Voer voor eiwitgevoelig paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Voer voor eiwitgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:56

Mijn Haf is dit jaar hoefbevangen geweest, gelukkig heeft ze nog wel op de wei kunnen staan en ze staat nu nog op de wei. Ik voer haar hooi bij. Maar ik merkte vandaag dat ze erge honger had. Ik durf haar alleen geen boks meer te geven. Zelf dacht ik aan muesli maar ik weet niet zeker of dat hetgeen is wat je geeft aan eiwitgevoelige paarden. Graag jullie reacties hierop, liefst van mensen met ervaring natuurlijk

#Ymke#

Re: Voer voor eiwitgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:03

mijn arabier voerde ik brokken van Equiral.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:15

Muesli zonder haver van Havens heeft een laag eiwitgehalte en kan gevoerd worden aan de sobere rassen zoals Haflinger, Fjord enz.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:16

jup, wat fitzroy zegt
mijn Tinker is extreem gevoelig voor eiwitten en heeft regelmatig koliek hiervan gehad.
wij voeren haar nu ook die havens muesli en ( afkloppen) tot nu toe is er geen koliek aanval meer geweest, al ruim 11 maanden niet meer.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:11

De Haflinger van mijn schoonzus is op DA-advies een maand geleden drastisch moeten vermageren. Ze had een te bolle buik van het gras en was op weg naar hoefbevangenheid. De DA zegt dat ze enkel nog maar de speciale eiwit-arme mengeling van Cavalor mag hebben (naam ontgaat me even). Is wel duurder. Tot nu toe gaat het wel goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:12

Subli basisbrok zit ook laag in het eiwitgehalte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:43

de havens muesli zonder haver is ook nog es speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor koliek en spierverzuring he?

hier staat ook nog veel info over voeding en hoefbevangenheid:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

even naar beneden scrollen en dan t stukje over fructaan

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:48

subli heeft een brok speciaal voor sobere paarden . subli is al niet zo voedingsrijk dus ik denk dat je dat best kunt geven met mate . Geen biks is ook slecht hoor dan krijgt je knollie niet al zijn voeding binnen ...

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:51

Mijn tinker mag ook niet veel eiwit. Wij hebben nu tinkerbrok waar heel weinig eiwit in zit, en verder kruidenmusli van de boerenbond, ook heel eiwitarm.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:51

Dank voor de reacties. Subli kreeg ze toen ze hoefbevangen is geraakt, maar ze kreeg toen wel ook de merriebrok waar veel meer eiwitten in zitten natuurlijk. Ik denk idd dat ze wel biks ook nodig heeft, maar ik ga ook de muesli proberen van havens want daar zat ik zelf ook al aan te denken. Alleen wordt ze erg snel vet, maar dat los ik wel op door de hoeveelheid laag te houden

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:41

pianissimo,zitten weinig eiwitten in

SDE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:43

tyson20 schreef:
pianissimo,zitten weinig eiwitten in

Ja, die is het die ik bedoel!

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:01

IK betaal iets van 10 euro voor een zak,dus prijs valt me mee

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:11

Mijn verzorgpaard is ook eiwitgevoelig en krijgt de dieetmuesli van Havens en die is zo samengesteld dat je het ook als volledig voer kan geven en is speciaal voor allergiegevoelige paarden. Mijn verzorgpaard krijgt er wel draversbrok bij, omdat hij hoog in de sport loopt, maar als hij recreatief gereden zou worden kan hij het ook alleen op de muesli doen, omdat die dus 'compleet' is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:08

De muslie zonder haver van havens is al speciaal voor sobere rassen zoals haflingers dus je hoeft niet bang te zijn dat hij er te dik van gaat worden maar je moet gewoon even wat proberen je kan bv met een halve kiol per dag beginnen en vind je dan nog steeds dat hij honger heeft dan kun je meer geven je moet goed kijken wat er met je pony gebeurt wordt hij wel te dik dan minder voeren.

Als je pony honger heeft dan kun je ook meer hooi gaan geven natuurlijk.

