Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
.En bij de meeste manegepaarden ook.
ik vraag ALTIJD of iemand even wil hangen aan het begin, omdat ik als ik ernaast sta de singel niet altijd zo strak genoeg krijg 
) of m'n instructrice.
) 
). Het gebruik van een mounting block (opstapje) is niet alleen prettig voor jezelf, maar ook het behoud van je zadel. Kortom, gewoon gebruiken dus. 

Marjab schreef:is het het houten keukentrapje van Ikea. Ik heb zelf een plastic opstapje en omdat mijn paard 1.75 is moet ik toch nog wel afzetten.
Anouar15 schreef:Gelukkig denken ze er bij Goois Natuur Reservaat ook zo over en hebben ze bij de hekjes opstapblokken neergezet
Citaat:Smurf wat is dat dan voor speciale manier van opstappen die je leert bij Parelli
Dat is MarjaG hier op bokt!! De keren dat ik haar heb zien rijden had ze ook iemand nodig die het zadel op zijn plaats hield wanneer zij opsteeg. MarjaG is ook wat gezetter.

Nathalie84 schreef:Mijn instructeur kan opstappen met een losse singel! En dat is dus ook de beste manier van opstappen hij belast het paard en het zadel minimaal!