Hoe steigeren aan de hand afleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Hoe steigeren aan de hand afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:44

Ik heb totaal geen ervaring met steigerende paarden aan de hand. Onder het zadel weet ik wel hoe ik het eruit moet krijgen, maar wat moet ik ermee als een paard steigerd aan de hand?
Ze doet het wanneer ze het ergens niet mee eens is en steigerd dan ook boven je. Wie heeft de gouden tip?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:14

tja lastig probleem natuurlijk. je kan het met een hulpteugel proberen maar dit alleen met beleid. Hoe vaak doet ze het? Houd ze hierbij de oren naar voren? heb je haar wel eens flink op haar donder gegeven?

Pluttersput

Re: Hoe steigeren aan de hand afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:19

Hej,
Mijn vorige verzorgpony deed dit ook. Hij ws een hengst tot 3 jarige leeftijd, en dat gedrag heef thij gehouden. Maar hij heeft het wel maar drie keer unnen en durven flikken. telkens als hij zich groot begon te maken lette ik al op. En als hij dan steigerde, dan kreeg hij een tik met de zweep (die had ik altijd bij me). Op een gegeven moment wist hij dat als ik tegen hem zei dat hij dr niet aan moest denken, dat het menens was, en dan liet hij het ook. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen was het eruit.
Groetjes, Barbara

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:23

Tja, als het paard boven je komt, betekent het dat je niet goed naast haar staat om mee te beginnen.
Doe eens wat opvoed lesjes in naast je lopen. Zorg dat je altijd naast de schouder bent en drijf paard voorwaarts met een stokje achter je rug om, indien nodig. Dan gaan ze niet amkeklijk omhoog en als het paard toch gaat, trek je het hoofd aitomatisch om, daus kunnen ze ook niet boven je komen. Dat klinkt meer als paard stopt, trekt terug en gaat omhoog. Dat stoppen en terugtrekken moet je voorkomen, dan komt het steigeren ook niet.
Paarden steigeren gewoonlijk vanuit stilstand. Dus als je het voorwaarts kan houden, loop je minder risico op steigeren. Moet je halthouden, dan ook naast de schouder blijven, stokje achter je rug om klaar hebben om voorwarts te tikken als paard omhoog wil of gaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-11-05 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:24

1 van de pony's die ik verzorgde deed dat ook. Wij hebben hem een tik tussen z'n oren gegeven als hij steigerde. Maar dat was dan ook een klein ponytje..
Ik heb ook eens iets gehoord over een ei kapot slaan op z'n hoofd? (moet je hoog springen )
Oja en we hadden een speciaal bit.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:26

Wat ik ook wel eens gedaan heb maar das wel wat lastiger.....
Moet je een rauw ei in een boterhamzakje doen en tussen de oren vast makenaan de onderkand moet je een tauwtje vast maken waarme je het zakje kapot kan trekken. Als je paard omhoog komt dan trek je aan dat tauwtje en dan druipt dat ei dus over zijn hoofd. Beetje wazig verhaal maar het is me bij een paard zo ooit na twee keer gelukt. Ze schrikken er echt van. dat schijnt te komen omdat ze denken dat het bloed is ofzo. (tenminste dat vertelden ze mij toen in het voor het eerst hoorde. Ik heb me toen kapot gelachen en verklaarde die mensen voor gek maar het werkte dus wel)

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:27

grappig gelijk gepost allebij dat ei

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:28

Dat tussen de oren slaan nog steeds gebeurt is onbegrijpelijk. Paarden hebben daar een botje dat kan breken en bovendien wel wat meer wat kan beschadigen. Het maakt niet dat een paard naar beneden wil, maar roept eerder nog meer verzet op.
Dat speciale bit helpt wel wat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-11-05 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:28

miojn merie deed het als veulen zijnde ook ik heb het haar afgeleerd door steeds een tik met de zweep op haar buik te geven als ze omhoog kwam. daardoor kreeg ze het idee dat iets haar wou pakken als ze om hoog ging en is ze er na een paar keer mee gestopt.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:35

ik heb begrepen dat als je met een paard loopt dat deze achter je aan moet lopen en niet naast je invb met leiderschap loop jij voor hem benjij de baas doe het hoofdstel om en doe er een hengsteketting aan door de bitringen en er niet aan trekken zolang als hij niets doet merk je dat die omhoog wil gaan geef hem een flinke ruk aan die ketting dit doet dan nog ens 3x en dan is het over kijk wel dat hij je niet raakt en laat het touw lang (niet te lang)
mijn ruin deed dit ook toen hij nog hengst was ne probeerde zo los te komen omdat hij zich al een keerjte had losgetrokken in de bak
ze vergeten dat echter niet als ze eenmaal iets lukt en dat word van kwaad tot erger als je niet consequent ingrijpt

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:36

Met het bericht van meisje 2000 ben ik het ook eens; in het wild zijn paarden ontzettend kwetsbaar, vooral hun buik; als een paard in zijn buik gegrepen wordt is het kansloos.
Geef dus met de zweep een ferme tik over de buik, liefst zo snel dat het paard niet doorheeft dat jij het gedaan hebt. Hij denkt dat hij aangevallen wordt van onderen en zal zijn hoeven snel weer op de grond zetten en, als hij een goede band met je heeft, steun bij je zoeken. Beloon hem direct.
Mensen die hun paard op het hoofd slaan begrijp ik niet
Dit is ten eerste absoluut niet dierwaardige en bovendien gevaarlijk, er zit inderdaad een botje wat kan breken, ten tweede zal een paard altijd tegendruk geven (denk er maar eens aan als een paard op je voet gaat staan en je wil hem eraf duwen, dan gaan ze er alleen maar steviger op staan) Dat doet druk op het hoofd, ze gaan er dan helemaal tegenin - dus nog vaker omhoog komen, ongeacht de pijn.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:37

en ga niet slaan op zijn hoofd ook niet eieren of tussen zijn oren daar worden ze kopschuw van en lijkt me niet zo een fijn idee

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:38

kun je hem niet 2 touwen aan doen? 1 kinketting en 1 gewoon touw? als hij dan stijgert geef je een hele harde ruk aan de kinketting en als hij gewoon meeloopt kun je het gewone touw gebruiken en de kinketting er dus los bij laten hangen... snap je wat ik bedoel??

