Wie rijden hier nog meer met (alleen) les met slof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Wie rijden hier nog meer met (alleen) les met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:38

hoihoi

ik heb al vaker topics geplaatst over de slof of andere hulpteugel in het algemeen, maar ik heb vandaag weer les gehad (met slofje erbij dus) maar ik vind zelf dat het steeds een stapje vooruit gaat (en niet achteruit doordat ik 1 keer per week tijdens les de slof erbij heb) vandaag bijvoorbeeld was mijn pony al los in het begin maar met het aandraven wilde ze zich er wat uitdrukken, ik was blij dat ik dan even kan zeggen van hey let even op, kom naar beneden en vooruit..

we oefenen nu regelmatig schouder binnenwaarts en ik moet zeggen ze pikt het super op! vandaag mochten we vanuit een volte de travers oefenen, ik dacht travers??? dat lukt niet hoor haha
maar ze deed het in de stap al best goed (nog nooit gedaan he?) maar toen mocht ik aandraven en vanuit de volte hoefslag volgen en travers proberen, ik vond het een moeilijke oefening! bonny ook want af en toe snapte ze het niet en kwam ze een stukje in verzet (omhoog of achteruit of bokje) maar op een gegeven moment zat ze er een stukje in! wat gaaf was dat! de les verliep best goed, af en toe had ik profijt van mijn slof en af en toe kon ik m lekker laten vieren (moet ik zelf ook goed aan denken) met het wijken had bonny niet veel zin meer.. begon ze een beetje in te kakken en irri te lopen doen maarja niet alles kan goed gaan.

nu denken jullie nou wat is je vraag nu?

er zijn er velen die er hier en bij mij in de buurt gek over denken als ik alleen met les een slofje pak en dat ik haar dus dan in de houding trek ofzo, maar er zijn er vast meer onder jullie die dit met les (of gewoon met rijden doen) en hoe denken jullie daarover? ik bedoel, door al dat gepraat van anderen kan ik het me nog weleens aantrekken hoor als er word gezegd van, je doet het omdat het makkelijker is voor jou en je instructrice of omdat het anders nooit lukt.

maar ik vind dit grote onzin, door de weeks rijd ik ook gewoon zonder en dan gaat het ook! (wat moeizamer en langer loswerken) maar ik bedoel met les wil je weer wat bijleren en ik vind dat een slofje haar dan net wat gehoorzamer kan maken.. en ze doet het schouderbinnenwaarts, travers enzovoorts echt niet door dat ik de slof eraan heb want daar kan je je paard echt niet intrekken vind ik.

wat ik met dit topic wil zeggen is dat ik gewoon mijn schuldgevoel over de slof (mede door anderen aangepraat) kwijt wil! en jullie mening ook graag hoor en wie er ook zo mee rijd?

mijn instructrice heeft bijna nooit meer commetaar over mijn slof gebruik want ik weet nu zo bijna zelf wanneer hij extra in moet werken en wanneer hij losser kan, ik rijd mijn pony goed voorwaarts zodat ze niet op die voorhand kan gaan, zo dat was het wel weer! hoop op leuke en goede reacties of gewoon op commentaar (maar hou het liefjes, ik wil het beste voor mij en mn pony)!!

groetjes!

amazingstar

Re: Wie rijden hier nog meer met (alleen) les met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:48

tsja..... ik rij zelf nooit met de slof.
te eerste kan ik er denk ik niet mee rijden en ten tweede ben ik er niet tegen maar ook niet voor.
ik vind dat je pony/paard niet vast gehouden moet worden maar uit ontspanning moet gaan lopen.
soms is het wel zo dat ze het even nodig hebben of dat je niet weet wat je moet omdat je alles al geprobeerd hebt.....!
ik kan dus best snappen dat mensen het willen proberen of hem gewoon eens gebruiken omdat ze zelf de weg een beetje kwijt zijn.
ook vind ik het soms voor mijn gevoel lijken alsof ze gewoon op de slof gaan hangen(de paarden/pony's) maar dat kan ik mis hebben.
ik heb dus geen ervaring met rijden met een slof maar 1 ding weet ik wel!!!
IEDEREEN MOET HET VOOR ZICHZELF WETEN,EN VOORAL ALS HET ZIJN/HAAR EIGEN PAARD/PONY IS!!!!!

ow en roelinda.....als jij het fijn vind zo blijf vooral zo doorgaan!!! want wat ik allemaal zeg geldt niet voor iedereen dus ook niet voor elke pony/paard!!!!

gr. amee(amazingstar)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:50

hey amee,

bedankt voor je reactie en ik ben het helemaal met je eens als je hem verkeerd gebruikt kan je pony er wel op gaan hangen maar als je er goed achteraan rijd en de slof goed laat vieren (niet steeds op 1 maat pakt zodat hij strak zit) kunnen ze er niet op gaan hangen en dat voel je meteen als dat gebeurt, als het gebeurt werk ik er meteen aan want dat mag niet!

