wat is verwaarlozing / slechte verzorging ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

wat is verwaarlozing / slechte verzorging ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 08:37

Nu las ik op [ITP] voor de zoveelste keer weer een topic over 'slecht verzorgen' (een van de laatste topics: klik hier ) Ik vraag me af wát jullie nou precies onder slechte verzorging of verwaarlozing verstaan..

Klein voorbeeldje:
Een pony staat 24/7 het hele jaar op het land, met regen etc ook. Het paard in kwestie staat vaak in een modderig weiland met maar een paar droge stukken, ze krijgen gras en knollen bijgevoerd in de winter. Paard zit volop in zijn wintervacht, maar heeft ook veel vuil op de vacht zitten. (wat denken jullie hiervan ? )

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:40

als ik dit lees denk ik en gezond paard wat lekker ze gang kan gaan niks op aan te merken

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:43

Ik wou net zeggen, dat is geen verwaarlozing! ik zou hem wel een stuk verhard in de 'wei' geven, en wel hooi geven inplaats van gras.
En dat vuil is het gene wat hem bescherming geeft.

Strax is mijn paard ook nog verwaarloosd haha! Die haal ik ook elke keer weer als een soort moddermonster uit de wei, staan ook altijd buiten zonder schuilstal en krijgen ook alleen maar hooi.

ellepel

Re: wat is verwaarlozing / slechte verzorging ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:43

niks....

dat vuil komt vast van het rollen in de modder.

oude merrie bij mijn pony ziet er ook echt niet uit, ze heeft mega lang haar( ziekte van cushing heeft ze, en dan krijgen ze dat)

ze rolt elke dag in de modder dus dan ziet ze er helemaal niet uit.

alles wat daar bij het weiland langs fietst zegt ook altijd,
"jeej moet je dat beest zien!! "

tja..lang haar, vol met modder?
ziet er ook niet uit toch? en toch word ze elke dag gepoetst en gaat daarna weer lekker in de modder liggen..

als ze gras en knollen bij gevoert krijgen en ze zien er verder goed rond uit dan zal het wel goed zijn toch?
niet iedereen beschikt over een stal en op zich als ze op een droog stuk grond kunnen staan is er niks mis mee dacht ik...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:50

Ik vond vroeger ook iedere vieze pony vies..... (was ik 10 of zo hoor). Eerder stonden mijn paarden in een paddock van zwart zand, en toen zagen ze er 's winters ook echt niet uit. Vooral Jae (cremello) die was altijd zwart. Nu staan ze op geel zand en dat scheelt stukken.

Mijn moeder (geen paardenmens) vraagt mij ook altijd waarom die paarden niet gewoon lekker warm op stal staan. Waarom moet altijd alles maar in hokjes gestopt worden. En als je ze dan uitlegt dat een paard 100 keer liever buiten in de regen staat in een kudde, dan in z'n eentje in een box, krijg ik steevast te horen nou ik zou het wel weten hoor..... ja mam, maar jij bent geen paard..... zucht.....

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:11

Dit is absoluut geen verwaarlozing of slechte verzorging..

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:50

crazycactus schreef:
Ik vond vroeger ook iedere vieze pony vies..... (was ik 10 of zo hoor). Eerder stonden mijn paarden in een paddock van zwart zand, en toen zagen ze er 's winters ook echt niet uit. Vooral Jae (cremello) die was altijd zwart. Nu staan ze op geel zand en dat scheelt stukken.

Mijn moeder (geen paardenmens) vraagt mij ook altijd waarom die paarden niet gewoon lekker warm op stal staan. Waarom moet altijd alles maar in hokjes gestopt worden. En als je ze dan uitlegt dat een paard 100 keer liever buiten in de regen staat in een kudde, dan in z'n eentje in een box, krijg ik steevast te horen nou ik zou het wel weten hoor..... ja mam, maar jij bent geen paard..... zucht.....

