binnen hoeveel dagen na aankoop koop ontbinden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

binnen hoeveel dagen na aankoop koop ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:40

Als je een paard hebt gekocht, binnen hoeveel maand kan je deze terug doen? Koop ontbinden? Als het paard niet aan je verwachting voldoet. Ik heb er ooit eens iets over gelezen maar weet zo niet meer waar.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:44

Volgens mij kun je alleen de koop ontbinden bij een verborgen gebrek, en dan binnen een bepaalde tijd na aankoop. Het is niet zoals met een pak servetten, met bon binnen 8 dagen ruilen

Jumper01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:55

Niet als ze tegen mij zeggen dat een paard Z gelopen heeft en achteraf blijkt dat ze L gelopen heeft.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:58

Tsja, je hebt onderzoeksplicht, je had haar levensnummer kunnen vragen en de KNHS kunnen bellen. Ik denk niet dat je dit onder verborgen gebrek kunt scharen.
Je hebt op zn hoogst teveel betaald voor het paard. Maar als ze je verder bevalt, zou ik mn verlies nemen en van haar gaan genieten.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:04

Klopt inderdaad wat Billy zegt.

Er moet een verborgen gebrek zijn, die vastgesteld is door een DA.
Als je namelijk vind dat ze niet aan je volwachting voldoet etc, dan hoeft de vorige eigenaar het paard niet terug te nemen.

Het gebeurt weleens meer, en je zou het wel kunnen proberen om gewoon de vorige eigenaar op te bellen, met de vraag om het paard terug te nemen. Zeg dan wel altijd eerlijk waarom.

Je kan eventueel voorstellen om hem geld te betalen voor de maanden dat je het paard "geleend" hebt. Dus stel het paard kost 5000 euro en je hebt het paard 2 maanden gehad. De huur zou bijv. 200 p.m zijn, dan vraag je 4600 terug voor je paard.

Ik zou daar niet gelijk over beginnen, maar als ze moeilijk doen, dan kan dit een manier zijn om ze over te halen.

Maar heb je het paard niet gereden of laten rijden dan? Dan had je toch ook het verschil kunnen zien van L of Z. Hij zou nu kunnen zeggen dat ze ooit Z heeft gelopen, maar nu terug is gevallen naar L. Het is in ieder geval geen verborgen gebrek.

Succes!

_Dunja_

Re: binnen hoeveel dagen na aankoop koop ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:12

Je kan een paard terug brengen met een verborgen gebrek die niet bij de verkoop verteld is bij particulier binnen 3 maanden en bij een handelaar zelfs 6 maanden.

Ook kan je een paard terug brengen als het paard binnen die tijd anders is qua karakter als wat er bij de verkoop is gezegd dit word dan ook genoemd onder gebrek.

Maar als een paard L is en is verkocht als Z paard tja dan heb je inderdaad pech, je had het kunnen opzoeken krijg je dan te horen..
Netjes is het zeker niet maar misschien dat je dus wel wat van de prijs af kan krijgen omdat het niet dat niveau heeft gelopen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:22

Nou ik weet zo nog niet dat dit er niet onder valt..Kheb toen heel wat uit gezocht met mijn paard..Maar het is wel zo als ik bijv een springpaard heb en die niet kan dressuren en er komt een koper en die zoekt absoluut een paard wat moet kunnen dressuren dan moet de vorige eigenaar het paard terug nemen..Ik heb dus een paard gehad wat ik voor de wedstrijden had gekocht maar er was bij mij niet er bij verteld dat als ze willig was dat je dan niets meer met haar kon..Ze moest het paard wel terug nemen..Maar met mondelinge over eenkomst kun je eigenlijk weinig maken, de rechters geven je dan vaak geen gelijk.Ze raden ook altijd aan een koop op papier te zetten maar ja dat doe je niet zo snel..
Ik zou zeggen succes..En het is erg banketstaaf idd, maar had je het niet opgemerkt met het proefrijden (testen)? Of loopt het paard aardig op Z niveau?

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:45

ik zelf zit ook in een rechtzaak verwikkeld...

Mensen hebben mijn paard direct na de eerste proefrit gekocht (geen leken), zonder koopovereenkomst, ik heb tot 2 x toe proeftijd aangeboden (getuigen bij aanwezig) maar dit hoefde niet, ze hebben geen onderzoek gedaan, ik heb niet aan dwaling (Verzwijgen) gedaan en ik ben mijn verplichtingen nagekomen.

Ik zelf heb er altijd een fijn paard aan gehad (8 jaar), M geklasseerd , Z niveau afgericht, braaf, makkelijk in de omgang en fijn te rijden in de bossen (ook alleen), buiten-en binnenbak, springwei en op wedstrijden.

