Hoe veilig is een trailer eigenlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Hoe veilig is een trailer eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:47

hey iedereen,

naar aanleiding van oa het artikel in Bit (over de remtest met een trailer) en hetgeen wat een docent verteld heeft in de les, vroeg ik me eigenlijk af hoe veilig of onveilig een trailer eigenlijk is?

Ik weet dat de huidige trailers zeer stevig gemaakt worden, en dus comfortabel zijn voor het paard.
Maar ik heb het eerder over het rijgedrag. Tegenwoordig zijn er zoveel gekken op de baan, dat je toch wel al eens een noodstop gaat moeten maken, of een keer uitwijken. Door voorzichtig te rijden en te proberen anticiperen ga je een deel kunnen vermijden, maar toch. Soms kan het bvb ook gewoon beginnen slingeren. Zit je dan toevallig op de autostrade, sta je daar
Nu vraag ik me dus af hoe veilig het is om met een trailer de baan op te gaan.
Wij rijden momenteel nog met een Peugeot Partner, die mag 1300kg trekken, mijn paard weegt zelf zo'n 500 kg. Dus ik zou dan opteren voor een lichtere trailer van zo'n 600 kg indien mogelijk.
alvast bedankt
xxx

Marloes_R

Re: Hoe veilig is een trailer eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:52

Je moet met een trailer rustig rijden en ver vooruit kijken. Dan kun je vaak al veel opvangen, omdat je dan minder vaak plots hoeft te remmen. Tuurlijk heb je altijd idioten op de weg, maar ik heb nooit iets engs meegemaakt. op de autoweg moet je het tempo van de vrachtwagens aanhouden, dan halen ze je ook niet in en wek je minder ergernis.
En dat slingeren: dat gebeurt meestal omdat de auto te licht is. Die kan dan het gewicht niet opvangen. Ik heb eens gehoord dat als je twee paarden op de trailer hebt staan, en ze gaan allebei stampen, je heel makkelijk kan gaan slingeren. Daarom is het van belang dat je goed naar de combinatie kijkt die je rijdt.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:54

KimS schreef:
hey iedereen,

naar aanleiding van oa het artikel in Bit (over de remtest met een trailer) en hetgeen wat een docent verteld heeft in de les, vroeg ik me eigenlijk af hoe veilig of onveilig een trailer eigenlijk is?

Ik weet dat de huidige trailers zeer stevig gemaakt worden, en dus comfortabel zijn voor het paard.
Maar ik heb het eerder over het rijgedrag. Tegenwoordig zijn er zoveel gekken op de baan, dat je toch wel al eens een noodstop gaat moeten maken, of een keer uitwijken. Door voorzichtig te rijden en te proberen anticiperen ga je een deel kunnen vermijden, maar toch. Soms kan het bvb ook gewoon beginnen slingeren. Zit je dan toevallig op de autostrade, sta je daar
Nu vraag ik me dus af hoe veilig het is om met een trailer de baan op te gaan.
Wij rijden momenteel nog met een Peugeot Partner, die mag 1300kg trekken, mijn paard weegt zelf zo'n 500 kg. Dus ik zou dan opteren voor een lichtere trailer van zo'n 600 kg indien mogelijk.
alvast bedankt
xxx

met zo'n auto mag je geen trailer trekken is te licht

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:05

Flurk schreef:
met zo'n auto mag je geen trailer trekken is te licht

waarom mag die dan 1300kg trekken? Staat toch echt op het papier, en volgens garage ist geen probleem
Wij hebben trouwens al dikwijls een trailer getrokken, verschillende merken en uitvoeringen, en nooit probleem..
xxx

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:06

Hoe zwaar is die Peugeut?
En mijn auto mag ook 1300 kilo trekken en ik heb eeb anderhalfpaardstrailer van maximaal 1250 kilo (ongeveer). Mijn trailer is pas een half jaar oud. Ik heb dat tijdens mijn e-rijlessen aan mijn instructeur voorgelegd, en hij zei dat het mocht.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:13

Lijkt me logisch, als de auto 1300 kilo mag trekken mag hij dat trekken! dus bijv. een trailer van 700kg + paard van 600.

Een trailer begint overigens nooit 'zomaar' te slingeren.
Hij slingert alleen bij een technisch mankement, als het paard echt heel erg staat de schudden/ zwaaien o.i.d. maar meestal ligt de oorzaak in het te lage eigen gewicht van het trekkende voertuig, een tehoge snelheid, plotseling en/of te hard afremmen, een te lage bandenspanning of een combinatie van deze factoren.
Als jouw auto dus zwaar genoeg is en de trailer in orde, je niet te har rijdt, kan het paard best eens een voetje verplaatsen zonder dat jij dat aan je stuur merkt hoor.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:16

De Peugeot is echt niet te licht om een trailer te mogen trekken.
Er staat ook niet voor niks dat ze 1300 mogen trekken. Dan kunnen ze het ook wel aan.

Ik gebruik voor mijn 1,5 paards trailer ook een "normale" auto, namelijk Renault megane, die mag ook 1300kg trekken.

