Doorgaan met springen of stoppen en pony verkopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moet ik doorgaan met springen of stoppen en pony verkopen?

Doorgaan met springen en pony houden.
Geen stemmen
Stoppen en pony houden.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Dustinlover

Doorgaan met springen of stoppen en pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:08

Hallo allemaal,
Zoals vele van jullie wel weten heb ik 2 jaar geleden men rug gebroken met springen en over de kop gegaan en bewusteloos geweest door springen(val ongelukken dus).
Nu had ik een paar weken terug weer een wedstrijd HC gesprongen na 8 maanden(zolang was ik weer bang na mijn eerste wedstrijd L).
Ik heb toen een foutloos parcours gesprongen en ben een paar weken later eerste keer weer L gestart.
Dit ging dus helemaal niet goed aangezien ik alles vergat behalve de hoogte van de hindernissen en tjah ik zat dus niet mee en zat hem in zen mond(dat doe ik anders ook wel een beetje in het parcours maar me pa wil niet voordat ik het parcours in ga zeggen handen naar voren dus dan vergeet ik het )
En tjah nu ben ik weer bang, pony sprong wel door maar niet meer bij 5B omdat ik hem echt heel erg tegen zat en bij 6 had ik hem zelf stilgezet.
Ik heb hier filmpjes van de E-B in Udenhout met het HC dus niet officieël.
http://www.zippyvideos.com/4500697672226676/kort/]kort.wmv
http://www.zippyvideos.com/8468612282226816/filmkort1/]filmkort1.wmv
Ik hoop dat jullie een advies hebben maar wees asjeblieft wat mild want ik heb dit op eigen houtje gedaan zeg maar heb geen springles gehad in die 8 maanden...
Mijn pony vind dressuur niet echt leuk aangezien het een echte springer is...
Ik wil het beste voor hem want het is een echte topper(brabantskampioen 2004 M paarden en hij is 1.53 en Z startgericht met 18 winst)

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:12

tjah, die beslissing kunnen wij natuurlijk niet voor je maken maar je moet heel erg goed nagaan wat het beste en leukste voor jou en voor je pony is. Als je bang bent met springen kan je het natuurlijk altijd weer opbouwen of iig proberen en het een tijdje aankijken met goede les. Als het dan echt niet werkt kun je altijd nog beslissen. Ook moet je gaan kijken of je het springen nog wel echt leuk vind en of je er wat dat betreft nog mee wilt doorgaan, niet alleen omdat je pony het leuk vind.

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:12

Ten eerste, je rug breken is niet niks. Verder vind ik dat je op dat filmpje wel wat stijf zit..maar ik zou ook niet snel alle vertrouwen weer hebben, en ondanks dat je stijf zit springt je pony er wel lekker overheen.
Mijn advies?
neem les, ga weer trainen, ga lekker met je pony aan de gang win je complete vertrouwen weer terug en ik denk dat je dan nog lekker lang door zal kunnen springen.
Het is idd eeen beetje eng om zo maar weer te gaan springen. Ik zou zeggen begin iets rustiger aan. Het is namelijk moeilijk om als je 8 maanden niks gedaan hebt en je rug gebroken door een val bij een concours om dan meteen weer hoog te beginnen.

Veel suc6 ermee iig!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:17

tja als je pony wel waanzinnig graag wil maar jij bent erg bang(wat erg lochisch is na zo'n ongeval) denk ik dat je toch moet kieze voor de pony zijn eigen plezier en niet voor je eigen.
Wat betreft het rijden zelf, ziet er goed uit maar idd je handen is wel een groot minpunt.
Maar ondanks al 8 maanden geen les toch netjes.
Denk dat goed trainen(en weer bij het beginpunt beginnen) een hoop doet, verkopen kan altijd toch nog?

femke_black

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:19

ik heb erg veel bewondering voor je en het ziet er echt wel netjes uit...