Paard moest wennen op nieuwe stal, at slecht, nerveus, daar 10 x zelf gereden ging goed , mensen 2 x nagereden in mijn bijzijn (waaronder dochtertje van 10), ging prima, tot volle tevredenheid koper, alleen had hij van de 10 x 2 x schrik van de koeien in de wei ernaast of de geit in de sloot waar hij niet langs wilde.

Nu zijn zij zelf aan de slag gegaan (ik ben gestopt met hem te rijden)en is nu het paard niet meer braaf (staken steigeren,bokken etc????) en voldoet niet aan hun eisen. Mijn paard is niet meer hetzelfde, maar een verpest paard of een paard die doet waar hij zin in heeft??? Ze willen nu dat ik hem terugneem. (ik ben particulier). Tevens zeggen zij nu dat het paard ook voor hun dochtertje van 10 bestemd was...een paard van 1.68,, groot,sterk en veel front. niet echt aannemelijk???)

Mijn advocaat zegt dat dit geen (karakter)gebreken zijn, omdat het paard bij mij braaf was en dit niet is onderzocht door een DA of door hen zelf. ook bestaat er voor particulieren geen vastgestelde termijn van teruggave, mits deze (proeftijd) is afgesproken. Verder geen koopovereenkomst en 2 x proeftijd gewijgerd en geen sprake van dwaling.

Wat denken jullie van deze zaak?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:47

Altijd moeilijk paarden verkopen.
Denk dat jouw advocaat gelijk heeft, dit is geen karaktergebrek, maar onkunde van de nieuwe ruiter.

Jumper01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:51

Nee, niet gemerkt. ( Z springen )
Ik heb daar een paar parcourtjes gesrongen ( ongeveer 80 cm ) Dat ging wel goed. Thuis heb ik haar verder in de lessen gereden, een velle jelle. Uiteindelijk de wedstrijden in en ik ben nog niet verder gekomen dan hindernis 3, uitgebeld al 4x. Ik dacht wat raar voor een Z paard. Dit zou ze gelopen hebben in Duitsl. nou daar was ze dus niet bekend ( heeft ook een paar weken geduurd voor ik daar achter kwam. Bij de KNHS staat ze als L+8. Vandaar. Ik heb expres voor een Z paard gekozen. Niet voor een B of L. Toen wist ik nog niet dat ik de standen van een paard kon opvragen bij de KNHS. Dat weet ik ( zoals velen ) sinds kort. Heb het paard 05-2005 gekocht.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:58

tja je kunt de ontbindingstermijn ook laten vastleggen in een contract dat je maakt met de persoon waarvan je het paard koopt.
Bij lichamelijk gebrek mag je hem volgens mij binnen 3 maanden terug brengen, maar ik weet niet of je hem mag terugbrengen om de reden die jij aangeeft.
Als de oude eigenaren ontkennen dat ze jou verteld hebben dat het paard Z heeft gelopen heb jij denk ik geen poot om op te staan..
groetjes

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:00

Daarbij kan het paard met een ander wel Z gesprongen hebben, maar kan het zijn dat jullie als combinatie nog niet aa een parcours springen op wedstrijd toe zijn .
Jullie moeten ook naar elkaar toegroeien en vertrouwen in elkaar krijgen

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:04

Hangt er ook vanaf of je m van een particulier hebt of van een handerlaar

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:25

Nou ik vind het wel rot voor je. Het kan zijn dat jullie nog niet helemaal een combi zijn. Als ze voor de rest een goed karakter heeft en ze staat je aan dan zou ik maar heel hard gaan trainen, het is niet anders ben ik bang.

Wat listiglistje beteft: Ja zo zie je maar. Ik heb zelf gelezen in een standaard overeenkomst dat in jou geval de andere partij geen poot heeft om op te staan.

Als jij je paard goed rijdt, en de koper na 2 maanden niet, kunnen ze niet verwachten dat jij het paard terugneemt.

Ik heb ook een geval meegemaakt dat een paard geen stalgebreken had, maar door de verhuizing (stress) deze wel kreeg op z'n nieuwe stal. Ze hebben aangevochten om het koopcontract te ontbinden, maar ook dit is geen geldige reden, en hadden de kopers pech.

succes allen!

