2x ontwormen=normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

2x ontwormen=normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:36

De DA wilt mijn vzpaard ontwormen,hij zegt dat dat 2x per jaar moet worden gedaan,bij mijn weten was dat toch meerdere keren per jaar??Of bestaat er een spuit die 6maand lang werkt?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:39

2 keer per jaar... Was dat maar waar. volgens mij is de DA een beetje in de war met honden en katten...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:40

ik doe het om de 2/3 maanden, voor en na weiseizoen krijgtie equimax.. voor lintwormen ontwormen is wel voor 6 maanden.
maar overmectine ofzo moet je wel om de 3 maanden geven.

al ken ik zat mensen die dat niet doen. willem kreeg op demanege maar 1 keer in het jaar een wormenkuur.. en die heb er nix van overgehouden dus..

honden en katten moeten ook meer dan 2 keer per jaar

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:41

gekke_koei schreef:
honden en katten moeten ook meer dan 2 keer per jaar

Na het puppy/kitten stadium zou het voldoende moeten zijn om 1 of 2 keer per jaar ontwormt te worden.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:47

Honden en katten moeten 4 keer per jaar (toevallig afgelopen maandag op school gehoord van mijn lerares die dierenarts is )

Paarden ontwormen wij elke 8 weken, tenzij we met Equimax ontwormen dan zit er 3 maanden tussen. De equimax doen wij 2 keer per jaar! De rest van het jaar ontwormen we met eraquel en eqvalan ed.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:49

Dus zoals ik begrijp is die DA gewoonweg fout bezig?
En er bestaat geen spuit dat 6maanden werkt?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:55

Daar beginnen we weer. Hier is het doodnormaal om paarden twee maal per jaar te ontwormen.
Men neme een monster van de mest en men kijke of het paard wel wormen heeft. Waarom ontwormen als een paard wormvrij os? Paarden die in weides staan waar nogal een verloop van paarden is, moeten vaak ontwormt omdat de kans op herbesmetting groot is. Paarden die geisoleerd worden gehouden (dus bv in hun eentje aan huis) lopen geen kans op herbesmetting als ze eenmaal van de hele cyclus wormen af zijn.
Het is een fabeltje dat alle paarden altijd wormen hebben.

Overigens is er ook een soort die alleen in een bloedtest aan te tonen is.

Je zou toch denken dat een dierenarts het beter weet dan bokkers die dingen doen omdat ze het nu eenmaal zo geleerd hebben, of omdat het zo op de spuit staat (de mensen die die maken willen graag zoveel mogelijk er van verkopen...)

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:02

Geen enkel dier is worm vrij! Ik heb maandag daar een les over gehad en geen enkel dier is wormvrij. Aangezien een dierenarts dit verteld heeft zal zij het ook wel weten lijkt me!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:13

MISTRAL94 schreef:
Geen enkel dier is worm vrij! !

Ljikt mij een beetje overdreven. Een wormbesmetting moet je toch ergens oplopen. Als je een dier hebt wat in een omgeving leeft waar geen wormen, eitjes ed. voorkomen kan hij het toch ook niet oplopen.

Wel lastig dat verschillende dierenartsen verschillende adviezen geven over ontwormen.
Wie moet je nu geloven??

Nu kan je voor de zekerheid wel heel vaak gaan ontwormen, maar ik geloof niet dat al die ontwormmiddeltjes zo goed zijn voor je paard of ander huisdier. Dus doe ik het liever niet vaker dan strikt noodzakelijk.
Zou dan wel fijn zijn als dierenartseen het met elkaar eens zijn over hoe vaak dan noodzakelijk is.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:19

Nou dan zal ik het voorbeeld geven van een hond of een kat.
De moeder heeft al wormen (omdat ze dus nooit wormvrij zijn )
Als zij jongen krijgt krijgen de jongen via het moedermelk of de placenta de wormen al binnen. Bingo daar zijn de wormen al de wormen raken ze kwijt maar de eitjes blijven altijd in het lichaam zitten. Die komen weer uit en leggen weer nieuwe eitjes zo gaat het kringetje rond Dit kregen we maandag in de les ik zal eens kijken of ik die website kan vinden waar een hoop info op staat!

ellepel

Re: 2x ontwormen=normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:28

De volwassen wormen leggen eieren. Deze eieren gaan met de mest van het paard naar buiten en komen zo weer in de wei terecht. De kleine eitjes komen in de wei uit, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de larven weer door een paard worden opgegeten. Het hele spel begint dan weer opnieuw.

De tijd die het duurt tussen de opname van de larve en de productie van eieren van de volwassen worm is per wormsoort verschillend en duurt van enkele weken tot 8 maanden.