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:19

Heej!
Ik had het ook moeilijk gevonden als ik mijn rug gebroken had, dan vind ik het heel erg knap dat je toch weer ben gaan springen.
Het is heel jammer dat je geen vertrouwen meer heb maar terrecht (Dat zou ik ook niet meer hebben)
Nu je vertrouwen weg is en hem dan in de weg zit is het ook niet fijn voor Dustin.
Ik vind het wel heel jammer voor jullie beiden volgens mij had je echt ver gekomen met hem, maar hoewel hij geen dressuur paardje is kan je mischien beter met een ander paardje gaan rijden (mischien komt dit raar over, niet zo bedoeld) maar het lijkt me gewoon echt niet fijn als je geen vertrouwen meer heb.
Trouwens het filmje vind ik er wel goed uitzien hoewel je hem wel in hield.
En ik vind het ook leuk dat je L1 dressuur met hem ben..

Ik denk dat je echt zelf moet beslissen wat je wil
Groeten Machteld.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:24

Misschien past een andere pony toch beter bij je.
Ik weet niet precies wat jij wilt? maar het lijkt me duidelijk dat je eigenlijk niet wil springen. Ik denk dat het ook beter zou zijn voor de pony als er iemand op komt te zitten die wil springen en dat ook goed kan. Ik vind je er op de fimpjes er ontzettend stijf op zitten en dit lijkt wel op angst. Het is toch beter voor jou en je pony als jullie het beide leuk vinden? Misschien kan je dan beter je pony verkopen zodat hij bij andere mensen een leuk plekje krijgt. Jij kan dan een pony naar jou wens kopen en dan zijn jullie beide gelukkig. Natuurlijk is het makkelijk voor mij om dit te zeggen. Maar geloof me uiteindelijk krijg je er geen spijt van.
Veel succes met deze beslissing.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:26

Ja dustin heeft al één keer te koop gestaan alleen de mensen die kwamen zijn ook weer weggegaan zeg maar omdat of hij was te duur(€7000)en een van de meeste gevallen was dat ze hem eigenlijk niet aan konden(hij is heel erg heet en ook met dressuur maar vooral met springen vandaar ook mijn pessoa bit).
Ik ga vrijdag weer een oefenparcourtje op 80cm proberen maar ik dacht als ik wat meningen heb over wat misschien beter is dan is de keuze misschien wat makkelijker aangezien ik al meer als een half jaar erover na aan het denken ben.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:29

@ muislover ik wil heel graag springen alleen door mijn vallen ben ik bang geworden en ben er 3x bovenop gekomen maar nu weer bang en of het me een 4e keer gaat lukken weet ik niet.
Als dustin verkocht zou worden wil ik toch geen vaste pony maar pony's kopen voor de handel...
Ik ga ook nog proberen om anders iemand te zoeken om dustin te laten springen(als het van me vader mag).
Want met dressuur is een ding hij kan het super goed(anders haal ik geen 182 punten met 7 punten verschil op de 2e plaats)maar als de zin er niet is dan kan ik net zo goed zelf lopen

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:30

Neem in ieder geval les en kijk dan eens verder

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:31

Ik vind het er niet zo verkeerd uit zien ok je handen geef je niet echt mee en dat is niet goed voor de pony

Wat ik zou doen begin rustig met balkjes lopen , cavaletti en zo steeds wat hoger en hoger , komt er een probleem terug een stapje terug gebruik mss een nekriem voor in het begint erug meer hou vast ?! Neem ook lessen probeer niet op je eigen te springen

lynn

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:40

Ik zou stoppen met dit paardje, en een ander paardje nemen.
Het paard heeft geen lol in dressuur en jij niet in springen.
Als hij terechtkomt bij iemand die wel van springen houdt, heeft hij het ook naar zijn zin.
En dan kun jij een paardje naar je hart kopen.

