24 per dag buiten, ook in de winter - wie heeft er nog tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mariana

24 per dag buiten, ook in de winter - wie heeft er nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:33

Hoi allemaal,

Komende winter wordt de eerste winter dat mijn paarden (een KWPNer en een Fries) dag en nacht buiten blijven. Ze staan nu een half jaar 24 per dag in de wei en dat bevalt goed dus ik wil daar graag mee doorgaan. Momenteel gaat alles goed, ze hebben een lekkere dikke vacht en ogen erg relaxed en gezond. Maar als het echt slecht weer wordt.... ik heb ze bij huis staan maar geen mogelijkheden om een schuilstal te bouwen Er staan wel wat bomen in de wei maar helaas zijn die 's winters kaal dus daar hebben ze niet zoveel aan. Ik heb voor 2 paarden een halve hectare wei dus van het gras moeten ze het niet hebben. Ik voer ze 2 keer per dag droge kuil (bijna hooi maar niet oud) en een halve kilo brok met lijnzaadolie (ik heb helaas een zandeter, dus als iemand daar nog tips voor heeft?)
Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat paarden zonder deken buiten kunnen blijven mits je ze goed voert, maar wie heeft hier ervaring mee en heeft nog adviezen? Als ik ze onbeperkt kuil ga voeren (ook al is het zowat hooi) worden ze moddervet, vooral de fries.
Alvast bedankt!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:02

Als je geen schuilgelegenheid hebt is het een must dat je ze een goede regendeken opdoet. Kou is geen probleem, maar bij langer dan 24 uur regen gaat zelfs de beste wintervacht regen doorlaten, en worden ze koud tot op het bot.

annetjuh1988

Re: 24 per dag buiten, ook in de winter - wie heeft er nog t

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:06

Mijn 2 pony's (welsh x Oldenburger en Welsh x New forrest) staan ook 24 uur per dag buiten. Ze hebben geen dekens op en hebben ook geen schuilstal of iets.
Alleen als het echt heeeel extreem vriest gaan ze een dagje op stal.
Ik ben van mening dat als je pony een goede vacht aanmaakt, hij best zonder deken buiten kan staan.
Mijn pony's zijn van de winter net beertjes, maar toch heeft het wel wat.

En in de natuur hebben ze echt ook geen dekentje op hoor

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:09

Een Fries en een KWPNer staan mijlenver van de natuur af, net zoals de meeste gecultiveerde paardenrassen. Vrieskou is voor geen enkel paard een probleem, en geen reden ze binnen te zetten. Regen wel. Bij ontbreken van een stal kun je wachten op problemen als ze geen gelegenheid hebben droog te worden/blijven.

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:12

nou sorry hoor.. onze pony's staan al een aantal jaren zo buiten en hebben nog NOOIT iets gehad.. En het is misschien zo ja als je paard een slechte weerstand heeft ofzo, dat hij ziek kan worden

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:37

ik zet mijn paarden ook gewoon buiten. Het kan zeker zonder deken. Wat het probleem van 'maar' een halve hectare is; dat het één grote modderboel wordt. Wij hebben het zelfde probleem tenzij je betere grond hebt dan wij. Ik voer mijn paarden hooi, en 2 kilo brokken en soms zelfs wat maïsmeel omdat ze bij mij erg dun worden. Wij hebben geen schuilstal, maar we kunnen eventueel, als het héél nat wordt(het is namelijk slecht voor de hoeven om de hele dag in de nattigheid te staan) ze naar binnen halen. We hebben 2 stallen. Maar ik begrijp best dat dat misschien niet mogelijk is voor jou. Het slechte weer is niet eens het probleem, daar kunnen ze wel tegen. Verder horen paarden eigenlijk gewoon altijd buiten te staan, ook in de natuur, dus het moet zeker kunnen. Ik hoop dat je er wat aan hebt (sorry met Kuil heb ik helemaal geen ervaring, ik heb alleen gehoord dat er veel meer voedingstoffen inzitten dan bij hooi.)

