700 kilo spieren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lourens

700 kilo spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:24

Zoals jullie kunnen lezen ben ik een novice op het paardenvlak. Wat echter erg bezig houd is het feit dat wij, mensen een dier zoals een paard in bedwang kunnen houden. Hoe kan het zijn dat zo'n sterk dier zich ondergeschikt voelt aan zo'n nietig weekdier ald de mens. Afgelopen weekend was paardenspringen op tv. Marcus beerbaum zijn paard weigerde een sprong omdat hij een fout maakte. Hij begon het die gelijk te slaan. Het paard onderging zijn lot.....onbegrijpelijk. Waarom zijn paarden zo? Tuurlijk weet ik dat het kudde dieren zijn, en tuurlijk weet ik dat ze gewend zijn aan een leider...Maar wat als beerbaum zijn paard nou net een leider was....Ik snap er niets van. Zijn paarden zo gefokt? Wat is het gevoel van een ruiter, wat maakt dit nou zo mooi? Is het juist dit machtsgevoel......of is het iets anders.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:39

Er is geen groter geheim, dan het geheim tussen ruiter en paard....

Nee een paard 'breek' je doorgaans niet door hem in puin te slaan... wederzijds respect moet je verdienen. En ja er zijn ruiters die het wel op de snelle manier willen bereiken maar dat is geen fundament voor een goede, succesvolle en langdurige samenwerking.

biyoulover

Re: 700 kilo spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:43

Ik ben het met Mobick eens Een paard ziet jou als leider maar het respect van een paard moet je verdienen en je moet ook respect voor het paard zelf hebben alleen dan kan je goed, leuk en langdurig met je paard blijven werken

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:47

Welcome to the twilight zone.....Alles is uit te leggen dus ook de relatie tussen ruiter en paard. Beerbaum is niet zonder succes. Toch slaat hij zijn paard en public, dus laat staan zonder. Er zijn ook vrouwen die worden geslagen, terwijl hun huwelijk succesvol lijkt. Wanneer is er voor het eerst in de geschiedenis een vorm van paardrijsport gedocumenteerd? Waarom zijn mensen dit gaan doen.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:52

Er zijn meerdere wegen om tot een succes te komen, de vraag is welke je kiest. Iemand die voor zijn brood rijd, zal hogere eisen stellen en deze op een snellere manier moeten bereiken.

En niet alles is wat het lijkt.... dus een relatie (zowel tussen ruiter en paard maar ook tussen man en vrouw) welke niet op gelijkwaardige basis geschiedt kan in mijn ogen niet succesvol zijn.

Wanneer er voor het eerst in de geschiedenis een vorm van paardensport gedocumenteerd is? Waarschijnlijk al in de prehistorie en vraag mij niet waarom....

Een gek kan meer vragen stellen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden??
(of zo iets?)

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:58

Beerbaum gaf zijn paard 2 klappen omdat ie weigerde, snap niet dat iedereen zich daar zo druk om maakt. Het was niet zo dat ie op zijn paard door bleef meppen of gemeen sloeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:59

Ik denk dat Beerbaum weet waarom hij zijn paard slaat en waarschijnlijk snapt het paard het ook wel. Niet voor niets samen zo ver gekomen. Als een paard niet wil, dan wil hij niet en dan is het idd 700 kg spieren.
Als Beerbaum oneerlijk met zijn paard is, wordt er binnenkort niet meer gesprongen. Als paard onzeker, bang of steeds pissig wordt, springt hij niet meer en dat zal de eigenaar van die dure knol niet leuk vinden.

Paarden slaan elkaar ook. Ook dan snappen wij mensen niet altijd waarom ze elkaar slaan.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:02

Marliesje schreef:
Beerbaum gaf zijn paard 2 klappen omdat ie weigerde, snap niet dat iedereen zich daar zo druk om maakt. Het was niet zo dat ie op zijn paard door bleef meppen of gemeen sloeg.

Tuurlijk maar wees reeel. Een paard is een dier. Een dier leert op twee manieren, klassieke conditionering en operante conditionering. Hoe dichter de negatieve respons volgt op ongewenst gedrag hoe sterker de conditionering. Hoe lang zat er tussen de fout en de klappen? Veels te lang dus dat draagt niet bij aan enig leerproces, dus macht. Macht of juist op dat moment onmacht vanuit zijn eigen persoon.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:03

hey grappig, dat heb ik zondag ook gezien!
Ik vond het eerlijk gezegd ook wel wat onterecht naar het paard, hoor, het dier weigerde, omdat hij niet goed aanreed, lastig pacours, en doordat dat dier weigerde, gleed hij een beetje uit het zadel, en daarna, toen hij dus weer in balans was, kreeg het paard de meppen, het kwam over alsof hij zijn schaamte op het paard 'uitleefde'.
Het was imo onterecht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:04

Ik vind ook dat paardrijden een vorm is van samenwerking, dat beiden er plezier in hebben en er moet wederzijds respect zijn. Natuurlijk zou het me leuk lijken om in de top te komen, niet dat ik er echt mee bezig ben ofzo . Maar als in de top komen betekent dat ik mijn paard moet meppen, openrijden of andere nare dingen moet om beter te worden dan hoeft het voor mij niet meer. Ik ben blij dat er mensen zijn die het wel op een gewone manier kunnen en hoop ook dat (liever vandaag dan morgen) mensen die hun paarden wel slecht behandelen inzien dat dit geen topsport genoemd kan worden.

