Wat is dat toch met die paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Wat is dat toch met die paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:24

Hmmm... Hoe ga ik dit nou brengen

Vaak zat lees ik hier op bokt topics van tienermeisjes die alles willen doen om paps & mams over te halen een eigen paard te kopen.

Ik heb echt serieus het idee dat zij denken dat een paard zaligmakend is.

Ik ben gek op mijn paarden, maar zeg wel dat ik er niet meer aan begin als ze dood zijn. Dan ga ik wel een bijrijdpaard zoeken. Als ik v.t.v. had geweten wat het precies inhield, dan was ik er nooit aan begonnen

Maar hebben jullie ook het idee dat de jonge meisjes het teveel romantiseren?

Ben erg benieuwd naar reacties

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:35

Ik kan het me nog precies voorstellen toen ik zo'n meisje was,
ALLES zou ik ervoor over hebben,
heb verzorgpaarden gehad,
Mijn ouders konden mijn geen eigen paard geven,
Ik ging zelf werken en heb er toen 1 gekocht,

Het houdt meer in dan ik ooit had gedacht,
meer verantwoording inderdaad,als penny meisje denk je niet aan die verantwoording,

Toch zeg ik,het is het me alles waard,zou het zo weer doen,
Het is me alles,en ik zal alles op alles zetten om mijn paard te kunnen houden !!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:39

Ik denk wel dat die kinderen er ligt over denken, maar zo'n kinderen kun je ook nog geen eigen verantwoording geven voor een pony.
Daar moet toch een volwassen iemand mee naar om kijken.
Maar ik zou voor geen goud paarden kunnen missen in m'n leven hoor.

Quinzy

Re: Wat is dat toch met die paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:43

Tja laat ik dan net zo een zaligmakend paard hebben
Ik had vroeger indd ook alles over voor een eigen paard en heb jaren verzorgpaarden gehad. Toen ik eindelijk na mijn 19de een eigen paard kreeg was ik in de wolken en dat ben ik na 5 jaar nog steeds.
Romantiseren zeg je? Nee dat denk ik niet een paard is veel werk maar al dat werk weegt bij mij nooit op tegen het geluk, de vrijheid en de zaligheid die ik van me paardje terugkrijg.
Of ben ik misschien op 24 jaar nog steeds penny
Sommige romantiseren het natuurlijk wel maar de "die hard" onder ons blijven over.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:45

mmm nee, ik ben eigenlijk tot de cocnlusie genomen dat niets een eigen paard kan evenaren.
mij maakt je doodongelukkig om op een gewone manege te laten rijden of alleen andermans paard met andermans regels.
ze ( de soort van pennymeisjes) maken het wel vaak zo dat als de pony er maar is, alles goedkomt en het geld wel even op de straat ligt.
paarden zijn een onwijs grote verantwoordelijkheid die lang niet iedereen aankan, en al helemaal niet een 13/14 jarig meisje waarvan de ouders er niet 100% achterstaan.
hoeveel kinderen krijgen na lang zeuren niet uit pure ellende zo'n shetland hengst veulen?
en na pak hem beet 5 jaar, hoeveel van die kinderen hebben nog steeds dat shetlandertje? I rest my case.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:47

Hihi, ik ben ook erg Penny met de mijne hoor

Ik kan me nog heugen dat ik ook alles op alles zette, erover fantaseerde etc (a la galopperen over het strand zonder zadel etc), maar die droom viel al redelijk snel in duigen

Begrijp me niet verkeerd: mijn paarden zijn mijn alles, ga voor ze tot het uiterste, maar als ik ze niet meer heb (als ze dood zijn dus ), dan denk ik dat ik genoegen neem met een bijrijdpaard. Hoewel... andermans regeltjes... Oei

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:48

ja ik ben het met je eens, al die meidjes denken oh lekker pony rijden de hele dag... lekker knuffelen ,, lekker borstelen , helemaal mijn paardje.. blabla

ik heb zelf nooit om een pony gevraagd,,ik was 7 en ik zat een halfjaar op les,, en mijn ouders fietsten elke dag naar hun werk, langs een weiland met jonge pony's,, ze zagen daar een zielig beesje staan en hebben na lang nadenken die pony gekocht..

niemand heeft er ooit spijt van gehad.. ja het nou eenmaal veel werk,, tis niet alleen maar lekker buitenrijden en knuffelen (en stoer doen).

ik was er vanaf het begin serieus mee bezig ,,, goed proberen te rijden (pony moest eerst nog ingereden worden )veel les, en veel onderlinge wedstrijdjes,, weer of geen weer.. regen vriezen wind hield me niet tegen
natuurlijk had ik er ook weleens de pest in..

nu 14 jaar later , die pony staat nogsteeds in onze achtertuin , wordt nu gereden door een meisje die het allemaal niet zo serieus neemt.. komt mischien 2 keer per week ,,, en blijft lekker thuis als het regent. stal doet ze niet tja das typisch zo'n 13 jarige dromer zeg maar...
ze is niet onaardig maar het doorzetten ontbreekt...