Daar ben ik het absoluut mee eens, maar ik vind het dus moeilijk om onderscheid te maken tussen wat goed is voor een paard en wat niet. Mijn verzorgpony (in mijn eerste bericht dus beschreven ) gaat onwijs moeilijk doen als ze helemaal alleen is - ook op stal staan is een nachtmerrie zonder haar stalmaatje erbij. Met dit weer ziet ze er gewoon niet uit: wintervacht die alle kanten op staat, manen en staart in de klit door de wind en overal vieze vlekken etc. Omdat ze last heeft van afbrokkelende hoeven staat ze dus in de modder, daardoor worden haar hoeven zachter en scheuren en brokkelen ze een stuk minder. (Maar als je dat verteld tegen iemand van een manege oid, dan staan ze te kijken alsof ze ter plekke een deken en allerlei smeerseltjes mee gaan nemen om het 'arme dier' te helpen)

Ik ben echt 'fan' van de manier waarop mijn verzorgpony word gehouden, ik heb het idee dat de eigenaar er tien keer meer van weet dan sommige mensen met paard ergens gestald. (sommige: om maar even niet te generaliseren)

Mijn instructrice echter, heeft een friese hengst die niets liever doet dan lekker warm op stal staan (hij wordt de wei na een half uurtje beu en gaat dan bij het hek staan wachten tot hij weer naar zijn stal mag)
Maar dan heb je dus weer een andere kant van het verhaal.. Moet je dat paard altijd zijn zin geven en binnen laten staan, of moet je hem ook buiten zetten omdat dat 'natuurlijk' is ?

oftewel: waar trek je de grens ?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:53

Die henst staat alleen. Dat vind geen enkel paard leuk. Zou hij daar in tegen met een ander paard lopen (en ja ook hengsten kunnen een sociaal leven hebben, mits ze dat gewend zijn) zou hij helemaal niet zo nodig binnen willen staan.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:57

Ik vind dit geen verwaarlozing, alleen mensen die dit paard zien staan kunnen dit wel denken..
Reden: jij weet dat ze gevoerd worden, mensen die voorbij rijden zien alleen dat zielige paardje staan in de regen en kunnen dus snel denken dat ze verwaarloosd word.

Daarom ben ik er ook een voorstander van om eerst met de eigenaar te praten alvorens er een dierenbescherming word gebeld..
Dit gebeurt zo vaak dat de dierenbescherming aan ECHTE verwaarlozing niet toekomt binnen een goede tijd..

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:06

crazycactus schreef:
Die henst staat alleen. Dat vind geen enkel paard leuk. Zou hij daar in tegen met een ander paard lopen (en ja ook hengsten kunnen een sociaal leven hebben, mits ze dat gewend zijn) zou hij helemaal niet zo nodig binnen willen staan.

De hengst is tot zijn 3e jaar nooit buiten de stal gekomen: mijn instructrice heeft hem daarna pas gekocht. Omdat hij zo gewend is aan de 'veiligheid' van de stal staat hij liever binnen. de merrie slopen dan wel in een andere wei, maar hij kan 'contact' met ze zoeken als hij dat wil. (ze stan in de wei ernaast)

@vlasta: helemaal mee eens. Maar het probleem is vaak dat als mensen de eigenaar niet meteen te pakken krijgen als ze bellen (oid) ze dan meteen oordelen alsof die persoon geen of te weinig tijd heeft.De kwestie van het 'voeren' vind ik in het topic trouwens zwaar overdreven: op de foto's zie je duidelijk dat er voldoende gras staat (en dan heb ik het even niet over de voedingswaarde van wintergras) en dat de pony daarvoor behoorlijk dik was. Bovendien is het voor de tijd van het jaar nog erg zacht en warm weer: volgens mij hoef je nu nog niet meteen als een gek bij te gaan voeren.. (wat dus volgens de starter van het topic wel zou moeten ? terwijl de pony's 'zonder' voer er prima uit zien.. )

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:11

Zolang ze niet te mager zijn .........niet kreupel of andere kwalen hebben die door de dierenarts behandelt moeten worden.....(wonden of enstige schimmel)
is er niks aan de hand....
Fijn is anders - maar dat is persoonlijk......