Als je kijkt wat voor combinaties er op de weg rijden zie je vaak de gewone middenklasse auto, en dat is echt geen probleem.
En niet iedereen heeft veel geld voor een luxe, grote, zware trekauto. En waarom zou je dat doen als je het met de gewone auto ook veilig kan doen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:42

bedankt al voor de antwoorden.
heb net even in het boekje gekeken. Mijn vader zei altijd 1300kg, maar nu blijkt er 1100 kg in te staan Dat scheelt wel een hoop. Want een trailer weegt normaal altijd meer dan 600.
Dat wordt dus geen trailer...

We hebben wel al dikwijls een trailer getrokken, van kennissen enzo. En eigenlijk hebben we daar geen problemen mee gehad. De trailers wogen respectievelijk: Westfalia 750kg en Henra 620kg (stond toch zo op papieren)

Mag je daar een beetje over zitten, of gaat dat zwaar ten koste van de motor van je auto?
Zelf ben ik eerder voorstander van een klein vrachtwagentje, maar die zijn meteen wel een pak duurder in aanschaf én in verzekering en belasting.
xxx

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:47

Bij trailer werkt het tegen woordig anders.
je moet trailer + max. laad vermogen rekenen.

dus als je trailer ik noem maar even in totaal 3000 kg mag wegen.
En je hebt er maar 1 paard in staan. en weegt dan 1000 kg.
dan mag je hem nog niet trekken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:51

mja, een trailer zit er dus niet in...

Het was maar een vraag.
Droog trainen (of überhaupt kúnnen trainen) zal er niet veel in zitten deze winter
xxx

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:54

In Nederland wel hoor, Kimmy!

Je mag trekken wat er op de papieren van de auto staat. Dus als dat 1300 kg is en jouw trailer 700 kilo weegt, mag je er een paard(en) van 600 kilo inzetten, ongeacht hoeveel de trailer in totaal mag zijn.
Je bent in de war met de eisen voor het E rijbewijs. Daarin wordt wél het maximaal toegestane gewicht aangehouden.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:16

sflj,
met je b rijbewijs mag je max 3500kg totaal ledig gewicht zijn.
en je trailer mag niet zwaarder zijn dan de auto.
dus als je auto 1100 kg weegt, mag je niet meer trekken dan 1100 kg (gewicht v.d. trailer + laadvermogen)
met een auto van 2000kg mag je wel weer een trailer trekken van 1500 kg (ledig gewicht)
maar, je mag met je b rijbewijs niet zwaarder zijn dan 3500 kg

en idd, als je max 1100 kg mag trekken en je gaat meer trekken dan dat is dat zeker slecht voor de motor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:24

In Belgie mag je trekken wat er in de papieren van je auto staat.De peugot Partner van kim blijkbaar maar 1100 kg.mijn citroen berlingo 1500kg.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:25

Gaan we in dit topic nou ook al discussiëren over rijbewijzen???

Lees gewoon de FAQ, daar staat het keurig in: viewtopic.php?p=5415655#5415655

En verder: Een flinke trekauto met een trailer in goede staat en een verantwoordelijke chauffeur is veilig zat. Helaas zie je veel "ken net" combinaties van mensen die bijvoorbeeld geen E-rijbewijs willen halen.

De genoemde Peugeot Partner is wat mij betreft niet eens meer "ken net" maar "ken niet". Of je moet een kleine pony hebben.

Ik rij met een flinke bus voor de trailer, maar als paard van 1.80 en 750 kg besluit in de bocht eens even heen en weer te gaan wandelen, dan voel je dat écht wel, maar er gebeurt verder niks. Met zo'n lichte auto ervoor moet dat wel haast doodeng zijn...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:47

hmm en toch voelen wij amper dat er een trailer achter de auto hangt. Toch zeker met die Henra trailer, die is maar zo'n 600 kg..

maar goed, ik weet nu wel dat het niet goed is.

Ik had het alleen maar over de veiligheid in eerste instantie. Omdat ik zoveel gehoord heb over scharen en dergelijke
xxx

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:55

Veel mensen rijden idd voorzichtig met de trailer en door omstanders krijg je gevaarlijke situaties. Daar is nu eenmaal niets aan te doen, iedereen heeft tegenwoordig haast en wil niet achter zo'n paardenkar hangen.

Wat betreft veiligheid kun je zelf een hoop doen:
Ik heb neergezet hoe ik zelf op reis ga... natuurlijk is dat ieder voor zich en is het slechts mijn manier, maar wieweet haalt iemand er een goede tip uit...

