Martingaal zonder nekriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Martingaal zonder nekriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:13

Hey iedereen,

Heeft iemand dit al gezien of rij je er zelf mee?
Wat is de reden (of wat zou de reden kunnen zijn) dat de nekriem er niet bij is? Maakt dit verder iets uit of is de nekriem gewoon voor de "show"?

Groetjess

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:15

Ik heb het weleens gezien met western.
Maar ik weet niet waarvoor het is ofzo, ben ook wel benieuwd.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:27

Die nekriem is er eigenlijk voor dat die riempjes niet te laag gaan hangen en het paard er dus met rare streken niet in kan gaan staan..
Althans dat dacht ik altijd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:44

laulau85 schreef:
Die nekriem is er eigenlijk voor dat die riempjes niet te laag gaan hangen en het paard er dus met rare streken niet in kan gaan staan..
Althans dat dacht ik altijd

Dat heb ik ookal gehoord ... maar als je dan ziet hoe een martingaal eruit zit (dus van de singel tussen de voorbenen door en dan bij de teugels gaat het heel lichtjes uit mekaar) dan lijkt het mij dat je paard al heel rare toeren moet gaan doen om daarin verstrikt te raken.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:47

en als je dan een lange teugel geeft... dan hangt dat ding toch bijna op de grond?? dan hoeft je paard maar opzij te springen en hij zit erin vast ... toch??
en de martingaal word toch het meest met springen gebruikt, als dt ding dan gewoon los hangt zit er zo een been in lijkt mij...
doe mij er dus maar 1 met een riem om de hals of met borsttuig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:50

Quidou schreef:
en als je dan een lange teugel geeft... dan hangt dat ding toch bijna op de grond?? dan hoeft je paard maar opzij te springen en hij zit erin vast ... toch??
en de martingaal word toch het meest met springen gebruikt, als dt ding dan gewoon los hangt zit er zo een been in lijkt mij...
doe mij er dus maar 1 met een riem om de hals of met borsttuig

Ik rij een pony die zo'n martingaal heeft Maar heb er eigenlijk nooit over nagedacht waarom die geen nekriem heeft enzo Maar met die pony wordt gestapt en gedraafd aan de lange teugel + er is al 70 cm mee gesprongen .. En op geen enkel moment dreigde de pony in de martingaal te trappen ofzo ...

Dat lijkt me trouwens ook niet makkelijk, dan moet die al z'n benen naar binnen vouwen of weet ik veel om daarin te geraken ...

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:58

jah ik weet het ook niet, heb eerlijkgezegd ook nog nooit een martingaal gezien zonder nekriem/borsttuig
heb je er een foto van?? dan zie je beter hoe hij zit nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:02

Quidou schreef:
jah ik weet het ook niet, heb eerlijkgezegd ook nog nooit een martingaal gezien zonder nekriem/borsttuig
heb je er een foto van?? dan zie je beter hoe hij zit nl

Bij ITP staan er een paar (me & my (little) pony)

Waar ik rij zijn alle martingalen zo (voor zover er gebruikt worden, is maar bij 2 pony's ) en in het begin dacht ik wel van: ey, wat raar .. Maar heb me er verder nooit vragen bij gesteld .. Maar nu maakte iemand die opmerking (door de foto's op een ander forum) en nu ben ik toch wel nieuwsgierig waarom dit zou zijn

Maar als een nekriem gewoon niet nodig zou zijn dan denk ik niet dat er verder een speciale reden achter zit Maar ik weet het dus niet

(ga het wel eens aan die mensen vragen als ik er naartoe ga)

Quidou

Re: Martingaal zonder nekriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:07

ik kopieer ff 1 foto hierheen
voor als er nog meer mensen zijn die t willen zien hoeven ze t niet te gaan zoeken...

