Nat hooi voeren; hoe maken we het hooi nat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Nat hooi voeren; hoe maken we het hooi nat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:46

Ik voer mijn pony nat hooi, op advies van de dierenarts. Nou zit er tussen de kraan (tuinslang) en de box iets van 20 meter, niet erg handig dus. In de winter is het water buiten afgesloten, dus dan wordt het helemaal ingewikkeld.

Hoe pakken jullie dit aan?

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:53

Ik voer mijn paard silo (voordroog in het nederlands geloof ik...in die plastieken pakken). Dat heeft normaal minder stof dan hooi maar nog wel wat meer dan nat hooi.
Maar het is zo'n geklieder zeker in de winter ...maar mijn paard reageert er iig beter op dan op gewoon hooi. Is wel wat prijziger.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:55

Kun je geen emmer ofzo gebruiken? Of heb je in de winter helemaal geen water tot je beschikking? (behalve je paard z'n drinkbakje natuurlijk)

Vayo

Re: Nat hooi voeren; hoe maken we het hooi nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:06

Hmmm ja dat is een lastig probleem. En vooral in de winter en dan is het water natuurlijk ook nog eens lekker koud!!! Het beste kun je het in een speciekuip doen. Je moet het toch zeker 30 minuten laten weken om te zorgen dat de sporen eruit gespoeld zijn. Ik denk dat je toch met emmers in de weer moet En het nadeel van dat water is dat het zo gaat stinken!!! Officieel mag je zelfs dat water niet eens in het riool lozen omdat het verontreinigd is!

Misschien is het inderdaad een idee om voordrooggras of kuil te gaan voeren. Tot 50% van het voordrooggras (hooi +/- 15%) kan uit water bestaan dus hier moet je meer van voeren. Voordrooggras wordt net als hooi geteeld en gemaaid, maar het wordt voordat het helemaal droog is gebaald. Het is zuurstofdicht verpakt om te beschermen tegen schimmels. De voedingswaarde is wat hoger dan bij hooi en veel paarden vinden het lekker omdat het wat zoeter smaakt. Het nadeel is dat je een opengemaakte baal binnen een vrij korte tijd op moet gaan voeren omdat er anders schimmel op komt.

Kuilgras wordt ook in balen gewikkeld met plastic. Kuilgras is weer energierijker dan hooi en voordrooggras en het vochtgehalte is ongeveer 60% tot 80%. Ook is het eiwitgehalte is kuilgras wat hoger. Als het kuilgras in de pakken verpakt is vind er een fermentatieproces plaats. Natuurlijke suikers worden dan via bacterien omgezet in melkzuur.

Dus ik zou overgaan op voordrooggras of kuil of met emmers gaan leuren Succes!!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:14

Een grote drinkbak of zoiets gebruiken! Vullen met water, plak hooi erin en hopla klaar! Je moet het wel goed laten weken, stof is er niet binnen 3 sec uit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:31

manonnetjoe schreef:
Een grote drinkbak of zoiets gebruiken! Vullen met water, plak hooi erin en hopla klaar! Je moet het wel goed laten weken, stof is er niet binnen 3 sec uit.

Nee je moet het zeker 30 minuten laten weken. Sommige sporen spoel je er dan uit terwijl sommige opzwellen en aan het hooi kleven waardoor het stof niet meer ingeadmet kan worden.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:32

Wij werken op stal ook met een grote speciekuip voor de paarden met de tere longetjes. Die vullen we voor de helft (anders loopt hij over als het hooi erin zit) met water en het hooi even laten weken. Vervolgens leggen we dit hooi op een lege emmer, zodat het nog uit kan lekken. En dit leggen we dan in de stal in een speciekuip (er staat er 1 op zaagsel, dus dat is niet te doen met nat hooi).