Wel naar trouwens, dat je gevallen bent.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:05

ben het ook met misshaffie eens
Er zijn zat paardjes! en daar zit er echt wel 1 voor jou tussen! Je moet gewoon geduld hebben met zoeken.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:34

Gewoon lekker met hem doorgaan, goed les nemen en rustig opbouwen, niet te veel willen.
Eventueel een bijrijdster nemen die af en toe eens lekker met hem gaat springen.

Walco_Aqua

Re: Doorgaan met springen of stoppen en pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:28

Ik zou gewoon dispensatie aanvragen bij de KNHS. Dat betekent dat je dus weer B mag gaan rijden. Ik zou gewoon zeggen dat je je rug en zo hebt gebroken en dan vragen of je weer B mag starten. Ik denk dat je daar je vertrouwen wel weer van terug krijgt.

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:34

Ik vind het ontzettend knap van je, dat je weer hebt gesprongen.
Misschien zat je wat gespannen op je pony, maar toch dapper dat je dit hebt gedaan. Misschien even een stapje terugnemen en iemand die je begeleid? En daarna beslissen wat je wilt.

Veel succes!

Linda

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:47

de pony heeft het waarschijnelik in zich de top te halen...maar niet met jou.
Doe wat je zelf graag wil, waar gaat je voorkeur naar uit?
en vreselijk dat je je rug gebroken hebt!!

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:27

@Lynnlovesyou ik ben niet bang dat ik eraf val want ik spring ook zonder zadel en hoofdstel(niet hoog maar 50cm maximaal op paardje van 23).

@ misshaffie: ik denk niet dat er in mijn woorden sta dat ik het niet leuk vind want ik weet zeker maar dan ook zeker dat ik dit het einde van de wereld vind.
Alleen ik heb het hier thuis niet zo makkelijk(echt niet)en word meer gepusht om hoger te springen dus daarom dat ik ook niet naar een les toe ga omdat ik dan niet bij 80/90cm stop kan zeggen.(door mijn vader)
Telkens als ik zeg ik stop dan zie ik in eens weer een filmpje van mezelf op dustin en wil ik weer zo graag er bovenop komen.
En wat mijn springinstructeur zei toen ik men gebrokenrug had en eigenlijk helemaal nie meer wilde springen en daarna toch wel was "de aanhouder wint"en daar geloof ik nog steeds in.

@Walco_Aqua: haha dat heb ik gedaan alleen men pony is te goed dus kreeg ik het niet...
Ook nog geprobeerd dat het ging om mij e niet om de pony maar dat wilde maar nie want de B gaat wel goed en daar kan ik me vertrouwen in terug vinden dat weet ik zeker.

@ nimmedor mijn voorkeur gaat echt naar springen uit want ik heb gezegd ik vind dressuur leuk(ik had namelijk een soort ziekte volgens mijn dressuur istructrice omdat ik dressuur min of meer haatte)alleen later kom ik er toch achter dat ik er eigenlijk niks aan vind en mezelf voor de gek houd.
Ik kan op zich goed springen want ik werd samen met mijn nicht gekozen om les te krijgen van een bekend nederlands olympisch ruiter(ik ben net nu de naam kwijt maar het is vader en dan heb je ook nog junior )
Ik heb heel vaak op mijn techniek geoefent en mijn woordje is dan ook"je hoeft niet hoog te springen voor een goede techniek"

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:35

Ik zou goed les gaan nemen en weer rustig opbouwen!

Jij wil, de pony wil, alleen het vertrouwen moet weer komen. Dat is helemaal geen schande hoor! Doe gewoon rustig aan, desnoods een paar maanden B HC tot je het weer ziet zitten.

