Veulen niet afgespeend.Hoe met de trailer meenemen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simonezorro

Veulen niet afgespeend.Hoe met de trailer meenemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:52

Hallo.
Ik heb een merrie veulen gekocht.En heb wel eens eerder veulens opgehaald.
Maar nu moet ik volgende week een veulen ophalen ,die nog niet afgespeend is.En die man wil dat ook niet doen.Omdat die denkt dat die beter is.Dus ophalen [de eerste keer bij zijn moeder weg] Dat ze elkaar dan niet horen en zien.Hij vondt dat een betere idee.
Ik betwijfel dat een beetje...

Wat vinden jullie van dit idee.En hoe zouden jullie zo veulen ophalen?

bedankt alvast

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:56

Lijkt me een drame te gaan worden. Wat ik wél eens gedaan heb is moeder en kind meenemen, en dan kind uitladen op het nieuwe adres, en moeder weer mee terug. Dat gaat wel. Maar een veulen scheiden en dan de trailer op lijkt me vragen om ellende.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:02

Hoeft geen probleem te zijn. Toen ik mijn veulen naar de opfok bracht heb ik ook alleen het veulen mee genomen en niet de merrie. Door de merrie mee te nemen krijg je juist meer stress.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:20

De ene zeg ja de andere nee .Mij lijkt het ook beter zo je merrie mee te nemen
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 10-11-05 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:22

Ibbel schreef:
Lijkt me een drame te gaan worden. Wat ik wél eens gedaan heb is moeder en kind meenemen, en dan kind uitladen op het nieuwe adres, en moeder weer mee terug. Dat gaat wel. Maar een veulen scheiden en dan de trailer op lijkt me vragen om ellende.

Maarja eigenlijk komt dat op hetzelfde neer.

Wat de veulen blijft ´´achter´´ en de moeder in de trailer.Dan wordt de moeder ook gek lijkt me...

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:25

sharonaollie schreef:
De ene zeg ja de andere nee .Mij lijkt het ook beter zo je merrie mee te nemen

Ja idd

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:27

Eigenlijk het liefst natuurlijk dat ze afgespeend is.Maarja als dat niet kan..

Ik ga toevallig zaterdag een veulen halen...

Nathalie1976

Re: Veulen niet afgespeend.Hoe met de trailer meenemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:28

hoi,

wij hebben vorige week ons veulen naar de opfok gebracht en hebben de merrie meegenopmen,daar uitgeladen en de merrie weeropgeladen,de merrie vond het geen probleem,het veulen eerst wel maar werd wel rustiger.
het veulen was dan ook gewend dat ma soms wegging en haar achterliet.als het veulen nog nooit alleen is achtergebleven omdat de moeder bereden werd heb je een probleem denk ik.
wat denk je van het opladen alleen al,het veulen gaat én voor het eerst bij de moeder weg én moet vervolgens over een loopplank lopen die een raar geluid maakt zo een trailer in.ik hoop dat het gaat lukken maar ik denk dat het veulen je trailer afbreekt.succes..............

doei

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:30

De eigenaar van het veulen kan niet eerst het veulen in een andere stal naast mams plaatsen? Zeg voor 2 weken, desnoods 1 week zodat het veulen toch gewend is om niet meer te drinken en echt samen met de merrie te leven. Dan zou ik het veulen met een geruster hart mee kunnen nemen.
Ik hou persoonlijk niet van de manier van afspenen die de eigenaar bedoelt, het is de minst vriendelijke manier van afspenen voor zo'n jong ding en zorgt voor de meeste stress.