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:05

wat ik pas verwaarlozing vindt: paard hele zomer op stal houden omdat ie anders verkleurt in wei (andere paarden van de stal lopen lekker buiten), hele dag deken op terwijl het buiten 20 graden is zoals afgelopen oktober, elke dag bijna helemaal wassen omdat ie anders vies wordt en er zo mooi van glimt, niet mogen rollen in de bak om dezelfde reden, in zn eentje op stal staan terwijl de vriendjes lekker buiten in de modder mogen rollen. Paard is sjagerijnig op stal en als je langs loopt dan moet je die blik in dr ogen zien! nee, dan maar lekker vies buiten in de modder en lekker hooi peuzelen met je vriendjes!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:08

Helemaal mee eens Cis!!!!!! Dan moeten ze maar een barbiepaard nemen of een my little pony.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:48

Ik vind het ook erg lastig te beoordelen of een paard verwaarloosd wordt en oordeel daar dus ook niet over.
In sommige gevallen is het natuurlijk overduidelijk maar het eerder aangehaalde topic, daar heb ik ook een reactie ingezet, ik denk nl. dat het sterk overdreven is.

Ik denk dan meteen aan mijn eigen paarden, ik heb er hier 7 staan van mini tot kwpn van 1.75m.
Ze staan 24/7/12 buiten, worden niet gepoetst omdat ik de vacht niet te veel wil aantasten en krijgen minimaal voer. Wél hebben ze 2 schuilschuren waar ook doorlopend 300kg hooi per schuur staat maar niemand die dat kan zien.
Als ik terug kom van boodschappen doen of zo dan zie ik ze staan hier naast het huis en denk jonge jonge wat zien jullie er weer uit! Wat zeker nu met regen zitten ze onder de bagger en grote kluiten bagger aan de hoeven, tja, het wordt nou eenmaal nat op het land en als ze niet naar binnen willen doen ze dat gewoon niet.

Na het lezen van dat andere topic begin ik mij zorgen te maken, straks heb ik ook de DB op de stoep staan terwijl mijn paarden allemaal kern gezond zijn en een heerlijk en vooral gelukkig leven leiden, alleen maar omdat iemand die langs loopt besluit dat hij/zij vind dat ik niet goed voor mijn paarden zorg. Ik hou ze gewoon zo natuurlijk mogelijk.

Afgelopen Maart toen het zo verschrikkelijk had gesneeuwd (er was een halve meter gevallen en wij hebben 2 dagen ingesneeuwd gezeten) hebben mijn paarden nergens last van gehad. In die zelfde winter heeft het ook nog 20 graden gevroren, als ik dan de verhalen hier lees van de paarden die op stal moeten blijven en onder soms wel 5(!) dekens staan ben ik erg gelukkig als ik dan naar buiten kijk en ik mijn kudde vol gezond voorbij zie komen. Okee, ze zijn wat vies en goor maar ze zijn gezond en zeer gelukkig!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:24

verwaarlozing vind ik bijvoorbeeld veel te lange hoeven die naar boven krullen of scheuren, of onbehandelde wonden, te weinig voer (écht te weinig ) oude pony met haken op kiezen die daaardoor echt niet kan eten en waar ze niks aan doen, dat soort dingen.
een heel drassig land met dan vaak ook nog een prikkeldraad omheining valt er ook onder.
maar niet een pony buiten in wintervacht

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:42

loveblacky schreef:
verwaarlozing vind ik bijvoorbeeld veel te lange hoeven die naar boven krullen of scheuren, of onbehandelde wonden, te weinig voer (écht te weinig ) oude pony met haken op kiezen die daaardoor echt niet kan eten en waar ze niks aan doen, dat soort dingen.

een heel drassig land met dan vaak ook nog een prikkeldraad omheining valt er ook onder.

Waarom vind jij dat, als ik het vragen mag ?
Als er een kerngezonde pony in drassig land met prikkeldraad staat wil dat toch niet zeggen dat de pony verwaarloost is/word of dat hij diep ongelukkig is ?

