Zadeltroubles: past het? Inclusief foto's

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Zadeltroubles: past het? Inclusief foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:34

Toen ik mijn nieuwe paardje kocht heb ik gelijk het zadel erbij gekocht voor een prikkie. Aangezien het zadel van mijn andere haflinger niet op hem paste, dacht ik, heb je dan toch een fatsoenlijk passend zadel. Dacht ik, want de laatste tijd wordt ik niet goed van het zadel.....
In het begin ging het best goed, alleen ging ik constant iets voorover hangen. Omdat Sancho nog niet zo goed wilde ontspannen en ik daarmee zo bezig was, dacht ik dat dit ook aan mij lag. Toen iemand foto's maakte van het rijden, zag ik dat het zadel bij het lichtrijden van achteren omhoog kwam. Nou ja, ik denk dat moet dan maar eens opgevuld worden.
Toen ik een paar weken terug op de les kwam stapte ik op en kwam tot de conclusie dat de beugelriemen niet gelijk waren . Ik moest aan een kant de beugel 3 (!) gaatjes langer maken...Later kwamen we er dus achter dat het zadel daarnaast dus ook snel verschuift van links naar rechts.
Ik de volgende dag direct het zadel naar de zadelmaker gebracht en hij zei dat het zadel idd behoorlijk leeg was, en heeft het toen flink opgevuld. Ik heb er toen een paar keer mee gereden, maar bij Sancho was er van het kleine beetje ontspanning niets meer over....Zodra ik hem iets wilde opsluiten ging hij ervandoor. Ook merkte ik dat het zadel nu helemaal voorover kantelde, dus hing ik helemaal voorover. Ik heb nog gekeken of de spanning van Sancho echt aan het zadel lag en ben er nog even opgekropen zonder zadel. Daar had hij dan ook ineens geen moeite meer met ontspannen.
Ik de zadelmaker weer gebeld en hij zou er weer wat uithalen. Ik heb hem toen nog wat foto's gemaakt zodat hij kon kijken hoe het zadel op de rug van Sancho lag. Vandaag heb ik het weer uitgeprobeert. Ik heb het idee dat het nu iets beter past (maar zeker niet beter als helemaal in het begin van het verhaal), maar nog wil Sancho niet echt ontspannen. Bovendien kiep ik nog steeds naar voren en krijg ik gewoon mijn bekken niet gekanteld in het zadel, en dit zit erg irritant. Als ik dit probeer te doen, krijg ik meteen protest van Sancho..
Nu mijn vraag dus aan jullie, past dit zadel uberhaupt (zowel op Sancho als bij mij)??
Hier wat foto's om het probleem te verduidelijken:

Dit bedoel ik met het voorover kiepen, ik kan mijn bekken niet kantelen.
Afbeelding

Hier zie je dat het zadel van achteren omhoog komt. (let aub niet op het rijtechnische gedeelte, de fouten in het plaatje zijn mij ook duidelijk )
Afbeelding

En hier het zadel he het op Sancho ligt (kwaliteit komt doordat ik de foto's lichter heb moeten maken)
Zijkant:
Afbeelding

Achteren
Afbeelding

Even nog voor de duidelijkheid: De boommaat van het zadel is wel goed en ook liggen de kussen ver genoeg uit elkaar dat de wervelkolom niet in het geding komt.

(sorry voor het lange verhaal )

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:38

dit zadel past niet
een zadel wat kiept kleppert schuift en niet blijft liggen past niet
ik zou toch proberen om een zadelmaker te laten komen die weten wat het beste is als ikd at zo moet je een zadel hebben met doorlopende kussens

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:39

en het is naar mijn mening te smal ik zou hier niet verder mee rijden om je paard die ellende te sparen

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:43

Op de onderste foto's zie je duidelijk dat het zadel niet goed ligt. De kussens lijken veels te dik.
En zoals onley zegt, een zadel dat kleppert, schuift, etc dat past gewoon niet. Je moet een zadelmaker langs laten komen, die kijkt hoe de rug van je paard eruit ziet en die je dan advies kan geven. Dit gaat niet aan de hand van foto's.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:45

volgens mij past het zadel gewoon helemaal niet. dat heeft niets met vullen te maken.

een zadel moet altijd met de kussen op de rug steunen en van voren moeten er 2 vingers tussen de schoft en de kamer passen.

hoe ligt het zadel als je hem niet hebt aangesingeld?? gewoon zonder singel op de rug leggen. liggen de kussen dan wel op de rug en leunt hij dan naar achter??? dan is je boommaat gewoon niet goed, dan moet je een wijdere hebben...

