Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Maar ik voel me gewoon niet fijn met sporen.. 

)
) Maar ik vind dat ik dat niet op moet lossen met sporen. Daar los je het probleem niet mee op. 
felicity schreef:Ik rij nu sinds een paar weekje met een klein knop spoortje. Ik heb hier voor altijd met zweep gereden.
Mijn paard is redelijk goed aan het been. Maar wil in het begin nogal laks reageren. Ik kan dan een zweepje gebruiken maar krijg dan geen reactie. Ik rij voor namelijk op mijn kuiten. Reageert hij een keer niet gebruik ik even mijn spoortje. En dan is hij gelijk goed wakker. Met een zweepje blijf ik aansporen.
Nikkii_Lisa schreef:Stel ze springt opzij en je spoor zit ff in je pony. Dat bedoel ik. Met een zweep voel ik mezelf vriendelijker.
haha* 
missmiekie schreef:@delphi: ben ik met je eens, behalve dat je alleen sporen gebruikt om je hulpen te verfijnen, ik moet ze om, maar zonder kan ik ook gewoon fijn hulp geven, snap je wat ik bedoel? maar in principe heb je gelijk
Waarom MOET je ze om dan? Een keer je paard een 'prikje' met je spoor geven vind ik geen ramp. Maar je moet ze niet gebruiken om je paard voorwaarts te houden. Ik vind wel dat je je paard ook zonder sporen moet kunnen rijden. Dus dat je paard zonder sporen ook goed aan de hulpen staat.
Delphi schreef:missmiekie schreef:@delphi: ben ik met je eens, behalve dat je alleen sporen gebruikt om je hulpen te verfijnen, ik moet ze om, maar zonder kan ik ook gewoon fijn hulp geven, snap je wat ik bedoel? maar in principe heb je gelijk
Uhhh nee![]()
Waarom MOET je ze om dan? Een keer je paard een 'prikje' met je spoor geven vind ik geen ramp. Maar je moet ze niet gebruiken om je paard voorwaarts te houden. Ik vind wel dat je je paard ook zonder sporen moet kunnen rijden. Dus dat je paard zonder sporen ook goed aan de hulpen staat.
En ook vind ik dat je pas sporen mag gebruiken als je een goede onafhankelijke zit hebt en een rustige beenligging.

lekker is dat! 
missmiekie schreef:ik
moet sporen om, omdat het in het zz-licht verplicht is
!!! Had dat dan gelijk gezegt
Ik dacht dat je zonder sporen niet zo goed kon rijden ofzo
En als je ZZ-licht geklasseerd bent dan ben je wel toe aan het verfijnen van de hulpen hé
hasten schreef:is dat in zz verplicht lekker is dat!
Of je dan een knopspoortje of een wielspoortje draagt mag je zelf weten. Als de sporen maar voldoen aan de eisen in het reglement.