Wat ik ook wel eens doe, het hooi in een kruiwagen. Dit naar de tuinslang rijden, water erbij en laten weken. De meeste kruiwagens lekken, dus daar moet je ook even op letten dat het niet al te nat wordt op de plaats waar je het laat weken. Als het vervolgens lang genoeg geweekt heeft, lek je het water ertussenuit. Je duwt dus je kruiwagen voorover, op de mesthoop ofzo en houdt het hooi tegen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:42

Bij mijn paardje moest ik het ook altijd doen, hij is 20 geworden en ik deed vanaf dat hij een jaar of 6 was dus je begrijpt dat ik weet waarover je het hebt!
Het makkelijkst is een klein badkuipje waar een stop inzit. Dan kun je die eruit trekken als het lang genoeg geweekt heeft en kan het gelijk uitlekken want anders heb je telkens een kletsnatte stal.
Als dat niet lukt gewoon een speciekuip daar past meestel precies genoeg in voor één dag. Dan moet je hem omkiepen en heb je dus wel een kletsnatte boel, ik weet niet of je een plekje hebt waar je dit kan doen maarja je moet maar kijken.
Meestal gaf ik de hele winter behalve als het echt heel erg vroor want dan werden het hooi-ijsklontjes.....dan gaf ik kuil, maar nadeel vond ik dat je er mee op moest passen want er zit meer in en ik voerde veel hooi, dus moest ik veel minder geven.
Het makkelijkste is om het een uur te weken, vond ik genoeg en mijn paard hoeste nooit dan,anders begon het ook vies te ruiken.
Als je het goed uit laat lekken kun je het in kratjes doen en kunnen ze het makkelijk voeren. ( van die boodschapenkratjes) Zo deed ik het hij kreeg 4x per dag hooi dus bij jou misschien anders, het is best veel werk maarja je moet er wat voor over hebben!

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:44

Ik goot het ook wel eens met een gieter nat, of inderdaad in een speciekuip, dat is beter want dat kun je het hooi echt stofvrij maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:50

gewoon in de kruiwagen!!!

hooi erin, nat sproeien, kleddernat hoeft niet, als t stof maar vastplakt, kruiwagen half omkiepen zodat het water eruit kan en je kunt zo de stal in rijden

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:30

Bij de action heb je van die wasmanden met gaten erin. Daar maakten wij het altijd nat in, dan lekt het er meteen uit en dan is het niet zo zwaar.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:36

wij doen het altijd met de tuinslang voor ons ene paard.... gewoon met de hooivork een flinke plak hooi pakken en dat goed uit elkaar trekken en dan een poosje met de sproeier er overheen... werkt prima

paardje is overigens 23, dus we doen het al aardig lang;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:39

Als je het alleen doet omdat het stof dan je paard niet aan het hoesten krijgt, kun je het simpel houden. Ik heb een paard met chronische bronchitis en hij mag geen stof inademen. Sommige paarden zijn gevoelig voor de schimmelsporen in het hooi, kunnen er koliek van krijgen of reageren er allergisch op en dat hooi moet minstens 30 minuten weken.

Dus voor stofgevoelige paarden.

Hooi losschudden en in hooizak doen. Met slang natmaken, slang in het midden prikken en natspuiten totdat het er onder aan uit komt en de zijkant van de zak natspuiten. Zak 10 minuten of langer laten hangen. Het hooi neemt het water op en de rest van het hooi wordt ook nat, daarna uit zak halen in de stal leggen.

In de winter is het moeilijker, maar dan kan je een zwarte ton nemen, 2 hooizakken half vullen en in de ton doen, dan met jerrycan water over de zak gieten en even onderdompelen, daarna op hangen om uit te lekken en de volgende zak. Je moet ze dan wel meteen in de stal leegschudden,als je de zak laat hangen, zal het hooi bevriezen en dat zou ik niet aan mijn paard geven, veels te koud en kan koliek veroorzaken.

Gedurende de winter en het water wordt niet afgesloten kan je met de slang doen.