anders zou ik het ook niet weten..is moeilijk te zien vanaf de foto.. ik heb zoveel zadeldramas gehad(nu weer) maar ik laat de zadelmaker omhet half jaar komen.
ik heb hele slechte ervaringen met opvullen zonder dat iemand bij mijn paard is geweest. dus ik kan je aanraden om er een goeie zadelmaker bij te halen. die kan je meteen laten zien hoe een zadel moet liggen e.d
zoals het nu gaat doet die man het maar op de gok.. foto's zeggen niet veel en laten ook de rug van je paard niet goed zien.

er zijn meer delen waar op gelet moet worden dat het zadel niet knelt e.d dan de schoft en de bovenkant van de rug...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:46

Dit zadel ligt idd absoluut niet goed..een zadel hoort niet te bewegen onder het rijden.Je kan beter een zadel met keilkussens kopen.

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:07

Hey,
Ik voel je pijn. Ik heb namelijk juist hetzelfde probleem. Alles wat jij zegt, dat probleem heb ik ook. Ik ben van ellende zonder zadel gaan rijden, omdat ik na een halfuurtje zo'n rugpijn had van het proberen rechtop te zitten. Bij mij ging het zadel ook ontzettend naar voren schuiven, waardoor ik bijna op de pony haar hals ging rijden .
We hebben ondertussen een staartriem gekocht, het zadel schuift niet meer zo fel naar voren, maar toch, ik heb nog altijd die enorme pijn in mijn rug. En met zadel gaat mijn pony ook met haar neus in de lucht lopen, terwijl ze zonder zadel netjes aan de teugel kan lopen. Het ergste vanal is dat de pony niet van mij is, en dat de eigenaar niet van plan is een nieuw zadel te kopen. Ik denk als ik blijf verder rijden op dat zadel dat ik nog eens een hernia krijg in mijn rug

Nouvel

Re: Zadeltroubles: past het? Inclusief foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:48

Ik denk ook dat je een heel ander model zadel moet hebben.
Eentje met grotere kussens achter die meer aansluiten en niet zomhoog lopen aan de achterkant, zodat je zadel beter aansluit en niet gaat klapperen.

Ik zou er gewoon een keertje een zadelmaker van een ruitersportzaak in de buurt naar laten kijken en ook wat andere zadels laten passen om het verschil te bekijken (en te voelen).

Succes!

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 22:56

gekke_koei schreef:
volgens mij past het zadel gewoon helemaal niet. dat heeft niets met vullen te maken.

een zadel moet altijd met de kussen op de rug steunen en van voren moeten er 2 vingers tussen de schoft en de kamer passen.

hoe ligt het zadel als je hem niet hebt aangesingeld?? gewoon zonder singel op de rug leggen. liggen de kussen dan wel op de rug en leunt hij dan naar achter??? dan is je boommaat gewoon niet goed, dan moet je een wijdere hebben...

anders zou ik het ook niet weten..is moeilijk te zien vanaf de foto.. ik heb zoveel zadeldramas gehad(nu weer) maar ik laat de zadelmaker omhet half jaar komen.
ik heb hele slechte ervaringen met opvullen zonder dat iemand bij mijn paard is geweest. dus ik kan je aanraden om er een goeie zadelmaker bij te halen. die kan je meteen laten zien hoe een zadel moet liggen e.d
zoals het nu gaat doet die man het maar op de gok.. foto's zeggen niet veel en laten ook de rug van je paard niet goed zien.

er zijn meer delen waar op gelet moet worden dat het zadel niet knelt e.d dan de schoft en de bovenkant van de rug...

De kamermaat past wel, en de kussens sluiten wel aan de rug aan, alleen van achteren niet helemaal. Ik heb een (ervaren) zadelmaker naar de foto's laten kijken. Volgens hem maakt het niet zoveel uit dat achter de kussens niet helemaal aansluiten, maar is het wel belangrijk dat het zadel stabiel blijft liggen. (Deze man laten kijken naar het zadel met paard is helaas geen oplossing.)
Hij heeft allereerst het zadel opgevuld en symmetrische gemaakt. Aangezien hij het zadel ook niet op het paard ziet, zegt hij dat ik gewoon terug moet komen als er wat uitgehaald moeten, net zolang tot het past.
Maar ik heb dus eerder het idee dat het wat betreft opvullen het probleem niet wordt opgelost. Toen het zadel nl. nog behoorlijk 'plat' was, kwam het ook van achteren omhoog.

