Aanschaf endurance paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Aanschaf endurance paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:59

Kan iemand mij vertellen, wat ongeveer een endurancepaard in Nederland en België kost?
Ik vraag het namens een kennis van me, die wel intresse heeft voor de endurance

Wat zou een 3-5 jarige halfarabier moeten kosten ongeveer, zonder wedstrijd ervaring, of een volbloed arabier, tussen de 3 en 5jaar oud, ook zonder wedstrijd ervaring, maar die wel gefokt zijn voor dit doel..??

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 07:50

Er zijn geen speciale gefokte endurance paarden, je kunt nl met ieder ras endurance rijden.
Belangrijste is dat het dier braaf is, een stevig stel benen heeft, geen beengebreken en lekere gangen.
Niet iedere arabier is geschikt voor endurance net zoals niet iedere KWPNer geschikt is voor dressuur.
Hij/zij moet dus gewoon een ras kopen wat bij hem/haar past, daar kom je het verste mee.

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:40

En toch fokken wij endurance arabieren
In Nederland wordt dat nog niet zoveel gedaan, maar even ter illustratie, kijk eens naar Frankrijk, Rusland en America?

Het ligt wel een beetje aan wat voor bloed lijnen je achter je arabier wilt hebben, wat de prijs ongeveer is.
Een echt goed jong paard kost nu eenmaal geld. Als je wel een erg goed paard wilt hebben maar niet teveel wilt betalen kun je twee dingen doen.
Goed zoeken en wachten op een koopje. (kan best want de paardenmarkt is nou eenmaal ingestort)
Of een goed gefokte half arabier zoeken. Kijk eens naar het EASP en/of NRPS.
Als je meer info wilt kun je me PB'en...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:36

is maar net wat je het beestje aanleert. je ziet zoveel verschillende soorten paarden en ponies op een endurancewedstrijd.

mijn vriend rijd zelf met een kwpner van 1.61 (vaderskant volbloed)
en doet absoluut niet onder voor de arabiertjes tijdens een wedstrijd(ze wordt ook vaak voor arabier aangezien hoewel ze er echt niet op lijkt)

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:39

Ja, tuurlijk kun je tot klasse 3 prima op ieder ras mee doen.
Maar als je echt bij de top wilt gaan rijden, zul je toch ook een zeer goed paard moeten hebben.
Anky wordt op een Fjord nou eenmaal ook geen wereld kampioen. En helaas lukt dat ook niet op alle KWPN'ers.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:41

Ik denk inderdaad ook dat je een paard moet kiezen wat bij je past. Wat ik wel weet is dat het wel praktisch is als je paard z.g.n. economische gangen heeft, dus niet met teveel knie-actie.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:42

De vraag is toch duidelijk om een half Arabier of een Volbloed Arabier gefokt voor het doel.
Blijkbaar is dat het ras wat hij/zij zoekt en bij hem/haar past.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:48

Ik zou zeggen, ga eens op zoek naar een paardje wat bij diegene past en vraag dan nog eens rond hoeveel dit paard moet kosten.

Het ligt eraan als dit paard er speciaal voor gefokt is, wat de bloedlijn erachter dan precies is en of er sprake is van een stamboekopname etc. Ik denk dat je voor 2.500 een leuk paardje kan kopen, zonder ervaring, rond de 4 jaar, arabisch bloed erin en niet te groot (1.60 max). Om toch maar een indicatie te geven...

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:49

Dank je wel evitatinkle, DAAR heb ik nou wat aan...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:28

joelledsr schreef:
Maar als je echt bij de top wilt gaan rijden, zul je toch ook een zeer goed paard moeten hebben.
Anky wordt op een Fjord nou eenmaal ook geen wereld kampioen. En helaas lukt dat ook niet op alle KWPN'ers.

En hoe duur is dan zo´n paard voor mensen die de top willen bereiken?
2000, 4000, 6000, 8000,10000, meer?
Ik heb niks met endurance, maar vind het wel leuk om te weten of je voor een sportpaard gewoon hetzelfde betaald ongeacht de sport, of dat het onderling verschilt.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:02

Ik denk ook dat er best wat goedkopere goede paardjes te koop zijn die geschikt zijn voor de endurance.
Het is wat hier boven ook al gemeld wordt, dat het paard bij je past en jullie een goede combinatie zijn/worden.
Succes

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:05

Hier in nederland worden nog niet veel endurance arabs gefokt. In ieder geval niet met ouders waarvan al prestaties in de endurance zijn. Niet veel tenminste.

Mijn advies, ga gewoon eens rijden. Een endurancepaard hoeft niet perse een arab te zijn en voor je besluit dat je met de top wil meedraaien, zorg dan eerst dat je gewoonv an de sport geproefd hebt.

Als je toch echt een endurance arab wil, tja dan zul je naar Frankrijk moeten, daar worden ze echt specifiek op de sport gefokt. Er wordt vaak gezegd 'geschikt voor endurance' maar persoonlijk vind ik dat daar nog heel wat bij komt kijken voordat je echt kunt zeggen, ik heb een endurancepaard gefokt.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:05

Lusitana schreef:
Ik heb niks met endurance, maar vind het wel leuk om te weten of je voor een sportpaard gewoon hetzelfde betaald ongeacht de sport, of dat het onderling verschilt.