* goede auto / trailer combinatie
* altijd links laden als je met 1 paard in een 2-paards trailer weggaat (ivm moeten uitwijken in de berm)
*Zelf heb ik de achterkant altijd dicht, scheelt met vrachtwagens die zowat in je trailer kruipen en lichten etc wat van achter komt en de paarden laat schrikken.Wel de raampjes voor open
* Geen bedding erin, benauwde kleine ruimte en zelf produceren ze erg veel warmte in zo'n hokje (wel goede vloer hebben dan)
* Geen dikke dekens op (liefst geen), worden snel te warm in zo'n trailer, ik heb een fleece of ander dunzweetdekje op en hij is geschoren, heeft het niet koud)
*Altijd goed inpakken (bandages met lappen, staartbandage etc) ik zie nog veel paarden die bloot de trailerr ingaan omdat ze zo braaf zijn...totdat hij er een keer naast stapt per ongeluk en open ligt of door een manoevre valt in de trailer...
*Altijd hooi, ook korte ritjes, maakt ze toch rustiger of ze eten uit stress narrig plukjes hooi...scheelt toch iets
*Geen losse rammeltjes, kettinkjes etc in de trailer, dat irriteert.

Voor wat het rijden zelf betreft....
*check altijd je verlichting elke keer, ook al was het laatst nog in orde
*check altijd of hij er goed op zit door leeg even stevig te remmen (oplooprem checken) of een bochtje te trekken.
*Zelf heb ik de trailer nooit op de rem staan als hij afgekoppeld staat thuis ivm vastzitten rem, twee bakstenen of blokjes bij de wielen werkt ook.
*1x per jaar een onderhoudsbeurt .
* Rijdt naast de "sporen" in de weg, dit voorkomt veel geschud en slingeren.
* Rijdt met veel afstand, er komen altijd kneuters voor je langs etc.
*in de file langzaam doorrijden is beter dan optrekken en stoppen, ook al valt er een groot gat waar natuurlijk etters tussen kruipen..
*Hinder niemand, als het rustig is op rechte stukken kun je best iets harder rijden (om irritaties te voorkomen)
e bochten: LANGZAAM!!, ik ga met 30 door een bocht of nog slakkiger, op dat moment schijt aan de rest.

pfff.. zal nog wel meer zijn maar verder weet ik het even niet...
Natuurlijkzijn er mensen met andere meningen of ideetjes..
Iemand nog meer tips ??? ik hoor ze graag !!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:58

Trekkend de bocht door, maar pas weer óptrekken op het moment dat de trailer weer recht achter de auto is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:06

Geloof het of niet, maar zo'n 6 weken geleden zat ik als passagier van een touringcar op de A2 en vanuit mijn hoge zitpositie zag ik daadwerkelijk een meisje van zo'n jaar of 12 in de rijdende trailer naast het paard staan.......met 120 km/uur! Dan denk ik: "Als je nou echt zo'n hekel aan kinderen hebt, verwek ze dan niet!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:52

nou zijn jullie er inmiddels uit

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:19

carola1 schreef:
sflj,
met je b rijbewijs mag je max 3500kg totaal ledig gewicht zijn.
en je trailer mag niet zwaarder zijn dan de auto.
dus als je auto 1100 kg weegt, mag je niet meer trekken dan 1100 kg (gewicht v.d. trailer + laadvermogen)
met een auto van 2000kg mag je wel weer een trailer trekken van 1500 kg (ledig gewicht)
maar, je mag met je b rijbewijs niet zwaarder zijn dan 3500 kg

en idd, als je max 1100 kg mag trekken en je gaat meer trekken dan dat is dat zeker slecht voor de motor

Lieve schat, het ging hier niet om wat je met welk rijbewijs mag trekken en verder raad ik je aan om de sticky te lezen over dit onderwerp!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:25

als een trailer op papier 600 kg weegt hoeft dat nog niet het daadwerkelijke gewicht van de trailer te zijn, het reservewiel, de rubbervloer, trapbescherming etc wordt niet meegewogen voor de papieren. Als je zeker wilt zijn van het gewicht dan zul je op de weegbrug moeten, zeker als je met 'ken net' of 'ken net niet' situaties te maken hebt, wegen is zeker weten!
(of stond dit al in je sticky margreet? )

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:28

veiligheid voor alles neem een goede stevige auto en anders niet met voldoende remcapaciteit en zorg dat alles pikobello is en rij met verstand

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 14:51

iedereen alvast bedankt voor de vele tips. Mijn vader heeft vroeger nog zijn rijbewijs gekregen, maar ik weet niet of hij dan met een trailer erachter mag of niet (zgn E) ik ga dat wel eens nakijken.
Wel zouden mijn ouders dan misschien gaan uitkijken naar een andere auto die meer kan trekken, met deze wil ik het niet meer risceren.
Tot nu toe is het altijd super verlopen. Zelfs een keer een noodstop moeten maken. De trailer stond nog steeds perfect recht achter de auto.
Misschien gewoon geluk gehad. Gelukkig maar
Alvast bedankt voor de tips!
xxx

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:07

Nog een tip: Een trailer laten keuren op zijn tijd. Zo weet je in een goede trailer op de weg rijd
verder inderdaad de tips van ElCamino, alleen wij hebben juist nooit de achterkant dicht. Dat hebben we 1 x gedaan en toen kwam onze pony helemaal over de zeik van de trailer.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:09

Laten keuren? Een soort APK voor trailers bestaat niet (zou wel goed zijn!). Of bedoel je periodiek onderhoud?