Benen van paard afspuiten na rijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Samanta

Benen van paard afspuiten na rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:07

Wij hadden pas op stal een discussie. En nu wil ik wel eens weten wat jullie ervan vinden...Komt ie:::::::::::::

Na het rijden de benen van het paard afspuiten??

Goed of juist niet goed??

Ik doe het zelf wel altijd maar een paar meiden vinden dus dat het slecht is.

Dianta

Re: Benen van paard afspuiten na rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:17

Slecht is het niet hoor. Maar ik moet het doen omdat Abiran anders stalbenen krijgt. Is gewoon ter afkoeling naar mijn weten.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:21

als je een been echt goed wilt koelen moet je 10 minuten per been nemen.

ik doe het nooit. ik vind het onzin. is voor mij alleen maar meer kans op mok(ook al droog je het goed af) en kost teveel tijd ook.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:31

Naar mijn weten is het prima! Jaren geleden toen ik nog mijn pony'tje had moest het zelfs van de boer waar hij stond..Voor de doorbloeding, zei hij..Of dat klopt weet ik niet maar hij was er zeer opgebrand dat we het deden..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:31

Slecht is het niet

Ik doe het nu omdat ik elke dag oxitetraciline op de hoefen moet spuiten, dus dan moet ik de hoefen eerst schoonmaken en neem ik de benen mee.

Maar anders doe ik het soms als ze uit het land komen en blubber aan de voeten hebben.
Ja en zomers spuit ik hem wel eens helemaal af, dus dan de voeten ook.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:35

Bij shadon spoot ik de benen altijd na het rijden af. Geen 10 minuten ofzo, maar gewoon even. Waarom weet ik eig. niet eens precies. Moest van de eigenaresse Ze werd er iig schoon van, d us dat was mijn reden

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:37

Slecht zal het niet zijn, misschien wel mokbevorderend. Ik vind het alleen niet zoveel nut hebben. En als je het nut wilt laten hebben, moet je sws minimaal een kwartier per been afspuiten, dus dan ben je al een uur bezig met de benen afspuiten na het rijden. Vind ik een beetje onzin.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:46

Het is niet slecht, maar ook niet goed. Tenzij je het dus 10 minuten volhoud per been zoals al gezegd is...
Ik doe het zelden, alleen als ze helemaal onder modder o.i.d zitten.

Gewoon zand borstel ik af en het weer schoon...

Doordat die benen zovaak nat zijn krijg je alleen maar sneller mok, ook al maak je het been weer droog met een handdoek, helemaal droog krijg je het niet. Dat duurt wel even...

Met shampoo schoonmaken is wel echt slecht, moet je zeker niet dagelijks doen, dan haal je alle huidvet weg.
Alleen wanneer het echt nodig is, voor een wedstrijd ofzo...

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:03

Ik doe het wel altijd, met name omdat Rhea anders zo snel stalbenen krijgt..

Wat ik mij wel altijd al afgevraagd heb is hoe het nou precies zit met dat afspuiten.
Als wij mensen gesport hebben moeten we niet onder een koude douche stappen, omdat onze spieren dan veel te (snel) stijf worden met gevolg dat we giga spierpijn krijgen.
Hoe zit dat dan precies met paarden(benen)? Ik blijf het maar een raar verhaal vinden!

pollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:06

Ik vind dat het wel kan. Als bij mij in de les paarden heel erg gezweet hebben of in de zomer spuit de eigenaresse ze na het rijden af of iemand anders.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:08

Ik doe het alleen zomers

powiepower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:13

Kyralovertje schreef:

Wat ik mij wel altijd al afgevraagd heb is hoe het nou precies zit met dat afspuiten.
Als wij mensen gesport hebben moeten we niet onder een koude douche stappen,
omdat onze spieren dan veel te (snel) stijf worden met gevolg dat we giga spierpijn krijgen.

Hoe zit dat dan precies met paarden(benen)? Ik blijf het maar een raar verhaal vinden!

dit gaat niet op bij de benen van een paard, om de simpele reden dat die bijna niet uit spierweefsel bestaan maar uit pezen en bot. (dan heb ik het wel over het onderste gedeelte van het been!)

