Stelling: Jong paard met onervaren ruiter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stelling: Jong paard met onervaren ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:45

Ik kom in de praktijk dit behoorlijk vaak tegen. Nu heb ik wel eens hierover een discussie.
Stel je voor je zou les geven aan een onervaren ruiter met een ontzettende jonge paard (+/- 3,5 jr), waar gaat dat jou aandacht naar toe? En waarom?
Vanuit mijn oogpunt: Gaat het aandacht naar de ruiter toe, deze is het minst ervaren + het feit dat deze persoon als "leermeester" moet fungereren voor het paard. Maar het paard moet ook zeker niet vergeten worden. 65% van mijn aandacht zou gaan naar ruiter en 35% zou gaan naar het paard (zowiezo om het deze niet nog moeilijker te maken)
Maar er komen natuulijk wel meer dingen bij kijken dat alleen maar een rondje stappen, het paard moet namelijk verder opgeleid worden. Wat als de ruiter de enige persoon is die dit paard rijdt en ook de enige is die er "ooit" op zal rijden.
Afgezien van het feit dat het geen ideale situatie is een jong dier met een onervaren persoon, ben ik benieuwd wat voor "scholings" techniek jullie zouden gebruiken, maar vooral ook waarom?

- geen mogelijke opties zijn: Paard laten rijden door een ervaren ruiter tussendoor (als scholing voor paard), ruiter les laten nemen op een manege/prive/pension.

Ben erg benieuwd
Let op: dit is geen bestaande situatie, maar slechts een schets wat ik wel vaker zie gebeuren het is dus gewoon als stelling bedoeld.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:18

ik weet niet hoe onervaren de ruiter dan was maar ik heb het zelf ook gehad.

ik kreeg op mijn 11e een 2 jarige e pony (werd 2 maand later 3) en was net onder het zadel, kon alleen stappen en een beetje draven (al wel los) ik rij vanaf mijn 8e Ik kon wel rijden maar om te zeggen dat ik veel ervaring had? De pony was een handelspony bij ons op stal en de eigenaar van stal heeft mij begeleid met het rijden van die pony. Ik leerde toen hoe ik mijn pony moest rijden en mijn pony leerde daarvan van mij, maar ik leerde ook net zoveel van mijn pony, het is niet zo dat de ruiter het paard alleen maar dingen leert maar dat is ook andersom zo.

bij mij ging alles stapje voor stapje, met vallen en opstaan (was geen makkelijke pony) en is uiteindelijk goed gekomen

Verena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:25

Ik ben zelf een relatief onervaren ruiter, vooral met een jong paard wat veel moet leren. Ik heb 1x per 2 weken les en de aandacht wordt verdeeld, Ze legt mij uit wat ik kan en moet doen om het paard te ondersteunen. Ik weet dat het een lange weg is maar ik denk ook dat ik veel kan leren (en het paard ook) Ik heb al 8 - 10 jaar geen les meer gehad. Op dit moment gaat Danielle hem (Amable op bokt) rijden doordeweeks omdat ik net een nieuwe baan heb en doordeweeks geen tijd heb. helaas........

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:29

ik geef les aan 2 meiden die een jonge pony hebben ( nu 6 maand onder het zadel,toendertijd net een paar weken)

nummer 1 heeft wel al een jaar of 4 rijles gehad, maar nog nooit gereden op een jonge pony of eigen paard gehad.

nummer 2 is 11 jaar oud en heeft 1.5 jaar geleden een maand of 6 gehobbeld op een welshje, dus dat is een absolute beginner

Mijn scholings techniek is vooral de oudste ruiter zoveel mogelijk leren om met de pony te rijden.
deze zit er het meeste op en zal de pony verder moeten brengen. de jongste krijgt prive les op een andere pony om verder te komen, en 1X per 2 weken op de jonge eigen pony .
dit zodat de jonge pony niet teveel slechte invloeden en fouten doorkrijgt.