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:39

Ibbel schreef:
Een Fries en een KWPNer staan mijlenver van de natuur af, net zoals de meeste gecultiveerde paardenrassen. Vrieskou is voor geen enkel paard een probleem, en geen reden ze binnen te zetten. Regen wel. Bij ontbreken van een stal kun je wachten op problemen als ze geen gelegenheid hebben droog te worden/blijven.

nooit last van gehad, terwijl ik echt niet aan regendekens doe en het zelfde heb als Mariana.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:46

dekens opdoen bij paarden die 24 uur per dag in de wei staan? DAAR worden ze pas ziek van!
ik heb nu een Welsh en een fjord staan die 24 uur per dag buiten staan en geen schuil mogelijkheden hebben.
bij regen en wind keren ze de kont in de wind en klaar is Kees.
ze hebben van moeder natuur niet voor niets een vacht gekregen. zolang je ze niet elke dag gaat poetsen zodat de vetlaag eraf gaat of je de regen erin poetst is er niets aan de hand.
wel blijven bijvoeren zodat ze vet reserves kunnen aanleggen voor extra warmte.
het mijlenver van de natuur afstaan heeft niets te maken met het feit dat ze zichzelf warm kunnen houden.
zelf voer zoeken en moeten overleven kan ik nog wel inkomen dat paarden van ons dat niet altijd redden omdat ze niet dicht meer bij de natuur staan,maar daar zit het probleem niet bij 99% van alle mensen ( die dus gewoon bijvoeren).
gewoon buiten laten dus

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:50

niet poetsen en goed voeren, kan prima...zo houden wij al 20 jaar paarden van diverse rassen het klokje rond het gehele jaar buiten.
Alleen een paardje van 35 heeft in heel zware regentijden een regenjas aangehad maar verder niet....
Nooit geen problemen mee gehad.
Als ze de kans hebben gekregen om zich goed voor te bereiden en al tenminste een half jaar continu buiten staan lijkt het me stug dat je problemen krijgt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:42

Toch echt onbeperkt hooi gaan geven.
Hier heb ik ze ook 24/7 buiten staan maar bij mij hebben ze wel een schuilschuur. Ik ben het er mee eens dat een paard wel de mogelijkheid moet hebben een keer droog te kunnen worden.
Verder niet of zeer weinig poetsen (bij mij worden ze meestal gewoon de hele winter niet gepoetst alleen als ik ga rijden het ergste aan de buitenkant en de zadelplek gaat wel schoon) en onbeperkt hooi.
Ze hebben het ruwvoer nodig om de inwendige kachel aan de gang te houden, zou je dat niet doen zit je zo met een riller óf een paard wat broodmager de winter uit komt en een mager paard heeft geen reserves om zich warm te houden.

Een halve hectare, ik heb ook niet meer maar bij mij staan er 7 op én mijn huis en alle schuren/gareage enz. Niet veel ruimte dus en idd. met regen en rot weer is het zo 1 grote modderboel. Nu kunnen ze hier naar binnen als ze het buiten niet fijn meer vinden maar ze doen dat niet vaak (ja om te eten, het hooi staat wel binnen) en dan is een groot betegeld stuk waar ze droog kunnen staan eigenlijk wel een must.
Voor de zandeter kan je mudguard (heet dat zo? weet het niet zeker meer) door het voer gooien, kijk even bij de paardendrogist. Ik heb ook een zandeter staan en met al die bagger nu buiten heeft hij dat echt nodig anders staat hij zo met koliek.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:13

T@nj@ schreef:
Ze hebben het ruwvoer nodig om de inwendige kachel aan de gang te houden, zou je dat niet doen zit je zo met een riller óf een paard wat broodmager de winter uit komt en een mager paard heeft geen reserves om zich warm te houden.

