Ben ik nou gek???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Ben ik nou gek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:31

ik sta op een paardenweide vereniging.
ieder heeft zn eigen stal, zn eigen wei en zo zn eigen ding!
prima mooi!
Nu heeft een poosje terug een vrouwtje van de eerste stal (wij hebben de 3e) een shetje gekocht van 2 en een half.
Haar stalgenoot heeft een dochtertje van 4.
Nu hoorde, heb ik gezien en heeft ze t ook nog is zelf gezegd, dat dat meisje van 4 dus wel is op die shet van 2en een half rijd.
Ik weet niet hoor maar mij is verteld dat je (ok niet bij dravers) pas met 3jaar mag gaan trainen, voorzichtig aan.
Ok misschien zit ze er op en zet een paar pasjes en meer niet, maar hoelang duurt t nog voor ze door de bak heen crost?
ik ben de confrentatie met dr aangegan omdat ik vind datje niet met een dier dat er nog niet aan toe is moet gaan klot-en.(sorry voor t woord).
mij is altijd geleerd dat een shetje van 2 en een half geestelijk nog niet toe is aan dat soort dingen. en wat dachten jullie van lichamelijk (beestje is duidelijk in de groei)

Ik heb pas geleden zelf een shetje gekocht van 2 en een half, ik zie duidelijk dat hij er nog niet aan toe is om iemand op zn rug te hebben of te gaan mennen.
wel heb ik 2keer een tuigje opgehad om te passen.
Nu mag hij lekker gaan genieten van de winter

kom maar op met de reacties, ben ik nou gek en heeft zij gelijk en moet ik even de boeken weer doorlezen (en mn kennis veranderen)

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:33

ja je bent gek

grapje nee hoor, begrijp je reactie maar ik denk dat als het paardje er klaar voor is er geen probleem is . ik denk ook niet dat het meisje de shet intensief rijd ..
verder heb ik weinig verstand van inrijden , maar ik zou nog even wachten

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:35

Je hebt helemaal gelijk! Een shet van die leeftijd is er helemaal nog niet aan toe. Ik heb juist geleerd hoe later hoe beter. Dus Super dat je er iets over gezegt hebt.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:35

wat ik dus al zei: nu is t nog een paar passen, maar wat is t volgende week>

Cookiejar

Re: Ben ik nou gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:37

Als een pony niet uitgegroeid is moet je er niet aan beginnen. Als je nou wacht todat ze zijn uitgegroeid dan gaan ze zo 5 jaar langer mee!

LucyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:38

ik vind je niet gek hoor Maar een kleintje van 4 zal waarschijnlijk ook niet zo snel door de bak crossen ?? Ik denk dat die pony nog even lekker moet kunnen groeien maar ik ben bang dat de eigenaars dat zelf anders zullen beslissen en toch doen wat ze niet laten kunnen, of het nou wel of niet met ze eens zijn...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:38

ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik vind het niet slecht om een paar pasjes te rijden, maar nog niet echt gaan rijden. Er zit verschil in inrijden en inrijden.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:43

Zeker zit daar verschil in! maar goed wat ik net al zei: nu zijn t nog wat pasjes en straks is t de bak door crossen.
ik weet, helaas uit ervaring, hoe zonde het is om zo te beginnen... het begint bij paar stapjes en dan doet de pony t braaf,,, ach dan kan t kind ook wel alleen in de bak rijden (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) en gaat draven etc.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:46

voor dat meisje zelf zal het ook niet al te best zijn (op zo'n jonge leeftijd kunnen de bekken verkeerd groeien) maar ik verwacht neit dat ze er zoveel en zolang op rijd?!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:48

Echt jammer dat ze er nu iemand opzetten. Zo kunnen zijn botten gaan vergroeien als dat te erg is (als ze er inderdaad mee door de bak gaat crossen) kan je hem een jaar later wel afschrijven.
Laad haar door zoveel mogelijk mensen weten dat het verkeerd zit zodat ze misschien van gedachten veranderd. Je leerd een kind van 2 toch ook geen lezen en schrijven.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:02

Zo dacht ik er ook over Moonshine88!
en wat tisje zei: indd is t ook niet goed voor meisje zelf.
alleen t meisje zelf wil zelf erg graag rijden en t liefst hard mogelijk!
Ik weet wel zeker dat we t ze niet aan verstand krijgen dat ze t beter niet kunnen doen, maar was meer even voor mezelf omdat ik dacht dat ik mezelf uit de ervaring die ik een beetje heb foutjes had aangeleerd...

