Hoe opstappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjab

Hoe opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:14

Vraagje voor de wat minder slanke ruiters onder ons. Hoe stappen jullie op je paard? Ik stap met krukje op maar durf niet alleen op te stappen laat altijd iemand de andere beugel vasthouden ben bang dat het zadel gaat schuiven. Maar wil niet altijd hulp vragen. Graag jullie tips

Lisjah

Re: Hoe opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:16

Ik stap gewoon op,zadel blijft heel goed liggen bij mijn verzorgpony .En bij de meeste manegepaarden ook.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:20

Euhmm.. tsja ik vraag ALTIJD of iemand even wil hangen aan het begin, omdat ik als ik ernaast sta de singel niet altijd zo strak genoeg krijg

Midden in de les, en ik zit op een pony waarbij het zadel goed blijf liggen, hoeft niet gehangen te worden, anders wel, dan doet een lesgenootje dat even (als ze op haar paard zit gewoon ) of m'n instructrice.

en tsja.. er móét gewoon iemand hangen, anders ben ik bang dat het zadel gaat schuiven

maar in jouw geval.. tsja.. ik zou toch iemand vragen, of kijk even op HK in het 'stevige ruiters topic' misschien hebben zij een tip bedoelt
(niet banketstaaf bedoelt echt niet, maar misschien kunnen zij je helpen )

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:57

Waarom wil je niet hulp vragen dan? Kan toch gewoon? En met een krukje, dan gaat ie toch ook niet zo erg schuiven denk ik ..

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:01

In Engeland is het zéér gebruikelijk een mounting block te gebruiken, al ben je zo slank als Twiggy (voor de ouderen onder ons ). Het gebruik van een mounting block (opstapje) is niet alleen prettig voor jezelf, maar ook het behoud van je zadel. Kortom, gewoon gebruiken dus.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:03

ik stap van mijn kuisbox op
mijn paard is 1.75m en ik als ukkie van 1.67m raak dara nooit op
het is ook beter voor het paard om een opstapje te gebruiken

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:06

nog belangerijker is een opstapje niet voor jezelf niet voor je zadel MAAR VOOR DE PAARDENRUG, de fysio heeft mij erop gewezen dat je eigenlijk altijd met opstapje moet opstappen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:13

mja dat werkt bij die van mij dus niet. ik probeer wel eens op te stappen via de dijk of krukje. die doos heeft dat dus in de gaten en draaid dan doodleuk d'r kont van me weg en d'r gezicht naar me toe. zie er dan maar eens op te komen!
en als je gewoon opstijgd gaat ze lopen. ben er aan gewend geraakt want als ze wel een keertje braaf blijft staan mieter ik er aan de andere kant bijna af omdat ik het niet verwacht hahahaha

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:28

ok thanks voor de reakties

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:34

Lang leve het houten IKEA-krukje. Dat is nl. zodanig hoog dat je nauwelijks meer hoeft af te zetten, je stapt in de beugel en in een beweging zit je erop.
Ik heb mijn paard geleerd stil naast het krukje te blijven staan zodat ik snel op kan stappen.
Bij mij schuift het zadel niet, terwijl ik mij toch echt tot de stevige ruiters reken

Het is misschien even oefenen. Gewoon het krukje in een hoek van de bak zetten met de neus van je paard naar de bakrand toe, dan kan ze iig niet vooruit weglopen.

En zoals al gezegd, het is veel beter voor je paard en ook voor je eigen rug en zadel!

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:07

is het het houten keukentrapje van Ikea. Ik heb zelf een plastic opstapje en omdat mijn paard 1.75 is moet ik toch nog wel afzetten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:25

Ik stap altijd via een krukje, stoel of bakrand op. Mijn paard weet dat en gaat uit zichzelf al netjes naast het opstapje staan
Ik vind het beter voor de rug en voor het zadel en het is lekker makkelijk.
Gelukkig denken ze er bij Goois Natuur Reservaat ook zo over en hebben ze bij de hekjes opstapblokken neergezet

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:35

Het Marjab,

Ik snap je probleem, ik denk dat je Jamie hwoon het beste kan leren stil te staan naast een opstapje en anders gewoon iemand vragen. Heeft Tamara geen tips?

linda

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:37

Misschien is het in begin handig om een balkje naast het opstapje te leggen. Zodat hij tussen de balk en het opstapje kan staan. Dat geeft hem wat meer 'steun' en zou hij eerder netjes blijven staan.

Bar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:10

Marjab schreef:
is het het houten keukentrapje van Ikea. Ik heb zelf een plastic opstapje en omdat mijn paard 1.75 is moet ik toch nog wel afzetten.

Inderdaad het houten keukentrapje van Ikea.
Mijn paard is 1.68 en ik 1.67 met erg korte pootjes
Met het krukje hoef ik nauwelijks meer af te zetten
Bovendien is het een fijn stabiel trapje.

