RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiN

RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 10:33

Wat vind jij nou het beste hulpmiddel?
Je merkt dat sporen vaker misbruikt worden dan een zweep. Alsmaar bij elke stap hakken die sporen erin. En daardoor zijn er meer tegenstanders van de sporen.
Maar wat denken jullie? Wat vinden jullie het lekkerst rijden? En hoe?
Ben je meer consuquent met een zweep dan met sporen?

Ik heb zelf dat als ik sporen aanheb, dat ik niet meer m'n voet tegen m'n pony aan durf te leggen. Het lijkt me naar, een stuk ijzer tussen je ribben. Ik ben gewoon bang dat ik haar straks pijn doe. Stel ze springt opzij en je spoor zit ff in je pony. Dat bedoel ik. Met een zweep voel ik mezelf vriendelijker.

Jullie?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:57

sporen zijn ook voor ervaren ruiters, die de benen goed op de juiste plaats kan houden.

Er zijn inderdaad vooral onervaren ruiters die sporen gebruiken om hun paard vooruit te trappen. Daar zijn ze niet voor bedoeld!

Ik rij zelf bijvoorbeeld nooit met een zweep op mijn kwnp'er, hij vind dat niet fijn, en is actief genoeg. Hij heeft duidelijke hulpen nodig en soms even een extra beenhulp, en daarvoor gebruik ik mijn sporen.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 10:59

Ik ben wel een ervaren ruiter hoor Maar ik voel me gewoon niet fijn met sporen..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:02

Ligt eraan welk paard ik rij.
Tot L2-niveau rij ik ze met een zweepje en vanaf het L2 moeten ze aan die sporen wennen vanwege de M1. Wanneer je sporen draagt betekent het ook niet dat je ze moet gebruiken natuurlijk

En RATSJ met de zweep en TAK met de sporen komt eigenlijk hoogst zelden voor, ik rij met zo klein mogelijke hulp

Als ze trouwens opzij springen en ik raak ze aan de andere kant per ongeluk met de spoor weten ze wel gelijk dat het niet de bedoeling is om opzij te springen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:06

Ik rij niet met sporen. Omdat ik mezelf nog niet ervaren genoeg vind.
Ik rij wel al 11 jaar en hen 3 jaar een eigen paard. Ben dus geen beginner, maar m'n benen doen nog wel eens iets dat niet de bedoeling is

Ik rij wel met zweep, maar die gebruik ik alleen als het nodig is. En dan is het nog een heel klein tikje, eigelijk alleen de zweep tegen z'n lijf, zo van: wel opletten hè.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:07

Ik voel mij een stuk veiliger met mijn zweep...
Mijn paard is super gevoelig aan de beenhulpen en ik mag ook niet van mijn lesgever met sporen rijden. Ze begint dan te panikeren als je er even tegen zit. Dus ik voel mij een stuk veiliger zonder sporen
Dus geef mij maar nog een tijdje het zweepje (ook al gebruik ik ze niet echt )

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:08

Zelf rij ik alleen met zweep en vind sporen absoluut overbodig voor een paard dat niet verzameld loopt. Sporen zijn nl. alleen handig om je been bij te staan, niet om de basis ( goed aan het been zijn) even wat makkelijker te maken.
Met een zweep kun je beter aanwijzingen geven op verschillende plaatsen om je paard ergens attent voor te maken, dus niet om je paard giga te meppen.(bijv. boven op de bil, de schouder, dat gaat wat moeilijk met sporen.....)

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:55

Ik rij nu sinds een paar weekje met een klein knop spoortje. Ik heb hier voor altijd met zweep gereden.
Mijn paard is redelijk goed aan het been. Maar wil in het begin nogal laks reageren. Ik kan dan een zweepje gebruiken maar krijg dan geen reactie. Ik rij voor namelijk op mijn kuiten. Reageert hij een keer niet gebruik ik even mijn spoortje. En dan is hij gelijk goed wakker. Met een zweepje blijf ik aansporen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:59

Mijn paard is slecht aan het been (ik geef het eerlijk toe ) Maar ik vind dat ik dat niet op moet lossen met sporen. Daar los je het probleem niet mee op.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:06

Sporen voor mij
Na maanden trainen lukt het me nu om mijn benen zo te houden dat ik hem niet prik als het niet nodig is, dus kunnen ze geen kwaad.
Met een zweepje zet ik mijn hand vast.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:27

felicity schreef:
Ik rij nu sinds een paar weekje met een klein knop spoortje. Ik heb hier voor altijd met zweep gereden.
Mijn paard is redelijk goed aan het been. Maar wil in het begin nogal laks reageren. Ik kan dan een zweepje gebruiken maar krijg dan geen reactie. Ik rij voor namelijk op mijn kuiten. Reageert hij een keer niet gebruik ik even mijn spoortje. En dan is hij gelijk goed wakker. Met een zweepje blijf ik aansporen.

