Zadel voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:00

Ik ben van plan om me een dressuurzadel aan te schaffen , en mijn instructrice kan me een Wintec Isabelle Werth verkopen voor 350€
Ze zegt dat dit beter is omdat [***] haar rug nog gaat veranderen en het dan beter is om een kunststof zadel te kopen...
Ik heb nog nooit met een Wintec gereden , rijd zelf met een Stubben en af en toe op een Euroriding Luxor
Nu vind ik de Luxor echt geweldig , maar die is zo duur... En zou die nog wel passen als [***] wat verbreedt?
Want zelf ben ik niet echt zo te vinden voor die kunststof zadels...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:04

Wij hebben voor onze 3 jarige net een nieuw zadel gekocht. De meeste mensen vinden het onzin om voor zo'n jong paard een nieuw zadel te kopen. Onze zadelmaker past hem keer op keer kosteloos voor ons aan. Uiteindelijk is het voor het paard beter en voor ons ook. Persoonlijk ben ik niet zo weg van Wintec zadels

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:08

Ik ga eerst nog eens informeren of m'n instructrice nog een Luxor heeft liggen
Ik ben ook niet weg van Wintec

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:08

MISTRAL94 schreef:
Wij hebben voor onze 3 jarige net een nieuw zadel gekocht. De meeste mensen vinden het onzin om voor zo'n jong paard een nieuw zadel te kopen. Onze zadelmaker past hem keer op keer kosteloos voor ons aan. Uiteindelijk is het voor het paard beter en voor ons ook. Persoonlijk ben ik niet zo weg van Wintec zadels

En mag ik vragen wat voor een zadel dat dat is?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:57

Stubben Maestoso en de Stubben Scandica

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:03

Ik zou niet weten waarom een kunststof zadel beter is.
Op mijn jonge paard heb ik gewoon een leren dressuurzadel van kieffer liggen. Past prima.

casjuh

Re: Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:03

ik heb een barefoot gekocht (boomloos zadel)
Aangezien een jong paard nog flink groeit en veel bespiering op zal bouwen gaat dat je heel veel geld kosten met elke keer opnieuw aanmeten enzo. Met nog maar de vraag óf het wel goed is aangemeten. Een jong paard moet alles als "prettig" ervaren en als dat zadel niet goed zit kan je al een hoop verpesten...

Alle info over boomloze zadels vind je hier:
http://www.boomloosrijden.nl

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:09

Ik zit daar ook over te twijfelen, die van mij moeten nog worden ingereden. Maar hoe koop je een zadel voor een paard waar je nog nooit op heb gezeten. Kunnen ze dat dan toch op maat maken??

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:24

Een Wintec Isabelle Werth zit nochtans heerlijk! Is een zacht dressuurzadel met een diepe zit.

Ik zie ook niet in waarom dat beter zou zijn dan een lederen zadel hoor. Alhoewel ik wel fan ben van dat zadel 350 EUR is ook een leuk prijsje, zo'n zadel kost nieuw (kaal) rond de 1000 EUR...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:35

op beide jongen paarden die ik rij licht een stubben zadel, past prima en een ander jong paard is 2 jaar ohz en past zn zadel ook nog prima, het verscheelt zooo veel per paard

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:42

De rugbespiering van een jong paard zal zeker nog veranderen, maar zich ook grotendeels voegen naar de pasvorm van het zadel dat erop ligt.
Het is dus heel belangrijk een zadel met een goede pasvorm te gebruiken, en Stubben is dan een heel goed zadel.

Je moet de boommaat niet te krap inkopen, de rest van het zadel kan bijna altijd wel worden aangepast aan het paard. Wordt je paard uiteindelijk breder dan de boommaat, zal je moeten vervangen.
Waarbij de Stubben 100% gegarandeerd waardevaster is dan de Wintec.

De wintec is ook goed genoeg, maar als je zelf niet op kunststof wilt rijden, dan is er niets op tegen om te investeren in een duurder merkzadel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:44

Mare schreef:
Ik zit daar ook over te twijfelen, die van mij moeten nog worden ingereden. Maar hoe koop je een zadel voor een paard waar je nog nooit op heb gezeten. Kunnen ze dat dan toch op maat maken??