Ik zou er iig voor gaan. Je kan altijd nog verkopen als je het over een half jaar nog steeds niet ziet zitten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:52

Hoi Rowan, heb je inmiddels alweer les? Ik wil je anders heel graag een keertje les komen geven (alleen tegen benzine kosten, kom uit Nijmegen) omdat ik weet hoe je je voelt. Ik ben zelf twee maanden geleden gevallen en heb ook mijn rug gebroken. Ik ben al helemaal hersteld en ben ook alweer bezig met springen. Ik spring zelf in het Z bij de paarden en heb verschillende instructeursdiploma's. Het is niet fijn dat je vader zo aan het pushen is, ziet hij niet dat je je nog niet zo op je gemak voelt? Je moet het weer rustig gaan opbouwen, totdat het vertouwen tussen jou en Dustin weer helemaal hersteld is, dit ook om de kans op ongelukken te verkleinen!

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:54

met kris25 eens, zelf het vertrouwen teug vinden je kan het super netjes gereden...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:25

Jullie willen allebei springen en volgens mij ben je helemaal niet zo bang aangelegd.
Zoek een goede instructeur. Zelfs voor de volgende keer oefenspringen. Zoek er zo snel mogelijk een. Neem het op op video. Het hele parcours. Dan kan je achteraf kijken hoe het nou echt ging. Misschien heb je het idee dat het heel hard gaat maar ga je in feite als een slak door het parcours omdat je steeds terugwerkt. Is echt heel leerzaam!!!
Ik denk dat je met een goede instructeur er helemaal gaat komen.
laat je niet afschrikken het is je al eerder gelukt. Gewoon een paar keer HC starten. Thuis ook lekker dressuur gaan rijden.
Mijn paard was ook absoluut geen dressuurpaard maar omdat ze artrose heeft moet ik nu wel dressuren.
Laatst reed ik in de binnenbak van de manege waar net een springles was geweest. De hindernissen stonden er nog in en de ruiters van die les liepen naar de kantine toe om te gaan borrelen. Mijn paard (incl dressuurzadel) vind de kantine vaak eng. Loop ik langs ze en mijn paard springt weg. Zeggen ze: "Weer zo'n dressuurprikker. die paarden kunnen ook niets hebben"
Nou dan kan ik wel even lachuh hoor.
Zo zie je maar weer. Je springpaard kan maar zo een dressuurpaard worden.
Als je het echter helemaal niet leuk vind (vond ik ook niet omdat ik nooit progressie maakte) dan moet je gewoon lekker basis dressuur rijden en lekker gaan springen. Ook een paar keer een ander paardje springen misschien helpt dat.

Heel veel succes

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:29

Als ik het zo hoor.. Wil je helemaal niet dressuur gaan rijden maar springen en dat je gewoon verder wilt gaan springen maar op je eigen tempo en niet op die van je vader. Het probleem is gewoon je vader die je pusht. Terwijl jij gewoon rustig weer het vertrouwen met die pony wilt opbouwen. Daarom zeg ik bij deze. Praat eens met je moeder die kan je wat ondersteuning geven en dan met je vader ik denk als hij zijn rug breekt effe anders praat. En daarbij zegt dat je gewoon hoger gaat wanneer jij er klaar voor bent en niet hij. Daarbij zou ik ook zeggen doe een bodyprotector aan, voel je wat veiliger en stel je valt dan neemt die wat de klap op!! Dus houdt je pony gewoon, praat met je vader, doe een bodyprotector aan en veel succes ermee!!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:19

ik vind het filmpje er ook niet zo slecht uit zien, (even off-topic: waar is dit??)

Ik denk dat je je hart moet volgen...en volgens mij is dat toch weer het springen. En wat je zelf zegt je hoeft niet hoog te springen voor een goede techniek. Neem in ieder geval les (al is het alleen al om begeleid te worden in je eigen verwerkingsproces) en spring gewoon wat lage sprongetjes de aankomende tijd. Om het vertrouwen in jezelf en je pony terug te krijgen. En laat die wedstrijden gewoon voor wat het is...starten kun je altijd nog en zo te zien heeft die pony van jou ook heel wat in zich.

Succes en sterkte ermee

m_goodluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:20

gewoon doorgaan, beetje trainen en les nemen met je pony en dan rustig aan verder gaan, want zoals ik het hier op de filmpjes zie gaat het hartstikke goed!