Is gras ook ruwvoer? Mijn oudste (21) staat soms te rillen met nat en koud weer. Ze hebben nog veel gras in de wei staan, maar is dit genoeg om warm te blijven, of moet ik toch hooi bij gaan voeren? Ik heb ze altijd naar binnen gehaald als hij stond te rillen, maar als het kan zou ik ze heel graag buiten laten. Indien nodig met regendeken als het echt nat en koud is.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:19

Wij hebben een kwpn-er staan eigenlijk ook 24/7 buiten maar aangezien die wel steeds verkouden wordt geen dikkevacht heeft. en geen schuilstal heeft. Hebben we wel de deken opgegooid en gaat ze s'nachts lekker op stal. Het veulen is nu al een beertje en het andere paard is nog wat aan het maken!! Maar ja alleen een deken opgooien als het regent dat zou ik niet doen. Stel je bent niet thuis een hele dag en het gaat opeens super hard regenen. En een regendeken houdt niet de hele stortbuien tegen!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:53

Mijn twenter staat ook 24/7 buiten en ben dit ook van plan in de winter ze gaan niet onder de deken want hijs nog maar 2 en ik heb geen zin elk jaar aan die deken vast te zetten..

verder heeft ie niet echt schuilmogelykheid maar wel alle tijd kuil , vers, beschikbaar en ook goede kuil ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:53

MiekeB schreef:
T@nj@ schreef:

Is gras ook ruwvoer? Mijn oudste (21) staat soms te rillen met nat en koud weer. Ze hebben nog veel gras in de wei staan, maar is dit genoeg om warm te blijven, of moet ik toch hooi bij gaan voeren? Ik heb ze altijd naar binnen gehaald als hij stond te rillen, maar als het kan zou ik ze heel graag buiten laten. Indien nodig met regendeken als het echt nat en koud is.

in gras zit nu haast geen voeding meer , het is slechts buikvulling
dus zekers wel bijvoeren ! iig voldoende ruwvoer en ik geef zelfs mijn shetties in de winter een handje voer

zomers hebben ze genoeg aan het gras
hou ze swinters ook ietsjes dikker dan zomers

verder mijn appaloosa staat al 7 jaar dag in en uit buiten , mijn andalusier stond dat ook , geef altijd onbeperkt hooi en momenteel kuil omdat ik geen plek heb om de hooi droog/netjes te huiden dus kieperen we 2 kruitjes vol met kuil in de wei

als je maar een klein stukje hebt (wat ik op de vorige lokatie ook had )
is het wel prettig dat je een stuk betegeld
wij veegden dat elke dag aan en legden ook daar het hooi (tip oude vrachtwagen banden zijn ideaal om je hooi in te leggen zo waait het niet weg word het niet vertrapt en komt er dus ook geen grote hoeveelheid zand in )

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:22

mijn paard staat ook 24/7 buiten
maar wel met 2 stallen open 1 voor hem en 1 voor me shet
en als het echt hard regend merk ik toch
dat hij graag in zijn stal gaat staan

ze krijgen onbeperkt kuil
en voer ze biks peen en appels bij
en in de stallen ligt ook nog stro
zo doet hij het er prima op

dekens zou ik niet aan beginnen dan verziek je juist zijn weerstand als je hem er mee 24/7 buiten zet

maar even een vraag waarom kan je geen schuilstal bouwen?
niet aanvallend bedoeld hoor
maar ben gewoon benieuwd misschien kwa vergunning ofzo

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:29

MiekeB schreef:

In gras zit op het moement niet veel meer aan voeding, dan kan je idd beter bij gaan voeren. Ik ben echt een voorstander van onbeperkt hooi.
Het rillen is gewoon een manier om warm te worden maar zou je een echte "riller" hebben dan zal je waarschijnlijk wel maatregelen moeten treffen als het rillen niet stopt.
Ik heb 1 riller staan, een shetje, mijn kwpn-ers hebben nergens last van en staan 24/7/12 buiten (met schuilmogelijkheid) maar het shetje heeft daar in tijden van guur en nat weer grote problemen mee. Normaal staat hij met een merrie op een ander land zonder schuilmogelijkheid en zodra hij gaat rillen wordt het tijd ze naar huis te halen, dan heeft hij echt een schuilstuk nodig om droog te worden anders wordt hij hartstikke ziek.
Maar goed, dit Shetje is niet geheel gezond dus dat is weer een uitzondering.