@Tanja: Schoonheid zit binnenin, toch ? Ik snap best dat mensen een dekentje op hun paard gooien, maar dat ze met -20 graden dan alle denkbare dekens over elkaar gooien vind ik dan weer ver gaan: houd je een paard of iets dat meteen breekt zogauw de omstandigheden veranderen ?
Dat is naar mijn mening weer zo'n 'voorbijganger' reactie: iets zien en niet verder kijken... (niet aanvallend bedoeld, maar zo komt het op mij over)
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 04-11-05 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:43

@loveblacky:
Ik heb er 4 staan met probleem hoeven, die scheuren nogal snel en nu het weer natter wordt buiten worden ze snel zacht.
Ik doe daar echt alles aan om de schade zo veel mogelijk te beperken maar dat weet jij natuurlijk niet.
Als je bij mij langs zou lopen en je ziet dit viertal staan met scheuren in de hoeven, hoe zou je dan oordelen? Dit valt bij jou dus onder verwaarlozing.
Bij mij hebben ze ook allemaal een erg lange wintervacht (nou ja, de meeste dan) en ze spelen nogal ruig, een ander zou dat vechten noemen maat ik weet beter. Hier houden ze nogal eens bulten schaafwonden en wat grotere wonden aan over. Ik ontsmet dat en doe er verder niets aan want drogen en genezing aan de buitenlucht is nog altijd het beste in mijn ogen (wonden die gehecht moeten worden komen vrijwel nooit voor hier en zou dat gebeuren worden deze uiteraard wel gehecht) maar als iemand die voorbij loopt weet jij dat helemaal niet wat ik daar aan doe, jij ziet alleen een paar paarden en ponys met een wintervacht die nogal vol zit met modder, hier en daar wat lelijke wonden én nog eens wat hoeven die er niet echt lekker uit zien. Hoe reageer jij dan? hoe oordeel je dan? Want oordelen is wat de meeste mensen direkt doen, ze denken niet na maar reageren op wat ze dénken te zien.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:43

Flutterby schreef:
loveblacky schreef:

Waarom vind jij dat, als ik het vragen mag ?
Als er een kerngezonde pony in drassig land met prikkeldraad staat wil dat toch niet zeggen dat de pony verwaarloost is/word of dat hij diep ongelukkig is ?

Dat is naar mijn mening weer zo'n 'voorbijganger' reactie: iets zien en niet verder kijken... (niet aanvallend bedoeld, maar zo komt het op mij over)

ik denk dat ze bedoelt dat als er prikkeldraad omheen zit dat het paard zich daaraan kan open halen en dat dat dan wel een vorm van dierenmishandeling is.. (denk dat ze dat bedoeld)

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:48

Ik vindt het verwaarlozing als de paarden echt mager zijn niet meer kunnen lopen geen eten krijgen. In een veel te krappe stal staan en te weinig beweging krijgen enz. Maar in dat topic heb ik net ook effe gerageerd en ik vindt het echt geen verwaarlozing hoor die paarden zien er goed uit. Ik vindt het een beetje jammer dat ze de eigenaarresse zo zwart aan het maken is

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:06

flutterby, ik bedoel in een land met alleen maar drassig gras/ blubber, geen schuilplek en rommeling prikkeldraad, misschien ken je dat wel.
dan krijg je mok en doorweekte pony's die over het prikkeldraad hangen om gras te eten dat bedoel ik er dan mee.

tanja, ik zie het plaatje dat je schetst zo voor me en nee dat zou op mij niet als verwaarlozing overkomen maar als een groepje buiten pony's.
met wonden bedoel ik bloedende vleeswonden die wel gehecht moeten worden maar waarbij dat niet gebeurd, en met hoeven bedoel ik zoals ik al schreef echt dat ze alweer omhoog krullen ofzo, als het echt te ver aan het gaan is en er nodig bekapt moet worden dat lijkt me toch wel duidelijk?
ik zal echt niet degene zijn die bij jou weitje staat te fluisteren met een ander meisje dat die pony's verwaarloost worden

of ook verwaarlozing: ingegroeide halsters..

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:17

loveblacky schreef:
of ook verwaarlozing:
ingegroeide halsters
..

Getver, ik ril helemaal als ik dit lees Heb op TV een keer een ingegroeide halsband gezien bij een hond, en toen hoe het er onder eruit zag toen ze die er af knipten... Brrrrr!!!!

