Wanneer zadel op laten vullen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lautjuh85

Wanneer zadel op laten vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 17:44

Hoe vaak moet je zadel opgevuld worden>?
Ik heb 2 jaar geleden een 2e-hands zadeltje gekocht voor mijn paardje toen die werd ingereden. Maar wanneer moet je een zadel op laten vullen en hoe kun je dat weten dat het nodig is?
Sorry als dit een domme vraag is, maar ik weet het echt niet!

Jullie???

Thokki4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:49

hmm..ik heb eigenlijk ook geen idee..
zou het ook wel willen weten

arielh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:33

ik weet het niet zeker maar je kan het aan een zadelmaker vragen

Juweel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:39

arielh schreef:

Een zadelmaker kan dat zeer zeker!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:16

Ik laat mijn zadel 1 keer per jaar opvullen. In die zin dan komt de zadelmaker langs en kijkt hoe het zadel op mijn paard ligt en hoe die ligt als ik er op zit en op basis daarvan kijkt hij wat nodig is. Eigenlijkt bekijkt ie het zadel wel vaker maar gemiddeld 1 keer per jaar wordt ie ook echt opgevuld. Voordeel is dat mijn instructeur tevens zadelmaker is dus dat maakt het ook wat makkelijker want hij komt er niet speciaal voor.

elmiran

Re: Wanneer zadel op laten vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:37

Ik heb een jongpaard en een nieuw zadel. Denk dat ik hem over een jaar weer even laat bekijken door de zadelmaker en dan word ie misschien opgevuld.
De zadel's van m'n pony's zijn nog nooit opgevuld. Als een zadel niet goed op m'n paard/pony ligt laat ik hem pas opvullen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:01

Toen ik mijn zadel kocht, ruim een jaar geleden, adviseerde ze mij om het elk jaar te laten controleren. Van de zomer was dus iemand op stal en concludeerde dat mijn zadel opgevuld moest worden en schuin lag (voelde ik al met rijden). Andere bij mij op stal hebben hun zadel al in geen 5 jaar opgevuld. Het verschilt dus per situatie (niet eens per merk). Kan alleen ook adviseren om elk jaar te laten controleren. Het kost niet veel en je paard is je dankbaar.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:59

Oke bedankt voor de tips....
Mijn zadel ligt verder ook niet scheef ofzo, maar ik vroeg me dat zo af omdat hij wel vrij vaak gebruikt wordt.
Ik zal hem even laten controleren door een zadelmaker...

Juweel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:55

Juweel schreef:
arielh schreef:

Een zadelmaker kan dat zeer zeker!

Oeps , ik zie nu dat ik het iets verkeerd heb neergezet, moet uiteraard zijn

Een zadelmaker weet dat zeker (was weer eens te snel met typen )

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:59

haha geeft niet juweel.
Ik begreep je wel

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:04

Hey,
Weten jullie misschien ook hoeveel het gemiddeld kost?
Ik zou het zadel ook wel laten opvullen (ik heb ook precies het gevoel dat ik scheef zit).

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 18:08

Citaat:
Een goede stelregel is: zolang het zadel goed op het paard ligt is er geen reden om uw zadel op te laten vullen. Gaat uw zadel echter achterover liggen, of raakt de kamer de schoft, dan is het noodzakelijk om uw zadel te laten opvullen. Ook in gevallen van drukkingen op de paarderug kunt u terugvallen op de zadelmakers van Divoza Horseworld!

Dit staat op de site van divoza. Over het kostenplaatje weet ik niks. Maar dit is hoofdzakelijk het doel om hem op te laten vullen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:33

Bij mij was het 40 euro. Hij kwam op stal voor een stel mensen kijken. Hij nam ze mee en de volgende ochtend kon ik ze alweer ophalen. En inbegrepen bij die 40 euro van mij heeft hij het zadel ook helemaal opgepoetst (lastige kleur bruin) en sneetjes gemaakt, zodat mijn beugelriemen onder het blad kunnen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:54

Nou Divoza is daar echt niet geschikt voor
Als ik denk dat het zadel niet goed meer ligt dan komt de zadelmaker er bij. Vaak komt het voor dat het paard door training veranderd en is het dus wel nodig om een aantal keren per jaar een zadelmaker erbij te hebben. Ik betaal voor het opvullen een aanpassen niks maar dat is de extra service die hij bied als je een zadel bij hem koopt!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:24