Als je echt wilt beleren dus als ze geen zadel gewend zijn,zou ik er geen aangepast zadel op leggen (is natuurlijk ook niet mogelijk)Ik zou dan een oud zadel nemen als daar dan wat mee gebeurd is het niet erg.
Als ze eenmaal gewend zijn aan het zadel kun je een zadel aan laten passen. Dat moet dan 3 maanden later weer gebeuren en na een bepaalde termijn nog een keer.
Die 3 jarige van ons was ingereden en kende het zadel dus al, verder is ze nog erg groen. Voor ons dus geen probleem qua aangepaste zadels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:56

CAuvraySky schreef:
Ze zegt dat dit beter is omdat C'Auvray haar rug nog gaat veranderen en het dan beter is om een kunststof zadel te kopen...

Ik ben bang dat jouw instructeur meer belang bij de verkoop heeft als bij het paard want dit is stomweg een drogreden.
Een goed passend kunststof zadel is nimmer beter of slechter dan een goed passend leren zadel. Is slechts de voorkeur van de ruiter (of in dit geval de verkopende partij).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:59

Ik zou nu nog niet een duur nieuw zadel kopen. Wij hebben ook een driejarige en die zal nog heel drastisch veranderen van bouw, vooral veel breder worden. We hebben een zadeltje liggen dat er nu redelijk op past, of dat straks bij het inrijden nog zo is, dat zien we dan wel. Zijn "echte" zadel komt wel als hij een jaar of vijf is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:05

Hmmmm dan zal ik wel weer een grote kritische ouwe zeurdoos zijn, maar ik vind het voor een jong paard precies even belangrijk dat het zadel perfect ligt als voor een oud paard. Dan maar 3x een ander zadel aanschaffen, zal mij een zorg zijn. Juist bij een dier in ontwikkeling kun je het je niet permitteren dat bv de spieren niet de juiste vrijheid hebben of dat je drukverdeling niet goed is en dus ongemak veroorzaakt.
Hoeft allemaal niet het duurste van het duurste te zijn, maar perfecte pasvorm is voor mij een eerste vereiste.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:14

Sonja schreef:
Hmmmm dan zal ik wel weer een grote kritische ouwe zeurdoos zijn, maar ik vind het voor een jong paard precies even belangrijk dat het zadel perfect ligt als voor een oud paard. Dan maar 3x een ander zadel aanschaffen, zal mij een zorg zijn. Juist bij een dier in ontwikkeling kun je het je niet permitteren dat bv de spieren niet de juiste vrijheid hebben of dat je drukverdeling niet goed is en dus ongemak veroorzaakt.
Hoeft allemaal niet het duurste van het duurste te zijn, maar perfecte pasvorm is voor mij een eerste vereiste.

Perfecte pasvorm is volstrekt onmogelijk bij een jong paard, want het is een momentopname. Je kunt het vandaag perfect pas hebben en volgende week alweer een beetje ervanaf zijn. De groeispurten die ons ventje maakt zijn zo "explosief", nog steeds. Er wordt op hem nog absoluut niet gezeten, dus moet het er gewoon behoorlijk opliggen. Aandachtspunt is en blijft dat het niet te krap zit bij de schouder/schoft. Als we er wel op gaan zitten, zal er zeker nog eerst zorgvuldig gekeken worden naar de pasvorm en indien nodig aanpassen of iets anders zoeken. Maar voorlopig zal dat "iets anders" niet een duur op maat gemaakt zadel zijn.

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:15

Sonja; dat ben ik helemaal met je eens!

Is het nou zo dat een nieuw zadel stug is en nog ingereden moet worden, zoals mensen dat met bv Petrie laarzen ervaren? Of zou een soepel nieuw zadel meteen lekker kunnen zitten voor het paard z'n rug, zoals ariat schoenen bv ook meteen lekker zitten als je ze de 1e keer aantrekt??

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:18

Mijn 4,5 jarige is in 1,5 jaar tijd erg veel verandert. Ik heb een Ainsley en die is al 2 maal aangepast, volgende week voor de 3e keer. Ik vind het erg belangrijk om het in de gaten te houden, en dus zo nodig het te veranderen wanneer nodig is. In de eerste levenjaren zal een paard zich het sterks ontwikkelen. Daarnaast is het fijn voor het paard, zodat hij geen zadeldwang of dergelijke krijgt door en minder goed zittend zadel. Dus regelmatig na laten kijken!! Vraag desnoods waar je zelf naar kunt kijken als je denkt dat het minder goed ligt. En of je nou leer of Kunsststof wilt, dat moet geen verschil uitmaken

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:19

Mare schreef:
Sonja; dat ben ik helemaal met je eens!