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:31

Subli pony brok heeft een laag eiwit gehalte en treurniet reform biks is ook eiwit arm.
Zo heeft volgens mij elk merk biks wel een biks voor paarden die gevoelig zijn voor eiwitten gewoon even kijken in de winkel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:51

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:57

Als je pony hoefbevangen is geweest zou ik maar oppasen met de weidegang en het bijvoeren van Muesli en biks.Ik zou het allebei niet meer geven,maar extra hooi voeren als ze erge honger heeft.Mijn Tinker is chroninsch hoefbevangen en eet alleen nog maar hooi en wortels.En honger hebben ze de hele dag door,je moet kijken of je pony het ook nodig heeft om extra gevoerd te worden.Een bevangen pony moet je schraal houden en met alle macht proberen om overgewicht te voorkomen.Ik voer wel PAVO Summerfit bij,dat zijn vitamine koeken waar alles in zit wat een sobere pony nodig heeft.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:13

Als je meer wilt gaan voeren omdat ze honger heeft dan zou ik gaan voor mee hooi. Een plak hooi vult veel beter dan een schepje krachtvoer en is voor sobere rassen vaak beter.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:15

@ monsera en katja: Ze krijgt op dit moment al een halve baal hooi per dag. Ik heb dit de laatste weken al elke keer opgevoerd. Het is duidelijk dat ze iets anders mist in d'r dieet. Dus ik denk niet dat het helpt om haar nog meer hooi te gaan geven, want ze lijkt de laatste weken alleen maar hongeriger geworden.

@ Shirlemiep: Uiteraard heeft ze eerst weken lang alleen op oud hooi gestaan en in de modder met d'r hoefjes. Ze is toen na ongeveer twee maanden op de wei gegaan die eerst afgegraasd is. We hebben elke keer stukjes voor haar afgezet. Je kon merken dat ze dat makkelijk aan kon, naast natuurlijk heel veel beweging. Ze is zelfs naar een zomerwei gegaan, die wel ook eerst afgegraasd is maar waar ook niet weinig gras stond. We hebben er gewoon voor gezorgd dat het geen jong gras is, maar altijd afgegraasd. Ze heeft nooit meer een aanval gehad. We hebben het dus langzaam opgebouwd en dit werkt voor haar. Nu staat ze weer op een schrale wei met heel veel hooi. Ze is in de tussentijd heel erg veel afgevallen, ze zit nu op een goed gewicht.
Maar ze heeft dus echt honger, want ze is een draak met rijden en dat doet ze alleen als ze honger heeft en ze draaft naar de stal als ik aankom omdat ze weet dat ze daar het eten krijgt. En het is niet zo dat ze altijd honger heeft, toen ze op de zomerwei stond had ze niet eens interesse in me als ik aankwam en stond ze heel vaak urenlang maar een beetje te slapen, terwijl ze op onze schrale wei altijd als een idioot nog probeerde het laatste sprietje eruit te krijgen.

Maar ik kijk gewoon even hoe ze reageert op de muesli en voer naarmate de winter vordert gewoon steeds meer hooi bij en evt. nog wortelen o.i.d

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:28

ik voer voor sobere rassen tegenwoordig Pavo liga een speciale brok voor sobere rassen, daarnaast van pavo aura dit zijn koeken die extra vitamines, mineralen bevatten. Dit is erg goed als er eigenlijk in het dieet geen ruimte is voor krachtvoer maar je toch zeker wilt zijn dat het paard die voedingstoffen binnen krijgt!
zie http://www.pavo.net/nl/ijs.htm

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:37

Wij hebben akkerhooi en dat bevat ook minder eiwit dan weidehooi. Dit is ook wel belangrijk naar het soort biks dat je voert.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 13:20

Ik zal eens kijken naar pavo als blijkt dat de muesli bijvoorbeeld niet bevalt, ik voer het nu twee dagen (structuurmuesli van subli, bevatte het minste eitwit) dus kan er nog niets van zeggen.

Hoe duur zijn de pavo producten eigenlijk (liga en koek), want ik vond de muesli wel wat prijzig. Op de site komen deze pavo producten erg goed over, vooral dat het ook zo weinig eiwit bevat en ook nog eens voor sobere rassen is. Ik denk dat ik dan sowieso die koeken naast de muesli nog ga bijvoeren en als blijkt dat de pavo liga goedkoper is dan de muesli ga ik daar ook maar weer op overstappen
Zo blijf je bezig met die dieeten van je paard he!

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:23

Ik heb de reform muesli mix van Subli geloof ik voor mij haf

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:35

ik voer de shetlanders op me werk pavo stimix is ook een muesli met weinig eiwit. die geef ik ook omdat ze anders te dik worden.