Ik heb ook een tamelijk laks paard, die ook aan een zweep wel is schijt heeft. Dan krijgt ze gewoon nog een dreun, net zolang tot ze wel reageert. En als dat er 4 achter elkaar zijn is dat dan dikke pech.

Soms rijd ik wel is met een spoortje, maar dat doe ik alleen wanneer ze wel lekker aan het been is. Ik wil niet gaan zitten meeprikken. In zijgangen vind ik het wel heel handig.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:42

Mijn pony is ook tamelijk laks, maar als ze niet aan het been is, geef ik een tikje na. Van hé, let je weer op?
Dan is het ook gelijk weer goed.
Misschien rij ik ook liever niet met sporen, omdat de vorige ruiter(s) de sporen op haar nogal misbruikte. Ik merk wel, dat als ik ze aanheb, ze scherper aan de beenhulpen is. Maar dát wil ik juist hebben zonder sporen en zonder zweep. Ik kan laatste tijd zonder hulpmiddelen rijden, dat vind ik veel fijner

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:01

Ik rij mijn paard niet met zweep, omdat ie hier bang voor is en ik het ook niet kan. Heb nooit met zweep hoeven rijden en kan er dus totaal niet mee overweg, gevolg is dat ik krampachtig met mijn handen ga doen en m juist raak. Ik rij wel met sporen, gewoon de standaard stompe sporen en op wedstrijd stompe sporen, maar dan iets langer omdat ie dan dat extra wel kan gebruiken. Mijn spoor prik ik er niet bij iedere pas in, alleen als hij even niet reageert oid. T is bij mij echt een verfijning van de hulpen, vooral in de oefeningen. Ik rij ook 1 x per week zonder sporen en dan kan ik hetzelfde rijden als met spoor. Vind het wel heel belangrijk dat ik mijn paard zonder hulpmiddelen kan rijden.

Vayo

Re: RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:30

Nikkii_Lisa schreef:
Stel ze springt opzij en je spoor zit ff in je pony. Dat bedoel ik. Met een zweep voel ik mezelf vriendelijker.

Misschien dat ik het fout heb, maar ik krijg een beetje het idee dat een zweep en sporen met elkaar vergelijkt. Terwijll het 2 totaal verschillende dingen zijn.

Als een paard niet aan het been is gebruik ik een zweep. En deze gebruik ik heel consequent! Als ik been geef en hij vertrekt niet zoals ik wil krijgt hij een tik met de zweep. Ik ga niet eerst 3 of 4 keer zitten drijven. Als je een zweep gebruikt moet je er op letten dat je de teugels in 1 hand houd. Dat je dus niet aan de teugel trekt. Ook moet je de teugels wat naar voren houden zodat het paard de kans krijgt om naar voren te gaan. Het zou tegenstrijdig zijn als hij een ruk in zijn mond krijgt terwijl hij naar voren gaat.

Sporen gebruik ik om hulpen te verfijnen. Daar zijn sporen ook voor bedoelt. En hulpen kun je pas verfijnen als deze bevestigd zijn. Sommige ruiters rijden jonge paarden die amper aan de hulpen staan met sporen. Maar daar zie ik het nut er niet van in.

Als je sporen gebruikt om je paard voorwaarts te krijgen, vind ik dat je verkeerd bezig bent.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:33

@delphi: ben ik met je eens, behalve dat je alleen sporen gebruikt om je hulpen te verfijnen, ik moet ze om, maar zonder kan ik ook gewoon fijn hulp geven, snap je wat ik bedoel? maar in principe heb je gelijk
*trouwens offtopic, wil de TS mijn achternaam niet zo misbruiken, ik heet tak van mn achternaam haha*

Mowoah

Re: RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:47

Ik rijd met sporen.
Ik rijd ermee zodat ik mijn hulpen kan verfijnen, bijvoorbeeld als ie iets scherper voor het been moet gaan wijken.

Maar ik heb een stille beenligging, dus ik ben niet bang dat ik hem telkens prik.

Tegenwoordig wissel ik mijn zweep/spoor gebruik af, zodat ik de ene dag met alleen een zweep rijd, en de andere dag weer andersom.
Ik rijd soms ook wel eens zonder iets.

