paard aan huis? waar op te letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

paard aan huis? waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:35

hoi hoi
ik ga bij een huisje kijken met stalletjes.
iedere paarden gek zijn droom natuurlijk
nou is mijn vraag waar moet ik speciefiek op letten bij dit huis aan paard gerelateerd gebeuren dus qua stallen etc..

wat vonden jullie handig of niet handig?
iemand ideeen?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:44

Heb je zelf geen idee?

Let gewoon goed op wat je echte wens is en denk niet - zolang mijn paard maar thuis kan staan......

Zelf Heb ik sinds 2 jaar mijn paard thuis en heb er gelijk nog wat paarden bij gekocht

Het valt aardig tegen om de verzorging te regelen als je een dagje en meer weg wilt.....

Zet je eisen op papier en ga dan kijken.
Bij mij moest alles ver/gebouwd worden, dus kwam er nog héél veel geld bij toen ik eenmaal het huisje had....

Het is het wel waard, maar dacht er toen wel makkelijker over.....

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:50

Is het een huis met stallen of moet je ze zelf nog maken?

wat ik belangrijk vind is een goede omheining, zodat als je weg gaat, je ook met een gerust hart weg kan.

Zelf wilde ik ook perse dat ze nooit op straat kunnen komen als ze uitbreken.
Dus hebben we een poort die automatisch dicht gaat.

En veilige stallen, zonder enge dingen waar je paard in kan blijven hangen.

In mijn profiel staan wat foto's zoals wij het gemaakt hebben.
Af is het nog lang niet, maar wel heel goed bruikbaar en veilig

Moonny

Re: paard aan huis? waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:07

Hoi Hoi,

Hangt er denk ik vanaf wat je eisen zijn. Wij hebben geen weiland, wel een bak dus ze kunnen toch buiten lopen. (je moet alleen wel meer je bak slepen om er normaal in te kunnen rijden, want het is soms net een gaten kaas)

Waar we wel tegenaan gelopen zijn waar sla je je mest op. Onze gemeente komt controleren of dat je mest in een betonnen bak ligt opgeslagen.

Groetjes en Suc6

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:08

Kijk of ze nergens achter kunnen blijven hangen. Te brede tralies, waar hoeven tussen kunnen, open en bloot liggende waterleidingen. Hoe is de conditie van het hout? Kan je ergens je paard poetsen, kun je in de buurt rijden? Is de omheining sterk en veilig? Heb je verlichting in de stallen en misschien stromend water? Wat doe je met de mestafvoer? Is er een put die je moet laten legen of breng je het naar een boer of manege?

Kortom eigenlijk alleen maar kleine veiligheidsdingetjes voor je paard.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:46

dit zijn de stallen
Afbeelding

die zijn vrij nieuw. 3 boxen en opslag
dan is er nog een15x30 rijbaan en een stuk grasland.
mest af voer of put weet ik nog niet moet ik nog even informeren

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:53

Mooie stallen hoor Nelis. Rijbaan heeft wel een rotformaat.

Misschien dat wij over een tijdje ook in de gelegenheid zijn om een huis met wat ruimte er omheen te kopen maar ik vraag me af of het zaligmakend is. (mag wel ff inhaken he Nelis? ).

B.v. of anderen makkelijk bij je paarden kunnen komen (als je overdag weg bent) en of het eigenlijk niet een beetje ongezellig is als je ze bij huis hebt. Daarnaast vraag ik me af of het voor paarden niet leuker is om met z'n tienen op de wei te staan dan altijd maar met z'n tweetjes.

Nelis, ik zou in elk geval goed even naar de bestemmingsplannen kijken! Succes.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:56

bij het bekijken moet je op de volgende dingen letten, Hoe gaat het met de mest, zijn er nu stallen of is er mogelijkheid om deze te maken/bouwen(met of zonder bouwvergunning en moet het met een bouwvergunning hoe zijn de eisen van de gemeente)
Hoe zit het met de hinderwetvergunning, is deze aanwezig en zo niet hoe veel paarden mag je zonder vergunning houden op hoeveel grond(per gemeente verschillend)
Als er gebouwen aanwezig zijn waar stallen in kunnen zijn deze gemaakt met asbesthoudende platen(dit in verband met de evt. hele duuren afvoer van die platen)
Hoe is de omheining is deze er niet hoeveel budget heb je om het te maken.
Als er een bak is hoe is deze aangelegt.
Zo zijn er nog wel een tig kleine dingentjes waar je op moet letten denk aan watervoorziening, lichtvoorziening(in en om de stallen) etc