Kan het écht niet anders, overleg dan met de eigenaar hoe de merrie op de trailer is, een merrie kan sneller een trailer in puin krijgen dan een veulentje. Maar aan de andere kant gaat het om jóuw veulen en wil je het beste voor dit diertje. Denk je eens in als je het veulen vanaf daar meeneemt; net van mams af, in een trailer (hoe ontwikkeld een veulen trailerangst?) vreemde mensen en dan uiteindelijk in een vreemde stal. Dat is vragen om moeilijkheden. Het is niet leuk voor de merrie en eigenaar maar dan moet hij maar met de problemen zitten; dus laat hem met merrie en veulen naar jou toekomen het veulen uitladen (bij jou) en dan mag hij met de merrie (en problemen) weer terug naar huis.
Niet leuk voor de merrie, maar het veulen is jouw verreiste - je hebt niets meer met de eigenaar of de merrie te maken. Bovendien wil de eigenaar het persé zo zonder dat hij het veulen fatsoenlijk zelf thuis afspeent, dan moet hij het maar uitzoeken met zijn eigen paard, zodat jij een rustig veulen thuis hebt. Zeg de eigenaar duidelijk wat je wilt, het is jouw veulen en jij komt met de eventuele problemen te zitten (of niet)! Succes met je keuze!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:32

Heb zelf deze situatie ook gehad toen ik een veulen kocht. Ik heb ook de merrie meegenomen. Ik heb ze een uurtje samen op stal laten staan en heb toen de merrie weer terug gebracht. De merrie was de rust zelve, afgezien van een paar keer hinniken. Maar deze merrie was ook wel toe aan "rust" het was een vrij brutaal hengstveulen....en hij was al flink lang bij de moeder gebleven.
Bovendien was het 't zoveelste veulen dat ze had en dat werd afgespeend.
Als de merrie toch druk wordt op de trailer...tja...dat kan...maar is minder link dan een veulen in paniek. De merrie kun je vastzetten en de stang er achter etc., de trailer is op volwassen paardformaat zeg maar.

Een veulen kan zich ophangen als je hem vastzet. Kan zich omdraaien en over de klep heen gaan als je hem los laat etc.. Iemand er bij in zetten (een persoon) zou een optie kunnen zijn, maar dit is bij de wet verboden, je kunt een vette bekeuring krijgen. Als het maar een klein stukje is wat je moet reizen zou ik dat er op durven wagen...maar ja...ik ken jouw omstandigheden niet.

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:52

Bedankt voor jullie antwoorden..

Het is meer dan een uur rijden.Vanaf waar ik hem gekocht heb .Ga ik gelijk door naar de opfok.Ik heb geen idee of de merrie trailermak is.En ik denk niet dat die hem wilt komen brengen...
Ik heb afgesproken dat ik hem maandag komt ophalen.Dus dan heb ik nog 3dagen..Zou mischien zo spuitje helpen?? Heb ik wel vaker gehoord.Waar ze rustig van worden ofzo?? Weet iemand waar je dat kan kopen?En hoe dat heet.En of het zal helpen...Ik hou er helemaal niet van.Maarja ik weet anders echt niet hoe ik het moet gaan doen .terminste veilig!! n ik heb zelf een 1.5 paards trailer..Zoeizo doe ik altijd de stangen eruit.En de veulen er los in...

Alvast heel erg bedankt!!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:55

Velvet moest onverwachts gespeend worden als 4,5 maand oud veulen en die hebben we opgehaald met een 2 paardstrailer met een andere (vriendelijke) merrie erin als gezelschap. Dat ging heel goed, mijn vriendin die mee was gegaan is wel voor de zekerheid in de trailer gebleven.

Toen we Aquila op gingen halen was ze nog niet van haar veulen af. We hebben haar opgeladen en het veulen achter gelaten in de stal. Was blij dat we haar op de trailer hadden en niet het veulen .

Toen Velvet naar de opfok ging hebben we haar wat Sedalin gegeven (reis van 3 uur) zodat ze wat rustiger werd. Ik zou het veulen voor het spenen ook een soortgelijk middel geven als je geen andere oplossing hebt dan het veulen alleen te vervoeren.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:45

simonezorro schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden..