Anouar15 schreef:
Gelukkig denken ze er bij Goois Natuur Reservaat ook zo over en hebben ze bij de hekjes opstapblokken neergezet

Wow, ideaal, dat wil ik ook bij ons in het bos. Ik durf nooit af te stappen in het bos, dan kom ik er nooit weer op.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:15

ik heb de laatste 20 jaar alleenmaar met opstapjes opgestapt, maar..... ik ben nu bezig met level 1 Parelli en wat moet je daar doen????

Zowel links als rechts vanaf de grond vlot opstappen op een bepaalde manier..... ik benal tijden aan het oefenen en links kan ik het nu, rechts gaat niet meer lukken vanwege een stijve knie (van mij dus).

Als ik echt op de Parelli manier opstap, blijft zelfs mijn boomloze zadel liggen als ik met mijn 90 kilo omhoog kom.

Ik moet er in de polder nogal eens af (als er een auto of trekker aankomt) en dan kan ik er tenminste ook weer op nu, toch nog ergens goed voor.

Gelukkig voor mijn paard rijd ik zo weinig mogelijk, alleen om te oefenen voor Parelli, verder niet meer, ben ik ook een beetje te oud voor

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:20

Op de manege helpen ze je gelukkig altijd met opstappen door aan de andere kant te gaan hangen. Opstappen op mijn verzorgpaard is soms wel een probleem. Ze blijft niet zo goed stilstaan en ik ben ook niet zo lening. Opstappen met krukje zou dan wel een oplossing kunnen zijn maar dan vind ik het krukje weer zo in de weg staan als ik aan het rijden ben. Opstappen via het hek gaat ook niet.

Smurf wat is dat dan voor speciale manier van opstappen die je leert bij Parelli.?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:28

Citaat:
Smurf wat is dat dan voor speciale manier van opstappen die je leert bij Parelli

dat zou 5 blz. kosten om het hier op te schrijven, als je het op een dvd ziet, is het meteen duidelijk, dus...... www.parelli.nl

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 21:39

He Linda-Arnold denk dat je even in de war met iemand anders bent. Want mijn paard heet geen Jamie (mijn zoon heel toevallig wel).

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:12

Haha , ja beetje domme actie Dat is MarjaG hier op bokt!! De keren dat ik haar heb zien rijden had ze ook iemand nodig die het zadel op zijn plaats hield wanneer zij opsteeg. MarjaG is ook wat gezetter.

Mijn excuses

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:23

Ik hoor ook hierbij

Stap altijd op via een opstapje, bij de manege waar ik eerst stond deed ik het via een stoel en nu ik op eigen stal staan met 4 vriendinnen doe ik en mijn zus het via ...........een bierkratje
We hebben daar geen stoel dus moesten we wat anders verzinnen maar werkt net zo goed.

Lijkt alleen soms wel dom als we met de vrachtwagen op buitenrit gaan en naast de vrachtwagen opstappen ........staat er dus een bierkrat naast

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:30

Voor een paarden Rug is het eigelijk altijd goed om via een opstap op te stappen ongeacht je gewicht...

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:32

Mijn instructeur kan opstappen met een losse singel! En dat is dus ook de beste manier van opstappen hij belast het paard en het zadel minimaal!

Ik zelf stap altijd bij mijn ruin op met een stoel, met mijn merrie gaat dat nog niet omdat ze (nog) stil blijft staan.

Het beste kun je het zadel voor aan de boom pakken en met de andere hand de hals of wat manen (natuurlijk niet gaan trekken).

Op deze manier kun je zonder je zadel (en boom) en paard te belasten opstappen. Moet toegeven het is even oefenen! Maar als je het lukt weet je zeker dat je je paard een plezier doet!

Ik heb niet alles gelezen, maar ik raad je aan met een krukje op te stappen, vind ikzelf het prettigste

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:34

Ook ik gebruik het liefste een opstapje. Mijn paard heeft een gevoelige rug en die wil ik graag zo lang mogelijk heel houden.
En mijn knieeën willen ook niet altijd goed meewerken.
Bij mij is het altijd vlot naar boven, vlot been overzwaaien en dan zachtjes gaan zitten.

Ik doe ook parelli werk met mijn paard, maar deze manier van opstijgen dus niet. Mijn eerste reactie bij dat stukje film was trouwens : ik heb een paard en geen gymtoestel. De oefening waar het omgaat, nl het strekken van die beenspieren kan je ook op een stoel of trap doen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:36

Nathalie84 schreef:
Mijn instructeur kan opstappen met een losse singel! En dat is dus ook de beste manier van opstappen hij belast het paard en het zadel minimaal!

Dan is hij waarschijnlijk behoorlijk sterk in zijn armen en een stuk groter dan zijn paard?