paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 07:44

Ik zit met en probleem.
Ik rij mijn arabiertje eingelijk alleen maar buiten dat gaat allemaal heel goed maar er is alleen 1 ding, zodra ik ga draven en ik alleen rij pak ze het bit vast(denk ik ) en gaat renne het lijkt wel of ze geen gevoel in der mond heeft.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik kan merken dat het ze het bit vast pakt ook als ik met iemand anders aan het rijden bent( dan doet ze het niet) dan zit ze heel de tijd op haar bit te kouwen sommige zegen dat dat ontspanning is andere zeggen dat het spanning is.
wie kan me tips geven hoe ik dit oplos het is best gevaarlijk als ze eneens de weg over rend.
Ik heb trouwens geen bak waar ik in kan oefenen.

alvast bedankt

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:17

niemand die me kan helpen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:02

misschien is natural horsemanship wat voor je? Daar kan je je paard rijden op een touwhalster en leren stoppen op 1 teugel.

Steek je licht eens op bij

viewforum.php?f=99

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:32

dat is het probleem ik heb geen bak tot mijn beschikking en als ik zo naar buiten ga met alleen en halster denk ik niet dat dat helemaal goed gaat

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:36

een tandarts laten komen en dan verder gaan zoeken, of het zadel en hoofdstel allemaal in orde is en of ze nergens pijn heeft,
en als dat in orde is hulp zoeken en iemand met je mee laten gaan die je paardje vast houd

Erretje

Re: paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:40

Als je haar dan niet meer kan houden heb je een probleem, anders zou ik me er niet zo druk over maken.

Ik zou haar mond sowieso laten nakijken.

Je hebt bitten met rolletjes, 'balletjes' of tongbogen die het tegen kunnen gaan maar laat je goed adviseren door iemand die er verstand van heeft. De bitjes met tongboog zijn nl. wel scherper.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:06

Okej. voordat je verder leest wil ik je graag één tip geven!
GEEN SCHERPER BIT!
Misschien heeft je paardje een trauma uit het verleden. Misschien heeft ze een gebitsprobleem.. Misschien heeft ze wel een rugprobleem waar je niet van ziet.
Het meest onwaarschijnlijke kan er aan de hand zijn. Laat haar nakijken en als het niets lichamelijks is, ga dan eens naar het geestelijke kijken.
Probeer het iig niet op te lossen met een scherper bit. Hier kwel je je paard alleen maar mee en ga je het probleem uit de weg ipv het op te lossen
succes!

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:05

kimmy1986x schreef:
dat is het probleem ik heb geen bak tot mijn beschikking en als ik zo naar buiten ga met alleen en halster denk ik niet dat dat helemaal goed gaat

Dan maakt het dus nog niet zoveel uit?
Je kunt ook halster/touwhalster over/onder het hoofdstel doen, dat je met 2 teugels rijdt.

En tandarts?

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:30

tja tegen het bit vastpakken kun je op zich wel wat doen. Aansnoer neusriem met sperriem wil wel eens helpen. Maar dan moet je hem ook aansnoeren en niet miepen over 2 vingers tussen de neus en de riem. Je kunt ook een correctie stang gebruiken, dat pakken ze minder makkelijk vast. Scherper bit heeft geen zin bij vastpakken, maar een goed neusriem en een bit met een andere vorm dus wel.
succes

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:16

bedankt voor alle reacties
de tandarts is pas geweest het zadel is het 1e waar ik aan dacht en is dus ook helemaal nagekeken,
ik heb vandaag weer alleen gereden en heb daarbij het hoofdstel hier en daar wat aangepast het er een sperriepje aangehangen en het ging al beter.
over dat scherpe bit voor dat ik haar kreeg werd er western met haar gereden met en echt heel dun bitje dus dat kan het zijn dat ze en bit niet pretig vind, ik merk wel als ze zo op haar bit loopt te bijten dat ze zicht dan wel ontspand dus dat zal wel goed zijn
nu zei iemand van stal en rubberbit moet je eens proberen ik heb daar alleen geen ervaring mee wat denken jullie

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:51

Misschien is een rolletjesbit een idee? Weet wel dat ze op den duur beschadiging opleveren langs de mondhoeken. Maar beter dat dan met jou ervandoor gaan

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:07

Heb je weleens lange stukken waar je als ze er vandoor gaat de teugels los kan laten?
Mijn haf deed het vroeger ook, en natuurlijk probeer je haar op alle manieren te laten stoppen tot mijn instructrice zei dat ik eens los moest laten van voor, dat ik het haar nu makkelijker maakte door haar hoofd als het ware vast te houden en dat zij dan lekker vaart kon maken.

Natuurlijk duurde het nog even voordat ik los durfde te laten maar de eerste keer dat ik het deed stond mevrouw binnen 5 tellen stil.

Misschien is dit bit iets te dik voor haar?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:29

Sily schreef:
Heb je weleens lange stukken waar je als ze er vandoor gaat de teugels los kan laten?
Mijn haf deed het vroeger ook, en natuurlijk probeer je haar op alle manieren te laten stoppen tot mijn instructrice zei dat ik eens los moest laten van voor, dat ik het haar nu makkelijker maakte door haar hoofd als het ware vast te houden en dat zij dan lekker vaart kon maken.