Ik zelf spuit de benen bijna altijd af, zowel in de zomer als in de winter (zeker als hij door de blubber heeft gelopen)
De paarden die ik rijd hebben nog nooit mok gekregen van het afspuiten hoor! Dat kan wel ontstaan als een paard lange tijd in de modder staat en dat de huid niet lang genoeg droog kan zijn. (bijvoorbeeld dat ze dag en nacht in de blubber staan. Als ze 's nachts met schone benen op stal staan zal er geen probleem zijn)
Tegen de mok spuit ik ook goed de kootholtes uit, zodat er geen zand blijft hangen. Op deze manier hebben ze nog nooit mok gekregen terwijk het allebei wedstrijdpaarden zijn die geschoren en gewassen benen hebben.

Quilfa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:21

ik doe het als ik tijd heb meestal wel want het is goed voor ze voorkomt spierpijn en het is lekkere afkoeling na het rijden

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:22

Alleen na buitenritten als het echt heel warm is. Dan dus wel 10 minuten per been, minstens. En de rest van het lichaam.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:23

horsesgirll schreef:
ik doe het als ik tijd heb meestal wel want het is goed voor ze voorkomt spierpijn en het is lekkere afkoeling na het rijden

Dat van die spierpijn lijkt me niet....ik weet het niet zeker hoor, maar ik dacht dat die pijn ontstaat door kleine scheurtjes in de spier. Lijkt me niet op te lossen met koud water Kan er ook weleens naast zitten.

Irismacho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:24

Idd. in de zomer (moet van de eigenaar) ik ook!

Voor de doorbloeding geloof ik

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:26

Ik doe het altijd omdat mijn paardje peesproblemen heeft gehad.
Door er dan met een harde koude straal op de gaan wordt het gekoeld en gemasseerd en dat is heel erg goed voor de doorbloeding van de pezen. Want pezen zijn zoiezo al slecht doorbloed dus door dat te masseren met een harde straal laat je de warme bloedvaten 'schrikken' waardoor de eerst snel in elkaar krimpen en dan wijd worden zodat het bloed er goed doorheen kan stromen..
dus ja, het is heel goed!

(dit is geen mening van mij, dit zijn feiten)

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:08

powiepower schreef:
Kyralovertje schreef:

Als wij mensen gesport hebben moeten we niet onder een koude douche stappen,
omdat onze spieren dan veel te (snel) stijf worden met gevolg dat we giga spierpijn krijgen.

dit gaat niet op bij de benen van een paard, om de simpele reden dat die bijna niet uit spierweefsel bestaan maar uit pezen en bot. (dan heb ik het wel over het onderste gedeelte van het been!)

Ik zelf spuit de benen bijna altijd af, zowel in de zomer als in de winter (zeker als hij door de blubber heeft gelopen)
De paarden die ik rijd hebben nog nooit mok gekregen van het afspuiten hoor! Dat kan wel ontstaan als een paard lange tijd in de modder staat en dat de huid niet lang genoeg droog kan zijn. (bijvoorbeeld dat ze dag en nacht in de blubber staan. Als ze 's nachts met schone benen op stal staan zal er geen probleem zijn)
Tegen de mok spuit ik ook goed de kootholtes uit, zodat er geen zand blijft hangen. Op deze manier hebben ze nog nooit mok gekregen terwijk het allebei wedstrijdpaarden zijn die geschoren en gewassen benen hebben.

Yeah eindelijk mijn grote vraag opgelost!

Mijn paard heeft trouwens ook nooit mok gekregen van het dagelijks afspuiten. Ik doe dit elke dag en haal er daarna even snel een handdoek overheen maar het wordt nooit 100% droog.
Geknipte kootjes, elke dag afspuiten en gelukkig nog geen mok gehad!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:11

Ik doe het eigenlijk nooit, omdat al verschillende dierenartsen mij hebben verteld dat het inderdaad pas zin heeft als je het min. 10 PER BEEN doet. Dus dan ben je lang bezig. Ik spuit wel vaak de hoeven af, omdat de hoef veel vocht nodig heeft.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:24

Het heeft qua koelen misschien weinig zin maar als je een harde straal gebruikt masseer je daarmee de pezen (en zoals ik al zei) zorgt dat voor een betere doorbloeding.

