Kosten aanschaf paard en onderhoud..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne1983

Kosten aanschaf paard en onderhoud..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:02

Hoii,

Mijn leventje is nu te druk om daadwerkelijk zelf een paard aan te schaffen en te onderhouden, maar in de nabije toekomst zou ik dit absoluut willen. Er zijn in mijn omgeving een aantal goede pensionstallen voor een redelijke prijs (E215-E260 incl voer, uitmesten etc). Dit lijken mij redelijke prijzen.
Het ras paard dat ik zou willen aanschaffen zal een Fries of een Tinker worden. Aan welke prijsklasse zal ik moeten denken voor een leuk, recreactie paard ?

Ik ben erg benieuwd of mensen een indicatie kunnen geven van de overige onderhouds(etc..) kosten die er gemiddeld bij komen kijken per maand.
Welk bedrag ben je gemiddeld kwijt per maand?
Ik ben benieuwd naar de reacties..

Groetjes Sanne

Pjelk

Re: Kosten aanschaf paard en onderhoud..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:24

Hoi!

215 a 260 euro?? Pff dat vind ik echt ontzettend veel geld! Maar dat zal maar net aan de regio liggen waar je woont. Daar hangen de kosten voor een eigen paard dus ook enorm vanaf. Hier betaal je in de manege (voeren, uitmesten, binnen en buiten zetten plus gebruik van twee binnen en twee buitenbakken) 160 euro voor een paar per maand.
Daarbij komen nog:
Hoefsmid 1 x per 6 a 8 weken
bekappen a 20 euro (ongeveer)
rondom beslaan a 65 euro (ongveer)

Wormspuiten 1x per 2 maand. Prijs hangt erg van het merk en de preventie af.

Enten: 1x per jaar. kosten weet ik zo niet.

En verder heb je nog:
- lessen
- evt. wedstrijden
- incidentele dierenartskosten
- tuig vervanging
- nieuwe spullen voort paard.

Ik weet niet wat een Fries of Tinker kost. Iemand anders misschien?

Zelf betaal ik zo`n 120 euro per maand voor mijn beide pony`s (Fjord en Shet) maar dat komt omdat die gewoon in mijn eigen weitje staan en ik er dus alleen voer, hoefsmid en leskosten voor heb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:27

Als je op Marktplaats rondkijkt voor een Tinker of Fries zit je al gauw rond de €2500,-

Sanne1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:31

Citaat:
215 a 260 euro?? Pff dat vind ik echt ontzettend veel geld! Maar dat zal maar net aan de regio liggen waar je woont.

Ik woon in Arnhem,Gelderland en als ik zo op internetsites kijk van andere pensionstallen, dan is het niet veel goedkopen.. Of zijn er mensen die wel goedkopere stallen kennen in mijn omgeving..?

Groetjes Sanne

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:33

Ja ik ken er een aantal, pb maar voor info.

Ikzelf sta in Elst www.delegeknip.com Kost 215 per maand, incl voer, hooi, stro, mesten, inentingen, wormenkuren en binnen/buiten zetten. Maar ik ken nog goedkopere eventueel.

De overige kosten die ik heb zijn 70 euro per half jaar aan verzekering, de lessen die ik neem, spullen die ik koop, dierenartskosten.

Sanne1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:40

Loesjuh, je hebt een PB!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:54

op marktplaats ff rondkijken wat een tinker/fries kost. je kunt ze natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

steeds terugkomende kosten zijn idd.
hoefsmid (bekappen 20 euro, vierkant beslaan 80 euro) ik laat hem om de 3,5 maand komen, maar het kan zijn dat het vaker moet.

ontwormen 4x perjaar

enten 1x per jaar

de rest ligt aan jezelf. ga je wedstrijden rijden? (startkaart, clublidmaatschap) ga je lessen? heb je de pech een keer de DA te moeten laten komen? scheer je je paard? (aanschaf dekens)

het verschilt natuurlijk heel erg per maand. de ene maand geef ik 10 euro uit aan m'n paard, een andere keer 400. (ik heb het geluk geen stalling te hoeven betalen)

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:05

ik zou zelf even op marktplaats kijken en dan kijken wat voor paardje je zou willen een ruin merrie de leefdtijd vaak zijn er zo veel te koop dat je dan ziet hoeduur het ongeveer is!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:26

fries en tinker zijn niet de goedkoopste paarden. Als het je toch niet om keuringen e.d. gaat zou ik zeker overwegen om er een zonder papier te kopen, scheelt nogal in de prijs en op papier kun je niet rijden