Elisa2 schreef:
Dit zadel ligt idd absoluut niet goed..een zadel hoort niet te bewegen onder het rijden.Je kan beter een zadel met keilkussens kopen.

Wat bedoel je precies met keilkussens?

Welshcob schreef:
Hey,
Ik voel je pijn. Ik heb namelijk juist hetzelfde probleem. Alles wat jij zegt, dat probleem heb ik ook. Ik ben van ellende zonder zadel gaan rijden, omdat ik na een halfuurtje zo'n rugpijn had van het proberen rechtop te zitten. Bij mij ging het zadel ook ontzettend naar voren schuiven, waardoor ik bijna op de pony haar hals ging rijden .
We hebben ondertussen een staartriem gekocht, het zadel schuift niet meer zo fel naar voren, maar toch, ik heb nog altijd die enorme pijn in mijn rug. En met zadel gaat mijn pony ook met haar neus in de lucht lopen, terwijl ze zonder zadel netjes aan de teugel kan lopen. Het ergste vanal is dat de pony niet van mij is, en dat de eigenaar niet van plan is een nieuw zadel te kopen. Ik denk als ik blijf verder rijden op dat zadel dat ik nog eens een hernia krijg in mijn rug

Mijn zadel schuift niet naar voren, maar kantelt naar voren. Maar jouw problemen met de zit, zijn mij idd bekend

Ik ben ook langzaam aant denken aan een nieuw zadel, maar dat is natuurlijk een behoorlijke investering. Dus dan wil ik graag zeker weten of het zadel niet past.
Ik zal komende les nog eens de mening van m'n instructrice vragen.

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:27

Hoi

Heb niet alles gelezen maar ik kan je wel vertellen dat ie echt niet goed ligt!!
Je zadel mag namelijk niet zo afsteken van achteren hij moet gewoon op de rug van je paard liggen.

Kan helaas niet verder het goed zien omdat je alleen maar zijfoto's hebt maar alleen daar al aan kan ik je toch wel vertellen dat dit geen goed passend zadel is en ik zou toch echt zo gauw mogelijk achter een andere aan gaan.

En ga naar iemand anders toe dan de zadelmaker waar je nu bent geweest want als hij zegt dat dit goed is en dan maar anders gewoon er weer wat moet uit halen zodat het wel past.........nou dan vraag je me wat .........vind het geen goede zadelmaker !!!!!!!

Ik heb uit ervaring van andere dit weleens gezien en je wilt niet weten hoeveel meer je het kost dan 1 goed zadel.

Weet niet waar je woont maar waar ik mijn zadel heb gekocht die hebben zeker kijk erop en hebben goede goedkopere 2de handse zadel als nieuwe.

www.tweespan.com is hun website ze komen aan huis en je kunt daar ook heen (ze hebben ook ander merk zadels dan frysozadels.

Hoop dat je verstandig bent en denkt aan je paard zijn rug (want hij gaat hier last van krijgen) wat je dan echt nog meer gaat kosten en niet alleen financiel maar ook het rijplezier.........

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:03

als je je zadel niet zou aansingellen ligt hij zeker naar achter gekanteld?
maw boom is echt te smal , daarbij zie je dus aan de opbouw vd kussens ook dat dit zadel ook niet bedoeld is voor een brede rechte rug
dit is dus een zadel voor een normaal tot slanke pony/paard niet voor een haflinger
je kunt m laten vullen tot je een ons weegt maar denk niet dat deze ooit gaat passen

succes

Oceans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:19

Je kan van kilometers ver zien dat dat zadel voor geen meter ligt. Als ik de foto's bekijk, vind ik het alleen maar normaal dat het kleppert.
Boommaat kan ermee door hoewel ik eerder voor een halve of een hele maat breder zou gaan.
Die kussens zijn een andere zaak. Dat zadel is enkel geschikt voor een paard met een hele holle of doorgezakte rug, wat een haflinger dus niet heeft. Bespaar het geld van het opvullen en koop een tweedehands kwaliteitszadel, dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Met een kwaliteitszadel heb je veel meer mogelijkheden. Die zijn meestal ook iets correcter gemaakt want elke euro die je dit zadel hebt betaalt is er één teveel geweest.

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 07:20

nee hij ligt idd niet goed, zo van de foto af te zien,lijkt ie ook wel op zn schouders te liggen..
Verder klapt en kiept ie idd,dus nee ligt niet goed..

