen worden ze genoemd. Hierbij een foto en omschrijving

Afbeelding

De alternatieve sporen. De in de sporenhals aangebrachte rollen zijn zo afgesteld dat als je het paard wil activeren je geen wonden kan aanbrengen. Uit test is gebleken dat het paard wel degelijk reageert zonder dwang of pijn

Het wieltje/rolletje draait dus horizontaal ipv verticaal zoals de meeste wieltjes.

Ik zit me af te vragen of dit echt daadwerkelijk impuls op zou wekken en op welke manier de sporen werken. Het balletje/wieltje is namelijk van hard plastic, dus het zou puur een kieteleffect zijn, zou het werken?

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:32

hmm heel appart, heb ik ook nog nooit gezien. lijkt me wel dat zo'n balletje (weet niet hoe groot het "in het echt is") wel groter oppervlak heeft als normale (punt-vormige) spoort. dus misschien daardoor ook wel wat zachter in idd kietelig. wil inderdaad ook wel meer van weten.. iemand die hiermee rijd?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:32

Kunnen die bolletjes dichtklappen?

#Ymke#

Re: De impuls spoor, wie heeft er ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:34

Neej, ze kunnen alleen draaien in horizontale richting.. Er zit ijzer tussen waar ze aan bevestigd zijn, net als een gewoon wieltje...

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:42

toevallig rij ik met zulke sporen!!
Ben er zelf wel tevreden over. Mijn paard is heel goed voor mijn been maar met het vragen van buiging/stelling schiet mn been nog wel eens te kort. Omdat ik een zeer zacht spoortje zocht ben ik hier bij gekomen.

ze bevallen goed. Maar of het echt impuls opwekt....(mijn paard had al voldoende impuls dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:06

Mij lijken ze ok erg fijn voor de training!
Op concour zou ik er niet mee willen rijden, zo'n dikke bal aan je voet

Ze zijn iig heel wat vriendelijker als deze spoor... (links)

Afbeelding

Ik denk als je dit een keer goed tussen de ribben steekt er meteen een gat zit

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:12

Ik zie hier de toegevoegde waarde niet van in. Met mijn gewone dressuurprikkers kan ik ook de juiste hulpen geven. Gewoon een kwestie van de juiste coordinatie en een onafhankelijke zit. Ik geloof er al helemaal niets van dat je juist met deze sporen IMPULS opwekt. Verkooppraat lijkt me.
Met geen enkele spoor moet je tussen de ribben steken!! Als je zo met sporen rijdt kun je ze beter in de hoek van de stal gooien, dan ben je gewoon nog niet aan sporen toe.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:33

manie schreef:
Ik zie hier de toegevoegde waarde niet van in. Met mijn gewone dressuurprikkers kan ik ook de juiste hulpen geven. Gewoon een kwestie van de juiste coordinatie en een onafhankelijke zit. Ik geloof er al helemaal niets van dat je juist met deze sporen IMPULS opwekt. Verkooppraat lijkt me.
Met geen enkele spoor moet je tussen de ribben steken!! Als je zo met sporen rijdt kun je ze beter in de hoek van de stal gooien, dan ben je gewoon nog niet aan sporen toe.

ja, maar bedoel niet dat je met sporen zomaar je paard moet mishandelen tuurlijk steek je sporen niet zomaar tussen de ribben maar soms als je paard vreselijk vervelend is mag je je spoor best eens laten voelen zo bedoel ik het ,verder hoor je je been ook stil te houden en alleen verfijnder hulpen ermee geven

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:14

Nimmedor schreef:
Op concour zou ik er niet mee willen rijden, zo'n dikke bal aan je voet

valt mee hoor, ik rij er zelf ook mee op wedstrijd. Dat balletje is niet veel groter dan een knop spoortje.
T is indd een veeeel fijner spoortje dan die kastelen die je laat zien. Voor een paard als wat ik heb is het ideaal. Ze rammelen alleen als je er mee loopt, dan klinkt het net alsof je met een stel wielen aan komt lopen

Verder ben ik het ook wel mee eens dat sporen alleen geschikt zijn voor mensen die er mee om kunnen gaan want oooook soms zie je mensen....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:04

reageerd jou paard er ook anders op dan op gewone sporen?