[edit]Het warm-koud "schrikeffect" ook....

En ik vind ook niet dat het nut van benen afspuiten alleen het koelen is maar juist wat ik hierboven noemde.
Want waarom zou je de benen zo snel willen laten afkoelen als er zich geen onsteking (ofzoiets) is? Daar zie ik dan weer het nut niet van in behalve dat het in de zomer misschien wel even lekker is voor je paard. (en zelfs dat weten we niet zeker, want we kunnen niet in een paardenhoofd kijken...nou'ja...de meesten van ons niet)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:32

Op mok heb je alleen kans als je de sokken niet kort houd. Ik doe het altijd. Om zo de afvalstoffen niet de kans te geven zich op te bouwen. Slecht is het iig NIET.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:49

Tulandro schreef:
Ik spuit wel vaak de hoeven af, omdat de hoef veel vocht nodig heeft.

Wat volgens de meeste hoefsmeden die ik ken dan weer weinig zin heeft, aangezien een hoef maar heel langzaam vocht opneemt...Dan zou je hem eigenlijk iedere dag een tijd(denk aan een uur of langer) in een bak met water moeten zetten

Vooral dat laagje vet eroverheen, wat vaak gedaan wordt, zodat het vocht niet wegkan is leuk Je kunt het vet namelijk niet over de nattigheid heensmeren(vet en water stoten elkaar af). Je krijgt druppelvorming en uiteindelijk sluit je de hoef eerder af van de buitenlucht met het vet dan dat je er vocht inkrijgt.

Maar dit is een eeuwige discussie tussen de verschillende hoefsmeden en veeartsen

Benen afspuiten na het rijden doe ik nooit. Om te koelen heeft het geen zin en schoon worden ze evengoed wel(als ze al vies geworden zijn).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 01:20

Ik spuit ze alleen af als de bak blubberig was

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:32

Sammie schreef:
Op mok heb je alleen kans als je de sokken niet kort houd. Ik doe het altijd. Om zo de afvalstoffen niet de kans te geven zich op te bouwen. Slecht is het iig NIET.

Juist wel als je de sokken kort houdt.
Heb je bijv. een paard met geknipte sokken die dagelijks buiten komt, bijv. op het land/(natte)paddock dan heeft vocht volop de kans om lekker in de kootholte te gaan zitten.
Met een vetlok, de naam zegt het al, biedt dit enige weerstand omdat deze de koot beschermd tegen vocht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:54

Kyralovertje schreef:
Juist wel als je de sokken kort houdt.
Heb je bijv. een paard met geknipte sokken die dagelijks buiten komt, bijv. op het land/(natte)paddock dan heeft vocht volop de kans om lekker in de kootholte te gaan zitten.
Met een vetlok, de naam zegt het al, biedt dit enige weerstand omdat deze de koot beschermd tegen vocht.

Wat je hier zegt, klopt niet helemaal.
Sokken beschermen alleen tegen water dat van boven naar beneden loopt. Als een paard in de modder gaat staan of in een waterplas dan worden zijn kootholtes hoe dan ook nat. Als je de benen geschoren hebt, zijn ze echter binnen notime weer droog. Zitten er enorme sokken, dan duurt het opdrogen heel erg lang.

Ik spuit de benen goed af als ze uit de traininsmolen komt bij nat weer (want dan zijn de onderbenen echt wel vies, houtchips gemengd met mest, ieks). Verder spuit ik ze ook af na het werk, want dan spuit ik haar sowieso helemaal af. Als ze 's avonds weer op stal staat, dan smeer ik haar kootholtes in met creme om uitdroging/mok te voorkomen.