mariana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:07

bedankt voor jullie reacties!
Fijn om te horen dat er nog genoeg mensen zijn die hun paarden gewoon 24/7 buiten laten staan. Ik heb er niet zoveel van in mijn omgeving, mensen snappen niet dat ik ze graag buiten wil laten en vinden dat al snel zielig. Ik heb wel stallen maar vind het gezonder om ze buiten te laten en daarbij heeft mijn KWPNer er hobby aan om heel hard tegen de deur aan te meppen omdat ze naar buiten wil, in de wei is ze rustig.

Voor een schuilstal krijg ik geen vergunning maar ik zit erover te denken om het hek iets te verplaatsen zodat ze onder een groepje naaldbomen kunnen schuilen. Dat is niet waterdicht, maar houdt de harde buien misschien wel wat tegen. Denken jullie dat dat zin heeft of dat dat niet zoveel uitmaakt?

Dekens vind ik zo'n gekloot daar heb ik geen zin in. Als het nou echt zin heeft maar over het algemeen zijn er (gelukkig) niet zoveel voorstanders van wat ik zo lees. Ik lees niet dat jullie paarden te dik worden van onbeperkt kuil (droge paardenkuil dan). Ze krijgen nu 2 porties per dag en vreten zich dan vol, maar ik neem aan dat als ze gewend zijn dat het voer constant aanwezig is, ze zich minder volvreten maar eten wat ze nodig hebben. Is dat ook zo of krijg ik dan baggervette paarden?

Voor een voerplek ga in een stuk betegelen met stoeptegens, daar hebben we nog stapels van in de schuur staan, dat was een goed idee.

Voeren jullie allemaal brokken bij? Is een halve kilo per dag genoeg? Zoals ik al zei hebben mijn dames snel last van zeer ronde buiken....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:18

Hoi,

Misschien een oplossing - als je wel graag een schuilstal zou willen hebben - zoek er dan 1 op wiellen...dat mag wel......
Op marktplaats heb ik er verschillende gezien....gewoon even goed (blijven) zoeken...

Ze moeten idd niet in de modder staan . Een droge plek op het land is wel een must.

Succes!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:19

Schuilplek onder de naaldbomen heeft zeker wel zin, naaldbomen blijven heerlijk groen in de winter dus daar komt dan niet meteen een mega bui dwars doorheen, dan worden ze wel wat nat maar dus niet doornat, dat zou al veel beter zijn.
Alleen wel een beetje oppassen, ik heb hier ook naaldbomen staan, mijn paarden hebben die dus allemaal totaal gestript, zit geen schors meer op en de bomen zijn doodgegaan Volgens mij is het niet giftig maar je weet maar nooit he, hier hebben ze er in ieder geval niets van gehad.

Ik voer wel bij maar het ligt er maar net aan wat je doet met je dames.
Bij mij werken ze geen van allen, ik heb ze staan van 95cm tot 1.75m en de kleinste krijgt 2x per dag 1 handje brok en de grootste zit op 2x per dag 5 handjes brok, erg weinig dus maar goed, ze werken niet én hebben de hele dag toegang tot het hooi.
Ik heb ze overigens liever wat dikker in de winter hoor, dan krijgen ze het niet snel koud en door het warmblijven raken ze ook weer een hoop kwijt.
Hier hebben ze de eerste dag dat ik ze op onbeperkt hooi heb gezet, even met zijn allen ontzettend staan schransen maar toen ze door hadden dat het gewoon niet op ging (zijn rollen van 300kg) gingen ze rustig eten. Te dikke paarden heb ik niet, hooguit de Shetjes die wat aan de ronde kant zijn maar dat hoort erbij en de wintervacht vertekend ook een beetje.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:21

superwoman schreef:
Hoi,

Misschien een oplossing - als je wel graag een schuilstal zou willen hebben - zoek er dan 1 op wiellen...dat mag wel......
Op marktplaats heb ik er verschillende gezien....gewoon even goed (blijven) zoeken...