ik heb wel als pluspunt dat ik als instructrice 1X per week erop ga,meestal 1 dag voordat ze clubles hebben.
op die manier wordt de pony echt goed doorgereden en zijn ingereden foutjes er beter uit te krijgen.

en dit systeem werkt prima, pony gaat erg goed vooruit.

cloaca

Re: Stelling: Jong paard met onervaren ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:02

ik zou geen onervarenruiter op een jong paard zetten
want de ruiter moet leren, en dat kan beter op een ouder paard want een jong paard moet zelf alles nog leren

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:09

Ik ken 3 meiden met minimale ervaring die allemaal een jong/onervaren paard of pony rijden. Ik vind het persoonlijk voor beiden niet erg goed. Ik zie liever een ervaren ruiter op een groene pony of een groene ruiter op een ervaren paard. Een beginnende voetballer wordt ook niet meteen 1e klas gezet en een ervaren voetballer zet je ook niet in de 5e klas.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:25

Lijkt me een moeilijke situatie als het echt een beginner betreft. Dan zou het toch logisch zijn dat bijvoorbeeld de instructrice ook af en toe op het paard rijdt om het beter door te rijden. Ze zouden beter met een meer ervaren paard kunnen beginnen; maar als het leed reeds geschied is moet je er het beste van maken. Dan moet je het duo intensief begeleiden zodat je de ruiter kan leren om het paard te beleren. Het zal allemaal wat langer duren, maar waarschijnlijk ligt het ambitie niveau dan ook een stuk lager en krijgt de combinatie rustig de tijd zich te ontwikkelen.

Ik heb zelf mijn nu 3,5 jarige paard ingereden en ben hem nu verder aan het door rijden. Voor mij was dit ook een leerproces omdat ik dit nooit eerder had gedaan; maar ik heb wel een jaar of 15 rijervaring, waarbij ik wel eerder op jonge paarden had gereden.

Ik ben de enige die hij tot nu toe op zijn rug heeft gehad. Ik heb nu wel 1x per week privéles ter begeleiding, wat ik ook echt nodig vind om te voorkomen dat ik hem verkeerde dingen leer. Daarbij heb ik bewust gekozen voor een instructrice die zelf ruime ervaring heeft met het rijden van jonge paarden, en zich ook niet meteen blindstaart op het ‘aan de teugel rijden’.

Ik heb er heel bewust voor gekozen om hem zelf in te rijden. Eens moet de eerste keer zijn, en dit paard heb ik gekocht met de intentie om hem niet meer te verkopen, dus ik ben ook degene die hij de rest van zijn actieve rijcarrière op zijn rug zal dragen. Lijkt me dan niet meer dan logisch dat we dit leerproces samen doorgaan. Dan hebben we er beiden meer profijt van!

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:49

Toen ik net op paardrijden zat en mn eerste pony kreeg was hij ook pas 3 en onervaren en ik denk dat het best met goede instructie.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:51

Ik begeleid ook zo'n combie.

Een 3 jarig ruintje, nu 5 weken onder het zadel met een meisje van 8 die nu een week of 3 rijd!
Ik heb het ruintje ingereden, heb er bewust al kinderen op laten rijden die al wel ervaring hadden en toen hij hier nog op stal stond liet ik de eigenaar het laatste half uur in de les op haar eigen pony(dan liet ik er eerst een ervaren ruitertje op).

Nu staat hij weer thuis, is het meisje ook onder begeleiding van haar moeder aan het oefenen en het gaat echt super. Hij is nog maar 1x stout geweest in de tussentijd.