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:41

dank je! ....mijn advocaat is er nu mee bezig. Maar als ik de zaak win heb ik nog verloren, mijn eigen bijdrage aan de advocaatkosten zijn € 750,- . het paard heb ik voor € 4.500,- verkocht (was al beneden de prijs vind ikzelf, maar nu helemaal )

Om nog maar niet te spreken over alle tijd, zorgen en ellende!
Gisteren kwamen ze mij op mijn werk dagvaarden, terwijl mijn woonadres bekend is bij de tegenpartij, daar hebben zij eerder een brief aangetekend naar toe gestuurd.
Hoe onbeschoft kun je zijn!! Mijn baas is hier in ieder geval niet van gediend...en ik heb nog geen contract voor onbepaalde tijd. Dus mijn baan zou door dit akkefietje op de tocht kunnen staan! Nog niet te spreken over wat mijn collega's van mij denken (stonden erbij!!)
Ik vind dit dus laster en smaad!! Aanklagen???

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:58

Mijn paard is ook Z-springen, maar met mij erop krijg ik hem nog niet eens foutloos een B-parcours rond..

Ik ben bang dat je wat dat betreft tegen een muur staat, als het een verborgen gebrek was geweest, dan was het een ander verhaal.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:15

Wat ik niet snap is dat het paard daadwerkelijk L + 8 geklasseerd is geweest, maar dat jij er nog niet mee rond bent gekomen. Ik neem aan dat je ofwel B ofwel L bent gestart, dus op een niveau dat het beest al eerder had gelopen.
Daarnaast is er nog de vraag wat de verkoper precies heeft gezegd:
A Dit paard heeft Z-springen gelopen : dan is er sprake van dwaling en kan je de koop wellicht laten ontbinden.
B Dit paard is Z-klaar, dus kan thuis, in bekende omstandigheden, met een goede ruiter een parcours gelijk aan Z-nivo lopen. Dan zou het wel zo kunnen zijn dat jij dit niet kunt narijden (ik kan ook geen Grand Prix rijden met Salinero, terwijl het paard er duidelijk wel klaar voor zou zijn....)
C Dit paard heeft vermogen voor de Z-springen. Dan is er alleen door de verkoper verteld dat met juiste training dit paard ooit Z zal kunnen lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:59

listiglistje schreef:
ik zelf zit ook in een rechtzaak verwikkeld...

Mensen hebben mijn paard direct na de eerste proefrit gekocht (geen leken), zonder koopovereenkomst, ik heb tot 2 x toe proeftijd aangeboden (getuigen bij aanwezig) maar dit hoefde niet, ze hebben geen onderzoek gedaan, ik heb niet aan dwaling (Verzwijgen) gedaan en ik ben mijn verplichtingen nagekomen.

Ik zelf heb er altijd een fijn paard aan gehad (8 jaar), M geklasseerd , Z niveau afgericht, braaf, makkelijk in de omgang en fijn te rijden in de bossen (ook alleen), buiten-en binnenbak, springwei en op wedstrijden.

Paard moest wennen op nieuwe stal, at slecht, nerveus, daar 10 x zelf gereden ging goed , mensen 2 x nagereden in mijn bijzijn (waaronder dochtertje van 10), ging prima, tot volle tevredenheid koper, alleen had hij van de 10 x 2 x schrik van de koeien in de wei ernaast of de geit in de sloot waar hij niet langs wilde.

Nu zijn zij zelf aan de slag gegaan (ik ben gestopt met hem te rijden)en is nu het paard niet meer braaf (staken steigeren,bokken etc????) en voldoet niet aan hun eisen. Mijn paard is niet meer hetzelfde, maar een verpest paard of een paard die doet waar hij zin in heeft??? Ze willen nu dat ik hem terugneem. (ik ben particulier). Tevens zeggen zij nu dat het paard ook voor hun dochtertje van 10 bestemd was...een paard van 1.68,, groot,sterk en veel front. niet echt aannemelijk???)

Mijn advocaat zegt dat dit geen (karakter)gebreken zijn, omdat het paard bij mij braaf was en dit niet is onderzocht door een DA of door hen zelf. ook bestaat er voor particulieren geen vastgestelde termijn van teruggave, mits deze (proeftijd) is afgesproken. Verder geen koopovereenkomst en 2 x proeftijd gewijgerd en geen sprake van dwaling.

Wat denken jullie van deze zaak?

Die ga jij 'winnen' (in hoeverre je nog van winnen kunt spreken dan).

Melf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:10

Jumper: er KAN in jouw geval sprake zijn van dwaling of non-conformiteit. Voor een simpele, paard gerelateerde uitleg van deze begrippen kijk op pag. 29-33 van het boek 'Pleidooi voor het paard'.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:54