Mijn ervaring is dat binnen de endurancesport niet of nauwelijks over aanschafbedragen wordt gesproken. Ik ben momenteel zelf niet op zoek naar een paard en heb ook geen flauw idee wat mederuiters voor hun paarden hebben betaald, dus ik zou het je niet kunnen vertellen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:10

Lusitana schreef:
joelledsr schreef:

VAlt tegen hoor. Zoals gezegd. Hier in Nederland is de endurancefokkerij nog lang niet op gang. Als je een paard boven de 5000 wil verkopen (en dat vind ik al veel) dan moet het al flink wat gepresteerd hebben.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:42

joelledsr schreef:

Maar niet iedereen wil/kan met de top meerijden. Btw denk dat Andy zelfs op een shet WK wordt hihihih.
Iemand die gewoon endurance wil rijden kan dat met ieder paard doen

Lusitana

Re: Aanschaf endurance paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:19

Okee, nu herhaal ik het nog maar een keer. In vraag van TS gaat het om iemand die een bepaald paard wil en niet zomaar een paard.

Maar blijkbaar is er geen typische prijs voor een Arabisch of half Arabisch endurance paard en worden ze ook niet als sportpaard erkent als ze voor zo weinig als 5000 euro weg gaan als ze al gepresteerd hebben.
Apart. Zou dat per land verschillen?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:29

Dat verschilt per land. Frankrijk zul je heel wat meer moeten neertellen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:39

Zoals? En waarom? Ik ga het steeds interessanter vinden
Da´s nou echt een wereld waar ik geen klap van af weet!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:42

Renpaarden worden vaak in de endurance gebruikt als ze niet meer koersen. En.. ze doen het nog goed ook...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:43

Frankrijk is een land waar de endurance al op een veel hoger niveau staat als hier. Daar wordt heel specifiek met endurancepaarden gefokt. Het fijne weet ik er niet van maar men is daar vele malen verder dan hier. Komt ook regelmatig even een sjeik voorbij daar dus dat zal ook wel meehelpen. Maar endurance is daar gewoon al op een hoger niveau dan in bv. Nederland.

Maar hier gaan we ook de goede kant op hoor . We hebben wel wat jaartjes in te halen maar ok, de endurance is dan ook de laatste, wat zal het zijn? 3 jaar echt de goede kant opgegaan.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:53

Geschikt voor endurance zeggen ze bij zoveel paarden, en helemaal als er arabisch bloed inzit.
Soms moet je even ergens tegenaan lopen, en idd in de hogere klasses zal het pas echt van belang zijn als je paard er speciaal op gefokt is. Terwijl ik eigenlijk twee paarden heb die heel geschikt zijn voor endurance (ja we moeten er nog officieel starten mee hoor maar hebben al flink geoefend). Zij waren allebei rond de 1000 euro vanwege zogenaamde gedragsproblemen (????)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:55

Of een paard daadwerkelijk geschikt is voor endurance merk je IMO pas in het gebruik. Bij een jong paard kun je wel een indicatie geven, maar zekerheid heb je nooit. Maar dat is IMO met iedere tak van sport. Een paard kan bijvoorbeeld springgefokt zijn of eventinggefokt, maar in de praktijk wordt pas duidelijk of het er daadwerkelijk in zit.

Maar goed, een zinnig antwoord op de vraag van de TS kan ik dus niet geven.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:02

ja Karin dat is dus wat ik wilde zeggen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:39

Maar er staat ook niet "die geschikt is" maar "die gefokt is" voor dat doel, dus misschien dat die kennis dat zelf ook wel weet?

Je gaat naar een fokker die endurance paarden fokt. Die rijdt zelf succesvol endurance op zijn eigen produkten. Laat je wat jong spul zien. En hij vraagt daarvoor...wat? Is er nu niemand die endurance paarden fokt en enig inzicht kan geven, ik vind dat heel byzonder.
Iedereen kan je zo vertellen wat een jong springpaard kan gaan kosten of een jong dressuurpaard, of een paard van een bepaald ras, waarom gaat dat dan niet op voor een endurance paard van een bepaald ras, gefokt voor het doel?

Leuk topic, Dabo, al krijg je niet echt antwoord...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:49

Ik zeg even wat, als iemand het er niet mee eens is roept u maar!:

Dressuur/spring/ren namen van paarden (voornamelijk Hengsten) zijn veel algemener bekend en er wordt al zoveel langer mee gefokt heb ik het idee. Endurance is veel ouder maar pas sinds de laatste paar jaren populair in Nederland.
Wat ik eigenlijk bedoel; Als je willekeurig iemand zou vragen om een naam van een bekend sportpaard waar mee gefokt wordt dan krijg je namen zoals Gribaldi etc. Tenminste dat is mijn ervaring. Endurancetoppers en fokkers zijn gewoon veel minder bekend. Toch zie je in de endurance veel NRPS terug...
Vind dit wel een interessant topic aangezien wij ons net aan het verdiepen zijn in de endurance.