-x- Nouska

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:21

loveblacky schreef:
flutterby, ik bedoel in een land met alleen maar drassig gras/ blubber, geen schuilplek en rommeling prikkeldraad, misschien ken je dat wel.
dan krijg je mok en doorweekte pony's die over het prikkeldraad hangen om gras te eten dat bedoel ik er dan mee.

Mijn verzorgpony zat een tijdje terug ook onder de wondjes op haar hoofd: het gras aan de andere kant was uiteraard groener. In haar gulzigheid heeft ze meerdere keren haar hoofd (midden door dr bles) 'geschaafd' aan het prikkeldraad. Na een paar weken zag je er gelukkig niets meer van.
Toen ze kreupel liep -hoefsmid kwam gewoon niet, 4 ijzers kwijt, hoeven te ver afgebrokkeld, liep ze op de straal etc. - had ze zelfs nog meer wonden: ze is niet de leider van de kudde in de wei en kon toen net niet snel genoeg wegkomen voor de 'leider' gevolg: wondjes met dikke korsten en bloedstolsels over haar achterbenen en kont. Ook heeft ze een paar plekjes waar het mentuig een beetje schuurt en verhaart ze nu moeilijk waardoor er een soort korsten met haar loskomen.

(en ik begin weer enorm af te dwalen) Inmiddels is er een nieuwe hoefsmid, die heel netjes werk levert en ook op tijd komt. De paarden wringen zich nog altijd in alle mogelijke bochten om gras uit een andere wei te snoepen. (in de wei waar ze in staan staat amper gras) Ze mogen een aantal keer per week wat gras eten in een ander weitje, en ze krijgen nou hooi gevoerd (maar dat ligt er van 3 dagen terug nog ) Met regenval zijn ze doorweekt (niet altijd schuilplaats), maar je ziet of hoort ze niet klagen

Ik snap je standpunt wel, maar ik denk dat het er ook aan ligt hoe de paarden opgevoed zijn en wat hun 'karakter' is.. Met het rommelige prikkeldraad ben ik het wel eens, dat dient netjes op de palen te zitten en het overige draad moet niet opgerold of wat dan oo kernaast liggen. Ik vind het ook zaak dat prikkeldraad roestvrij is: mochten ze toch echt 'groener' gras willen dan zullen ze in ieder geval weinig overhouden van het prikkeldraad

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:31

ja nouja, het beste is gewoon om geen prikkeldraad te gebruiken bij een paardenwei hoor!
maar als het dan wel een land met prikkeldraad omheining is, dan idd zoals jij het omschrijft, strak gespannen en schoon ja.
en liefst met stroom erop dan hangen ze er ook niet tegenaan/ half onderdoor.

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:35

loveblacky schreef:
ja nouja, het beste is gewoon om geen prikkeldraad te gebruiken bij een paardenwei hoor!
maar als het dan wel een land met prikkeldraad omheining is, dan idd zoals jij het omschrijft, strak gespannen en schoon ja.
en liefst met stroom erop dan hangen ze er ook niet tegenaan/ half onderdoor.

Volgens mij is prikkeldraad goedkoper dan al die speciale linten en houten omheiningen - niet iedereen heeft daar het geld voor over. Ik ben het wel met je eens dat het beter is, maar je moet dat ook allemaal kunnen betalen. Ik denk dat het eerst zaak is om de pony's goed gezond te houden, als je daarnaast nog een pot geld overhebt kun je altijd de omheining nog verbeteren. Bij mijn verzorgpony staat er niet altijd stroom op, als ze zich er een paar keer aan hebben 'gestoten' onthouden ze wel dat het niet kan...

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:01

Woops , dan verwaarloos ik mijn paard geweldig

Prikkeldraad is inderdaad goedkoper dan draad , het allerbest (en allerduurste) is natuurlijk gewoon in hout.

Heb al eens een paard gezien dat met z'n voet in de prikkeldraad zat en nooit meer kon bereden worden , gelukkig was het een merrie en werd ze voor de fokkerij gebruikt