Afbeelding

die nekriem zit er echt om de martingaal bij het paard te houden.... en ik moet zeggen dat ik dit behoorlijk strak vind zitten... waarschijnlijk komt je pony daarom niet met zn benen erin, mijn martingaal zit een stuk losser als daar geen borsttuig aan zou zitten... denk k toch dat het niet zo moeilijk is om daar met een been in te komen... (met springen iig)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:11

Het lijkt misschien strak, maar de pony kan nog goed genoeg haar hoofd omhoog doen (en rug wegdrukken) zodat je geen controle hebt...

Ik heb ookal martingaals gezien die zo los hingen dat ik dacht van: waar is de functie naartoe? Dus daar kunnen ze misschien wel in verstrikt raken (al blijf ik het moeilijk vinden) maar dan kan je hem ook beter uitlaten natuurlijk ...

En met de pony is al 70 cm gesprongen en zonder problemen qua vast komen hangen of iets. Ook wordt met de pony gestapt en gedraafd aan lange teugel en heb ik nog nooit gedacht van: oh jee, dadelijk raakt die erin verstrikt.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:12

Bedankt voor het zoekwerk Quidou.
Deze martingaal zit echt veel te strak bij normaal gebruik is een nekriem echt nodig. Een martingaal is namelijk niet gemaakt om de kop van je pony naar beneden te trekken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:20

Voor zover ik weet hebben paarden een hoofd

Maar zoals al gezegd: de pony kan nog steeds haar hoofd de lucht in gooien zodat er even geen controle meer is .. Is de martingaal dan echt te kort?

Moet wel zeggen dat het mijn pony niet is, dus ik rij gewoon met wat ze mij geven ... Ik ga er in de toekomst (als ik nog eens ga) wel achter vragen van waarom geen nekriem en waarom zo'n "korte" martingaal, maar ik hoop dat jullie mij ondertussen niet gaan aanvallen of weet ik veel (sorry dat ik het zo zeg, maar bokt kennende...).

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:33

Ja, deze martingaal is echt (veel) tekort.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:36

Katja schreef:
Ja, deze martingaal is echt (veel) tekort.

Maar hoe verklaar je dan dat de pony nog steeds haar hoofd zo hoog kan zetten (en rug wegdrukken) dat je geen controle meer hebt? Want voor zover ik weet is een martingaal om te voorkomen dat je paard/pony het hoofd naar boven kan doen zodat je altijd controle blijft houden...

Of zit ik zo verkeerd?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:43

Je zit echt verkeerd. Een martingaal kan vooral hoofdschudden voorkomen en het opeens omhoog doen van het hoofd voorkomen.
Dit zijn dus gevallen waarbij het hoofd extreem omhoog komt en dan werkt de martingaal kort in.
Door hem zo strak te doen werkt de martingaal bijna constant in en heb je geen normaal contact meer met de teugels. Juist hierdoor verlies je controle.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:56

Voor zover ik weet loopt de pony toch echt gewoon ontspannen en nageeflijk hoor ... Alleen wanneer ze schrikt of iets dan gooit ze haar hoofd de lucht in en is er even geen controle meer .. Maar tijdens het gewone rijden zal ik maar zeggen is er genoeg controle hoor...

Maar martingaal om hoofdschudden te voorkomen heb ik echt nog nooit gehoord.. misschien dat je daarrond iets meer uitleg kan geven?

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:06

En naar mijn idee is het ook voor bij het springen voor paarden die het hoofd te ver omhoog brengen... Maargoed, dat zal wel mijn eigen redenering zijn..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:01

Ik vraag me af, bekijk nu deze foto:
/edit Lielle
foto van iemand anders die zonder toestemming gebruikt is verwijderd. Ook als je het puur ter illustratie doet, moet je om toestemming vragen.

(staat bij te koop op dit forum, hoop dat dit mag, bedoel er verder niks mee ).