Ik rijd vrij vaak met sporen en zweep, met een zweepje voel ik me iets zekerder. Ik gebruik mijn zweep om hem iets bij te kunnen tikken.

Ik heb een erg lange zweep, dus als ik hem een tikje wil geven, dat hoef ik mijn teugels niet in één hand te houden.
Mijn pony is 1.45.5 en mijn zweep 1.10

Vroeger reed ik met allebei, ik had niet veel geduld, dus elke keer als hij niet wou lopen ofzo, kreeg hij een flinke pets, zelfs voor de kleinste dingen.
Todat mijn moeder me een keer van mijn pony had afgesleurt omdat ze het wel genoeg vond.
Daarna werd ik steeds voorzichtiger met mijn zweep, alleen als hij echt heel erg vervelend was (bokken etc.) kreeg ie wel een flinke pets.
Laatst bijgewerkt door Mowoah op 05-11-05 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:48

Zweep is doelloos bij mijn paard, sporen zouden slecht de functie van hulpversterker hebben

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:01

missmiekie schreef:
@delphi: ben ik met je eens, behalve dat je alleen sporen gebruikt om je hulpen te verfijnen, ik moet ze om, maar zonder kan ik ook gewoon fijn hulp geven, snap je wat ik bedoel? maar in principe heb je gelijk

Uhhh nee Waarom MOET je ze om dan? Een keer je paard een 'prikje' met je spoor geven vind ik geen ramp. Maar je moet ze niet gebruiken om je paard voorwaarts te houden. Ik vind wel dat je je paard ook zonder sporen moet kunnen rijden. Dus dat je paard zonder sporen ook goed aan de hulpen staat.

En ook vind ik dat je pas sporen mag gebruiken als je een goede onafhankelijke zit hebt en een rustige beenligging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:12

Ik rijd op mijn eigen pony's altijd met een zweep.
Alleen al om het feit dat ik niet met sporen overweg kan. Ben veel te bang dat ik voortdurend met die sporen zit te prikken terwijl het niet nodig is, en mede omdat ik soms nogal wat moeite heb met het stil houden van mijn onderbenen zijn sporen niet zo geschikt voor mij.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:17

Ik rijd de meeste paarden wel met sporen, de enige uitzonderingen zijn Santos en Passim die er panisch op reageren. Dan neem ik wel een zweepje mee, maar heb daar meer last mee als wat anders

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:36

Delphi schreef:
missmiekie schreef:

Uhhh nee Waarom MOET je ze om dan? Een keer je paard een 'prikje' met je spoor geven vind ik geen ramp. Maar je moet ze niet gebruiken om je paard voorwaarts te houden. Ik vind wel dat je je paard ook zonder sporen moet kunnen rijden. Dus dat je paard zonder sporen ook goed aan de hulpen staat.

En ook vind ik dat je pas sporen mag gebruiken als je een goede onafhankelijke zit hebt en een rustige beenligging.

ik moet sporen om, omdat het in het zz-licht verplicht is

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:46

is dat in zz verplicht lekker is dat!
ik vind eigenlijk dat je helemaal zonder sporen en zweep moet rijden, maar ja dat kan vast niet altijd.. of je moet er heel veel voor over hebben.. en als je op je paard geen sporen nodig hebt maar ze toch hebt omdat het moet, is dat toch niet verkeerd dan??

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:56

rij altijd zonder zweep. behalve in de koers dan, (en nee ik neem hem dan niet mee voor te slaan, alleen om hem te laten zien) en sporen draag ik nooit!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:58

missmiekie schreef:
ik
moet
sporen om, omdat het in het zz-licht verplicht is

Ja nu snap ik het !!! Had dat dan gelijk gezegt Ik dacht dat je zonder sporen niet zo goed kon rijden ofzo En als je ZZ-licht geklasseerd bent dan ben je wel toe aan het verfijnen van de hulpen hé

hasten schreef:
is dat in zz verplicht lekker is dat!

Vanaf de M1 zijn metalen sporen verplicht Of je dan een knopspoortje of een wielspoortje draagt mag je zelf weten. Als de sporen maar voldoen aan de eisen in het reglement.

MayBelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:03

Ik rij ook het liefst met spoortjes om.. Eerlijk gezegd vind ik het voor mezelf fijner rijden.. En jah, je kan er idd misbruik mee maken (wat met een zweepje overigens ook kan) maar als je er gewoon goed mee om kan gaan, en niet bij elke stap het spoortje erin duwt, dan zie ik geen problemen hoor..