Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
(was ik 10 of zo hoor). Eerder stonden mijn paarden in een paddock van zwart zand, en toen zagen ze er 's winters ook echt niet uit. Vooral Jae (cremello) die was altijd zwart. Nu staan ze op geel zand en dat scheelt stukken.crazycactus schreef:Ik vond vroeger ook iedere vieze pony vies.....(was ik 10 of zo hoor). Eerder stonden mijn paarden in een paddock van zwart zand, en toen zagen ze er 's winters ook echt niet uit. Vooral Jae (cremello) die was altijd zwart. Nu staan ze op geel zand en dat scheelt stukken.
Mijn moeder (geen paardenmens) vraagt mij ook altijd waarom die paarden niet gewoon lekker warm op stal staan. Waarom moet altijd alles maar in hokjes gestopt worden. En als je ze dan uitlegt dat een paard 100 keer liever buiten in de regen staat in een kudde, dan in z'n eentje in een box, krijg ik steevast te horen nou ik zou het wel weten hoor..... ja mam, maar jij bent geen paard..... zucht.....
) gaat onwijs moeilijk doen als ze helemaal alleen is - ook op stal staan is een nachtmerrie zonder haar stalmaatje erbij. Met dit weer ziet ze er gewoon niet uit: wintervacht die alle kanten op staat, manen en staart in de klit door de wind en overal vieze vlekken etc. Omdat ze last heeft van afbrokkelende hoeven staat ze dus in de modder, daardoor worden haar hoeven zachter en scheuren en brokkelen ze een stuk minder. (Maar als je dat verteld tegen iemand van een manege oid, dan staan ze te kijken alsof ze ter plekke een deken en allerlei smeerseltjes mee gaan nemen om het 'arme dier' te helpen)
crazycactus schreef:Die henst staat alleen. Dat vind geen enkel paard leuk. Zou hij daar in tegen met een ander paard lopen (en ja ook hengsten kunnen een sociaal leven hebben, mits ze dat gewend zijn) zou hij helemaal niet zo nodig binnen willen staan.
) oude pony met haken op kiezen die daaardoor echt niet kan eten en waar ze niks aan doen, dat soort dingen.
loveblacky schreef:verwaarlozing vind ik bijvoorbeeld veel te lange hoeven die naar boven krullen of scheuren, of onbehandelde wonden, te weinig voer (écht te weinig) oude pony met haken op kiezen die daaardoor echt niet kan eten en waar ze niks aan doen, dat soort dingen.
een heel drassig land met dan vaak ook nog een prikkeldraad omheining valt er ook onder.
maar niet een pony buiten in wintervacht
? Ik snap best dat mensen een dekentje op hun paard gooien, maar dat ze met -20 graden dan alle denkbare dekens over elkaar gooien vind ik dan weer ver gaan: houd je een paard of iets dat meteen breekt zogauw de omstandigheden veranderen ?
Flutterby schreef:loveblacky schreef:verwaarlozing vind ik bijvoorbeeld veel te lange hoeven die naar boven krullen of scheuren, of onbehandelde wonden, te weinig voer (écht te weinig) oude pony met haken op kiezen die daaardoor echt niet kan eten en waar ze niks aan doen, dat soort dingen.
een heel drassig land met dan vaak ook nog een prikkeldraad omheining valt er ook onder.
maar niet een pony buiten in wintervacht
Waarom vind jij dat, als ik het vragen mag ?
Als er een kerngezonde pony in drassig land met prikkeldraad staat wil dat toch niet zeggen dat de pony verwaarloost is/word of dat hij diep ongelukkig is ?
Dat is naar mijn mening weer zo'n 'voorbijganger' reactie: iets zien en niet verder kijken... (niet aanvallend bedoeld, maar zo komt het op mij over)
loveblacky schreef:of ook verwaarlozing:
ingegroeide halsters..
Heb op TV een keer een ingegroeide halsband gezien bij een hond, en toen hoe het er onder eruit zag toen ze die er af knipten... Brrrrr!!!!loveblacky schreef:flutterby, ik bedoel in een land met alleen maar drassig gras/ blubber, geen schuilplek en rommeling prikkeldraad, misschien ken je dat wel.
dan krijg je mok en doorweekte pony's die over het prikkeldraad hangen om gras te eten dat bedoel ik er dan mee.
) Met regenval zijn ze doorweekt (niet altijd schuilplaats), maar je ziet of hoort ze niet klagen 
loveblacky schreef:ja nouja, het beste is gewoon om geen prikkeldraad te gebruiken bij een paardenwei hoor!
maar als het dan wel een land met prikkeldraad omheining is, dan idd zoals jij het omschrijft, strak gespannen en schoon ja.
en liefst met stroom erop dan hangen ze er ook niet tegenaan/ half onderdoor.