Boom van zadel gebroken, goedkope oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boom van zadel gebroken, goedkope oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:30

Ik heb hier nog een oud zadeltje liggen met een gebroken boom. De boom is ergens net achter het midden van links naar rechts (of andersom) gebroken.

Nu wil ik dit zadel graag weer gaan gebruiken, maar wil ik niet te veel geld uitgeven om het te laten maken. Is er ook een goedkope manier om een houten boom weer te maken? De oplossing hoeft absoluut niet mooi te zijn, alleen maar functioneel.

Of misschien een zadelmaker in opleiding hier die nog een zadeltje wil lenen om op te oefenen?

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:03

helaas pindakaas als je om je paardje geef laat je er een nieuw boom in zette anders heb je goede kans dat het toch niet goed is voor zn rug, en krijg je er aleen maar meer probleemen mee. rot ik weet het maar je kan het beter maar opwegen

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:47

Een nieuw 2e hands zadeltje kopen? Gebroken boom moet altijd vervangen worden, zou niet weten hoe duur dat is.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:03

Het is soms wel mogelijk dat ze een metalen plaatjes over de breuk heen schroeven. Maar hoe dan ook moet je hele zadel uit elkaar daarvoor en dat zal beslist niet goedkoop zijn...

Anoniem

Re: Boom van zadel gebroken, goedkope oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:18

Hmm, jammer en als ze dat metalen plaatje nu eens aan de buitenkant bevestigen, zodat het zadel niet uit elkaar hoeft?

@cathynz: Don't worry, ben voorzichtig met de rug van mijn paard .

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:30

Dat zal niet gaan. Je kunt moeilijk dwars door de zitting of het kussen heen schroeven en bovendien zal een zadelmaker toch ook willen kunnen zien wat hij doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:39

Dan vestig ik bij deze de hoop op een zadelmaker in opleiding die een proefzadel nodig heeft .

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:49

Succes ermee

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:29

goedkoopste oplossing? deze aan de muur hangen en een ander 2e handse kopen ..

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:24

Ik heb ( dat was de bedoeling trouwens ) een zadel gekocht met een gebroken boom. Het was precies het type zadel dat ik zocht namelijk. Daar heb ik toen een nieuwe boom in laten zetten volgens de maten van mijn paard, opnieuw laten vullen en nakijken en ik was 150,- kwijt. Ik heb het zadel gekocht voor 35,- maar het zadel was het waard. Ook volgens de zadelmaker trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:40

Cornelie, bij welke zadelmaker ben je geweest? Die moet ik namelijk ook hebben

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:01

Margreet schreef:
Het is soms wel mogelijk dat ze een metalen plaatjes over de breuk heen schroeven. Maar hoe dan ook moet je hele zadel uit elkaar daarvoor en dat zal beslist niet goedkoop zijn...

Dit is een manier om in 30 minuten tijd een hoop geld te vangen maar het bied geen oplossing. Een boom die op dat punt gebroken is is niet te repareren daar het hout ook gebroken is. Hieroor zijn twee oplossingen.
1 : als het zadel het waard is een nieuwe boom erin. Kosten bij mij afhankelijk van het merk en uitvoering tussen 300 en 500 euro.

2 : stanlymes pakken en alles eraf snijden ( van je zadel he). Een dergelijke breuk s niet te repareren. Ik heb regelmatig zadels weggegooit in de container die ik een week later ter correctie krijg aangeboden. Vandaar optie twee

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:03

cornelie schreef:
Ik heb ( dat was de bedoeling trouwens ) een zadel gekocht met een gebroken boom. Het was precies het type zadel dat ik zocht namelijk. Daar heb ik toen een nieuwe boom in laten zetten volgens de maten van mijn paard, opnieuw laten vullen en nakijken en ik was 150,- kwijt. Ik heb het zadel gekocht voor 35,- maar het zadel was het waard. Ook volgens de zadelmaker trouwens.

Waar heb je dat laten doen als ik vragen mag, i betaal al meer voor een kale boom en dan heb ik het niet over het werk wat erbij komt, laat staan ook nog vullen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:15

Ik heb ook eens een zadel met een gebroken boom laten maken, was ik geloof ik €50,- voor kwijt. Deze boom was wel gebroken bij de kamer, en in de lengte, ik denk dat dat ook wel verschil maakt.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:31

Ik ben laatst bij Koch geweest (in Utrecht), maar hij zei dat je een zadel met gebroken boom meteen moet wegmieteren...