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:57

Citaat:
B.v. of anderen makkelijk bij je paarden kunnen komen (als je overdag weg bent) en of het eigenlijk niet een beetje ongezellig is als je ze bij huis hebt. Daarnaast vraag ik me af of het voor paarden niet leuker is om met z'n tienen op de wei te staan dan altijd maar met z'n tweetjes.

Bij ons kunnen andere niet makkelijk bij de paarden
alles met helwerk omheind en afgesloten poorten.
Bewust zo gedaan.
Veilig, paarden kunnen niet weg, andere kunnen er moeilijker zo op.

gezelligheid
ja, soms mis je dat wel, maar meestal vind ik de rust fijner.
En je kunt alles zo doen zoals je zelf wilt. En je peesbeschermers eens vergeten op te ruimen zonder dat ze weg zijn of dat soort dingen

Mijn paarden lopen nu ook maar met 2en
Ondanks dat Kawa meestal in grotere groepen heeft gestaan, lijkt hij het nu ook naar de zin te hebben.

En ik zie vaak dat mensen met paarden aan huis er vaker zo een paar meer hebben

(ook bij mij word vrijdag nummer 3 gekeurd, duimen jullie mee )

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:03

Hm toch gezinsuitbreiding he? Ik zal voor je duimen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:04

haak maar in hoor elllenlouise

het is inderdaad een rot maat die 15x30 maar het is een begin en ik zal waarschijnlijk hem dan vergroten.

ik heb nu 1 paard maar inderdaad zal er dan zoiezo wel een bij komen.
betreffende omheining ed weet ik nog niet want ik moet er nog gaan kijken,maar ik maak me inderdaad ook wel beetje druk om vreemden op het erf zeg maar
nou heb ik een grote rottweiler en een bernen senne dus dat zal ook wel een beetje afschrikken.

qtiej_gurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:08

wow MOOIE STALLEN

mijn paarden staan al 6 jaar ergens waar wij nu naartoe gaan verhuizen
Toen mijn eerste paard kwam moeste we idd de mest afvoer regelen. Verder was er ook geen bak maar ik heb nu eindelijk mijn pa wete over te halen.

Maar verder zou ik er ook op letten of er een manege dicht in de buurt is of dat er mischien iemand is van wie je les kan krijgen. Ik moet eerst een half uur rijden voordat ik bij de manege ben
Verder is het zeker leuk om je paard aan huis hebt staan
veel suc6 dermeej

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:22

Misschien kun je de huidige eigenaar vragen hoe hij het nu regelt met mestafvoer e.d.?

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:33

het gaat allemaal via de makelaar denk niet dat ik huidige eigenaar te spreken krijg maar het is een idee

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:40

Nou ja, dat was een tip voor een verder gevorderd stadium....

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:47

Inderdaad vragen naar bestemmingsplan, hoeveel paarden je mag hebben voordat je bedrijfsmatig bezig bent. Of je de rijbak mag vergroten. Overal moet je toestemming voor vragen, zelfs voor een stom afdakje!
Tip als je overgaat tot koop. Probeer zo veel mogelijk om te zetten naar roerend goed, dan bestaal je minder belasting enz. Zo kun je bijv. de boxwanden, waterbakken, springmateriaal, voersilo en nog wat van dat soort spul als roerend beschouwen. En ben je dus goedkoper uit.
Sucses

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:02

dat is een goeie tip thanks

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:25

nelis schreef:
het gaat allemaal via de makelaar denk niet dat ik huidige eigenaar te spreken krijg maar het is een idee

Ik zou dat toch wel aanraden om de eigenaar te spreken....
Waarom wil ze weg en hoe was het bevallen de paarden thuis etc

Je kan ook nog langs de buren gaan - we zijn geintereseerd in het huis hiernaast en ik wou vragen of het hier gezellig woont ofzo.....
Wat de voor en nadelen zijn....
Dat willen ze je echt wel vertellen hoor en de buren kunnen het zelfs wel op prijs stellen - dat ze weten dat er een "open" persoon komt wonen die intereese toont....