Ik doe dit nu al 3 jaar elke dag en het gaat wennen, alhoewel het wel steeds weer extra tijd. Zomaar verpakt hooi kopen is ook oppassen, moet lang liggen voordat je het kan gebruiken. Echte kuilgras zou ik niet doen, is voor koeien en sommige paarden kunnen daar absoluut niet tegen. Voordroog/ gesealede hooibalen is ook een optie, maar best prijzing. Als de pakken open zijn schimmelen ze snel, maar tijdens vorst is het weer oke om te gebruiken, langer houdbaar. Gedurende de maanden december tot en met februari prima te gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:41

Ik heb er een speciale kruiwagen voor.
Hooi goed los maken in de kruiwagen en dan met de tuinslang en broes het hooi goed nat maken. Hierna voer ik het meteen.
Het stof (=schimmelsporen) kleeft nu aan het hooi en kan niet meer opdwarrelen de neusgaten in, zodat het de lingen niet meer kan irriteren.
Als 's winters het water is afgesloten neem ik een 10 liter tuingieter met broes en vul die met lauwwarm water. Dit is voldoende voor een kruiwagen hooi.
Ik doe dan wel rubberen handschoenen aan andere bevriezen mijn vingers als ik het hooi eruit haal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:44

Wat is broes?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:45

Zo'n spuitding met allemaal kleine gaatjes zodat het water er met kracht verdeeld uit komt

Afbeelding

Die van mij heeft 5 standen
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 12-11-05 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:46

je kunt het natuurlijk ook in een kruiwagen doen... dan boor je met de boormachine een gaatje op het diepste punt van de bodem zodat het water er uitkan... Wij doen dit standaard bij elke kruiwagen die we kopen!! een gat van tussen de 10-15 mm is groot genoeg.... desnoods boor je er twee gaatjes in.....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:49

Dat zou ik zonde van de kruiwagen vinden.

Ik heb een speciaal hooirek (op de grond) waar ik met de hand het hooi in doe.
Er blijven altijd restjes hooi en veel graszaad achter in de kruiwagen en die gaan op een afvalbergje samen met het vieze water.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:50

Hooi in een metselbak (zwarte plastic bakken) stoppen buiten natuurlijk dan water derin laten lopen ff laten staan bak omdraaien met hooi en al water der ff uitlaten lopen (15 minuten met die bak op zn kop laten staan) als het water eruit is hooi weer in die bak stoppen of in kruiwagen wat je wil :d en hoppa

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:52

Een broeskop = een sproeikop

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:28

ik heb hetzelfde probleem Naja, ik heb het opgelost door mijn 2 voertonnen (die niet gebruikt worden voor voer) te gebruiken. In elke ton doe ik een halve baal hooi, vervolgens de tuinslang erop tot het hooi onder water staat. Een uurtje of 4 laten staan, ton op de kop. water eruit laten lopen, hooi eruit en voeren maar Zo weet ik zeker dat het hooi echt stofvrij is. Mijn paard hoest namelijk op een erg lelijke manier als het hooi stof bevat

Ohwjah, mijn paard krijgt zo dus een halve baal per dag aan hooi, hij heeft een hooiruif in zn stal, wel eentje op de grond, zeg maar een ijzeren bak op de grond. Alleen het zaagsel wat net voor de 'ruif' ligt word nat, verder blijft de stal droog

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:22

Ik heb ooit eens een paard bijgereden en die kreeg ook nat hooi.
Ikdeed dan hooi in een hooinet, hing dit daar aan een muurtje/schutting buiten en gooide er dan een emmer water overheen. Ik liet het uitlekken en hing het vervolgens in zijn stal.

Groetjes saskia

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:27

sassie22, als je het op die manier doet, kun je het net zo goed niet doen! Het hooi is dan echt niet stofvrij!

saskia23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:33

Haha, dat weet ik nu ja, maar ik was toen nog heel wat jonger en had een stuk minder ervaring.
Bovendien hield die eigenaresse niet bepaald van tegenspraak. (dat is dan ook de reden geweest dat ik er uiteindelijk mee ben gestopt )

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:39

Mijn vorige pony had chronische dampigheid, het hooi moest 24 uur weken van de dierenarts. Dat deed ik altijd in een speciekuip, maar omdat hooi heel erg gaat stinken als het zo lang in het water ligt wou m'n pony het niet meer. Dus toen maar gewoon een uurtje laten weken en ze had ook nergens last van. Gewoon een keer uitspoelen met een tuinslang heeft weinig nut.