cursus natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

cursus natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:10

om in de kosten te besparen en omdat ik het gewoon interressant vindt wil ik zelf gaan leren bekappen.
nou heb ik op de site van hoefnatuurlijk zitten kijjken en zij geven zo'n cursus.
nou staat erin dat je moet oefenen op echt hoeven .....
erg luguber....
jakkie.
iemand ervaring met deze cursus?
het lijkt me wel interressant, maar ik zie wel op tegen het bekappen van de dode hoeven

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:22

Als dode hoeven je niet aanstaan ,zou ik het dus mooi niet doen.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:31

hmm, nog zoiets, er staat bij dat ze niet snijden in straal en zool.
dat kan toch niet?
dan vijl je de hoefrand eraf en dan laat je de straal en de zool zoals ie is?
dan heb je toch binnen een paar maanden platte vlakke hoeven?
dan loopt je paard toch op de straal in no time?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:34

carola1 schreef:
hmm, nog zoiets, er staat bij dat ze niet snijden in straal en zool.
dat kan toch niet?
dan vijl je de hoefrand eraf en dan laat je de straal en de zool zoals ie is?
dan heb je toch binnen een paar maanden platte vlakke hoeven?
dan loopt je paard toch op de straal in no time?

ik zou zeggen : verdiep je eerst in de methode en dan pas op cursus.

Het kan uitstekend.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:36

dat ben ik nu aan het doen.
maar,aangezien ikalleen de "normale" methode ken...

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:43

whaa, dank je

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 06:46

Ik ken iemand die het heeft gedaan. Ze deed het inderdaad op echte hoeven. Zij heeft de cursus gedaan omdat haar paard om de zoveel tijd natuurlijk bekapt moet worden. Nu ze de cursus doet kan ze het zelf gaan doen over een tijdje.
Wordt jou paard natuurlijk bekapt en weet je wat het inhoudt?
Ik zou me eerst gaan verdiepen in het natuurlijk bekappen en dan verder gaan kijken of je het wel wat vindt. Als je er namelijk eenmaal mee begint kan je je paard niet meer terugzetten op zijn hoeven. Dit is mij iig verteld door de natuurlijk bekapster van het paard waar ik het over heb.
Weet waar je aan begint.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:00

Ikzelf heb de cursus ook gedaan en ook ik keek tegen de dode hoeven op. Het viel heel erg mee. In het begin was het even raar en sta je een beetje raar te kijken, maar het was echt veel minder leguber als ik had gedacht.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:49

De dode hoeven waren helemaal niet zo erg nee. Ik zag er zelf ook heel erg tegen op, maar toen ik eenmaal bezig was was het zo interessant dat ik eigenlijk helemaal niet meer besefte dat ik op een dode hoef bezig was.
Ze hebben het been goed ingepakt, je ziet echt geen haar meer ofzo, alleen maar hoef. Als je bezig bent besef je echt niet dat het een hoef van een dood paard is.

Het is iig een hele goede manier om te leren!!

Ik vondt het een hele leerzame cursus, en vooral die 'dode' hoeven, omdat je zo kan 'oefenen' zonder dat het paard er problemen mee kan krijgen, maar toch is het een echte hoef met echte problemen.

Maar ik zou je idd eerst even goed in verdiepen, want in die theori hoort een paard dus op zijn straal te lopen, dus ja binnen notime raakt die de grond

En hoeven met platte zool krijgen ze juist niet, dat is namelijk een teken dat de witte lijn niet goed is en het hoefbeen op de zool leunt, de bedoeling is juist dat de witte lijn steviger wordt, het hoefbeen dus hoger en steviger hangt en de zool dus ook hoger komt, en daardoor wordt ie juist heel hol. Maargoed als je het gaat lezen kom je daar wel achter
Het is wel grappig, mijn paard doe ik nu een half jaar, en de hoeven worden nu heel mooi hol, en als we over straat lopen klinkt het net alsof ze ijzers heeft, haar hoeven zijn ook best hard geworden!

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:26

Met natuurlijk bekappen verander je extreem de stand van je paard. Mijn vriend (smid) heeft een keer een klant gehad, die weg ging bij hem en hem met tranen weer opbelde.
Ze zetten je paard namelijk helemaal naar achteren (ken vaktermen niet 100%). Ze doen idd niks aan de straal; straal groeit onder hoef vandaan en krijgt meer belasting. Daarbij staat een paard zoals hij staat en daar moet je niet teveel aan gaan rotzooien!
Als je het beroep smid wil uitoefenen, doe dan 2jarige opleiding in deurne ofzo. Maar niet zo'n cursusje waarvan je niet eens de theorie erachter kent.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:03

als je de cursus bij www.paardenservice.nl doet, kan je oefenen op gipsen hoeven ipv kadaverhoeven.

