Hoeveel weegt een trailer ongeveer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Hoeveel weegt een trailer ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:10

Hoi, we hebben een nieuwe auto gekocht
Een ford focus met 1,6i motor met trekhaak..
De man van de garager zei dat die auto zeker een trailer kan trekken, maar ik geloof hem eerlijk gezegd niet..
Hij zei zeker 1200kg, maar volgens mij ga je daar met paard en trailer tesamen al over, dus..
Hoeveel weegt een 1paard of 1,5 paards trailer?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:16

Hij zal ongeveer 1200 kunnen trekken
en dat zou het net kunnen qua trailer en paard
maar of je dat wil, is wat anders.

wij mogen het ook met onze renault megane coupe, maar toch zie ik die er echt niet voor staan

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:29

Heb net nog even in het boekje gelezen
Hoogst toegelaten massa: 1730kg
HTM geremde aanhangwagen: 1200kg

Nou?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:31

dan kun je dus een lichte 1,5 paards trailer trekken.
die zijn iest van 580 en dan het laad vermogen ook zie iets.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:53

Heb je rijbewijs B of E?

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:04

Mijn vader rijbewijs B

Anoniem

Re: Hoeveel weegt een trailer ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:06

ik geef je 1 tip; trek nooit met je auto een aanhanger (incl laadvermogen) dan je auto zelf weegt, bij bep. situaties is dit gevaarlijk, zeker met een paard erin, dit beweegd, als je zwaarder trekt dan je auto is kan het gebeuren dat met bijv. plots remmen dat je auto geduwd wordt door je trailer! kijk uit! zelfs al heb je een E-rijbewijs

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:07

Ik zie dat je en belgie woont, geen idee hoe de regels daar zijn, maar zeg maar ff de nederlandse

Met rijbewijs B dan telt niet het gewicht van de trailer, maar het laadvermogen van de trailer

maar dat staat hier allemaal netjes uitgelegd
viewtopic.php?f=13&t=204550

Verder zou het misschien wel kunnen
maar het is dan een net, net combinatie
wat natuurlijk gevaarlijk kan zijn, ook al zou het mogen qua wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:19

precies, oftewel in het kort; de trailer incl. het laadvermogen (staat op je papieren) mogen niet meer wegen dan je auto, en dan mag je met de combinatie niet hoger komen dan 3500kg.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:43

Ja dat wist ik al, de auto zelf weegt iets van 1283kg ofzo..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:56

Het gewicht van een trailer is sterk afhankelijk van merk en type. Globaal kun je zeggen dat een anderhalfpaards trailer tussen de 600 en 750 kg weegt. Hetzelfde geldt voor het laadvermogen. de HTM van jullie trailer kan dus ongeveer alles tussen de 1200 en 1500 kg zijn. Als het goed is zit er ergens op het chassis van de trailer (wrs. op de dissel) een stalen plaatje waar deze gewichten op staan. In de toepassing van wettelijke regelingen wordt altijd uitgegaan van wat de HTM van een trailer MAG zijn, niet van het daadwerkelijke gewicht wanneer beladen met je paard. In ieder geval mag nooit het maximaal toegestane aanhangergewicht van de auto worden overschreden en bij rijbewijs B geldt: HTM trailer < HTM auto, totaal combinatie (HTM auto + HTM trailer) < 3500 kg. Ik weet niet hoe groot en dik je paard is, maar de kans is vrij reëel dat je in het gebied terecht komt van mag-net-nog-wel/mag-net-niet-meer, dus is de moeite om even goed uit te zoeken. Als het fout gaat en je blijkt dan net aan de verkeerde kant van de grens te zitten is er flink stront aan de knikker, want dan ben je dus gewoon even lekker NIET VERZEKERD EN KUN JE ZELF VOOR ALLE KOSTEN VAN DE VEROORZAAKTE SCHADE OPDRAAIEN. IN EEN DERGELIJK GEVAL WORDT DE "SCHULD" VAN EEN ONGEVAL ALTIJD BIJ JOU GELEGD, OOK AL KON JE ER NIETS AAN DOEN OMDAT DE TEGENPARTIJ DEGENE WAS DIE EEN STOMMITEIT UITHAALDE. NIET GOKKEN DUS!!!

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:56

Mijn paard is niet zo dik enzo, we schatten rond de 400kg of minder..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:56

Hoe groot is hij dan?