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:52

nee inderdaad(stopwoordje:P)

gr. amee

randyLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:08

dat doe ik dan alleen als het gewoon neit gaat en dan weet ze het weer oja dat doe ik dan 1x in de maand ofzo en dan is ze gewoon heel braaf en loopt ze netjes naar beneden zonder slof enzo.. kan het niet echt goed uitlegen ..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:32

Ik rij nooit met slof.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:33

Hoeveel slof vragen krijgen we nog van jou?

Ik iig ook nooit, rij er nooit mee
alle 200+ niet

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:16

Mijn mening is :

Je moet het zonder hulpteugels op zien te lossen,
Een hulpteugel is makkelijk,
Maar waarom zou je niet extra gaan lessen zodat je het op eigen houtje kan doen??
Zonder al die rotzooi...

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:26

gemak zucht noem ik het en nee ik gebruik het niet en zal ik ook niet gaan doen,

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:06

gemakzucht, gelukkig kan ik het zo niet noemen en als jij er zo over denkt dan mag dat ook maar dat bedoel ik nou precies, waarom denkt men meteen dat je het pakt omdat je er niet gewoon aan wil werken, want dat doe ik ook wel maar met les is het net dat extraatje maar goed dat is mijn mening.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:08

runningkawa schreef:
Hoeveel slof vragen krijgen we nog van jou?

Ik iig ook nooit, rij er nooit mee
alle 200+ niet

misschien nog wel 100 topics, ik open ze omdat ik dat graag wil!
en dat jij er niet mee rijd dat weet ik, maakt me ook niks uit.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:09

randyLOVER schreef:
dat doe ik dan alleen als het gewoon neit gaat en dan weet ze het weer oja dat doe ik dan 1x in de maand ofzo en dan is ze gewoon heel braaf en loopt ze netjes naar beneden zonder slof enzo.. kan het niet echt goed uitlegen ..

je hoeft het ook niet uit te leggen ik kan dat namelijk ook niet zo goed, weet alleen dat MIJN pony er wel van leert en baat bij heeft en ik dus ook, en kom nou met 1 keer in de week met les of zoals jij 1 keer per maand dat kan echt geen kwaad en ik weet ook dat meningen verschillen! daar niks over gezegd!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:15

wat precies wil je met dit topic bereiken dan?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:17

en waarom gaat het dan nu met les veel lekkerder dan voorheen? en waarom loopt ze nu ook lekkerder zonder hulpteugel? misschien toeval maar ik denk omdat ik met les de juiste aanwijzingen krijg en de slof mij helpt de ontspanning makkelijker op te zoeken met les, het zonder nu ook steeds beter gaat. en ik weet dat hier genoeg mensen op bokt ook vaak zat met slof rijden en dat misschien liever niet neerzetten maar ik weet gewoon dat het echt een hulpmiddel KAN zijn, het is wat je er zelf van maakt.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:20

lowara schreef:
wat precies wil je met dit topic bereiken dan?

ik wil er niks mee bereiken hoor
maar gewoon laten merken dat hij echt niet perse je paard hoeft te verpesten en het echt wel een hulpmiddel voor je kan zijn,
veel beter als een thiedemann ofzo, dat vind ik dus echt in de houding dwingen, heb eens overwogen om dat te proberen maar is me tegengevallen dan kan je met de slof veel meer ruimte geven.
maar het is me dus niet om discussie aan te gaan of mijn mening door te drammen ofzo maar om wel te laten weten dat hij niet verkeerd hoeft te werken! of ben je dat niet met me eens?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:25

Als je goed rijd,heb je geen hulpteugel nodig..en goed rijden is moeilijk dat weet ik..ik rijd dus ook nooit met slof..liever een paard wat lekker naar m'n hand toe loopt,met z'n neusje er iets uit.Dan een paard die naar beneden getrokken is..met de achterbenen ergens een meter achter z'n lichaam.Wil niet zeggen dat dat bij jouw paard zo is TS,er zijn ook wel mensen die hem idd wel redelijk kunnen gebruiken..maarja bij die mensen denk ik dan ook gelijk..je hebt hem helemaal niet nodig..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:28