Ik had ook mijn paard tekoop staan zadelmak stond erbij.Ze was al verder afgericht ik had er zelfs al mee buitengereden maar ik dacht dan zit je altijd goed.Nou er kwamen mensen helemaal dol ervan en de volgende dag besloten om ze tekopen.Die dag erop heb ik ze gelijk weggebracht ik vond het heel moeilijk maar het word alleen maar moeilijker.Nou daar in de wei ging ook goed en opstal ook.Dus wij weg.Het waren trouwens volwassen mensen met al heel lang eigen paarden.Daar na 2 dagen gaat de telefoon onhandelbaar en levensgevaarlijk.Ze had al geprobeerd om over de staldeur teklimmen.Thuis heb ik ook een half deurtje en ze dee nooit wat als ik met die andere wegging.Maar ze hadden in de wei gereden zonder bakrand en het paard had nergens steun ze was toen tegen het hek opgelopen.Dit waren allemaal mensen van rond de 50 jaar je zou verwachten dat ze wel beter wisten.Ze vroeg wat doen we daar aan ik zei ik ga niet moeilijk doen en ik kom ze halen.Oh ja dat is goed maar wel zosnel mogelijk dus maandag weggebracht en woensdag weer gehaald.En ze zag mij en alles was weer goed ze was ook wel 100 kilo afgevallen maar er was dus niets aan dehand.Maar als ik het goed lees de verhalen van anderen had ik het helemaal niet hoeven tedoen.Maar als ik ze niet gehaald had was ze misschien in de handel gegaan.Ik heb 1 ding gezegd koop de volgende x een opgezet paard.Maar wel 2 dagen vrijgenomen en een tank benzine kwijt en heel veel tranen en ellende.Sorry voor het lange verhaal maar ik heb er heel veel van geleerd.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:48

Nadeel van dit soort zaken is dat het paard er de dupe van is en dat de boel al snel emotioneel wordt.

Ik heb mijn pony aan de manege verkocht waar ik toen al 2 maanden in pension stond. Ze hebben dus 2 maanden gezien hoe ie is en voor de verkoop is ie 2 weken in verschillende lessen uitgeprobeerd.
Ze hebben hem nu al 2 jaar en het gaat goed en ik zie hem nog wel eens.

Als het niet goed zou gaan, zou ik hem ook zonder na te denken weer terug nemen, ik zou niet weten hoe ik het financiëel moest rondbreien, maar ik laat hem niet de handel in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:08

ik heb in augustes ook een jaarling gekocht.Ik ging haar alleen kopen als ze lief was.Wij gaan kijken en idd een heel lief en makkelijk ding.Dus ze nog klinisch laten keuren rontgenlogisch was niet nodig zei de Da.
De eerste week was een drama ,ze ging door de draden ,sprong over de draden(1.20)+ sloot er voor.Ging idd over de halve stal deur.Haar stal is nu verbouwd tot een soort kooi want ze probeerde over de muren te komen ook.
Maar nu een paar maand verder is ze terug het lieve ding wat we zagen toen we gingen kijken.Echt die eerste week zag ik het ook niet meer zitten,maar nu ben ik blij dat we volgehouden hebben.het enige probleempje wat we nog hebben is dat ze met een week mankte en dat doet ze nu nog maar heel onregelmatig.Al twee keer gehad dat ik de dierenarts heb laten komen en dat die zegt van ,ik zie niks dat veulen loopt mooi.Hij is nog niet weg en ze mankt weer.Ik heb er al drie dierenartsen bij gehaals en allemaal zeggen ze groeipijnen .Maar ik heb ze ook particulier gekocht dus idd garantie's heb je dan niet.
Maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat een paard de tijd krijgt om te wennen.
En ook een ruiter kan een paard verpesten hè.Als jij een goed paard koopt en je rijd hem met 2 weken in frut ,kan je moeilijk de vorige eigenaar de schuldgeven.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:41

Mijn pony heeft bij mij anderhalf jaar de kans gekregen om te wennen.
Hij viel aan, sleurde me mee, ging er vandoor etc.
Was snel onzeker en had geen respect voor mensen.

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan om hem terug te brengen, hoe erg ie ook tekeer ging, ik wist waardoor het kwam en daarom heb ik doorgezet.

Het was overigens bij de koop al duidelijk, hij kwam zowat over z'n onderdeur en met de keuring liep hij met mij ipv andersom.
Op het keuringspapier stond ook dat ik aan het gedrag moest werken, dus bij een eventueel geschil had ik geen poot gehad om op te staan.

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:11

Als je het paard in mei hebt gekocht ben je volgens mij al te laat. 6 maanden is echt het maximum. En dat is nu.

Ik heb geleerd bij verkoop altijd af-af verkoop. Kopen en niet meer terug. Ik had in jou geval toch zeker gevraagt om een paar sprongen op z-niveau onder de ruiter aldaar.
Maar daar heb je nu niets meer aan.

Ik ben het met Billy eens verder..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:46

ppffffuuuuhhh kom net terug van het Kantongerecht........

IK HEB GEWONNEN!!!!!!

Dit berichtje voor diegene die wilde weten hoe het afgelopen is