Daar is de martingaal nu ook gespannen, dus werkt in .. Maar ik kan me best voorstellen dat het hoofd zo gehouden blijft worden (zo zijn er genoeg paarden, die een heel uur zo rondlopen met die martingaal zo, zeg niet dat dit in dit geval ook zo is..) en dan heb ik zoiets van: waarom de martingaal? Het paard kan z'n hoofd toch niet hoger dan dat doen .. dus waarom heb je zoiets dan nodig?

Als jullie me begrijpen...
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-11-05 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto van iemand anders die zonder toestemming gebruikt is verwijderd

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:16

In de westernsport heet een martingaal zonder hals riem een trainingsfork. Ik heb er ook 1 want ik rijd met een borsttuig, en de trainingsfork stop ik daar dus achter/onder, zo heb ik geen 2 halsriemen om mijn paard heen hangen.

Die martingaal op die laatste foto zit wel heel erg kort btw.

_Cindy

Re: Martingaal zonder nekriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:24

Een martingaal is volgens mij niet echt om het hoofd naar beneden te 'trekken' als het hoofd te hoog is, in ieder geval dat doet hij niet uit zichzelf. Dus een martingaal hoort het hoofd niet naar beneden te halen in mijn mening.
Alleen als het paard zijn hoofd te hoog doet, komen de teugels nog steeds van onder. Dus dat je dan niet je stuur kwijt bent.
Op de foto die Sabine erop heeft gezet zie je dat de martingaal daar op deze manier inwerkt. Het paard heeft zijn hoofd omhoog, maar omdat de teugels door de ringetjes van de martingaal gaan komen de teugelhulpen voor het paard van onder, zodat de ruiter het paard beter kan corrigeren.

Ik heb het misschien niet zo goed uitgelegd, maar ik rijdt zelf nooit met hulpteugels..

Verder heb ik deze martingaal nog nooit gezien en ook nog niet van gehoord. Op die eerste foto trekt de martingaal het paard wel erg naar beneden vind ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:38

Wat ik zie is dat op de eerste foto (mijn foto) de martingaal los is en niet gespannen .. Op de 2e foto wel ...

En het is toch niet omdat je paard nageeflijk loopt/staat dat dit komt omdat de martingaal het hoofd naar beneden trekt? Er zijn heus nog wel paarden die gewoon door het rijden onspannen lopen hoor ...

Dus als ik het goed begrijp is het op de 2e foto wel correct en op de 1e foto niet (te kort) terwijl een martingaal dient om te voorkomen dat je paard z'n hoofd zo hoog kan doen zodat je geen controle meer hebt? Wat dus op de 2e foto niet te zien is .. want volgens mij heb je op zo'n manier niet meteen veel controle als je paard dat niet wil...

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:51

eerlijkgezegd vind ik hem op die 2e foto ook nog vrij kort zitten...
het is bedoeld dat je controle houd als je paard zijn hoofd omhoog doet, niet om zijn hoofd naar beneden te trekken / houden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:58

Quidou schreef:
eerlijkgezegd vind ik hem op die 2e foto ook nog vrij kort zitten...
het is bedoeld dat je controle houd als je paard zijn hoofd omhoog doet, niet om zijn hoofd naar beneden te trekken / houden...

Maar op die foto is het hoofd toch praktisch kaarsrecht? Ik bedoel .. veel hoger kunnen paarden het niet houden volgens mij ..

Of hebben we het niet over dezelfde foto's?

Ik bedoel 1e:
Afbeelding

2e:
/edit Lielle
foto van iemand anders die zonder toestemming gebruikt is verwijderd

Er staan geen andere foto's in .. maar ik snap het even niet
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-11-05 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto van iemand anders die zonder toestemming gebruikt is verwijderd

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:07

2e foto is het paard indd erg hoog met z'n hoofd eerste foto is het hoofd eerder naar beneden zelf zou ik met nekriem doen

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:29

je plaatst 2 foto's en ik vind op alle 2 de foto's de martingalen te kort zitten... zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen

ik heb hem zelf nog losser zitten...

zal is een foto voor je zoeken van hoe die bij mij zit...