Wat verder de kosten zijn ligt ook grotendeels aan jou en jouw eisen. Mijn paard heeft bijvoorbeeld geen hoefijzers, dat scheelt alweer als de smid komt.
Verder sta ik op een doe het zelf stal waar wel 's morgens wordt gevoerd en de paarden worden buiten gezet. Dat scheelt ook al aanzienlijk in de prijs, voor stalling, vezel, hooi en voer ben ik tussen de 120 en 140 euro per maand kwijt

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 07:10

wendytjeG schreef:
fries en tinker zijn niet de goedkoopste paarden. Als het je toch niet om keuringen e.d. gaat zou ik zeker overwegen om er een zonder papier te kopen, scheelt nogal in de prijs en op papier kun je niet rijden

Wat verder de kosten zijn ligt ook grotendeels aan jou en jouw eisen. Mijn paard heeft bijvoorbeeld geen hoefijzers, dat scheelt alweer als de smid komt.
Verder sta ik op een doe het zelf stal waar wel 's morgens wordt gevoerd en de paarden worden buiten gezet. Dat scheelt ook al aanzienlijk in de prijs, voor stalling, vezel, hooi en voer ben ik tussen de 120 en 140 euro per maand kwijt

Mijn toekomstig paard hoeft niet perse papieren te hebben, zeker niet..
En tja als ik rond de E200,- betaal in een pension waar alles in principe wordt gedaan (eten, mesten, binnen/buiten zetten en entingen) dan is dat natuurlijk wel ideaal en voor die paar tientjes hoef ik het dan ook niet te laten vind ik..

Mag ik vragen hoe jullie dit allemaal bekostigen? Ik bedoel; hebben jullie een goede baan en dus een flink salaris, of werken jullie er zelf ook nog extra voor bij of wordt alles door een ander betaald (door ouders bijvoorbeeld..). Hier ben ik wel benieuwd naar..

Groetjes Sanne

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:13

Ik woon ook in Arnhem en sta op dezelfde stal als Loesjuh

Ik ben student en betaal de stalling en de rest wat ik nodig heb van mijn bijbaantje

Ik ken ook nog wel wat stallen, maar denk dat Loejuh al wel de meeste heeft verteld
Waar wil je gaan staan? In de omgeving van Arnhem noord of juist Arnhem zuid-elst-huissen ?

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:45

Waterkippie schreef:
Ik woon ook in Arnhem en sta op dezelfde stal als Loesjuh

Ik ben student en betaal de stalling en de rest wat ik nodig heb van mijn bijbaantje

Ik ken ook nog wel wat stallen, maar denk dat Loejuh al wel de meeste heeft verteld
Waar wil je gaan staan? In de omgeving van Arnhem noord of juist Arnhem zuid-elst-huissen ?

Maar jij woont dan nog thuis neem ik aan of niet?? het maakt mij niet erg veel uit waar ik zal staan, als het maar niet verder dan 10 minuten rijden is, dan vind ik het nog goed te doen.

Zijn er meer mensen die antwoord kunnen geven op de vraag:

Citaat:
Mag ik vragen hoe jullie dit allemaal bekostigen? Ik bedoel; hebben jullie een goede baan en dus een flink salaris, of werken jullie er zelf ook nog extra voor bij of wordt alles door een ander betaald (door ouders bijvoorbeeld..). Hier ben ik wel benieuwd naar..

Ben erg erg nieuwsgierig naar en wil mede hierdoor erachter komen of het haalbaar zal zijn voor mijzelf..

Sanne1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 01:02

Helemaal niemand..??

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:37

Ik sta zelf in Rheden bij een particulier en betaal 180 incl voer, hooi en stro en mest zelf uit.
Wat betreft overige kosten is het altijd een beetje afhankelijk wat je wilt en van het dier zelf. Bij ons doen ze lang met het beslag, maar mijn paard heeft wel speciaal beslag en dus duurder. Ik heb er voor gekozen om mijn paard ander voer te geven dus dat komt er per maand boven op.
Dan nog de lessen, wormenkuren, inentingen, onverwachte DA kosten. Aanschaf van eventuele nieuwe spullen.

