Wat voeren bij paard op rust?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Wat voeren bij paard op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 06:31

Binnenkort moet mijn paard 6 weken boxrust.
Omdat de voerleverancier volgende week zou bezorgen wil ik daar dus alvast rekening mee houden.

Ik snap dat ik zo weinig mogelijk krachtvoer moet voeren, dat lijkt me logisch.
Maar ik wil wel dat hij alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik voer normaal gesproken 's avonds naast de basisbrok al muesli zonder haver van Havens.
Zou ik hem compleet op dit voer kunnen zetten dus bv. 's avonds een halve schep en 's morgens een halve schep?
Krijgt hij dan voldoende voedingsstoffen binnen?

Welke voerdeskundige helpt me verder

Anoniem

Re: Wat voeren bij paard op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 07:52

Je zou een emmertje (5kg) Pavo Vital kunnen halen en hem daar elke dag een handje van bij kunnen geven, weet je zeker dat hij alles binnen krijgt.
Ik voer het altijd tijdens het weideseizoen als ze weinig krachtvoer krijgen.
Groot voordeel is dat het brokjes zijn en je dus niet zit te klooien met poeder.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 07:56

In de muesli zonder haver zit een vitaminebrok zodat de vitamines gelijk zijn aan gewone brok. Echter, je geeft nu een groot paard maar 1 kilo op een dag omdat hij voor onderhoud van zijn lijf niet meer voeding nodig heeft. De hoeveelheid vitamine zijn dan wel te weinig. Lust Fitz slobber? Probeer dan een slobber met drie schepjes zemelen en een schepje slobber van Havens (klein bakje gebruik ik als schepje) met wat olie (gewoon de Euroshopper van AH). Goed voor de spijsvertering nu die stil komt te staan. Verder zou ik eens kijken bij de paardendrogist of elders naar een goede vitamine complex. Zelf gebruik ik nu enige maanden de compleet plus van NAF en ben er tevreden over. Zit ook veel olie en wat voor de spijsvertering in. Dat kan je dan s'ochtends, s'avonds en met de slobber geven. Dan is de vitamine gift mooi verdeelt over de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:06

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:18

De Pavo Vital voer ik ook, het hele jaar door, omdat onze paarden geen brok krijgen. (muv Udinde dan)
Mijn DA vond dat een heel goed idee, vooral ook omdat in het gras op onze "duin-weide" nog amper voedingstoffen zit.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:07

Die van mij krijgen ook pavo vital of van die pavo koeken.

Maar met een dekhengst en fokmerries blijken ze er toch niet genoeg aan te hebben(met gras en/of hooi). Dus krijgen mijn pony's gewoon weer brok bij(jaja, en dan voor shetlanders ).

Voor de pony's die wel genoeg aan hooi/gras hebben heb ik nog wel pavo vital en koeken staan.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:54

Oke, dus die PAVO Vital is wel een goede aanrader. Dan ga ik die maar eens ergens kopen.
Heeft de HEJA die, Ilindra??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 07:53

Dat weet in niet.
Fiets aan de Oude Zwolseweg in Wenum-Wiesel (Noord Apeldoorn) heeft het in ieder geval.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:01

..ik weet niet of je paardje komkommers lust..zit weinig in..is lekker...een stalgenoot heeft dat ook gegeven voor haar paardje met heel veel weken stalrust...en volgens mij gaf ze iets van meuslie voor oudere paarden.....

succes!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:04

wat je nu voert is prima, zorg alleen dat je meusli voert zonder haver, met een laag eiwit gehalte, mijn paard wordt ook weinig gereden, ze krijgt naast onbeperkt hooi 2x per dag halve schep basisbrok en halve schep meusi met laag eiwit.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:07

Ik vind de slobber van Havens erg fijn spul. Als mijn paard gedwongen op rust moet (als de bak bevroren is bijv.) krijgt ie 's avonds altijd slobber ipv zijn normale krachtvoer. Ik denk dat je dat goed kan combineren met de muesli zonder haver en de basisbrok.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:10

De pavo voer ik ook
Kawa is veel te dik, doet ook bijna niks en krijgt daarom ook weinig krachtvoer
Mooie aanvulling

Zanda krijgt het ook en is sinds ik hem van de lente dat bijvoerde, toen ze alleen maar op de wei stonden gaan glimmen als een spiegel.
Maar Zanda gaat nu weer meer voer krijgen, dus geef het hem nog af en toe eens.
Maar kawa blijf ik ook doorvoeren.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:38

Ik heb Havens gemaild en om een voeradvies gevraagd. Zij adviseren 1-2 kilo muesli zonder haver per dag. Hij krijgt dan alle vitamines binnen die hij nodig heeft.