De grootste beschadiging in een paard wordt veroorzaakt door de larven.
Bij een hoge besmettingsgraad van het weiland kan er, ondanks het regelmatig ontwormen, bij een paard toch nog een forse beschadiging ontstaan.

http://www.keerhoeve.nl/worminfecties.htm

vroeger werden de paarden idd 2x per jaar ontwormd, maar toen stonden de paarden op grote weilanden en werden ze regelmatig op schoon land gezet wat bemest werd met koeiemest.

tegenwoordig houden we paarden op veel kleinere weiden waardoor de herbesmettings kans veel groter is, poep uit de wei scheppen kan soms helpen,maar mijn eigen ervaring is dus dat dit niet voldoende werkt..

gewoon zo om de 8 weken ontwormen met een goed middel is toch t beste, er zijn geloof ik wel kuren die iets langer werken, dus die gebruik je dan minder...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:30

Blue_Star, jij komt toch uit Belgie of niet? Dan kan het inderdaad zo zijn dat het spuiten zijn die met een injectienaald in het lichaam gespoten worden. Dit zal ongetwijfeld anders zijn als die spuiten met pasta die we in Nederland hebben. In Nederland mag namelijk niet gespoten worden voor wormen, in Belgie wel. Het fijne weet ik er ook niet van, wel dat wij in het voorjaar onze pony's ook een keer zo gaan ontwormen (Belgische veearts ).

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:36

ik ontworm standaart om de 6 a 8 weken, en 2x per jaar met equimax.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:48

Ik gebruik deze ontwormschema's:

Februari: moxidectine
Mei: ivermectine + praziquantel
Juli: moxidectine
Oktober: ivermectine + praziquantel
December: ivermectine

of

Februari: ivermectine
April: ivermectine + praziquantel
Juni: ivermectine
Augustus: ivermectine
Oktober: ivermectine + praziquantel
December: ivermectine

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:55

Neonlight schreef:
Blue_Star, jij komt toch uit Belgie of niet? Dan kan het inderdaad zo zijn dat het spuiten zijn die met een injectienaald in het lichaam gespoten worden. Dit zal ongetwijfeld anders zijn als die spuiten met pasta die we in Nederland hebben. In Nederland mag namelijk niet gespoten worden voor wormen, in Belgie wel. Het fijne weet ik er ook niet van, wel dat wij in het voorjaar onze pony's ook een keer zo gaan ontwormen (Belgische veearts ).

Jep dat zijn ze,de ontworming wordt gebeurt via inspuiting,kan jij me daar misschien wat meer over vertellen?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:58

ik ontworm zo'n 3 keer per jaar, met zo'n hippotwin spuit die ook tegen lintwormen werkt

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:00

Ik ontworm ook maar twee of drie keer per jaar.
Maaaaaaar, de weide/paddock mest ik wel iedere dag uit, en hij staat niet langer dan drie weken op het zelfde stukje land. Ik zeg niet dat het goed is, maar ik doe het al jaren zo, en het gaat goed, hoe minder rommel in mijn paard hoe beter......

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:27

MISTRAL94 schreef:
Als zij jongen krijgt krijgen de jongen via het moedermelk of de placenta de wormen al binnen. Bingo daar zijn de wormen al de wormen raken ze kwijt maar de eitjes blijven altijd in het lichaam zitten. Die komen weer uit en leggen weer nieuwe eitjes zo gaat het kringetje rond Dit kregen we maandag in de les ik zal eens kijken of ik die website kan vinden waar een hoop info op staat!

Sorry hoor, maar wormen zitten gelukkig niet in het bloed of in de moedermelk, wormen zitten alleen daar waar het eten is, in de darmen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:15

oei en nu zit je dus fout!!!!

Bij poezen die ongeveer 6 weken drachtig zijn worden onder invloed van hormonale veranderingen de ingekapselde wormen larven geactiveerd.
Deze larven spoeden zich via de bloedbaan naar de melkklieren van de kat waar vervolgens via de melk de kittens kunnen besmetten.

Als eerste in deze groep de Str westri of veulenworm. Deze worm wordt in eivorm door de merrie met de melk uitgescheiden en op deze manier door het veulen opgenomen. De eieren worden ook met de mest van de merrie uitgescheiden en kunnen door de huid van het veulen binnendringen en zodoende ook op deze manier het veulen infecteren. In het lichaam van het veulen kruipen de wormen door hart en longen voordat ze in de darmen aankomen.

larven van wormen worden dus wel degelijk samen met de melk afgescheiden en kunnen zo dus door het veulen opgedronken worden.

veel mensen weten dit niet, maar zo werkt t dus wel!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:38

Ja, het is belangrijk om veulens te ontwormen, dat zal niemand tegenspreken.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:58

Helen88 schreef:
MISTRAL94 schreef:

Sorry hoor, maar wormen zitten gelukkig niet in het bloed of in de moedermelk, wormen zitten alleen daar waar het eten is, in de darmen.

Je hebt gelijk die dierenarts kletst uit haar nek
Ik zal het maandag even melden, dat een bokker meer verstand van die dingen heeft dan zij als dierenarts

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:06

Helen88, mistral94 heeft gelyk.
Doe opleiding dierverzorging en ik leer dit..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:31

Rakkertje13: Er is gewoon heel veel onwetendheid over wormen en daardoor krijg je zulke dingen. Ik zal eerlijk zijn ik wist ook niet hoe het zat maar wij kregen het maandag op school vandaar dat ik het nu weet! Het ging trouwens om een website van Bayern!

volumia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:43

Weet iemand of als je paard idd wormen uitscheid na het geven van een Equimax of je dan nog een keer moet ontwormen? en zo ja, met wel middel?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:46

Wormen raken ze nooit helemaal kwijt, ik ontworm geen 2e keer nadat ik Equimax gebruikt heb!