Waarom is divoza daar niet geschikt voor?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:09

Omdat ze daar te weinig ervaring in hebben. Ik zou zeggen ga eens bij Kootstra in Groningen langs die kan je er wel een hele hoop over vertellen Je kan een zadel niet opvullen zonder dat je het op het paard hebt gezien. Divoza kan dat wel, erg knap dus.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:06

ik geloof datiedere ruitershop het zadel opvult zonder er naar gekeken te hebben.. iig zeggen ze altijd dat het geen probleem is...

maar het is wel degelijk een probleem.
bijmij komt ieder half jaar de zadelmaker langs. maar danis het ook zeker nodig om weer op te vullen of andere aanpassingen aan mijn zadel te doen. willem heeft een extreem moeilijke rug en heb al heel veel problemen gehad. en nu dus weer.

maar soms veranderd eenpaard niet meer in bespiering en dan kan je gerust een poos door rijden zonder dat er wat aan opgevult hoeft te worden.

ik heb zelf de neiging meer naar rechts te zitten. ik druk zijn spieren daar ook weg.. dus alleen voor mijn eigen zitmoet hij al regelmatig opgevuld worden.

ik betaal rond de 55 euro voor het opvullen.. maar dan is de zadelmaker wel langs geweest om te kijken a 20 euro voorrijkosten.

MijnMullino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:10

35 euro, en na een jaar moest ik 'm opvullen. Mijn hand kon niet meer langs de voor/zijkanten van mijn zadel. Tevens kon ik haast niet meer 2 vingers bij de schoft onder het zadel doen.
Ik merkte het pas op toen ik na een bezwete strandrit zag dat mijn chabrak niet volledig nat/droog was. Ik had aan mijn zadelmaker gevraagd of mijn paard dan niet last had van het zadel, die zei dat als je paard last krijgt van een niet goed liggend zadel, hij het je wel zeker laat merken.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:14

@ gekke_koei....

Ik zit ook een beetje naar rechts met mijn zit. Mijn zadel gebruiken we al vanaf dat ie ingereden is. Zo'n 2 jaar dus. Zou het verstandig zijn om er iemand naar te laten kijken? Ik denk zelf van wel, maar heb niet echt het idee dat het zadel hem belemmerd in welk opzicht dan ook.

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:45

Als je twijfelt (anders was je dit topic ook niet begonnen) dan zou ik toch een zadelmaker laten kijken ......

Je weet het dan in ieder geval wel zeker. Hij kan je dan ook meteen tips geven waar je op moet letten voor in de toekomst.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:58

Ik denk zeker dat het nodig is je zadel na te laten kijken. Na 2 jaar moet het nodig opgevuld worden en daar komt bij je paard zit nu heel anders in de spieren dan 2 jaar geleden.

Ik betaal trouwens niks voor het aanpassen ed en ook als hij komt kijken kost het me niks!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:23

En waar kan ik zo'n zadelmaker bereiken?
Gewoon in een telefoonboek?
Sorry als dit een domme vraag is, maar ik heb dit nog nooit gedaan.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:00

De zadelmaker waar ik het over heb past voor zijn klanten (als je daar dus een zadel gekocht hebt) het gratis aan. Of hij andere merken zadels aanpast weet ik niet. Mocht je het nummer van Kootstra willen hebben kun je me een pbtje sturen. In Meppel zit van Triest nog daar heb ik geen nummer van. Maar dat is via de zoekmachine vast wel te vinden

Een domme vraag is het niet je hebt geen ervaring met zadelmakers dan is het een logische vraag

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:04

Gewoon een keer met een witte kussensloop als sjabrak rijden. Dan zie je meteen of je zadel niet ergens drukt of juist geen contact maakt. Dat zie je door het stof van het paard, dat in de sloop gaat zitten. Op de drukplekken is het veel donkerder dan op de andere plekken. Is een hele goede maatstaaf!

En belangrijk: ligt het zadel niet op de schoft? Helt het zadel niet achterover? Maken de kussens overal contact met de rug? Als je het zadel op een bok legt, ligt het dan recht, of helt het naar links (zie je vaak, door het opstijgen, dat het zadel scheef wordt).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:09

Zo kun je dat idd zien maar dan zit je nog met het probleem van het opvullen. Dat moet gebeuren door vakmensen en dat zijn niet de mensen van Divoza