Is het nou zo dat een nieuw zadel stug is en nog ingereden moet worden, zoals mensen dat met bv Petrie laarzen ervaren? Of zou een soepel nieuw zadel meteen lekker kunnen zitten voor het paard z'n rug, zoals ariat schoenen bv ook meteen lekker zitten als je ze de 1e keer aantrekt??

Goh daar vraag je iets Lederen zadels vormen zich naar je paard, dat staat vast. Maar kunststof zadels doen dat (voor zover ik weet) niet. Toch kan zo’n kunststof zadel goed liggen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:38

Mijn 2,5 jarige merrie gaat volgend voorjaar onder zadel, haar wilde ik eerst beleren met een oud zadel maar van dat idee ben ik afgestapt. Waarom een niet goed passend zadel op een nog niet goed ontwikkelde en bespierde paardenrug leggen?

Sinds ik voor 1 paard een aangepast zadel heb (stubben maestoso) wil ik niks anders meer, dus elk paard heeft bij mij zijn eigen zadel. Voor mijn jonge merrie laat ik ook 1 op maat maken die gedurende haar training consequent aangepast zal worden.

Of het verstandig is? Ik vind van wel, ik kan het me permiteren (je kan niet van iedereen verwachten even 1800 euro op te hoesten voor een nieuw zadel ) maar ik vind het belangrijk dat ze het goed ervaart. Ik ben niet bang dat er wat met t zadel zal gebeuren, ik bedoel, wat kan er gebeuren? En het blijft een gebruiks voorwerp...

Ik heb zelf nog nooit met een wintec gereden dus ik kan er niet over oordelen wat mijn ervaringen zijn. Wel heb ik er mijn ideeën over.

Succes

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:14

Ik ga mijn jonge paard (nu 17 maanden) tegen die tijd mijn oude Kieffer veelzijdgheidszadel opleggen bij het inrijden de eerste paar maanden. Na deze tijd ben ik van plan een Isabell Werth aan te schaffen. Puur vanwege de prijs en ik denk dat ik na een tijdje toch over zal schakelen op een op maat gemaakt lederen dressuurzadel.

Voor mijn gevoel doe ik het wel goed zo.

Als jou paard er alleen maar mee ingereden wordt, ok, maar als het echt niet goed genoeg past, zou ik toch verder kijken naar iets anders. En kunststof of leer, dat is naar je eigen smaak. (en portemonnee)

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:09

het gaat je instructrice denk ik meer om het idee dat je voor een goed zadel weinig geld hoeft uit te geven... Omdat je paard nog veel veranderd en je toch weer een (nieuw of aangepast) zadel zou moeten.

Ik heb een wintec pro dressuur, vind het echt een heerlijk zadel! Zou niet gauw een andere meer willen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:35

Sonja schreef:
CAuvraySky schreef:
Ze zegt dat dit beter is omdat C'Auvray haar rug nog gaat veranderen en het dan beter is om een kunststof zadel te kopen...

Ik ben bang dat jouw instructeur meer belang bij de verkoop heeft als bij het paard want dit is stomweg een drogreden.
Een goed passend kunststof zadel is nimmer beter of slechter dan een goed passend leren zadel. Is slechts de voorkeur van de ruiter (of in dit geval de verkopende partij).

Misschien omdat je bij de zadels van Wintec de boommaat kunt aanpassen?
Ik rijd nu een 3,5 jarige en heb ook een ander zadel nodig.
Mij lijkt de Wintec juist ideaal omdat je de boommaat kunt aanpassen..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:13

Op mijn 3,5 jarige ligt nu een Euroriding Jade die goed past. Puur geluk, want dit zadel had ik nog liggen. Binnenkort komt de zadelmaker controleren of het niet aangepast hoeft te worden.
Mijn paardje lijkt qua bouw al redelijk 'af', maar zal vast nog een stuk breder gaan worden; zolang het mogelijk is hou ik het bij dit zadeltje (uiteraard met aanpassingen als dit nodig is). En mocht het nodig zijn dan krijgt hij tegen de tijd dat hij uitgegroeid is wel een op maat gemaakt zadel.

Of je een wintec neemt of een leren zadel; maakt denk ik weinig uit, als het maar goed past. Verder is het meer je portemonnee of je eigen smaak die van belang is.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:42

Ik dacht er ook al aan om een Stubben te kopen...
Heb er zelf nog een liggen , maar deze is van mijn oudere paard , en eind december gaat [***] enkele weken weg om ingereden te worden... Dus kan ik mijn stubben toch moeilijk meegeven? Anders kan ik niet meer rijden