Overigens ben ik beslist niet goekoper uit met natuurlijk bekappen: de natuurlijk bekapper komt 1 x per maand à 35 of 40 euro (al naar gelang het werk dat hij moet doen) en verder ben ik er vrijwel dagelijks zelf mee bezig.

ik denk dat als je het gaat doen om geld te besparen dat het een verkeerd uitgangspunt is.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:33

ik wil het ook heel graag gaan doen, niet om geld te besparen hoor, maar omdat het veel beter voor de hoeven is, je moet toch om de 2/3 maanden een natuurlijke bekappen laten controleren of het nog steeds goed gaat!

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:56

Als ik jou was zou ik me er eerst maar eens heel erg goed in verdiepen! Er zijn wel een aantal topics over bokt waar heel interressante (en soms schokkende!) dingen in staan en ik denk dat je je daarna nog eens op je achterhoofd zult krabben of je echt richting natuurlijk bekappen moet gaan.
Zoals al eerder gezegd, bekappen kun je niet leren in een kort cursusje! Doe een goede opleiding die een jaar of wat duurt!
Maar verdiep je vooral eerst even goed in het natuurlijk bekappen.
Realiseer je dat die methode ontwikkeld en gebasseerd is dmv wilde paarden en hun hoeven. De paarden die wij hier hebben zijn allang niet wild meer en hebben een heel heel ander leefpatroon, doen hele andere dingen dan wilde paarden. Realiseer je ook dat bij wilde paarden geen paarden met slechte hoeven bestaan, de sterksten overleven en de zwakkere paarden, die met de slechte hoeven redden het dus gewoon niet. In de wereld van onze paarden is die natuurlijke selectie procedure niet, wij kunnen mbv speciaal beslag een paard ook goed/beter laten lopen.
Ik heb zelf ook even zitten nadenken over dat natuurlijk bekappen, van de mensen die het promoten hoor je natuurlijk niks dan goeds.
Maar van wat ik verder gelezen/gehoord heb is er dan ook veel sprake van manipulatie/indoctrinatie, mensen laten geloven dat het alleen maar goed is. Pas dus op dat je daar niet voor valt maar goed voor jezelf blijft nadenken!!! Van mensen die er zelf ervaring mee hebben heb ik ook niet veel goeds gehoord. Uiteraard zullen er niet alleen maar nadelen zijn, er zullen misschien ook paarden zijn die er wel baat bij hebben, maar ik zou er goed mee oppassen en niet zomaar wat gaan doen. En vooral niet alles voor waar aan te nemen!
Vraag jezelf ook eens af waarom je iets zou veranderen dat al goed is. Als je paard nooit ergens last van heeft (gehad) zou ik zeker weten niet te veel gaan klooien zonder goede achtergrond informatie te hebben. Voor je t weet heb je je paard verkloot.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:34

Zoals eerder gezegd, verdiep je eens in de materie voor je er aan begint.
Ik vond het oefenen op de dode hoeven reuze meevallen, het stinkt alleen wel enorm, maar na een douchebeurt ben je daar ook vanaf

Zoals bij alles heb je ook onder de natuurlijk bekappers enorm fanatieke mensen die geen kwaad willen horen, maar dat is volgens mij echt een minderheid.
Zo lang je zelf ook maar blijft nadenken, en je werk laat controleren kan er volgens mij weinig misgaan.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:23

Kenzo schreef:
Als je er namelijk eenmaal mee begint kan je je paard niet meer terugzetten op zijn hoeven. Dit is mij iig verteld door de natuurlijk bekapster van het paard waar ik het over heb.

Ik mag toch hopen dat die bekapster de hoeven van het paard wel laat zitten
Misschien bedoel je ijzers? Hoe dan ook, dat is dus onzin, als je het paard toch weer op ijzers wilt zetten, dan kan dat best. Mogelijk zal het wat gefoeter van de smid opleveren die dat mag doen, want je kunt verwachten dat de hoeven er dan niet helemaal volgens het boekje uitzien, maar het kan wel (tenzij die hoeven er helemaal afgehaald zijn, natuurlijk).

Verder ben ik het eens met anderen die zeggen: "verdiep je eerst uitgebreid in de theorie". Zelf bekappen komt wel het één en ander bij kijken, meer dan een dagje cursus.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:30

Dan krijgt mijn smid (van www.hoofcare.nl) het nog drukker en wordt het nog moeilijker om met hem een afspraak te maken !
Want hij knapt namelijk meestal de rotzooi op na een jaar als de paarden niet meer willen lopen.....