Het is meer dan een uur rijden.Vanaf waar ik hem gekocht heb .Ga ik gelijk door naar de opfok.Ik heb geen idee of de merrie trailermak is.En ik denk niet dat die hem wilt komen brengen...
Ik heb afgesproken dat ik hem maandag komt ophalen.Dus dan heb ik nog 3dagen..Zou mischien zo spuitje helpen?? Heb ik wel vaker gehoord.Waar ze rustig van worden ofzo?? Weet iemand waar je dat kan kopen?En hoe dat heet.En of het zal helpen...Ik hou er helemaal niet van.Maarja ik weet anders echt niet hoe ik het moet gaan doen .terminste veilig!! n ik heb zelf een 1.5 paards trailer..Zoeizo doe ik altijd de stangen eruit.En de veulen er los in...

Alvast heel erg bedankt!!

Mmmm, niet de ideale situatie, maar als het niet anders kan...
Overleg het in ieder geval met de eigenaar, ik krijg niet de indruk dat je dat al gedaan hebt. Misschien wil hij wel met de merrie en veulen jouw kant uitkomen, je mag best je eisen stellen hoor! Het is wel jouw veulen en je wilt natuurlijk niet dat je dat kleine ding in de stress krijgt!
Als je het veulen zelf gaat vervoeren kan je overwegen om je veulen wat te verdoven met sedalin, maar ik ben er geen voorstander van. Deze middelen kan je wel bij de dierenarts halen of anders bij diervoederzaken. Zet het veulen in ieder geval LOS in de trailer en haal alle stangen eruit. Of in ieder geval de achterstang en zet stro- of hooibalen omhoog gestapeld en vastgezet onder de voorstang zodat de kleine daar niet onderdoor kan. Zorg voor een dikke laag stro in de trailer en sluit de trailer achter HELEMAAL AF met een zeiltje! Veulentjes gaan naar het licht toe en het zal niet de eerste keer zijn dat er 1 over de achterklep heen probeert naar buiten te komen (op de snelweg! )
Succes met de kleine!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:05

Mijn merrie zou afgespeend zijn als we haar kwamen halen, niet dus

Zijn ruim een uur bezig geweest met laden. Knieën kapot, hoeven aan gort en ik maar jammeren dat ik volgende week wel terug zou komen

Het was geen pretje om te zien, ik ben op een gegeven moment huilend weggelopen en ze hebben me geroepen toen ze erin stond.

Tijdens de reis (Almelo - Utrecht) was ze erg rustig. En de keren daarna is ze zó de trailer opgelopen.

Mijn keus is het niet, maar als het niet anders is...

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:11

Quellian schreef:
Mijn merrie zou afgespeend zijn als we haar kwamen halen, niet dus

Zijn ruim een uur bezig geweest met laden. Knieën kapot, hoeven aan gort en ik maar jammeren dat ik volgende week wel terug zou komen

Getver, dat is geen pretje zeg...
Persoonlijk zou ik weigeren het veulen mee te nemen, ook al heb je je erop verheugd dat je je eigen veulen (afgespeend denk je dan) op gaat halen. Als ze er niet ingaat en echt blijkt dat je moet gaan martelen met zo'n diertje zou ik hem of haar weer terugduwen op stal en later weerkomen.
Dit soort dingen moet je je veulen écht besparen. Gelukkig heeft ze er (zo te lezen) geen trauma aan over gehouden.
Simonezorro: overleg goed met de eigenaar hoe of wat met je veulen want zoiets wil je je veulen echt niet aandoen. Ik denk dat je zelf dan ook met een heel rotgevoel komt te zitten.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:19

Ik zou idd ook proberen om dit te voorkomen! Vraag alsjeblieft aan de eigenaar of er geen andere mogelijkheid is.

Ik ben uiteindelijk overstuur weggelopen, ik liep toch alleen maar in de weg. De fokker en mijn oom hebben haar samen in de trailer gekregen, uiteindelijk...