Vraag me af of je hier wel wedstrijden mee mag rijden?

Rhythm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:09

@#Ymke# ik vraag me indd ook af of je hiermee op wedstrijden mag rijden. Je mag namelijk niet met plastic sporen rijden dan lijkt het me ook uitgesloten dat je met een spoor met plastic bolletje mag rijden... toch....

Rhythm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:14

Op de KNHS site: "Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal."

En in het overzicht van de toegestane sporen (bij dressuur) staat hij niet opgenomen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:23

als je wilt weten of ze werken moet je ze ff op willem uitproberen die mist vaak veel impuls.. dus als ze echt doen wat ze zeggen krijg je hem ermee wel naar voren

maar ga ze niet kopen..v ind ze er stom uitzien en ik denk niet dat het effect zal hebben..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:58

Ik heb in de auto even zitten nadenken, en op zich denk ik dat ze wel heel erg vriendelijk zijn, vriendelijker dan elke andere spoor. Dit omdat ze altijd van het paard afrollen ivm horizontaal geplaatste balletjes, wieltjes rollen altijd vertikaal waardoor soms toch een prikje gegeven word ipv rollen.. Of het daadwerkelijk impuls opwekt weet ik niet, maar vriendelijk zijn ze wel... Wat verzin in je de auto he

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:15

Rhythm schreef:
@#Ymke# ik vraag me indd ook af of je hiermee op wedstrijden mag rijden. Je mag namelijk niet met plastic sporen rijden dan lijkt het me ook uitgesloten dat je met een spoor met plastic bolletje mag rijden... toch....

Inderdaad, was ook het eerste dat ik dacht!

Verder ben ik zowiezo voor sporen met wiel ipv stompe sporen, deze lijkt mij ook wel vriendelijk, maar zie de toegevoegde waarde ervan ook niet echt.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:25

mijn instructrice rijdt er zelf ook mee had ik gezien. Heb ook geen idee wat de meerwaarde hiervan is

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:27

Eigenlijk wil ik ze best wel eens uitproberen, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar om ze nou daarvoor te kopen

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:30

Ik kan me voorstellen dat je ze zou gebruiken voor een paard met een extreem gevoelige huid. Maar dat impuls opwekken lijkt mij onzin.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:37

Wat ze al niet verzinnen he...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:42

Zou het ook wat zijn voor paarden die echt tegen sporen zijn?

Die van mij loopt niet meer als je met sporen rijdt en gaat er alleen maar naar trappen. Zonder loopt hij dus een stuk beter.

Niet dat ik met sporen wil gaan rijden hoor. Dat is voor mij niet nodig omdat ik geen dressuur start.

Maar die vraag kwam gewoon in me op.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:44

Ik heb zo'n extreem gevoelig paard. Ik rij zelden met sporen, maar kom nu op een punt dat het bij sommige oefeningen, de puntjes op de i wel nodig wordt. (nou ja makkelijker voor mij )

Mijn instuctrische zei al dat ik dan haar sporen met rond wiel eens moest proberen, maar ik vind die zo lang eigenlijk. Dit zou mss wel iets kunnen zijn voor mij... Waar waren ze te koop ??

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:45

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:49

Oh das niet veel, daarvoor wil ik ze zeker gaan uitproberen !!!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:51

Maar als ik kijk naar hoe mensen met sporen aandrijven, gaat dat vaak dus juist van onder naar boven. En indat geval zijn de wieltjes die verticaal staan juist goed. Ik zie eigelijk nooit iemand z'n voet van voor naar achter bewegen. (wat dus nodig is om deze rolletjes te laten werken) Dus ik weet t niet.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:55

Ik zat daar ook aan te denken, maar ik heb ze besteld dus ik houdt je wel even op de hoogte