Vlas, hoe werkt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Vlas, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:41

Hoi,

Hoe werkt het met vlas?
Hoeveel gooi je erin, hoe vaak mest je uit, hoe moet je er mee omgaan ?
En als je hooi op de grond voert, is er dan niet een kans dat ze vlas mee-eten?

Groetjes karin

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:44

Ik ben begonnen met 2 balen in een stal van 3x3, elke dag de mest eruit scheppen en 1x in de week 1 baal erbij.
Ik gooi het hooi gewoon op de grond en ze eet af en toe wel wat vlas mee, maar dat is niet erg. Je kan evt. ook een plek op de grond kaal laten waar je dan hooi voert.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:46

Charos schreef:
Ik ben begonnen met 2 balen in een stal van 3x3, elke dag de mest eruit scheppen en 1x in de week 1 baal erbij.
Ik gooi het hooi gewoon op de grond en ze eet af en toe wel wat vlas mee, maar dat is niet erg. Je kan evt. ook een plek op de grond kaal laten waar je dan hooi voert.

Bedankt voor je snelle reactie!

En hoe vaak mest je de stal helemaal uit?

#Ymke#

Re: Vlas, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:44

ik gooi in een stal van 3X4 , 4 balen. Elke dag haal ik de drollen eruit en 1 keer in de 2 weken de natte pl;ekken. Verder trek ik hem wel elke dag recht. Elke week een 1/2 of een heel pak erbij... Superspul!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:51

en hoe zit het met de mestafvoer? het mag toch niet op de mesthoop omdat het niet verteerd?

Samy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:54

Wij halen elke dag de drollen en de natte plekken eruit en 1x in de week trekken wij hem helemaal leeg.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:59

Bij ons mag het wel op de ''gewone'' mesthoop.IK doe iedere dag drollen en natte plekken eruit en 1 keer per week ( zondag) een nieuw pak erin. Ik mest hem meestal na vier maanden uit. Maar ik ga terug op stro. Mijn paard maakt zo'n troep van zijn stal dat ik bijna twee tot drie keer per week een schone baal erin moet gooien.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:23

wij zijn ook over van stro naar vlas, het is veel minder werk en de stallen blijven droger. in een stal van 4 bij 4 doen we 4 balen , 1x per dag de mestballen eruit halen en de stal een beetje opschudden, 1 x per week de natte (roze) plekken eruit halen en 1 a anderhalve baal er bij op, werkt hier prima.na het schone balen bijvullen geef ik ze gelijk een plakje hooi zodat ze niet van het vlas gaan eten.

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:46

Mijn paardje staan ook op vlas. Ik heb in het begin 3 balen vlas in de stal gedaan. Ik haal elke dag de mestballen uit de stal en haal 3 tot 4 keer per week de natte plekken eruit. Elke week gooi ik er een halve baal bij. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paardje uitzonderlijk netjes is is zijn stal

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:51

bij paarden die netjes op de stal zijn werkt het perfect. Goed bijhouden de mestballen eruit halen, maar haal alleen de echt natte plekken eruit. de rest mag je prima eronder gebruiken als 'bodem'.
Een paard die door zn hele stal heen mest en dan ook nog wat drentelt, dan blijf je uitmesten. Deze paarden zetten wij gewoon op stro, want het voordeel van vlas is dan volledig weg.
Merries met veulens staan overigens altijd op stro.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:53

Ik begon met 5 balen de eerste keer, maar het was een ruime stal. Daarna alleen de natte plekken eruit en de poep. Elke week 1 baal erbij. Ik vond het niet wat, want ik had nogal een poetje op stal. en ze werd ook wat aan de dunne kant. Dus heb haar weer op stro gezet daarna

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:30

Ideaal spul vlas, ben er helemaal weg van! Mijn paarden staan op Linabox vlas van Ecobodem, perfect spul en absoluut stofvrij - heb net weer de bestelling van 84 pakken binnengekregen dus ik kan weer even vooruit deze winter!
Ik begin met minstens 4 balen in 1 stal (er moet een behoorlijke laag inliggen wil je een beetje bodem kunnen kweken).
Ik haal elke dag de mest eruit en wanneer ik een natte plek ga zien (meestal na 3 weken) haal ik die eruit, schuif de schone zijkanten naar het midden en gooi er 2 nieuwe balen bij.
Sommige mensen laten de natte plek liggen (oppotten) en kunnen wel een half jaar tot een jaar (!) met hun bodem doen, door alleen maar balen bij te gooien, op een gegeven moment is de bovenkant droog en zit aan de onderkant een flinke plak die al het vocht absorbeert.
Ik heb het op die manier nog niet voor elkaar gekregen (jammer want het bespaart énorm vlas!) maar mijn paarden smeren nu eenmaal wat meer en ik wil ze graag in een schone stal hebben, vandaar dan maar 1 x in de 3 weken de natte plek eruit.