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:45

een glas water over hun hoofd gieten schijnt ook te helpen
maar ja, moet je springen en is niet erg handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:52

Ketting over de neus en bananahose mee ~~}
Afbeelding

misspiggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:01

idd een ketting of touw om de neus.
Anders een flinke ruk aan de touw geven.Of een zweepje mee nemen en een tik op de buik geven als ze omhoog komt..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:06

idd precies wat ilindra laat zien op de foto!! werkt perfect!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:23

ketting over de neus durf ik niet, ik ben bang dat ik dan meer kwaad dan goed doe. Eronder door ga ik proberen.
als voorbeeld wanneer ze de trailer niet wil, ze vliegt dan achteruit en trekt je mee met als gevolg dat ze boven je komt te staan. Ik heb al een hengstenketting gekocht en gaat de tips eens proberen.

Illindra: die bananahose is een tuinslang toch? Waar sla je hem daarmee dan?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:37

op zn hoofd of tegen zn hals net waar je nog bij kan als ze ver omhoog komen

ketting over de neus werkt beter dan eronderdoor, en sommgie ***bokken die ik op handelsstallen buiten moest zetten deed ik meteen ketting door de mond, misschien sneu maar alles beter dan zo eentje die met zn maaiende voorbenen je half dood slaat!

maar je kan imo beter touw over de neus doen, dan een ketting eronderdoor, over de neus werkt echt beter, en touw doet echt geen kwaad over de neus heen

als ze achteruit vliegt de trailer af, zet er iemand met een longeerzweep neer, iemand die VOL uit durft te halen met de zweep
mijne deed het ook, na die keer nooit meer moeite gehad met laden
ik had touw om zn neus, hij vliegt achteruit, zweep erover, hij komt omhoog, ik trek aan het touw, zweep er nog een x tegen en sindsdien laadt ie simpel

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:38

Ja, ik heb totaal geen ervaring met steiger-laad paarden dus vandaar mijn vraag.

Gewoon halstertouw om de neus bedoel je? dus ene ring door het halster, bovenlangs en dan aan de andere kant vastklikken, of moet het met hoofdstel?

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:40

Lusitana schreef:
Tja, als het paard boven je komt, betekent het dat je niet goed naast haar staat om mee te beginnen.
Doe eens wat opvoed lesjes in naast je lopen. Zorg dat je altijd naast de schouder bent en drijf paard voorwaarts met een stokje achter je rug om, indien nodig. Dan gaan ze niet amkeklijk omhoog en als het paard toch gaat, trek je het hoofd aitomatisch om, daus kunnen ze ook niet boven je komen. Dat klinkt meer als paard stopt, trekt terug en gaat omhoog. Dat stoppen en terugtrekken moet je voorkomen, dan komt het steigeren ook niet.
Paarden steigeren gewoonlijk vanuit stilstand. Dus als je het voorwaarts kan houden, loop je minder risico op steigeren. Moet je halthouden, dan ook naast de schouder blijven, stokje achter je rug om klaar hebben om voorwarts te tikken als paard omhoog wil of gaat.

Hier ben ik het mee eens.
Heb dit vooral geleerd sinds ik met hengsten werk.
En als ze proberen om te draaien en te steigeren altijd mee draaiien die schouder aan schouder is belangrijk....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:42

Ja, maar met meelopen krijgt ze de kans ook niet om te steigeren, het zijn vooral de momenten waarom ik b.v. net een hek open doe, ik haar op de trailer probeer te zetten of iets anders "aparts"

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:22

pasop met heel hard slaan entrailerladen. Dit werkt niet bij ieder paard. Hangt helemaal van het karakter af. Als het verder een heel nuchter beest is en je kan duidelijk zien dat ie het voor de lol doet dan kan het waarschijnlijk wel maar als het paard bang is dan moet je het toch op een andere manier benaderen. Ik heb er wel eens een gehad waarbij we over gegaan zijn op het negeren ervan. Dat kan alleen als je altijd de goede positie hebt zodat je er geen last van hebt dat je eronder komt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:27

ik heb geleerd om het paard naar beneden te trekken en probeer een hand uit te steken zodat je groter bent dan het paard als hij stijgerd.
Bij mijn haflinger veulen en shetlander veulen heeft het gewerkt.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:12

Als het met laden vooral een probleem is, dan zou ik er voor kiezen om dan een singeltje om te doen. Longeerlijn tussen de voorbenen door naar het halster (of bit) en dan naar je hand, a la slofteugel. Ook een gewone lijn eraan rechtstreeks naar je hand uiteraard.
Dan kun je het hoofd laag houden en dat scheelt vaak al een heel stuk.
Een vaste stootteugel is gevaarlijk, want als het tóch mis gaat moet je wel vrij kunnen geven, anders gebeuren er ongelukken.

Ik heb wel eens een paard een hand steentjes tegen z'n buik aan gesmeten, dat was ook verrekte effectief. En minder link dan een zweep eroverheen halen, want het kan van afstand.