waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:00

hallo bokkers

weet niet of het hier hoort maar wou het toch even kwijt.
wat mij opvalt is dat er een heleboel zeuren dat iemand geen cap op heeft.
ook al is het een kind, jeugd of volwassene, ik vindt dat het eigen keus is en voor ene kind de verantwoordelijkheid bij de volwassene ligt.
het is je eigen lichaam toch??

wat vinden jullie?

ik spreek hier niemand letterlijk op aan hoor, het valt gewoon op

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:02

Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden..
Ik met m'n eigewijze kop was heel erg blij dat ik er een ophad, toen ik van een paard afviel dat ik volledig vertrouw en met mn hoofd op de bakrand knalde.
Naar mijn mening kan het dus niet vaak genoeg gezecht worden, en ik rij dan ook nooit meer zonder.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:03

nee jij hebt er van geleerd, maar mensen moeten dat toch zelf weten of niet dan?

ik rijd dressuur in de bak bij ons zonder en springen en buitenritten en ergens anders met. dat is toch eigen keus

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:11

Zelf stoor ik me niet zo aan geen cap dragen, omdat het voor mij inderdaad eigen keus is. Alleen als het om jonge kinderen gaat. Een 6-jarige heeft zelf nog geen besef waar die cap eigenlijk voor dient en dan vind ik het wel de verantwoordelijkheid van een volwassenen dat dat kind haar hoofdje goed beschermd is tegen eventuele vallen. Als ik later zelf een dochter zou hebben(of zoontje), ik zou het mezelf nooit of te nimmer vergeven als ze van haar paard verongelukt omdat ik het niet nodig vond een cap op te zetten..

Maar als je volwassen bent weet je wel zelf wat de risico's zijn. Dan moet je zelf doen wat je wilt, je doet er niemand anders kwaad mee dan jezelf. Alleen achteraf niet komen klagen als je een zware val hebt en een letsel krijgt die door het dragen van een degelijke cap kon worden voorkomen, dan vind ik het wel 'eigen schuld, dikke bult'

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:12

Als je er toch geen last van hebt om 'm op te hebben..
En als je een cap op hebt met springen en buitenritten, waarom dan met dressuren niet? Tuurlijk vergroot je je risico's met springen en buitenritten, maar om 'm alleen dan op te doen?!
Gezeur vind ik het niet, meer goed bedoelde adviezen..
Heb 'm zelf áltijd op, al is 't met 30 graden wel heel erg vervelend.. maar dat liever dan 1x verkeerd terecht komen...

Meryl

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:15

Ja, ik ben het wel geleeltelijk met je eens. Aan de andere kant kan ik goed begrijpen waarom mensen er commentaar op geven.

Deze mensen zien het gevaar. Iemand die zelf een val mee heeft gemaakt, of iemand uit zijn/haar omgeving, weet wat de consequenties kunnen zijn.

Natuurlijk blijft het je eigen keus, het commentaar moet dan ook niet als kritiek opgevat worden. Het is vaak goedbedoeld. Alleen denk ik dat het vrij wienig nut heeft om er opdeze manier, via bokt, commentaar op te geven.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:18

Tuurlijk is het eigen keus, vooral van een volwassene, ik denk dat het idd goed bedoelde adviezen zijn.

Ik denk dat je kritiek dus ook niet negatief moet opvatten. Maar het valt mij idd ook op dat er steeds meer mensen iets over zeggen.

Eerlijk gezegd als ik naar een foto kijk zie ik vaak niet eens of iemand wel of geen cap op heeft...

marle_sheila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:20

ik draag altijd een cap! je weet maar nooit, zelfs het liefste en betrouwbaarste paard kan schrikken, ook tijdens dressuur, en als het maar een beetje onverwacht komt kun je er zo afliggen.. dan toch liever een warme cap op dan iets engs in je hoofd:S ervaren keepers hebben toch ook nog steeds bescherming om (denk aan hockey bijv.)

Meryl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:23

marle_sheila schreef:
ik draag altijd een cap! je weet maar nooit, zelfs het liefste en betrouwbaarste paard kan schrikken, ook tijdens dressuur, en als het maar een beetje onverwacht komt kun je er zo afliggen.. dan toch liever een warme cap op dan iets engs in je hoofd:S ervaren keepers hebben toch ook nog steeds bescherming om (denk aan hockey bijv.)

Beetje een rare vergelijking, maar ik snap wat je bedoelt

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:27

Er is ook nog zoiets als een voorbeeldfunctie. Ik zeg eerlijk, ik draag alleen een cap als ik buiten ga rijden of springen, maar als een cap bij ons verplicht wordt zal ik er niet moeilijk over doen.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:30

Ik vind het ook eigen keus.
Wel een hele domme overigens, maar goed. Ik neem aan dat iig iedere Bokker van boven de 12 weet waar ie mee bezig is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:32

Ik ga niet zonder cap op mijn paard. Hij doet nooit gekke dingen, maar toch zijn we al vaak samen onderuit gegaan door stomme dingen zoals gladde bladeren.
Hij kan nog zo betrouwbaar zijn, zulke dingen kunnen gebeuren. En toen was ik maar mooi blij dat ik m'n cap ophad toen ik met m'n hoofd op het fietspad belande.

