Pharlap schreef:Mijn paard heeft een goed passend zadel (euroriding diamant ), die ook regelmatig wordt nagekeken door een goede zadelmaker, die aan stal komt om hem net zolang te passen tot hij goed ligt. ( meestal wordt het opgevuld in de winkel en dan krijg je hem mee en wordt er niet meer naar gekeken ).
Omdat mijn paard een zwakkere rug heeft ( wordt overigens op dit moment wel veel beter, mede door fysio en kraker in bodegraven ), adviseerde zij toch een bontje of gelpdad onder het zadel te leggen, als betere druk verdeler. Ik doe dit dus ook en niet om een slecht passend zadel te verdoezelen.
Het gaat op dit moment erg goed met mijn paard en hij heeft zeker geen pijn in zijn rug of ergens anders, maar ik hou toch mijn gelpad eronder.
Hij ligt trouwens wel tussen mijn dekje en zadel, waardoor het ook niet extra zweterig wordt.
Je moet het gewoon uitproberen hij brengt in ieder geval geen schade toe, omdat je zadel goed ligt.
Groetjes Pharlap.
gelpads kunnen een weke rug veroorzaken ( onderzoek ergens gelezen maar weet even niet waar) dus een bondje is veel beter stimuleert ook nog eens de bloedsomloop in de rug en zodoende veel beter plus het neemt zweet op wat ook weer beter is voor de rug