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 18:44

ik ga volgende week op bezichtiging ..mensen daar nog tips voor?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:01

ik kan de mest op het veld van de buren kwijt, dat zijn boeren. Mischien is dat daar ook wel, moet je even kijken.
Bij ons huis moesten we echt alles zelf doen, er stond nog geen hek omheen.
Onze wei is net groot zat voor 2 paarden. En ik heb nog een longeerbak. Kijk eens hoe groot het land is. Je kunt ze natuurlijk ook wel in de bak zetten, maar op het land is toch wel fijner. Als dat snel kapot is, zou dat zonde zijn.
En misschien is er wel een vereniging of manege in de buurt waar je te paard heen kan als je in de binnenbak wilt of als je aanspraak wilt. Ik doe dat ook en ik heb daar al heel wat vriendinnen gemaakt.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:41

of de vergunningen etc in orde zijn ,en ook kijken waar je mest heen kan . Wij hebben het geluk dat de buurman het zeer graag wilt hebben en we strooien een deel over de weide

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:10

ik moet eigenlijk niet waar je allemaal op moet letten heb mijn paardjes altijd al thuis gehad...
toch een paar puntjes....
*vergunningen zijn altijd belangrijk
*mestafvoer
*lastige buren?!?! er zijn natuurlijk altijd mensen die jou paardjes vinden stinken...
*veiligheid
*zijn er mogelijkheden ombuiten te rijden of op je paard naar een manege te stappen om binnen te rijden/les te krijgen en van dat soort dingen)
nou ja dat was het ongeveer wel denk ik

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:16

wij hebben ook stal aan huis en nihil mest opslag ..
op vlas heb je een veel kleiner probleem ..composteerd verschrikkelijk snel en je hebt zoiezo minder mest en mest geur

tis maar een klein tipje

nadeel -> als je verzorgster/bijrijder neemt / krijgt moet die over je erf ..
ook als het haar/zijn dag is en jij een dagje lekker niks wilt ..lees inbreuk privacy ..

verder als je een stuk land huurt niet bij huis heb je het zelfde probleem als duizenden anderen en mensen die paarden aan huis hebben ..wat als je dagje weggaat ..een achter de hand hulp is zeker aan te raden

maar ja maak wel goede afspraken ivm privacy dus ..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:32

nickyu schreef:
nadeel -> als je verzorgster/bijrijder neemt / krijgt moet die over je erf ..
ook als het haar/zijn dag is en jij een dagje lekker niks wilt ..lees inbreuk privacy ..

verder als je een stuk land huurt niet bij huis heb je het zelfde probleem als duizenden anderen en mensen die paarden aan huis hebben ..wat als je dagje weggaat ..een achter de hand hulp is zeker aan te raden

maar ja maak wel goede afspraken ivm privacy dus ..

dit vind ik ook wel een goede! als je erg veel van privecy houd moet je daar met je bijrijder/verzorger echt goede afspraken over maken! ik moet er persoonlijk niet aan denken dat er gewoon mensen in je stal rondstruinen...wel zou ik inderdaad iemand zoeken voor als je een dagje weggaat ofzo...als ik een dag weg ben doet mijn moeder ze altijd! zijn we allebei weg komt eigenlijk nooit voor maar dan kan ik de buurman vragen! ook is het fijn vooral als je in het buitengebied woont dat je goed kontact hebt met je buren! als hun weg zijn houd jij een oogje int zeil en als jij weg letten hun op! zo is het bij ons altijd! beter een goeie buur dan een verre vriend!

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:10

tis al eerder gezegd over het bestemmingsplan, maar toch nog even: waar ik woon staat in het bestemmingsplan dat je maar 2 paarden mag houden. Dit werd lang gedoogd als je meer paarden had, maar nu zijn ze opeens veel strenger. En das niet leuk als je meer paarden hebt. Ik zou dan ook goed informeren of er geen wijzigen aan zitten te komen voor het bestemmingsplan.