Maar voor iedereen is het eigen keus.
Al zou ik het niet slecht vinden als ze het op de openbare weg verplichten, net als de helm op een bromfiets.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:34

VanillaQueen schreef:
Ik vind het ook eigen keus.
Wel een hele domme overigens, maar goed. Ik neem aan dat iig iedere Bokker van boven de 12 weet waar ie mee bezig is.

Idd
maar bij ons mag je pas bij 18+ zonder cap rijden
wat ik alleen maar verstandig vind,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:36

Ik vind ook dat iedereen dat zelf moet weten.

Maar ik vind het altijd raar dat er alleen over de cap gezeurd word.

Als je verkeerd valt zou een bodyprotector ook niet verkeerd zijn.
Over schoeisel hoor je ook zelden wat
en veiligheidsbeugels ook standaard moeten zijn als je een zeurder bent, niet?

enid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:39

het is inderdaad ieders eigen keus. teminste van een volwassene. kinderen moet vind ik door de manege of door hun ouders erop gewezen worden.
ikzelf reed ook altijd zonder cap. maar rijd nu eigenlijk altijd met omdat ik in mijn omgeving veel verhalen heb gehoord van ongelukken..ben daar wel van geschrokken. en echt last heb je niet van een cap dus waarom nie

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:41

runningkawa schreef:
Ik vind ook dat iedereen dat zelf moet weten.

Maar ik vind het altijd raar dat er alleen over de cap gezeurd word.

Als je verkeerd valt zou een bodyprotector ook niet verkeerd zijn.
Over schoeisel hoor je ook zelden wat
en veiligheidsbeugels ook standaard moeten zijn als je een zeurder bent, niet?

Helemaal mee eens !!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:41

Ik rij altijd met cap,en vind het dom als iemand dat niet doet.
Maar als iemand toch zonder cap wil rijden moet hij dat zelf weten.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:42

Noem het gezeur, maar ik denk dat iedereen hier op Bokt alleen maar goed bedoeld advies geeft als ze vragen waarom iemand geen cap op doet. Ik snap dat er flink veel en flink vaak in topics vragen over caps opduiken, en dat dat op den duur vervelend begint te worden snap ik ook. Maar toch blijft het alleen maar goed bedoeld advies.

Het is inderdaad ieder zijn eigen keus om wel of geen cap op te doen. Als je foto's plaatst van jezelf op een paard zonder cap, kun je nu eenmaal commentaar verwachten, maar hou in je achterhoofd dat dat waarschijnlijk alleen maar goed bedoeld commentaar is. Leg dan gewoon beschaafd je standpunt uit en dat je er niet over wil discussiëren en ga er verder niet meer op in. Hoef je je er ook niet druk meer over te maken en blijven topics als deze ook mooi weg

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:45

Ik vind het ook eigen keus, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet dom vind. Al is je paard nog zo rustig, het blijft een vluchtdier. En idd, je kan ook uitglijden e.d. Ik ben een ker eraf gevallen op de weg en er zat een deuk in mijn cap, als ik die in mijn hoofd had gehad was ik nu het ziekenhuis nog niet uit denk ik.
Mensen die een cap dragen zijn zich bewust van het gevaar dat een 600 kilo zwaar vluchtdier met zich mee brengt. Je draagt toch ook een helm op de scooter of motor (de meeste mensen dan)? Waarom op een paard dan niet, daar zitten meer risico's aan omdat het dier nog altijd een eigen wil heeft.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:46

ik rij altijd zonder cap omdat ik het eigenlijk geen zicht vind. Ik rij dan ook western (reining) dus ja. En als ik eerlijk mag zijn,volwassenen die bij ons met cap rijden worden wel een beetje raar aangekeken maar kleine kinderen rijden altijd met cap

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:02

hahaha ben het eens met kawa
rijd zelf met cap op mijn bijrijdpaardje. reed op mijn eigen pony (5 jaar geleden) niet met cap, maar ach ja je wordt ouder en wijzer he

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:04

Toen ik Lee reed was ik er eerst niet zo fan van, maar eigenlijk sinds de verzekering het verplicht stelt, ging ik mijn cap dragen

Nu ik Bam rijd, die niet zo snel iets geks zal doen, draag ik nog steeds mijn cap. Gewoon uit veiligheid voor mezelf, want een ongeluk zit in een klein hoekje en ik wil langer mee dan vandaag

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:07

Ik denk er niet eens bij na. Voor ik erop ga pak in mijn cap. En na het rijden vergeet ik hem af te zetten omdat ik niet eens merk als ik hem op heb.

kannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:10

ja, noem het eigen keus. ik vind het gewoon dom.
ik vind het net zoiets als autogordels. ook dom als je die niet aan
doet, het is ook niet voor niets strafbaar, ja en natuurlijk zijn er altijd voorbeelden dat het maar gelukkig was dat een persoon z'n gordel niet aan had, want blablabla...
en ook over caps dit soort verhalen.
maar de les die je leert als je een keer zonder cap van je paard op de straat mietert, is een harde, ALS je het al kan navertellen.
dus uit ijdelheid geen cap op....ik vind het superdom

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:14

Op mijn manege Moet het.. maar meestal als ik niet in de les rij, rij ik toch liever zonder cap.. vind dat ding maar irritant, ik val toch niet zo snel op mn hoofd, meestal gewoon op mn kont