Ik vind het zelf nog aardig veel, maar ik ga het gewoon proberen. Het schijnt dat die muesli zonder haver zelfs rustgevend werkt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:27

als mijn paard langere tijd op rust moet halveer ik zijn dagelijkse brok. Wel krijgt ie wat meer hooi om verveling tegen te gaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:30

die muesli zonder haver voer ik ook, maar werkt bij de mijne nou niet bepaald rustgevend terwijl hij maar een half kilootje krijgt..

als ik jou was zou ik terug gaan naar 1 kilo er van, verdeeld over 2x.
verder nog 1-2 plakjes van wat hooi erbij, dan kom je ongeveer op hetzelfde uit, maar met het voordeel dat je paard met hooi veel langer bezig is dan met de muesli.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:33

Ponybrok. Het bevat alle vitamines en mineralen, maar ze worden er niet dik of branderig van. En het is veel goedkoper dan aanvullende vitamines en muesli.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:42

Als ik jou was zou ik 4 a5 x per dag gaan voeren bijv dan iedere keer 1/4 voerschep met musli of gewoon onderhoudsbrok zodat hij het mooi verdeeld krijgt. Daabij voer ik ook wel zemelen en soms pulp brokken bij en wel eens een worteltje en zoiets dergergelijks. Als het paard onrustig op stal wordt gewoon wat lavendel op zijn neus en bij zin slaap smeren is erg rust gevend daarbij kun je ook nog t-touch doen gaan ze zich door ontspannen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:43

Maar ik weet niet hoe je paard is maar Wisper valt enorm af van te lang op stal staan!!

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:59

Je kunt ook Balance voeren, zit alles in en prima voor boxrust met voldoende hooi/kuil natuurlijk.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:30

Ik vind persoonlijk die 2 kilo wel erg veel.
Mijn paard krijgt als hij in de paddock staat en verder niets doet al 1 kilo ponybrok op een dag ( verdeeld over 2 keer ). Wel krijgt hij volop penen en hooi.
Iedereen heeft het wel alleen maar over die eiwitten in het voer, maar vergeet je de suikers niet?, als hij daar teveel van binnen krijgt in verhouding met wat hij doet ( niks dus ), heb je een verhoogde kans op spierverzuring.
Ik zou zelf ook een ponybrok voeren ( ik heb hem van subli ), omdat daar inderdaad genoeg vitamines inzitten en het laagste suikergehalte.

Over dat rustgevende van muesli zonder haver.
Ik heb het ooit wel eens gegeven aan mijn volbloed, en toen wist ik pas echt dat het een volbloed is.
Hij wordt er erg heet van, maar dat zal wel verschillen per paard.

Succes met je beslissing.

Groetjes Pharlap.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:11

Mijn paard krijgt normaal al per dag 2 1/2 kg basisbrok en 1/2 schep muesli zonder haver en dan doet hij verder ook niets behalve in de paddock staan.
Dus ik denk dat het nog wel meevalt met die 2 kg per dag.

De muesli zonder haver is speciaal voor sobere rassen en paarden die te energierijk zijn, dus volgens mij valt het wel mee met dat heet ervan worden. Ik weet niet of je het kent? Het is nl. droog spul en niet van die muesli die zo plakt. Daar zit vaak veel suiker in.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:13

Whisperke schreef:
Als ik jou was zou ik 4 a5 x per dag gaan voeren bijv dan iedere keer 1/4 voerschep met musli of gewoon onderhoudsbrok zodat hij het mooi verdeeld krijgt.

Op zich is het leuk bedacht alleen niet haalbaar als je werkt

Ik verdeel het over 3 x en dat vind ik netjes.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:05

Dennis hoe heten die PAVO-koeken? Ik wilde even opzoeken bij PAVO op de site maar ken de merknaam niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:30

volgensmij summerfit koeken

Maar dat is nogal duur vind ik
en die pavo vital doet zover ik weet hetzelfde maar is dan een stuk voordeliger voeren

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:54

Nah, de eigenaar voert zelf dus over voer an sich hoef ik me gelukkig niet druk te maken. Maar wilde even kijken wat die koeken precies doen omdat dat misschien wel iets is om dan na het rijden te geven.