Deze combie is ontstaan omdat moeder het wel leuk vond om een grasmaaier te hebben, een jong hengstje werd gekocht, was vervelend, gecastreerd, hij werd 3 en de dochter wou toch wel erg graag rijden. Allemaal zijn ze dol op die pony dus er is besloten het gewoon met de jonge pony te proberen ipv een oudere ervaren pony te kopen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:57

Mijn mening is dat een ruiter d'r benen stil moet kunnen houden, een goede onafhankelijke zit moet hebben en rustige meegaande handen heeft. Dan pas kan deze een paard gaan beleren. Je moet het paard zo min mogelijk belemmeren!

En wat versta je onder ervaren??? Of een ruiter dan B of Z2 rijdt vind ik niet zo veel uitmaken. En of een ruiter nog geen of al 10 paarden beleerd heeft vind ik ook niet zo belangrijk. Ik heb zelf ook mijn paard ingereden met deskundige hulp. Zelf rijd ik geen wedstrijden omdat ik dat niet leuk vind. Ik had ook nog nooit eerder paarden ingereden. Maar ik kon mijn benen goed stil houden, heb een onafhankelijke zit en heb rustige meegande handen. Verder heeft mijn instructrische mij goed geholpen. En ik heb nu een heerlijk braaf paard wat correct loopt en goed aan de hulpen staat!!!

Ik vind het wel erg belangrijk dat je er goede deskundige hulp bij krijgt!!!! Dus iemand die weet waarover hij/zij het heeft en dus ruime ervaring heeft!!!!

Plus veel mensen hebben de filmpjes van 'Oleander voor de vierde keer onder het zadel gezien'. Ik wil hier verder niet overnieuw over beginnen. Maar dit laat toch wel zien dat ook al rijd je Z2, je een paard niet perse goed(naar de meeste meningen) inrijd.

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:14

Nee maar ik denk dat ze hier met onervaren (dat diegene nog nooit een paard heeft ingereden en haast geen les heeft gehad) of ervaren ( een ruiter die zn hele leven al paarden inrijd en bleerd) bedoelt.

Hoeft niet zo zeer met niveau te maken hebben, maar eerder met aantal jaren ervaring met jongen paarden ingereden te hebben denk ik.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:15

Mijn hengstje word ingereden door een meisje van 7 jaar dat 2 jaar manegelessen heeft gehad. Gaat heel goed. We doen het gewoon rustig aan. We zijn nu al een tijdje bezig en pakken nu pas bijvoorbeeld de teugels op en gaat oefeningen en figuren rijden.

Ik denk dus dat het prima kan als er maar begeleiding bij is.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:31

kelliej schreef:
Hoeft niet zo zeer met niveau te maken hebben, maar eerder met aantal jaren ervaring met jongen paarden ingereden te hebben denk ik.

Nee dat vind ik niet helemaal kloppen. Degene die rijd in die filmpjes van 'Oleander voor de vierde keer onder het zadel gezien' heeft 'veel' ervaring met het inrijden en beleren van paarden.

Dat je je benen stil kunt houden, een goede onafhankelijke zit hebt en rustige meegaande handen vind ik veel belangrijker dan het aantal jaren ervaring met paarden die je al ingereden en beleerd hebt!!!!!!

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:43

Delphi schreef:
kelliej schreef:

Nee dat vind ik niet helemaal kloppen. Degene die rijd in die filmpjes van 'Oleander voor de vierde keer onder het zadel gezien' heeft 'veel' ervaring met het inrijden en beleren van paarden.

Dat je je benen stil kunt houden, een goede onafhankelijke zit hebt en rustige meegaande handen vind ik veel belangrijker dan het aantal jaren ervaring met paarden die je al ingereden en beleerd hebt!!!!!!

Ik denk dat jij niet echt snap wat ik bedoelde...ik bedoel namelijk dt degene die dit toppic maak dat met ervaren en onervaren bedoelt.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:43

Bij mij was het ook groen + groen .

