Hoe schrapen afleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe schrapen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:56

Mijn vzpaard schraapt vaak.Vooral tijdens het verzorgen maar vandaag ook in de paddock(opzich niet zo erg omdat het geen asfalt is en niet echt schade kan veroorzaken)...Ik wil hem dat graag afleren maar hoe??
Is het een optie om er een kunstje van te maken?Dat hij het alleen doet wanneer IK wil?Of moet ik hem 'straffen'? Been omhoog houden ofzo?
Nu is het niet echt erg omdat hij nog ijzers heeft,het is enkel irriterend en in de toekomst gaan we ook de ijzers eraf halen dus dan zal het opgelost moeten zijn...Trouwens,waarom zou hij dat doen?

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:49

Compleet negeren is het beste, door te straffen of allen maar te brullen dat ze moeten ophouden krijgen ze precies wat ze ermee willen : Aandacht.
Dat is meestal hetgene waarom ze het doen, aandacht vragen. Of dat nou is omdat ze ongeduldig zijn omdat ze even moeten vast staan, in de box, in de paddock, whatever, het gaat ze er bijna altijd om dat ze jouw aandacht trekken. En in de meeste gevallen lukt dat, waardoor ze de bevestiging krijgen dat dat schrapen de juiste manier is om iets voor elkaar te krijgen, gevolg is dat ze het steeds vaker gaan doen.

Dus gewoon niet op letten, geen aandacht aan schenken, zelfs geen woordje in de richting van "hou op", compleet negeren en doorgaan waar je mee bezig was

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:54

SANEX schreef:
Compleet negeren is het beste, door te straffen of allen maar te brullen dat ze moeten ophouden krijgen ze precies wat ze ermee willen : Aandacht.
Dat is meestal hetgene waarom ze het doen, aandacht vragen. Of dat nou is omdat ze ongeduldig zijn omdat ze even moeten vast staan, in de box, in de paddock, whatever, het gaat ze er bijna altijd om dat ze jouw aandacht trekken. En in de meeste gevallen lukt dat, waardoor ze de bevestiging krijgen dat dat schrapen de juiste manier is om iets voor elkaar te krijgen, gevolg is dat ze het steeds vaker gaan doen.

Dus gewoon niet op letten, geen aandacht aan schenken, zelfs geen woordje in de richting van "hou op", compleet negeren en doorgaan waar je mee bezig was

En dat helpt?Of kan hen dat aanzetten tot extra schrapen?

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:05

Je paard erop blijven wijzen, gewoon volhouden, tis mij ook nog niet gelukt in 1 jaar:P maar ik denk dat het tog wel dew manier moet zijn. anders kom je bij allemaal vage maatregelen

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:16

Blue_Star schreef:
SANEX schreef:

En dat helpt?Of kan hen dat aanzetten tot extra schrapen?

Misschien in het begin wel, omdat het het dier irriteert dat het niet lukt je aandacht te krijgen.
Maar na verloop van tijd krijgt hij wel door dat het geen zin heeft en jij er niet op reageert, en dan zal het minderen.

ellepel

Re: Hoe schrapen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 07:52

mijn pony schraapte ook verschrikkelijk, nu doet hij het heel af en toe nog als hij te lang stilstaat en ik geen aandacht aan hem geef.
t is ook gewoon aandacht vragen wat ze doen.

wat heel goed werkt is met je rug naar het dier toe gaan staan en gewoon met je kont hem een duw geven op het moment dat hij het doet.
dan zet je hem met het gewicht op het andere been.

verder idd niet er op reageren....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:48

mijn paard schraapte met poetsen en opzadelen heel erg, ikmoest hem altijd op de rubbermat parkeren, anders bekapte hij zichzelf. Maar sinds ik grondwerk (Parelli) doe en hij nooit meer vastgebonden staat, maar los, schraapt hij niet meer, paard van een stalgenote van me precies hetzelfde, 1 berijdster doet Parelli, de ander niet, bij die anders shcraapt ie nog volop, bij degene die Parellie doet (en het paard dus niet meer aanbindt) niet meer..... kan een oplossing zijn dus

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:53

In mijn geval was belonen voor het wel braaf stilstaan effectiever dan straffen voor het schrapen en draaien.

Ik had de indruk dat hij gewoon niet helemaal begreep wat hij nou precies verkeerd deed. En een beloning scoren met stilstaan, nou dat is makkelijk verdiend dus dat deed hij maar wat graag

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:02

beloon je paard overdreven op het moment dat het stopt met schrapen.... zo legt het de link tussen niet schrapen en aandacht krijgen...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:54

pb Banjer hier eens op bokt, als ik me het goed herinner heeft zij het schrapen met de clicker op commando gezet en nu gebruikt als spaanse pas.