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:00

rond de 1m65 maar hij is niet dik, laten we zeggen tussen de 400 en 500kg..
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BlueMilk op 14-11-05 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:01

tel maar zeker 550 als hij niet dik is

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:03

ja? een paard bij ons op stal weegt 650kg en mijn paard kan er bijna twee keer in

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:18

Ik denk dat je gaat schrikken als je hem gaat wegen

Vraag het eens aan je da
ook fijn voor te ontwormen om het zekerder te weten

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:16

De da moet deze maand nog komen voor zijn inenting dus dan zal ik het eens vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:54

ik geloof dat ze het nog niet helemaal begrijpt, het gaat nog niet eens om wat je paard weegt, het gaat om het laadvermogen van de trailer, dat staat op de papieren, als dat samen met het gewicht v/d trailer meer weegt dan de auto ben je met een B-rijbewijs in overtreding en NIET verzekerd! bel de RDW maar , die zeggen het zelfde, en wat runningkawa zegt klopt, jouw paard weegt zeker niet minder dan 550 kg, echt.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:09

Ik heb rijbewijs B. Wij hebben pas ook een andere auto gekocht, wilden ook gaan voor de focus, maar deze was niet zwaar genoeg.

Onze trailer is ongeveer 500 kg, met paard erin 1140. Maar hiervan wordt niet uitgegaan. Het gaat om het gewicht dat de trailer MAG hebben. Bij onze trailer is dit 1250 kg. (dit staat op het kentekenbewijs)
De LEGE auto moet dan zwaarder zijn dan deze 1250 kg. Daarnaast moet je dan ook nog alle mms gewichten bij elkaar optellen (lege trailer + laadvermogen + lege auto + laadvermogen) Dit mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg.

Verder moet de auto natuurlijk gewoon die 1250 kg mogen trekken.

Wij zijn uitgekomen op een Modeo. Deze is 1325 kg leeg (mms trailer 1250 kg). Met mijn B rijbewijs mag ik deze dus trekken.

Ik ben 41 jaar en heb helaas mijn rijbewijs niet gelijk met mijn 18e gehaald, (geen geld) anders had ik E erbij gekregen. Nu doe ik het op deze mannier, of ik ga mijn E nog eens halen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:13

EricPrast schreef:
Als het fout gaat en je blijkt dan net aan de verkeerde kant van de grens te zitten is er flink stront aan de knikker, want dan ben je dus gewoon even lekker NIET VERZEKERD EN KUN JE ZELF VOOR ALLE KOSTEN VAN DE VEROORZAAKTE SCHADE OPDRAAIEN. IN EEN DERGELIJK GEVAL WORDT DE "SCHULD" VAN EEN ONGEVAL ALTIJD BIJ JOU GELEGD, OOK AL KON JE ER NIETS AAN DOEN OMDAT DE TEGENPARTIJ DEGENE WAS DIE EEN STOMMITEIT UITHAALDE. NIET GOKKEN DUS!!!

Hier sluit ik me echt bij aan. Daarom hebben wij het ook eerst grondig uitgezocht voor we een andere auto kochten. Met de vorige mondeo mocht het overigens ook al, maar deze was 1275 kg. dus ook nog zwaar genoeg.
Want niet verzekerd rond rijden, ook al doe je dit onbewust is vreselijk gevaarlijk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:18

ChristaMoor, klopt hier heb ik een stukje terug haar ook al voor gewaarschuwd, ik scheet helaas met mn 18e net naast de pot met het E-rijbewijs, was net een aantal maanden afgeschaft, ik heb ook mijn E apart gehaald, en je bent verzekerd en je leert er wat bij meid, echt, en niet een te lichte auto voor je trailer, als hij gaat slingeren.....dat wil je echt nooit meemaken....de gevolgen...scharen...brrrrrr.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:46

phannie schreef:
jouw paard weegt zeker niet minder dan 550 kg, echt.

Ik heb het gisteren eens gevraagd aan iemand die er ook verstand van heeft en die zegt dat hij zeker geen 500kg weegt, hij schat hem op zo'n 470-480kg..

ChristaMoor schreef:
Wij hebben pas ook een andere auto gekocht, wilden ook gaan voor de focus, maar deze was niet zwaar genoeg.

De auto zelf weegt 1280kg...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:57

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:02

net ff bij mijn paard gedaan, maar ik vind dat hij het licht aangeeft

aangezien ik Kawa een paar jaar terug echt heb gewogen en hij toen ongeveer 560 woog

Nu, kilo's dikker, volgens deze berekening 532