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:54

Ik was ook van plan zo'n cursus te gaan volgen. maar na me goed te hebben verdiept in de theorie, en de discussies hier op bokt te hebben gevolgd, en gesproken te hebben van opgeleide hoefsmeden... heb ik het niet aangedurfd om hieraan te beginnen.

Vooral uitlatingen van iemand die zich onder de nb-ers opsteld als een 'kenner' waren voor mij een reden om er afstand van te nemen. Dat gaf mij echt het idee van een sekte [ja ik weet dat een heleboel natuurlijk bekappers heel goed bezig zijn, en ik hoop van harte dat het eens wetenschappelijk word onderbouwd dat dit ook de beste wijze is voor nederlandse paarden, want dan ben ik de eerste om van de ijzers af te stappen!]

Ik snap te vergelijking met de hoeven van de wilde paarden met onze 'huispaarden' ook niet helemaal. onze paarden lopen niet op rotsen; maar op zompige bodems; en onze paarden zijn doorgefokt, worden belast door het rijden; hun leefomgeving is helaas niet te vergelijken met hun wilde soortgenoten, waardoor je ook niet zou moeten proberen hun hoeven het zelfde te hebben...

Waratje

Re: cursus natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:14

Javayo, je kunt ook van de ijzers afstappen zonder dat je meteen zelf gaat bekappen (natuurlijk of tradioneel). Ga gewoon goed voor jezelf na wat de reden is dat je ijzers onder hebt en of die reden (nog steeds) een geldige is.
Ook je "gewone" smid kan bekappen zonder er meteen een ijzer onder te slaan. Er zijn er diverse die ook gewoon adviseren om geen ijzer te doen als het niet hoeft.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:33

Mijn paard wordt al sinds veulen afaan natuurlijk bekapt. Ze is nu 2 1/2 jaar en heeft heel harde hoeven. De hielen staan inderdaad lager dan bij de traitionele bekapping en ze loopt dus inderdaad ook op haar straal, die overigens wel iets breder is, maar er verder keurig uitziet.
De zool trekt omhoog en de hoefjes zijn dus mooi hol.

Uiteraard is ze nog niet bereden, maar we wandelen wel heel veel op het asfalt om de hoefjes te trainen.

Ik zou in ieder geval niet na zo'n cursus zonder begeleiding van een goede natuurlijk bekapper aan de slag gaan. Mijn paardje wordt bekapt door Hans Arendse van de Paardenservice. Hij komt ongeveer eens in de 6 a 7 weken en in de tussentijd vijl ik zelf de hoefwand ietsje bij. Hier worden de hoeven ook mooi hard van als je dat een paar keer per week doet.

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn paardje natuurlijk te bekappen, maar wil toch wel minimaal eens per 2 maanden dat er een goede bekapper naar kijkt en doet wat nodig is. Verder heb ik er dus ook voor gezorgd dat ze altijd vrije uitloop heeft wat ik een heel belangrijk punt vindt als een paardje blootvoets door het leven gaat.

Het is als je ervoor kiest wel heel belangrijk dat je een goede bekapper vindt die je kan begeleiden er zit namelijk nogal veel verschil tussen de verschillende bekappers. Ga dus alleen met iemand in zee waar je goede ervaringen over gehoord hebt.
Hier vind je een lijstje.

http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:34

En als je dan al die positieve websites hebt gelezen over natuurlijk bekappen, bekijk dan ook eens even deze website!!!!!!!

http://home.planet.nl/~fran1844/
Hij staat ook in de links van www.hoofcare.nl

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:52

Er kwam wel een afschuwelijke geur van die kadaverhoeven , maar buiten dat is het een zeer leerzame cursus.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:28

Tijdens die cursus bekap je welgeteld 1 hoef. Dit doe je ook nog eens zittend. Een echt paard heeft 4 hoeven en je zult je in meerdere bochten moeten wringen om te bekappen dan tijdens de cursus.
Hou dit ook in je achterhoofd.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:38

Ik zou hierover even advies inwinnen bij gewoon een goede reguliere smid. zeggen wat je plannen zijn en vragen of jouw paard daar geschikt voor is.

Een goede smid zal daar een eerlijk antwoord op geven

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:43

Mist schreef:
Dan krijgt mijn smid (van www.hoofcare.nl) het nog drukker en wordt het nog moeilijker om met hem een afspraak te maken !
Want hij knapt namelijk meestal de rotzooi op na een jaar als de paarden niet meer willen lopen.....

Wat heerlijk tendentieus... hij knapt volgens mij ook de rotzooi op van zijn minder goede traditionele collega's...