Ze moeten idd niet in de modder staan . Een droge plek op het land is wel een must.

Succes!

Op wielen?....weet je nog waar je die gezien hebt?

BarbaLala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:24

ik zou niet zomaar een fries en kwpner buiten zetten 24/7/365. fries miss wel, eerder iig. maar kwpn vind ik toch een zwakker, minder winterbestand paard.

en idd niet in de modder en voldoende beschutting

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:47

BarbaLala, ze zet ze niet "zomaar" buiten, ze staan al een half jaar dag en nacht buiten en dat is genoeg om te wennen hoor, de vacht groeit gewoon mee naar mate het kouder wordt, dat is voor een Kwpn-er niet anders dan voor een ander paard.
Ik heb zelf o.a. 2 kwpn-ers staan, afgelopen winter lag er hier een halve meter sneeuw en heeft het zelfs snachts -20 gevroren, die hebben echt nergens last van hoor, als ze maar uit de wind kunnen gaan staan en niet door en door nat worden.
1 van die dieren heeft daarvoor zelfs 9 jaar lang in een stal gestaan, niets gewend en zeer zeker niet buiten gewend, geen moment ergens last van gehad hoor, je maakt ze zo zwak en kouwelijk als je zelf wil, ook een kwpn-er!

mariana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 17:48

Ik moet ook zeggen dat ik me om de KWPNer niet zoveel zorgen maak. Zij is echt een beer en heeft nooit wat. Ze geniet met volle teugen van het buitenleven en is een heel ander paard geworden dat toen ze op stal stond. Ik rij ook niet meer met haar en nu ook altijd buiten.... ze is van stresskonijn echt veranderd in een evenwichtig paard. Met de fries maak ik nog weleens een rit en af en toe aan de longe maar meer dan 3 keer per week zal het niet zijn en ik rij er niet mee in de bak. Gewoon rustig zodat ze niet teveel gaat zweten.
Maar goed, nu is het nog geen zwaar weer geweest dus ik vroeg me af of het dan verstandig is om ze zo te laten staan, maar aan de reacties te lezen ga ik dat zeker doen!
Hoe vaak rijden jullie met de buitenpaardjes en wat doen jullie dan?

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:51

in de winter vrij weinig en als we weggaan is het een buitenrit met veel stapwerk.
Ik ben gek op die ritten als het veel heeft gesneeuwd en de bomen behangen zijn met rijp.......inpakken en als een michelinmannetje....nu ja, vrouwtje dan....erop zitten...heerlijk!!!

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:12

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vertel gewoon hoe ik het doe.

Ik heb mijn paard ook 24 uur per dag buiten staan, het hele jaar door. Zomers leverd het gras voldoende voeding, maar in de winter niet, dan voer ik hooi bij. Ik doe dan 2 volle pakken hooi in een hooiruif zodat het hooi niet op de grond ligt waardoor het niet nat wordt door regen van boven- en van onderaf. Voor de nodige vitaminen, mineralen en spordenelementen ed heb ik een grote weidelickblok van Horslyx in de wei gezet. Deze verregend niet en bezit behalve de standaard mineralen die elke liksteen heeft, ook de vitamines en sporenelementen ed. Dit is tevens waarschijnlijk je oplossing voor je zandeter. Als het erg lang hard en veel regend doe ik haar een regendeken op. Dit houd haar met haar droge wintervacht warm en voorkomt zo regenschurft. Hierbij ook je antwoord op het ontbreken van een schuilstal. Meer is eigenlijk niet nodig. Zo doet die van mij het prima. Mocht ze meer verzorging nodig hebben, pas ik het op het moment aan, maar anders doe ik het zoals ik omschreven heb.