Hij zei dat als je een bekwaam zadelmaker bent, je niet van dat prutswerk levert.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:35

ik heb al wel 10 jaar een zadeltje met gebroken boom in de schuur liggen, ik durf het niet naar de stort te brengen want ik weet zeker dat het dan morgen weer op een paard ligt ergens hier in de buurt...... slopen kan ik het ook niet, ze zouden me meteen opsluiten als ik er een mes in zou zetten. Het zal er blijven liggen tot m'n huis ontruimd wordt na m'n dood vrees ik

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 08:50

Als het toch al een oud zadeltje is?...Weg mieteren dan!Je zou je hele paard naar God helpen met een rotzadel.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:06

ik heb ook een zadel gehad met een gebroken boom de zadelmaker heeft mij hier veel over uitgelegd en heb dit zadel natuurlijk NOOIT meer gebruikt. ik heb nu een nieuwzadel (nee, ik heb het ook niet zo breed )

Ik ben ook van mening dat als je eenn zadel bij een goede zadelmaker koopt de boom absoluut niet mag breken als het zadel op een normale manier gebruikt wordt dan. (ben vandaar ook naar een zadelmakerij geweest die mij hier garantie op geven).

Mijn zadel heb ik op stal laten hangen en word nu door iemand anders gebruikt, ja ik weet het schandalig, en heb er nu ook spijt van dat ik hem niet in stukken gesneden heb en weg gegooid wordt.

Ik vind dat als je zomaar een zadel gebruikt je er eens goed in moet verdiepen dan zomaar iets op de paardrug te leggen. De mens is zo onnozel wat dat betreft, geen geld voor een ander zadel dan maar de rug van het paard (om het even plat door de bocht te zegge!) (trouwens niet bedoeld voor de ts )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:57

Ben het met je eens hoor loutjuh! De boom van het betreffende zadel brak toen er eens een pony mee op zijn rug ging liggen (klapte aan de longe achterover bij zijn toenmalige bijrijder). Dat zal denk ik niet echt onder 'normaal gebruik' vallen .

Ik heb besloten het als decoratie te houden. Heb er van de week even opgezeten (op de bankleuning haha) en ik ben er uitgegroeid bleek, dus als het al zou kunnen is het nogal zinloos om het te laten maken. Ik dacht altijd dat het een 17,5 inch was, maar het is dus 16,5 inch

Ik spaar nu even door voor een 2e hands goed springzadel. Tot die tijd kan ik er wel eentje lenen voor springen en verder heb ik gewoon een goed, op mijn paard op maat aangepast, dressuurzadel.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:24

er lopen toch nog verstandige mensen rond op deze aardbol haha...nou succes ermee en gelukkig ben je niet helemaal zadelloos

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:43

P.s. ik zoek nog zadels met gebroken boom voor educatie op scholen voor o.a. paardenhouderij. Ik gef er geen geld voor maar op deze manier kan ik de leerlingen wel een en ander leren...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:43

harnessmaker schreef:
P.s. ik zoek nog zadels met gebroken boom voor educatie op scholen voor o.a. paardenhouderij. Ik gef er geen geld voor maar op deze manier kan ik de leerlingen wel een en ander leren...

Kan je er nog nog wat nuttigs mee doen . Misschien ook een idee voor Smurf .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:45

Een zadel met gebroken boom hoort in mijn ogen maar op een plek, en dat is de kliko.

Als je het gebruikt voor versiering of andere doeleinden is de kans te groot dat het ooit weer op een paard komt te liggen...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:54

Citaat:
Een zadel met gebroken boom hoort in mijn ogen maar op een plek, en dat is de kliko.

waar ie vervolgens door kinderen of buiknismeneren uitgehaald wordt en een dag later ligt ie weer op een paard, ik durf mijn zadel met gebroken boom niet eens op de stort zelf in zo'n containder te gooien, ik weet toch dat ie er achter m'n rug om direct weer wordt uitgehaald.
Helemaal uit elkaar slopen en dan in gedeeltes weggooien is volgens mij de enige optie

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:54

Ik heb er een verkocht aan iemand, die wilde er een zadel voor zijn motorfiets van maken.

Daarna heb ik er nog eens een verkocht aan iemand die de boom wilde vervangen als "studieobject"

Van beiden ben ik ervan uitgegaan dat de mensen eerlijk zijn en dat de zadels nooit meer op de rug van een paard komen te liggen.