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:03

Eventjes een vraagje van deze kant. Kan het ook helpen om een borstel er naartoe te gooien.. ( tegen het been ) zodat hij schrikt zeg maar? of is dat nogsteeds aandacht geven ( ja, dat is het maar, dan laat je hem schrikken. denkt hij dan nogsteeds, jeuj leuk aandacht!?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:10

Zou misschien helpen..... zolang je dan ook echt onzichtbaar bent voor je paard...de manier van belonen en met de clicker is wel iets vriendelijker voor je paard.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:37

Nou ik zou geen borstels gaan gooien.. hasten deed dat ook toen ik hem net verzorgde, nu nog heel af en toe, maar het was meestal meer gewoon bedelen * dus niet schrapen *, ik negeerde het meestal gewoon tis nou een stuk minder..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:05

Ik probeer het ook volgens Parelli maar lukt me niet
Als hij schraapt doe ik zijn been omhoog,een tijdlang
Zo zal hij toch verbinden met het schrapen?

Een duw zal ik niet zo snel doen,dan ligt hij gegarandeerd omver
Zelfs voeten uitkrabben gaat moeilijk,dan wankelt hij van voor naar achter

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:12

om met Pat Parelli te spreken:
take the time it takes so it takes less time........

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:59

mijn shet doet het ook.
toen ik haar net had deed ze het ook heel erg maar toen heb ik het haar af kunnen leren, eerst ook van alles geprobeert (been vasthouden, stem opheven, tik geven van alles niks hielp), tot ik er een zweepje bij nam, en een stuk van haar af ging staan geen aandacht gaf, zodra ze begon te schapen zweepje naar haar ben toe.. tijdje volgehouden en na een week of 2 kapte ze ermee.. nu doet ze het helaas weer, en nog erger ook. in de bak, bij de poetsplaats, in de wei, overal.. (als ze geen aandacht krijgt dus, zodra ik wegloop op wat te pakken begint ze).

Ik negeer het gewoon, niet dat het echt helpt, maar anders weet ik het ook niet meer.. zolang ze der hoeven niet kapot schraapt of misvormt raken ga k me geen zorgen maken..

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:10

Joh, jij duwt een paard echt niet om hoor

4 benen die keurig op een hoekje staan, die valt écht niet.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:16

wou het ook wel weten zal het allemaal een beetje onthouden..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:52

Margreet schreef:
Joh, jij duwt een paard echt niet om hoor

4 benen die keurig op een hoekje staan, die valt écht niet.

Sorry hoor,maar een paard dat alleen al staat te wankelen omdat je zijn voeten schoonmaakt en dan nog eens bijna valt ga ik heus geen stootje geven

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:56

Dat is geen wankelen, maar klieren in de hoop dat je z'n voet vlug los laat.
Ieder paard kan makkelijk op 3 benen staan, of hij moet écht zwaar atactisch zijn.

Durf te wedden dat hij met gemak met een achterbeen achter z'n eigen oor kan krabben als het daar toevallig jeukt. Of naar een vlieg trapt. Zonder daarbij te wankelen of om te vallen.

horsePicasso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:00

Onze pony begon er gisternacht ineens mee om vier uur s'nachts, issi gek geworden. De schuur zit aan het huis vast dus iedereen was ondertussen al wakker. M'n moeder heeft hem toen maar buiten gezet. Daar bleef ie wel rustig. Hopelijk blijft ie vannacht stil....
Waarom de pony dit doet is niet duidelijk, waarschijnlijk ook om aandacht te trekken, of hij denkt dat ie dan eerder voer krijgt. Maarja wat doe je er tegen.....

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:05

Bij een paard dat midden in de nacht herrie begint te schoppen terwijl hij dat normaal nooit doet zou ik héél attent zijn op koliek...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:19

Margreet schreef:
Bij een paard dat midden in de nacht herrie begint te schoppen terwijl hij dat normaal nooit doet zou ik héél attent zijn op koliek...

Ik ook hoor,zeker als het paard het nooit doet en zeker midden in de nacht

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:20

Margreet schreef:
Dat is geen wankelen, maar klieren in de hoop dat je z'n voet vlug los laat.
Ieder paard kan makkelijk op 3 benen staan, of hij moet écht zwaar atactisch zijn.

Durf te wedden dat hij met gemak met een achterbeen achter z'n eigen oor kan krabben als het daar toevallig jeukt. Of naar een vlieg trapt. Zonder daarbij te wankelen of om te vallen.

Je heb goed gewed,dat kan hij wel.
Dus in dit geval moet ik zijn voet gewoon vast houden?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:22

Trouwens het paard toont sinds kort een rare stand(of we merkten het niet)
Het gaat om de achterbenen.
De linkervoet is ok,netjes recht gericht maar de rechterhoef is naar voren gericht en heel erg gedraaid.

Misschien dat het daarmee iets te maken heeft?