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:08

ff offtopic; wanneer mag je een draver inrijden dan?? gewoon nieuwschierig hoor

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:14

een draver kan je met 2jarige leeftijd beleren voor de sulky sommige soms al eerder. t is niet zo dat ze dan al volledig aan t echte werk gaan hoor.
dravers zijn over t algemeen vroegrijp. 9 van de 10 dravers wordt vaak eerst gestar voor t verkocht wordt als t zijnde rijpaard. vaak met 4jarig leeftijd worden ze dan beleerd onder t zadel (hoewel n koersend paard ook wel beleerd wordt onder t zadel)

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:26

Hmm, een kind van 4 weegt gelukkig niet zoveel. En elk paard is anders, msischien is deze al behoorlijk flink voor z'n leeftijd.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:30

denk dat dat juist t vervelende is, deze shet is een grote maat

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:03

Lijkt me een onwijze *** combi!
Pony die veel te jong is om te rijden, kindje dat eigenlijk te jong is om te rijden (ivm heup groei enzo), kindje heeft waarschijnlijk weinig tot geen ervaring waardoor inrijden nou niet bepaald goed verloopt. Lijkt me niet echt handig Maar zou ook niet weten wat ik in jou plaats zou doen!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:14

Tuurlijk ben je gek!
En ik ook en iedereen die er zo over denkt.
Laat dat beestje toch lekker volgroeien,in z'n koppie en zijn lijfje.
Sommige mensen gaan echt met dieren om op de manier van; Ach als ie stuk is koop ik wel een nieuwe,doe je ook met een auto als ie stuk is en niet meer gemaakt kan worden.
Hoop dat je mensen kunt vinden die hen jou kunnen helpen hun te overtuigen dat ze verkeerd bezig zijn,ook voor hun eigen kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:15

Cookiejar schreef:
Als een pony niet uitgegroeid is moet je er niet aan beginnen. Als je nou wacht todat ze zijn uitgegroeid dan gaan ze zo 5 jaar langer mee!

Als je dat doet moet je bij elk paard tot zeker z'n 7-8e wachten (tot die tijd groeien ze namelijk nog, eigenlijk zijn ze rond 8 jaar pas echt volwassen).

Maar het is wel waar .. je kan beter verwachten tot het grootste groeien achter de rug is (zal wel rond 3, soms 4 jaar zijn) en dan rustig beginnen ..

Zoals al meermaals gezegd: het stappen zal niet zo'n kwaad kunnen, maar wat gaat het over een paar weken zijn als het paardje braaf is ... Wist trouwens niet dat het voor kinderen ook niet goed was van zo jong te beginnen? Maar dan weten we dat ook weer

Groetjesss

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:19

Is dit niet inmiddels al een uitgekauwd onderwerp?

Goed dat je haar erop hebt aangesproken, maar ik denk dat je geen bevestiging van je gelijk hoeft te zoeken

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:31

En hoevaak heb je dat gezien!! Hallo voor 5 min. op een pony zitten van 2,5 jaar. Het zal niet een wereldramp zijn. Hoeveel kindjes zitten voor en ponyritje erop!! daarbij een kind van 4 zal ik echt niet een pony zien inrijden. En al helemaal niet volgende week door de bak zien crossen. Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Als de pony het echt niet accepteerd dan laat ie het wel merken!! En er is nog een groot verschil tussen op een pony zitten en een rondje lopen en er op rijden!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:59

tisje schreef:
voor dat meisje zelf zal het ook niet al te best zijn (op zo'n jonge leeftijd kunnen de bekken verkeerd groeien) maar ik verwacht neit dat ze er zoveel en zolang op rijd?!

Ik rij al van af mijn vierde (1x in de week) en mijn bekken zijn niet verkeerd gegroeid hoor.

Jessicauvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:10

Je hoort steeds vaker dat mensen op veel te jonge paarden rijden, vind het wel goed dat je er iets van hebt gezegt.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:50

Ohh ik zoek zeker niet mn gelijk... maar werd een beetje onzeker over mijn mening... en daar hou ik niet zo van. bokt is er om meningen te delen en vragen te stellen...en niet om je gelijk te halen.
daarbij ga ik echt niet zomaar hier iets neerzetten, als ik t maar 1 x gezien heb, zou een beetje dom zijn van me nietwaar!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:08

KindnessM schreef:
Ohh ik zoek zeker niet mn gelijk... maar werd een beetje onzeker over mijn mening... en daar hou ik niet zo van. bokt is er om meningen te delen en vragen te stellen...en niet om je gelijk te halen.
daarbij ga ik echt niet zomaar hier iets neerzetten, als ik t maar 1 x gezien heb, zou een beetje dom zijn van me nietwaar!

Ja, ik snap dat je onzeker werd, maar je hoeft niet onzeker te worden. Zijn maar weinig mensen die de ballen hebben om iemand erop aan te spreken, jij hebt dat wel gedaan, vind dat super

Offtopic: Je rooie kat lijkt op de mijne, ook een asieler

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:14

IloveCheeta schreef:
ik vind je niet gek hoor Maar een kleintje van 4 zal waarschijnlijk ook niet zo snel door de bak crossen ?? Ik denk dat die pony nog even lekker moet kunnen groeien maar ik ben bang dat de eigenaars dat zelf anders zullen beslissen en toch doen wat ze niet laten kunnen, of het nou wel of niet met ze eens zijn...

Idem