En of het bevallen is?
Ik weet het niet. Nu wel.
Toen we hem kochten reed ik krap een jaar op de manege, en de pony was 2 maand onder het zadel, en 10 keer opgezeten ofzo .
Nou, ik 2 keer komen rijden om te proberen, en het ging heel goed, dus toen was die van ons.
Maar toen? Hij werd dwars, en ging me uitproberen.
Maar we hebben doorgezet, en we gaan nu lekker door de B .
Hij is nu 5, en gedraagd zich prima, tussen andere pony's, op concour en in de bak.
Maar er zit ook veel verschil tussen pony's en ruiters.
Je hebt ongeduldige ruiters, nou ik kan je nu al zeggen dat dat niks word.
Met een jonge pony moet je goed les hebben, eerst misschien dagelijk, tenminste dat had ik, en natuurlijk echt heel veel geduld.
Ik heb natuurlijk ook veel van hem geleerd, niet te vergeten was ik ook onevaren!
Ik ben nu elf, dus toen 9.
Ik had geen kracht in mijn benen en armen.
Het komt dan allemaal wel op de benen aan, maar als je die niet hebt, en ze ook niet in de armen kom je veel tekort.
We hadden dan wel weer geluk met het gouden karakter van Sander, en dat hij nooit gemeen is geweest.

De eerste twee weken heb ik nooit gegalopeerd.
Ik ging in draf wanneer de stap goed ging.
Ik ging naar stap terug wanneer de draf goed ging.
Daarna galop, maar toen kwamen de problemen..
Laatst bijgewerkt door Fun_Fun op 02-11-05 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:44

ik zou zo en combinatie voorstellen om alleen te rijden onder begeleiding.......... hoe die begeleiding dan is, ligt aan ontzettend veel omstandigheden....... maar vooral paard en ruiter.

Ik schenk vooral aandacht aan het totale plaatje, ga stap voor stap. en doe het dus heeel, heel rustig aan

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:01

Javayo schreef:
. Daarbij heb ik bewust gekozen voor een instructrice die zelf ruime ervaring heeft met het rijden van jonge paarden, en zich ook niet meteen blindstaart op
het ‘aan de teugel rijden’.

Dit is de beste zin die ik over dit onderwerp in dit topic gelezen heb.
Zo zouden er meer moeten zijn!!!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:02

Onassa schreef:
Javayo schreef:
. Daarbij heb ik bewust gekozen voor een instructrice die zelf ruime ervaring heeft met het rijden van jonge paarden, en zich ook niet meteen blindstaart op
het ‘aan de teugel rijden’.

Dit is de beste zin die ik over dit onderwerp in dit topic gelezen heb.
Zo zouden er meer moeten zijn!!!

Haha idd.
Alleen doet mijn instuctrice dat nog steeds niet, dat is de reden dat ik nu een ander heb.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:06

misschien ben je er nog niet aan toe met dit paard

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:11

Ik kreeg een 2,5 jarig paard toen ik 11 was.
Ben heel goed begeleid door diegene waar ik bij op stal stond echt bijna dagelijks. Idd niet blindstaren op het aan de teugel omdat als je goed rijd dat bij een jong paard vanzelf komt!

Ik kon al wel aardig rijden toen ik vanaf de manege af kwam en heb daarvoor wel wat les gehad op prive paarden, was dus niet echt onervaren maar wel een beetje.

Ik heb alles wel heeel rustig gedaan met mijn paard en heb er nu zoveel plezier van het gaat echt super goed! Ben M2 met 3 winstpunten en hij loopt eigenlijk al Z niveau.
Ben dan eigenlijk wel trots dat het zo goed is gegaan.