Ps: In mijn verhaal gaat het nergens over Beerbaum, ik heb het niet gezien dus ga niet oordelen daarover. Dit gaat alleen over de verschillende wegen naar de topsport toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-05 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:06

Zo kwam het op mij niet over, en ik geloof dat Markus Beerbaum wel weet hoe hij met zijn paarden om moet gaan. Hij rijdt niet voor niets op dat niveau.

Hij gaf trouwens 2 rake klappen en reed toen weer rustig door.

posbank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:13

Marliesje schreef:

Dus een paard meppen is normaal??????
Kom op zeg,... Een beetje respect richting een paard is toch niet teveel gevraagd. Een paard heeft niet gevraagd dat hij moet springen o.i.d. hij doet vrijwillig voor ons... En wat doen wij we gebruiken bitten, sporen, zweep, hulpteugels om het dier te onderschikken aan ons. Nee, slaan zie ik nog altijd dat mensen kortzichtig en egoistisch zijn en absoluut niet een dier voor ogen zien, maar een instrument om zich te bewijzen. Dat was vroeger zo en als ik zo de volgende generatie zie en hoe men nog steeds met paarden omgaat dat er in de toekomst niet veel zou veranderen.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:15

Ik ben 100% voor wederzijds respect, maar ik wil het wel voor zijn dat hij zijn respect voor mij verliest...

Als mijn paard het wil, walst hij volledig over mij heen en heb ik er geen snars over te zeggen. En een 600-700 kg bulldozer van over de 1.70 voor een auto bv. geeft een aardige klap... dus ik geef liever 10 tikken te veel dan 1 te weinig met alle gevolgen van dien. Denk nu aub niet dat ik hem afransel }>, over het algemeen zijn we 2 handen op een buik en kan ik hem aardig duidelijk maken wat ik van hem verlang zonder tuig, zweep, sporen.

Maar nu moet ik ook wel zeggen dat slaan vanuit woede absoluut een averechts effect heeft op paarden en zeker op die van mij!

Nu ja welkom iig en veel plezier me deze fantastische paarden

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:15

Lourens schreef:

Tuurlijk maar wees reeel. Een paard is een dier. Een dier leert op twee manieren, klassieke conditionering en operante conditionering. Hoe dichter de negatieve respons volgt op ongewenst gedrag hoe sterker de conditionering. Hoe lang zat er tussen de fout en de klappen? Veels te lang dus dat draagt niet bij aan enig leerproces, dus macht. Macht of juist op dat moment onmacht vanuit zijn eigen persoon.

Doorgaans is wat je op TV ziet ook niet de stijl van trainen natuurlijk ze springen die paarden niet thuis drie keer per week over een parcours van 1.50.

Als dat paard zijn ruiter niet vertrouwt dat springt het niet keer na keer zulke parcoursen. Dus ben zelf Reëel : dat dier is jaren met veel beleid getraind voor jij het op TV ziet.

En een paard dat een fout maakt of een ruiterhulp negeert weet dondersgoed een minuut later nog dat het dat deed.
Ik kan jou beloven dat meneer Beerbaum niet op macht en kracht zijn paarden zo rijdt want dan kom je niet op dat niveau.

Buiten dat die paarden worden zoo heet zoms van opwinding in de parcoursen dat een vriendelijk tikje achter de kuit echt geen indruk maakt.
Dus krijgt dat paard twee klappen, let ie weer op is het dier bij de les en gaan ze verder.

Ik zie het punt ook niet zo.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:17

ik vindt paardrijden niet leuk vanwege het machtsgevoel maar vanwege de band die je kan krijgen en dat zo'n machig dier je op zijn rug laat. ook geeft het een ontspannen gevoel als je rijd en 1 kan zijn met je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:18

Dus jouw paard heeft nog nooit een tik van jouw gehad?

Als ik mijn paard een tik geef, wordt hij of ontzettend pissig of helemaal over de zeik. Dus ik sla dan ook niet, want het heeft geen zin. Ken wel een merrie die heel stoicijns blijft al sla je je zweep kapot op haar kont, ze knippert nog niet eens met haar ogen.