Elisa2 schreef:
Als je goed rijd,heb je geen hulpteugel nodig..en goed rijden is moeilijk dat weet ik..ik rijd dus ook nooit met slof..liever een paard wat lekker naar m'n hand toe loopt,met z'n neusje er iets uit.Dan een paard die naar beneden getrokken is..met de achterbenen ergens een meter achter z'n lichaam.Wil niet zeggen dat dat bij jouw paard zo is TS,er zijn ook wel mensen die hem idd wel redelijk kunnen gebruiken..maarja bij die mensen denk ik dan ook gelijk..je hebt hem helemaal niet nodig..

mijn pony loopt zonder slof ook lekker, oke drukt zich er net iets uit soms maar met de oefeningen uit les is het net allemaal wat moeilijker wat we moeten doen en denkt ze weleens eh... ik maak me lekker sterk want dit is me te moeilijk, zulke momenten ben ik dan net iets voor snap je.. niet dat ik constant loop te trekken ofzo! dat is het beeld wat je snel ziet, maar ik weet dat het werkt bij mijn pony want ze gedraagt zich echt beter en tuurlijk helpt een slof niet bij de africhting maar kan mij goed verder helpen en doordeweeks oefenen we verder lekker zonder.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:33

Afbeelding
hier heb ik m er met les ook aan, ze liep hier echt fijn!
lijkt wel of ik mn hand naar me toe trek maar is ook momentopname natuurlijk. verder lijkt het of de slof hier wat strak zit maar dit was middendraf dan maakt ze zich iets sterker en dus komt er dan automatisch iets meer druk bij dan in lagere tempo en komt maar ze loopt absoluut niet op de voorhand en mijn mening is dat dit geen slecht beeld is! maar wie ben ik?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:54

Maar als je goed rijdt dan heb je de basis zo voor elkaar dat je oefeningen spelenderwijs kan leren,je rijd dus altijd naar je hand toe waardoor je paard er niet "even" uit komt met de'r hoofd.Als ik je een paard tips mag geven: Zorg ervoor dat je je armen naast je lichaam houdt,buig in je ellebogen en houdt je handen rechtop,voor de rets tenen naar binnen,en misch. beugels een gaatje langer.En goed kijken waar je heen rijdt. Een goede houding kan namelijk erg veel verschil maken.Het lijkt op de foto of je idd de mond naar je hand trekt..het is dus juist de bedoeling dat je met je been je paard naar de mond rijdt.Je handen moeten er als elastiekjes aan zitten.Meegaan als ze naar voren vraagt,en begranzen als ze dat teveel wilt of de'r hoofd naar boven doet.Voordat je begrenst geef je dan been. Je zult zien als je hier op oefent dat je straks een hele goede basis hebt,en met die basis kun je je paard alles aanleren.Daar heb je veel meer aan,vooral op langere duur! Sucses!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:56

Nog 1 tip,middendraf moet je paardje meer kunnen rekken..dus hals langer en neusje er iets uit..een paard kan geen middendraf doen als ie zo diep loopt met z'n hoofd.Vandaar dus ook dat ze trekt.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:57

Zo, ik vind het lef hebben dat je dit topic durfde te openen. Want sommige mensen krijgen echt een hoop commentaar over zich heen.
Ik vind het er op de foto goed uitzien. Mij maakt het niet uit of je nou met of zonder slof rijd. Dat moet iedereen lekker voor zichzelf uitmaken.
Dat gezeur hier over een slof en het dragen van wel/geen cap moet eens ophouden. Dat zijn gewoon eindeloze discussies. Als jij je er prettig bij voelt dat je een hulpteugel wil gebruiken, dan moet je dat gewoon doen.

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:00

daar ben ik het mee eens lautjuh85!

gr. amazingstar(amee)

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:01

Thanx amee

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:05

Ik rijd op het moment ook met elastiek zodat ik niet naar het naar beneden hoef te werken en op het voorwaards kan oefenen . Ik moet zeggen dat me dit goed bevalt . Dondelo loopt lekker door ,doet hij dat niet krijgt hij een hulp ,reageert hij daar niet op ben ik heel streng neem mijn teugels in een hand en geef hem een knoerharde mep . Zo is hij weer voor een hele poos attent . Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet graag meppen geef als dat zo lijkt maar dodo is liever lui dan moe ^^

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:09

Het lijkt niet of hij te strak zit
hij zit te strak

paard loopt bijna met de kin op de borst en nog zit dat ding strak.
Hij hoort pas strak te komen als hij zich eruit drukt.

En dat is dan middendraf?
dan hoort het het neusje er helemaal meer uit te kunnen schuiven

Dus je berichten over correct slofgebruik zijn nu idd opgelost...
want correct is het niet

Dit zal vast niet zijn wat je wilde horen, maakt me ook niks uit