Miss is het een idee om zitles te nemen,zodat je leert je bekken te kantelen,als je straks een ander zadel hebt nl.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:14

Alsjeblieft meid,laat een ander zadel komen,
Ik heb dit ook (gehad en nog steeds) met mijn haflinger,
Tot zover dat mijn haflinger zo kort ging lopen dat we aan een blessure gingen denken,
heel zijn rug werd gevoelig,
gelukkig ben ik er op tijd bij geweest maar je kan zo erg de rug van je paard verkloten,

Niks is zo belangrijk als een passend zadel!
Dit zadel past gewoon echt niet,
de boom is veel te smal heb ik eht idee,en de achterkussens zijn niet goed voor een haflinger!!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:19

Ben het eens met de rest, dit zadel past absoluut niet. nmm is de boommaat niet goed, het knijpt van voren zodat het aan de achterkant kantelt. Ben blij dat ik dit probleem niet meer heb met mn brede fries, ik heb gekozen voor een boomloos dressuurzadel

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:21

Kijk een hier op de verkoop forums of anders op marktplaats. Je hoeft niet perse een nieuwe te kopen. Er staan genoeg 2e hadns kwaliteitzadels op voor een redelijke prijs.
En trouwens.. Keilkussens zijn niet altijd ideaal voor elke haflinger. Maar daar kan ik je verder weinig over vertellen.

Succes

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:33

GEEN keilkussens voor je haf! Dit zadel lijkt me prima om op maat te laten maken! Het is inderdaad niet erg als de kussens achter niet helemaal aansluiten! Maar als je keilkussens neemt, heb je de kans dat jehet poaardoer de 8 rib rijdt, en dus in z'n nieren zit te porren! Druk maar eens op een nier in je eigen lijf! Nou is dat lekker?Nee, lijkt me. Dus dat is voor je paard ook niet lekker als je daar elke dag op rijdt.
Neem eens contact op met zadelmakerij de Olde Maten. Zij hebben mijn zadel ook aangepast aan mijn haf. Ze komen door het hele land langs. www.zadelmakerij.com

Keilkussens zijn te herkennen aan de naad die achter over de kussens loopt.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:33

off-topic: Mooie haf!

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:36

Suzy schreef:
De kamermaat past wel, en de kussens sluiten wel aan de rug aan, alleen van achteren niet helemaal. Ik heb een (ervaren) zadelmaker naar de foto's laten kijken. Volgens hem maakt het niet zoveel uit dat achter de kussens niet helemaal aansluiten, maar is het wel belangrijk dat het zadel stabiel blijft liggen. (Deze man laten kijken naar het zadel met paard is helaas geen oplossing.)

Dan is het dus GEEN ervaren zadelmaker, want de kussens moeten WEL overal aansluiten en overal even veel dragen, want anders BLIJFT je zadel niet stabiel liggen en van achteren omhoog wippen. Het probleem bij jouw paardje is dat hij waarschijnlijk een vrij rechte, misschien zelfs bolle rug heeft. Daardoor draagt hij in het midden meer. Over de kamermaat kan je alleen iets zeggen als je het zadel op het paard gezien hebt.

Citaat:
Hij heeft allereerst het zadel opgevuld en symmetrische gemaakt. Aangezien hij het zadel ook niet op het paard ziet, zegt hij dat ik gewoon terug moet komen als er wat uitgehaald moeten, net zolang tot het past.

Dat is lekker gouden buisiness voor hem dan, want hij had eerst het zadel op jouw paard moeten zien liggen voordat hij uberhaupt met vullen begon. Een zadel opvullen wat totaal niet past heeft helemaal geen zin maar kost JOU geld, en je paard zijn rug.

Citaat:
Maar ik heb dus eerder het idee dat het wat betreft opvullen het probleem niet wordt opgelost. Toen het zadel nl. nog behoorlijk 'plat' was, kwam het ook van achteren omhoog.

Daar heb je ook helemaal gelijk in, jouw zadel past gewoon niet. Ik raad je echt aan om een deskundige naar jou en je paard te laten komen kijken, die niet alleen kijkt naar of het zadel op je paard past, maar ook of het zadel bij jouw lichaam, lengte en houding past. Ik weet dat het een flinke investering is, en ik weet ook precies wat je doormaakt, want ik ben nu 3,5 jaar en een paar DUIZEND euro's verder, en ik hoop nu een passend zadel gevonden te hebben bij hulsebos. Veel sux6!

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:40

Dit zadel past echt niet. Het ligt op het paardje zijn schouder en achteraan sluit het niet aan. Ik zou een ander zadeltje kopen. Ik denk ook dat het zadel er oud uitziet en misschien gewoon ook versleten is?
en he ik ga met Maflinger mee prachtig hafje!