Mijn oom (heeft tótaal niets met dieren) zei zelfs dat hij het hier verrekte moeilijk mee had...

Geen aanrader dus

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:47

Gewoon ophalen en als je thuis bent tussen de andere paarden zetten. Wij hebben het ook zo gedaan en ons veulen heeft maar een keer of drie gehinnikt voor zn moeder.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:59

Toen Vera wegging (9 maanden en er nog geen 5 minuten vanaf geweest )
Was Silvana niet meegegaan. Het is allemaal prima gegaan.
Tsja, sommige zijn makkelijk, andere niet.

Edit;
Het is trouwens ook best gevaarlijk om later met de moeke weer terug te rijden. Een oudere merrie (de moeder dus) doet zo iets vreselijks met de trailer.

Nog een keer edit;
die raakt dus in stress enzo, omdat veulen roept, wil lopen, gaat roepen. etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:38

Ibbel schreef:

doen wij ook vaak, of mijn welsh merrietje gaat mee, want die is rustiger op de trailer dan mijn merrie en ook bij mijn welsh merrie zijn ze meestal rustig...

als er maar gezelschap bij staat is het niet zo'n probleem

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:05

ik heb mijn veulen met mams en al naar de opfok gebracht, daar samen een uurtje in de stal laten staan en mams gesedeerd weer mee terug genomen en het veulen in de box met deuren dicht naast ander veulen neergezet. Moeders is heel rustig gebleven op de terugweg, wel hinniken maar geen rare fratsen, het was dr eerste veulen dus ik wist ook niet goed hoe ik dit moest aanpakken, maar het is gelukkig goed gegaan. Succes

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:12

Bobbielover schreef:
Edit;
Het is trouwens ook best gevaarlijk om later met de moeke weer terug te rijden. Een oudere merrie (de moeder dus) doet zo iets vreselijks met de trailer.

Nog een keer edit;
die raakt dus in stress enzo, omdat veulen roept, wil lopen, gaat roepen. etc.

De eigenaar wil het zelf dus dan zou ik voor het beste voor het veulen kiezen; met de merrie naar jouw stal toe en laat de eigenaar het dan zelf maar uitzoeken met zijn merrie op de trailer. Het gaat immers om jouw veulen die dan al de trailerrit met mams gehad heeft (dus geen stress) en veilig in je stal staat.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:24

Ik moet mijn veulen binnekort ook naar de opfok brengen.

De merrie neem ik in ieder geval niet mee. Als je eenmaal rijdt heeft een veulen niet de stabieliteit om gek te gaan doen, mijn merrie heeft dat wel en daar heb ik absoluut geen zin in.

Ik zit nog te twijfelen of ik een van de shetjes bij het veulen in de trailer zet ( ze staat nu samen met moeders bij 1 fjord en 2 shetjes).
Maar dan is nog de vraag hoe ik dat aan pak. Samen los in een anderhalf paards trailer? Veulen is toch al 1,25 meter hoog.

Verder is het veulen wel al gewend dat de moeder een paar uurtjes weg is om te rijden. Ze vermaakt zich dan prima en is totaal niet van slag.

simonezorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:19

Zoals ik dacht wil de ´´eigenaar`` hem niet komen brengen .Want hij vindt het te ver..Ja of ik moet een hoop geld ervoor betalen..Ik zou dan toch voor de zekerheid sedalin moeten geven.Ik wil niet dat het beestje teveel stress krijgt...Hopen dat alles verder goed gaat.En dat die lekker rustig blijft.[arm klein paardje]Ook als die eenmaal bij de opfok staat.Ik maak voortaan eerst duidelijke afspraken

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:21

Iemand trouwens een idee of ik sedalin bij een dierenarts kan krijgen?en wat dat ong kost~?

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:04

Bij de dierenarts kun je dit wel halen of anders dierenspeciaalzaak.
Ik dacht dat 1 tube tussen de 10 en 15 euro kost.