Wat betreft bekostigen. Ik heb samen met mijn vriend 3 paarden staan. Zijn twee paarden bekostigd hij zelf volledig. Mijn paard wordt wat betreft stalling en voer door mijn ouders betaald en de rest komt bij onze kosten op. Mijn vriend heeft een fulltime baan en ik heb geen vastcontract (vandaar dat mijn ouders hem ook nogsteeds bekostigen) en werk zoveel mogelijk uren.
Wij zijn per maand rond de 500 euro kwijt excl de smid.
Voor ons is het haalbaar, mits we voor de rest heel zuinig aan doen. Wij geen zeer zelden uit eten. Haal geen dingen, koop weinig kleding en bedenk eerst 10 keer of we iets echt wel nodig hebben.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:26

Ik denk dat je met gem. 300 euro p/m aan kosten heel aardig in de buurt komt Ik betaal zelf 200 euro aan stalling (volpension) 40 euro aan lessen, 60 euro hoefsmid (om de 8 wk) en 100 euro aan de verzekering (eens per 3 maanden). Dan heb je natuurlijk ook altijd nog wat kleine dingen als wormenkuren ed. Gem. ben ik iig. zo rond de 300 euro per maand kwijt.

Wat betreft het bekostigen, ik werk gewoon fulltime. Ik woon samen met mijn vriend en naast het paard hebben we financieel gewoon genoeg ruimte om nog andere leuke dingen te doen. We hebben het goed maar we zijn zeker niet rijk dus het is zeker te doen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:29

Ik ben nu nog student en mijn paard wordt eigenlijk grotendeels bekostigd door mijn vriend op het moment, omdat mijn stagevergoeding helaas ook is afgelopen. omdat ik 40 uur per week stageloop en dus nog een paard heb, is erbij werken haast onmogelijk geworden voor me.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:09

De prijsindicatie van een fries is ongeveer 3500- 5000, ingereden

Sanne1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:03

Leuk om al die verschillen te lezen, maar goed conclusie is in elk geval dat een eigen paard houden genoeg geld kost .
Een ingereden fries kost dus tussen de E3500,- en E5000.. heb je ook een tip waar je zo'n paard het beste aan kunt schaffen, bij een pariculier (bijv. via marktplaats of via een forum als deze) of bij een fokker..(indien bij een fokker, nog suggesties voor goede, betrouwbare fokkers?)

Groetjes Sanne

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:45

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Bij beide partijen kun je het goed en heel slecht treffen. Gewoon goed om je heen kijken en zo her en der eens laten vallen wat je zoekt

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:21

Sanne1983 schreef:

[i]
Maar jij woont dan nog thuis neem ik aan of niet?? het maakt mij niet erg veel uit waar ik zal staan, als het maar niet verder dan 10 minuten rijden is, dan vind ik het nog goed te doen.

10 minuten is niet ver . Dan maakt het ook in Arnhem heel veel uit waar je woont en gaat staan! Ik woon in Arnhem Noord (presikhaaf) en toen ik nog in Arnhem Zuid/Huissen reed was ik toch zeker 20/25 minuten onderweg (met de auto). Dus daar moet je toch wel bij stil staan denk ik.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:28

Is ook heel erg afhankelijk. Manzano en ik wonen niet ver van elkaar vandaan, maar manzano is langer onderweg naar dezelfde stal.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:36

sjakie schreef:
Is ook heel erg afhankelijk. Manzano en ik wonen niet ver van elkaar vandaan, maar manzano is langer onderweg naar dezelfde stal.

Ik rij gewoon niet zo gevaarlijk hard als jij .

Nee geintje...klopt idd!! We wonen op de kaart vlakbij elkaar, maar door alle stoplichten ben ik zeker 5 minuten langer bezig.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:55

Met mijn scheurijzer
Stoplichten zijn heel vervelend in het verhaal.

Maar wat betreft de kosten hangt het er natuurlijk ook nog van af of je ook voor andere dingen maandelijks geld wilt overhouden.

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:58

Citaat:
10 minuten is niet ver . Dan maakt het ook in Arnhem heel veel uit waar je woont en gaat staan! Ik woon in Arnhem Noord (presikhaaf) en toen ik nog in Arnhem Zuid/Huissen reed was ik toch zeker 20/25 minuten onderweg (met de auto). Dus daar moet je toch wel bij stil staan denk ik.

Nee dat klopt, 10 minuten is niet erg ver, ik woon midden in het centrum, dus kan alle kanten op.. De pensionstallen in mijn omgeving zullen allemaal bijna even ver rijden zijn.. en allen hooguit 10 à 15 minuten schat ik zo..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:03

De pensionstallen in Arnhem zelf wel. De meeste daarvan zijn echter wel behoorlijk aan de prijs en bieden lang niet altijd weidegang of maar beperkte mogelijkheden om gebruik te maken van de bak.