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:44

Volgens mij worden alle nieuwe zadels al jaren met keilkussens gemaakt.
Het houdt in dat er een stiknaad over de zijkant van de achterkussens loopt zodat deze wat groter zijn en je meer draagvlak krijgt.
Ik ken geen A merk wat tegenwoordig niet meer met keilkussens gelverd wordt, oja toch wel: Stubben.
Dit zadel lijkt me ook niet helemaal jofel liggen.
Hoeveel vingers ruimte heb je tussen zadel en schoft als je zadel aangesingeld is en je erop zit? Dit moet 2-3 zijn.
Zijn dit er meer dan is je boom te smal.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:07

sorry maar een zadelmaker die zegt dat de kussens van achter niet hoeven aan te sluiten??? waar heeft die vent zijn kennis vandaan gehaald!!

ik kan zo boos worden om dit soort mensen he.. ik heb al zoveel problemen met willem zijn rug.. van rijs noemt hem ook een extreem geval.. en het kost me bloed zweet en tranen om ieder half jaar dat zadel maar weer juist te laten liggen.. ik moet nu weer een ander soort zadel gaan proberen met een speciale boom omdat ook zijn wintec niet meer past.

dus ik wordt een beetje gefrustreerd dat jij zegt dat alles wel klopt... je zou anders niet naar voren zitten en je paard zou geen reactie geven als het zadel goed zou liggen..

dus wees heel snel verstandig en zorg voor een nieuw zadel... zo zorg je ervoor dat je pony dalijk niet meer wil ontspannen omdatie dus bang is voor de pijn van het zadel. je zegt zelf datie alle tekenen geeft dat het zadel niet goed ligt.. dus waarom verder rijden?? het gaat wel om je pony... en voor weinig geld heb je een hele goede 2e handse...

met de gezondheid van je paard moet je echt nooit spotten.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 10:18

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er steeds meer over aant denken om een nieuw zadel te kopen. Dit topic was meer om mijn gevoel van onvreden over het zadel te bevestigen

nickyu schreef:
als je je zadel niet zou aansingellen ligt hij zeker naar achter gekanteld?
maw boom is echt te smal , daarbij zie je dus aan de opbouw vd kussens ook dat dit zadel ook niet bedoeld is voor een brede rechte rug
dit is dus een zadel voor een normaal tot slanke pony/paard niet voor een haflinger
je kunt m laten vullen tot je een ons weegt maar denk niet dat deze ooit gaat passen

succes

Als ik het zadel niet aansingel, ligt het precies hetzelfde, dus dan niet naar achteren gekanteld.
De boommaat is goed, ik kan (na aansingelen en als ik erop zit) 3 vingers ertussen.

DinkeyGirl schreef:
Dan is het dus GEEN ervaren zadelmaker, want de kussens moeten WEL overal aansluiten en overal even veel dragen, want anders BLIJFT je zadel niet stabiel liggen en van achteren omhoog wippen. Het probleem bij jouw paardje is dat hij waarschijnlijk een vrij rechte, misschien zelfs bolle rug heeft. Daardoor draagt hij in het midden meer. Over de kamermaat kan je alleen iets zeggen als je het zadel op het paard gezien hebt.

Het dan idd wel goed zijn dat hij een vrij rechte en misschien zelfs bolle rug heeft. Het zadel van mijn andere haflinger (die overigens perfect ligt) is de boom maat te wijd voor hem, het ligt te dicht op de schoft. Maar bij dit zadel heb ik ook al een geprobeerd te rijden, maar dit kantelt ook naar voren.....

Overigens, als ik voor een ander/nieuw zadel ga weet ik wel een goed adres. Een aantal jaren geleden ben ik daar ook met mijn andere haf naartoe gegaan. Nl. naar Emmers in Hamont. Daar hebben ze 300 zadel op voorraad, de beste die paste (bij m'n haf en bij mij) hebben we toen genomen.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:21

Stubben levert helaas wel zadels met keilkussens! Jammer voor de goede zadelmakers!

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:25

En ik weet 100% zeker dat je bij stubben ook zadels zonder keilkussens kan krijgen.
Heb jaren bij Divoza gewerkt en Divoza wilde alleen nieuwe zadels van stubben MET keilkussens omdat deze beter lagen op de meeste paarden.
Stubben zelf wil liever zonder keilkussens leveren maar omdat Divoza zo'n grote afnemer is kregen wij ze dus altijd op verzoek met keilkussens.