Ik rij wel met sporen, maar die gebruik jij dus ook niet?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:18

Ik denk dat een paard het iets anders bekijkt dan wij. Hij ziet een mens niet als een ''nietig weekdier''
In eerste instantie zullen ze ons zien als roofdier (wij hebben ogen voorop ons hoofd en niet aan de zijkant)
Als ze eenmaal het vertrouwen hebben en ons als leider zien die goede beslissingen neemt voor hun zullen ze dat maar al te graag aanemen. De meeste paarden willen het liefst lekker achter hun leider aanlopen en zelf niet al teveel beslissingen willen nemen. Zo zitten ze in elkaar. Op enkele na, dat zijn dan ook de leiders in een kudde paarden.

Dus zodra jij je paard laat weten: Doe maar wat ik zeg, dat is het beste voor je. Doen ze dat gewoon.
Als je ze maar het vertrouwen geeft dat jij ook echt te vertrouwen bent.

Een paard kan best een keer een tikje hebben. In de kudde wordt er ook wel eens een tik uitgedeeld als een paard zich niet aan de ''regels'' houdt.
Maar een paard kan maar 2 seconden de link leggen. Doet hij iets fout en je geeft hem binnen 2 seconden op z'n donder zou hij snappen dat dat daarvoor was.
Doe je dat echter iets later dan kan hij de link niet meer leggen. Als een paard bijvoorbeeld zijn ruiter eraf gooit en door de bak gaat rennen. Het paard wordt weer gevangen en krijgt een paar flinke meppen, want hij mag z'n ruiter niet er af gooien.
Het paard kan de link van ruiterafgooien en straf niet leggen en denkt dat hij straf krijgt omdat hij stil staat.
Daar gaat een heleboel fout.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:20

Wizewo ik wil niet vervelend zijn maar het is "Hermafrodiet", dit betekend tweeslachtig. Een eneug is wat jij bedoeld.....

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:22

Lourens schreef:
Wizewo ik wil niet vervelend zijn maar het is "Hermafrodiet", dit betekend tweeslachtig. Een eneug is wat jij bedoeld.....

Je bedoeld een Eunuch denk ik?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:23

Ff offtopic maar volgens mij bedoelt ze ook van 2 geslachten en dan ook nog gecastreerd.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:23

Ik ben het met Russel eens hoor. Een paard gaat niet een heel parcours springen als hij geen vertrouwen en respect heeft voor de ruiter op zijn rug.

Het is makkelijk te bepalen aan de film beelden of iets terecht of on terecht is. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen langs de kant zeggen dat je paard lekker loopt terwijl jij je ondertussen groen en geel ergert omdat ie niet luisterd, en andersom. Mensen langs de kant weten niet wat een ruiter voelt en vindt ik mogen ook niet oordelen over een klap dat het paard krijgt. Kijk gaat het over mishandeling of overmatig gebruik/misbruik van hulpmiddelen hebben we het over iets anders, maar goed dat is hier niet ter sprake.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:24

Dan moet het zijn een Eunuch hermafrodiet....

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:27

Jij wint! (wat dat betreft dan)
Maar inderdaad Ludaro, en als het paard volkomen onterecht geslagen was, zou het daarna die driesprong nog gesprongen hebben, zonder vertrouwen in de ruiter?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:27

Het juiste woord is Eunuch.
Ik denk dat ze wel degelijk een hermafrodiet bedoelt, je moet alleen wel snappen wat er staat.

Nu weer ontopic:
Een paard heeft af en toe een correctie nodig, dat kan een tik zijn, dat kan een schreeuw zijn of wat dan ook. Als een paard bewust de fout in gaat, krijgt hij van mij een correctie.
Net als ik een kind corrigeer wat de fout in gaat.
Dat betekent niet dat je zomaar slaat, maar dat je even duidelijk maakt: tot hier toe en niet verder. Op welke manier je dat doet hamgt van jezelf en van het paard af.
Ben je niet van plan af en toe te corrigeren, dan kun je beter niet aan een paard (of hond of kind) beginnen, want dan loopt het gegarandeerd uit de hand.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:29

Ok schrijffout maar ik bedoel wel degelijk tweeslachtig . Mijn paard heeft een karakter dat de ene keer past bij een hengst, de andere keer bij een merrie en dan weer eens bij een ruin...

Dus helemaal niet het "evenwichtige rustige karakter" wat de spreekwoordelijk "normale" ruin heeft.

Was dus eigenlijk een beetje reactie op de mensen die zeggen dat alle ruinen braaf zijn, alle merries nukkig en alle hengsten moeilijk.

Die van mij heeft gewoon buien...en daarom zou hij volgens karakter een tweeslachtig, gecatreerd paard zijn.