begin volgend jaar als ik terug ben in nederland komt er een meisje bij,, ook 13. die zegt dat ze er helemaal voor gaat,,ik zal haar wel helpen , mijn pony is niet de makkelijkste.. als zij er voor gaat mag ze natuurlijk blijven ,., ze kan niet wachten totdat ik terug ben ha ha

ik rij zelf ook nogsteeds ik heb een jaar geleden afscheid moeten nemen van mijn vorige paard (artrose) ik heb nu een nieuwe jong fris paardje,, en ik heb er sindsdien weer helemaal zin in,, ik heb nooit de tijd nog gehad om officeel te starten maar met dit paardje wil ik er echt aanbeginnen ...

maar om even op jouw stelling terug te komen,,, ja veel jonge meisjes weten niet hoeveel werk het is,, ze willen graag een pony en laqter beginnen ze te piepen

net alsof ze een eigen willen om dat ook ineens een top rijder tezijn

maarja ik ben het met je eens ,, het is veel werk, en je moet zeker weten waar je aan begint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:50

hihi die dromen,galloperen over strand,en in de duinen,zonder zadel alles kunnen doen met je paard,
gewoon het vertrouwen,
dat heb ik!en wil ik echt niet kwijt !

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:50

Ja lowara, zoiets bedoel ik! Ik wilde dolgraag een Shetveulen (een hengstje, want die zijn goedkoop) en als ik dan een krantenwijk nam, een oppasbaantje en ik hoefde nooit meer zakgeld, dan kon het wel Godzijdank heeft mijn moeder dat tegengehouden.

Nu staat er sinds vorige week 2 meisjes bij me op stal. Zijn 2 vriendinnen die een groene Haf hebben gekocht. Het ene meisje rijdt een jaar op de manege, de ander heeft nog nooit op een paard gezeten.

Dan vraag ik je...

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:51

Quellian schreef:
Ja lowara, zoiets bedoel ik! Ik wilde dolgraag een Shetveulen (een hengstje, want die zijn goedkoop) en als ik dan een krantenwijk nam, een oppasbaantje en ik hoefde nooit meer zakgeld, dan kon het wel Godzijdank heeft mijn moeder dat tegengehouden.

Nu staat er sinds vorige week 2 meisjes bij me op stal. Zijn 2 vriendinnen die een groene Haf hebben gekocht. Het ene meisje rijdt een jaar op de manege, de ander heeft nog nooit op een paard gezeten.

Dan vraag ik je...

Dat is inderdaad vragen om ongelukken.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 23:53

Saskia9 schreef:
hihi die dromen,galloperen over strand,en in de duinen,zonder zadel alles kunnen doen met je paard,
gewoon het vertrouwen,
dat heb ik!en wil ik echt niet kwijt !

Hmhm, dat vertrouwen heb ik ook. Alleen hebben we hier geen strand etc in de buurt en ik weet ook niet of ik hem dan nog wel zo zou vertrouwen zonder zadel en al

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:10

ik romantiseerde vroeger ook wel het gedacht van een eigen paard hoor. Je ziet dan alle mooie kanten en aan al die andere dingen denk je niet.
Maar die minder mooie kanten neem ik er nog steeds met plezier bij, al kan ik haar soms de nek omwringen als ze weer eens niet op de trailer wil, of de emmer in de stal heeft omgesmeten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 00:15

Of zoals vanavond: drinkbak volgescheten

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:20

daarin is die van mij gelukkig heel erg proper, alles op een hoopje in 1 hoek

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:45

Bij ons:
Echt de hele stal, ALLE stallen ondergelopen omdat er een drinkensbak is afgeslagen.......

En er waren geen meiden vandaag, dus lekker alleen sjouwen.

En verder is t natuurlijk zo: Het hebben van de zaak is t eind van t vermaak.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 03:51

tja...voel met de topicstarter mee

jarenlang gezeurd om een eigen paard...nu ben ik al vanaf me 18e (8 jaar dus) in het bezit van eigen paard

uiteraard geniet ik van mijn kerel en doe ik hem niet weg
maar als hij er eenmaal niet meer is dan is het eigen paard wel afgelopen
eerst zei ik doorgaan.....maar hebnu ook andere leuke dingen die ik wil doen en waarin het paard soms kwa tijd en geld een belemmering is
maar ik heb er voor gekozen en dat maak ik ook af
vind hem er zeker niet minder lief om!!

ik zie het vaak om me heen gebeuren....mensen met weinig of geen ervaring die een eigen paard kopen of ouders met jonge kinderen

en dat het nog allemaal goed gaat is een wonder!

ben blij dat me moeder mijn verplicht heeft tot me 18e en dat ik ging werken

het is deels zaligmakend....je eigen beslissingen...enz..
maar wanneer zo'n kerel wat ergs gaat mankeren of wanneer je moe en zwak ziek en misselijk bent dan moet je er ook staan! en dat is soms wel moeilijk
zeker wanneer kosten hoog oplopen bij een langslepend medisch probleem....
(been there...done that)