Hooi voer ik gewoon op het vlas, paarden zijn heel selectief en kunnen precies ieder sprietje uit het vlas zoeken, zonder dat ze veel vlas meekrijgen. Als je het eng vind om hooi op vlas te geven, veeg je desnoods het vlas op een plek weg en geef je het hooi op de kale vloer.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:09

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:13

Ik heb 2 schone paarden en een shet op vlas staan.
Ideaal.

Begonnen met 3 balen erin, bij de shet iets minder want zijn box is iets kleiner.
Haal nu elke dag de drollen eruit, natte plekken liggen in 1 hoek, drollen liggen in een andere hoek, dus kan wel zeggen dat het een makkie is.
Helemaal leegmaken doe ik dus ook niet, schud het wel elke week op, maar gebruik dus maar voor 3 boxen zo'n anderhalve baal in de week.

Voor vieze paarden is het niet zo geweldig zie ik bij mij op stal, die staan snel op de stenen omdat ze idd alles uitsmeren, en de hoeken indouwen.
Die zouden echt om de dag leeggehaald en opnieuw gevuld moeten worden, dan wordt het wel een duur geintje.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:02

Samy, als je het zo doet zoals jij het doet, dan is het hele effect van het vlas weg, dan kun je net zo goed weer op stro of zaagsel oid gaan staan.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:16

Bedankt voor deze vele reacties!

Mijn pony staat nu op stro, en maakt er zo'n potje van dat hij elke keer in een vieze natte stal staat.
Maar bij zijn oude eigenaresse stond hij ook op vlas, en dat ging super. Vandaar dat ik graag wil overstappen.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:25

Je moet eens in de 12 weken de stal leeghalen, en echt helemaal leeg want als je de stal nooit leeg haalt gaat heel de 'ritme' door de war en werkt het niet meer...

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:27

LauEef schreef:
Je moet eens in de 12 weken de stal leeghalen, en echt helemaal leeg want als je de stal nooit leeg haalt gaat heel de 'ritme' door de war en werkt het niet meer...

En mag je het wel gewoon op de normale mesthoop gooien? Want de manege-eigenaar mag dat niet omdat vlas niet verteerd?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:54

LauEef schreef:

Welk ritme?
Wij gebruiken ook pensionstal voor de 25 paarden en doen dit nu al goed anderhalf jaar.
Een hele atl leeghalen doen wij praktisch nooit.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:27

RaQuKA schreef:
LauEef schreef:

En mag je het wel gewoon op de normale mesthoop gooien? Want de manege-eigenaar mag dat niet omdat vlas niet verteerd?

Wij hebben ze ook alle 13 op vlas staan, en gooien alles gewoon op de mesthoop. Aan het einde van de winter/begin voorjaar gaat alles over het land, en groeien dat het gras daarop doet!!
Wij hebben ze op Lavor staan, werkt prima! In een lege stal (van 3x3) doen we 3 pakken vlas, dan de eerste 2 weken de drolen eruit scheppen en gladtrekken elke dag. Daarna per week een half pak erbij 'opstrooien'. Zo houden we de stallen 3 tot 6 maanden schoon, ligt aan de smerigheid van het paard. De schoneren houden hun box de hele winter schoon, de viezerikken krijgen 1 keer (en soms 2) een hele nieuwe vulling.
Met voeren houden we de voorste halve meter van de stal leeg, odat ze daar hun hooi krijgen. Dan eten ze het vlas ook niet mee, al is het niet zo heel erg als ze er iets van binnenkrijgen, veel is dat toch niet.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:28

RaQuKA schreef:
LauEef schreef:

Haha, dat klopt niet hoor. Er is niets dat BETER verteerd dan vlas....

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:02

Ik heb met de allereerste keer vlas er 4 pakken in gegooid, nu vul ik het bij met 1 pak per week.

mest er elke dag uit halen, het natte vlas doe ik 1x per week.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:22

ik heb eens gehoord dat het giftig is als je paard ervan eet...is dat zo?

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:16

Of het giftig is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het verstoppingen dus koliek kan veroorzaken waaraan een paard kan overlijden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:20

Arabstables, bij mij op stal werd verteld dat het minder kans op koliek had dan stro, sowieso al omdat er minder van gegeten wordt.

Nou heb ik er verder wat dat betreft weinig verstand van, dus nam aan dat toen ze dat vertelde het waar was, mijn paardjes eten er sowieso niet van.
Maar hoor wel veel tegenstrijdigheden wat dat betreft en dat vind ik altijd ietswat creapy.

Misschien dat het dan gewoon een verkooppraatje was?