Natuurlijk duurde het nog even voordat ik los durfde te laten maar de eerste keer dat ik het deed stond mevrouw binnen 5 tellen stil.

Misschien is dit bit iets te dik voor haar?

Ook een goeie!

Dat kauwen zou ik me ook niet zo druk om maken, sommigen doen het sommigen niet. Denk dat gewoon gezonde opwinding is, als het een arabiertje is zeker, die zijn toch vaak al wat 'hittepetitterig'. Zo hebben ze allemaal wel wat. Dribbelen, kauwen, snuiven, met het hoofd slaan, stampen noem maar op. Die van mij had altijd een heel raar pasje als ik buitenreed in stap. Zo heeft ieder paard zijn dingetje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:35

tjonge jonge wat een advies staat er weer tussen.
om misselijk van te worden, bah
Zijn jullie nu paardenliefhebbers?

idd, los durven laten
voor de rest toch eens een bak gaan huren en lessen
want dan leer je je paard te rijden op de zit, wat je ook buiten weer kunt gebruiken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:17

Je kan veiliger buitenrijden op een touwhalster dan met een bit, mits je de one rein stop aanleert!

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:22

runningkawa schreef:

idd, los durven laten
want dan leer je je paard te rijden op de zit, wat je ook buiten weer kunt gebruiken.

Ik zou niet weten wat voor ontzettend verschrikkelijks er tussenstaat. Maar goed jij zal het wel beter weten.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:37

dat los laten ga ik zeker is proberen.
als ik met iemand samen rij buiten dan rij ik ook bijna altijd met lange teugels dus op mijn zit,
maar ga het vanmiddag eens proberen als ik alleen rij
ik wil liever geen scherper bit want ik berijk er toch niks mee ze pakt het bit gewoon vast als ik alleen rij en rij ik niet alleen dan reageerd ze heel goed op dit bit

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:42

kimmy1986x schreef:
dat los laten ga ik zeker is proberen.
als ik met iemand samen rij buiten dan rij ik ook bijna altijd met lange teugels dus op mijn zit,
maar ga het vanmiddag eens proberen als ik alleen rij
ik wil liever geen scherper bit want ik berijk er toch niks mee ze pakt het bit gewoon vast als ik alleen rij en rij ik niet alleen dan reageerd ze heel goed op dit bit

Heel goed. Succes!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:47

....je moet eens kijken of je dit rijtechnisch kan oplossen..is het kauwen op het bit???...of is het knarsen op het bit??...pak ie aan 1 kant vast??..of is het gewoon een feest in de paardenmond??...zelf heb ik het ook gehad dat mn paard aan 1 kant vast hield en dat was toch echt rijtechnisch op te lossen, ook dit had te maken met een moeilijke en makkelijke kant van het paard..dus geen rare hulpmiddelen erbij halen, les nemen en het probleem voorleggen..kijken of het niets lichamelijks is, tandarts, DA..laat er eens iemand oprijden die beter kan rijden als jou(heb ik ook gedaan en dan weet je gelijk wat je 'fout'doet...neem er dan wel eentje van flink niveau).....

succes!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:48

Hangt het bit wel op de juiste hoogte in de mond?

Als ze zo constant loopt te rommelen met het bit is de kans groot dat het wat te laag hangt en dat is bijzonder irritant voor een paard. Bovendien kunnen ze het dan ook echt klemvast pakken, als het op de juiste plek in de mond ligt kan dat eigenlijk niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:16

mhartog schreef:
runningkawa schreef:

idd, los durven laten

Ik zou niet weten wat voor ontzettend verschrikkelijks er tussenstaat. Maar goed jij zal het wel beter weten.

Wat denk je van dat verschrikkelijk aansnoeren zodat er geen vingers meer tussen passen of het bitten aresenaal dat weer rond je oren vliegt

Als jij dat gewoon vind, zegt dat heel veel over jou...niet over mij en beter weten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:21

Ja dat aansnoeren is nou niet bepaald paardvriendelijk nee, dadelijk kan het paard niet eens meer fatsoenlijk ademhalen hierdoor. Maargoed, TS doet (nog) niet aan strakkere neusriemen of andere bitten, dus tot zo ver gaat het goed.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:23

als ik het bit iets hoger doe dan krullen de mond hoeken een beetje dat is toch niet de bedoeling.
en het is echt kauwen en ze trekt dan ook telkens de teugels uit men handen dat was ik nog vergeten te zeggen, ze doet dan der hoofd naar voren steken en trekt de teugels uit men handen.
pijn lijkt me sterk ze is nog niet zo lang geleden helemaal op de foto gezet omdat ze vast had gelegen in de wei(voordat ze vast had gelegen deet ze dit ook al) maar er was niks te vinden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:24

Gelukkig is idd Ts beter voor haar paardje dan sommige die hier reageren

En er mogen een paar kleine rimpels in de mondhoeken zitten, dus idd als dat niet is, grote kans dat het te laag hangt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:26

Paar rimpeltjes in de mondhoeken is niet erg, maar een erg betrouwbare maat voor de plaats van het bit is dat niet. Echt even IN de mond zelf kijken om de plaats van het bit te controleren. Het mag nergens tegen het gebit aan liggen.