Heb een jaar geleden weer zelf een paard ingereden en dan merk je wel dat je alles veel beter weet als zo'n 9 jaar geleden (ben nu 20)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:16

en dat komt nog een aantal keren terug in je ruitercarriere

EvelienH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:20

Ik ben begonnen op een fjordje, maar dat was niet echt serieus rijden ook al heb ik van haar heel veel geleerd.
Na haar heb ik een 6e jarige pony gekregen om wedstrijden mee te rijden, ze was eigenlijk helemaal groen, er zat een stuur en een rem op verder niets.
Vooral het eerste jaar was een ramp, heb tijden gehad dat ik er niet meer heen wou zo slecht ging het.
Daarna is het alleen maar beter gegaan.
Ik vind dat het wel kan, maar je moet wel heel veel doorzettingsvermogen hebben, maar dat heb je sowiezo nodig voor deze sport
Gewoon elke dag weer opnieuw beginnen, en vergeten wat er is gebeurd.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:22

Mijn mening: Geen onervaren ruiter op een groen paard.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:25

kelliej schreef:
Ik denk dat jij niet echt snap wat ik bedoelde...ik bedoel namelijk dt degene die dit toppic maak dat met ervaren en onervaren bedoelt.

Ah.. dan snap ik wat je bedoelt...... sorry

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:25

Hmm...

slechte combi; groen en groen
Ik had alleen op manegepaarden rongereden (en nog maar een jaar) en toen op een ex-Z-paard dat wat ouder was en een stapje terug mocht doen.
Ik dacht dat ik wel kon rijden (druk op de goede combinatie knopjes en het paard doet een kunstje) en heb me een onbeleerd paard laten aanpraten onder het mom: 'dat is leuk, dan groei je samen'
Er groeide maar één ding, en dat was de optelsom van de ziekenhuisrekeningen.

Iets 'uit een paard rijden' is iets heel anders dan 'iets een paard aanleren', daar kwam ik toen wel achter.
Ik heb vanaf de eerste keer dat ik erop zat een instructrice gehad, maar die is (hahaha, nu ik er aan terug denk moet ik ineens wel vreselijk lachen) nooit verder gekomen dan : "HANDEN LAAG! HANDEN LAAG! NAAR VOREN! HANDEN LAAG EN NAAR VOREN! (.........) Oei... gaat het?"

Heb mijn paard naar een africhtingsstal gedaan, die jongen heeft erop gereden en ik mocht mijn paard komen 'narijden'
Toen hij me mijn paard mee naar huis gaf, zei hij nog (op erg aardige manier hoor ) dat hij er weinig vertrouwen inhad. Want hoewel het op dat moment wel goed ging, was hij bang dat Mulan uiteindelijk toch weer de baas zou worden.
Heb toen gezorgd dat ik op de grond helemaal de baas werd, heel veel gelongeerd en zoveel mogelijk rijden onder begeleiding omdat ik wilde weten wanneer ik mijn paard op d'r donder kon geven en wanneer ik daar maar beter even mee kon wachten omdat het gewoon mijn eigen schuld was dat mijn paard niet luisterde doordat ik bijvoorbeeld tegenstrijdige hulpen gaf. Negen van de tien keer lag het dus ook gewoon aan mezelf..

Dus, antwoord op de TS:
ik denk dat je een onervaren ruiten zoveel mogelijk bewust moet maken van wat hij doeten wat zijn inwerkingen op het paard zijn.
'Waarom denk je dat je paard zijn hoofd omhoog doet? Waarom denk je dat hij ineens afwendt? Waarom denk je dat hij naar je been slaat? Enz enz...
Je kan niet verwachten dat een groen paard snpat wat er van hem verwacht wordt als er een menselijke zak aardappelen op hem zit te schudden die hem beurtelings naar rechts of links uit evenwicht brengt en onbedoelde been-/ en teugelhulpen geeft.

Zielig he... zie je zo'n paard met een chinees vraagteken boven z'n hoofd door de bak hollen, beginner met paars aangelopen hoofd erop en een instructeur die met een wanhopige blik in zijn ogen de ruiter probeert uit te leggen dat het paard niet 'op het verkeerde been draaft' , maar dat de ruiter 'op het verkeerde been zit'....

Nee, groen en groen, 't zou verboden moeten worden.

(Oké oké.. er zullen best uitzonderingen zijn )