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 06:49

uhm .. ik heb geen eigen paard maar weet wel wat er allemaal bij komt kijken Nou weet k niet precies de kosten maar die schat ik behoorlijk hoog .. En vroeger wilde ik altijd erg graag een paardje enzo .. maar nu (ik zit in de 3e van vwo) heb k er eigenlijk geen tijd voor en dat vind ik zielig .. en tja m'n ouders kunnen het niet betalen .. maar als k later zelf een baan heb enzo dan weet ik zeker dat er een paardje komt

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 07:47

Mmm misschien was ik zo'n penny, en ben ik dat nog steeds.
Ik ben niet in het bezit van een eigen paard, maar verzorg twee paarden die ik als mijn eigen paarden doe. Door weer en wind moeten ze verzorgt worden, buiten gezet, gevoerd. En ja, soms baal ik wel, maar stoppen, absoluut niet. Moet er niet aan denken. Ze zijn mijn alles.
Ik weet inmiddels ook wat er allemaal bij komt kijken. Moet nu ook elke dag uitmesten, buiten zetten, voeren, rijden, en het is gewoon heel veel werk. Daarbij voel ik me ook verantwoordelijk voor de paarden, is ook af en toe een belasting met twee van die ontsnappende monsters [als je ze weer eens uit de tuin van de buren moet plukken ].
Nu heb ik inderdaad niet de kosten die ik met een eigen paard zou hebben, en dat is maar goed want dat zou ik nooit redden. Maar later, 'als ik groot ben', ja, dan komt er wel een eigen paard.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:49

Natuurlijk kunnen jonge meisjes de verantwoordelijkheid die je hebt voor en door een paard niet inschatten. Zo ook ik niet toen ik zo jong was. Maar dat besef kwam wel toen ik een jaar of 13 was en verzorgpony's kreeg.

Ik heb er nooit spijt van gehad, zal het ook niet krijgen. Ik heb ook niet het idee dat ik iets moet laten voor Indy.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:58

Ik hoefde vroeger nergens om te zeuren, kreeg het toch niet! Heb toen ik een jaar of veertien was een keer tien paardrijlessen gekregen op voorwaarde dat mijn eerstvolgende rapport wel goed was, dat was die dus niet en ik was direct klaar met rijden!

Uiteindelijk op mijn 21e gewoon manegelessen gaan rijden en na een paar jaar een paard van een vriendin gaan rijden. Uiteindelijk heb ik in september 2003 mijn eerste echte eigen paard gekocht, Harm! En daar echt nog geen dag spijt van gehad. Kan me dus ook echt niet voorstellen dat als Harm er niet meer zou zijn, ik overal mee zou stoppen!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:01

Als kind zeurde ik ook altijd over een eigen pony. Achteraf is het maar goed geweest dat ik die toen nooit heb gehad.
Toch blijft het paardenvirus altijd kriebelen. En op mijn 32e heb ik mijn eerste eigen paard gekocht. Inmiddels hebben mijn man en ik ieder een paard.

De kinderen,2 jongens, rijden ook. Uiteraard wilden die ook een eigen pony. Die is er inmiddels wel maar die is er pas gekomen nadat de heren aangetoond hadden dat ze echt serieus wilden rijden. Ze hebben eerst ruim 3 jaar manegelessen gehad. De jongste is toen bij de ponyclub gegaan met een manegepony. En toen hebben we op een gegeven moment een pony gekocht.
De oudste is echt een recreatieve rijder maar de jongste is behoorlijk fanatiek en wil het liefst ieder weekend op wedstrijd. Trainen en les nemen doet hij ook graag.
Uiteraard wordt er wel eens gemopperd als de stal gedaan moet worden. Dan wijs ik er altijd fijntjes op dat er legio meisjes op de manege zijn die een moord zouden doen voor een eigen pony.

En ook al kost het bijna al mijn vrije tijd, ik wil ze nooit meer kwijt.
Sterker nog, ik probeer mijn man over te halen om een veulentje te fokken bij mijn merrie!

Martinedd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:31

Bij mij is het eigelijk heel raar gegaan.
een vriendin van mij reed bij de manege en ik ging een keer mee
Heb een half jaar daar gereden en toen kreeg ik al een pony.
1.46m en heel druk.
Toen wel gelijk bij de Mennoruiters gegaan om beter les te krijgen.
Toen bij een stal veel ervaring op gedaan,kijken naar andere ruiters die beter reden als mij.
Aantal privelessen genomen en toen aan het werk gegaan met beleren bij een handelaar.
Al die tijd had ik al een shetje,maar daar leer je ook niet veel van behalve er af vallen.
pony werd te klein en toen DeeDee gekocht.
Ik rijd nog maar vanaf mijn 14e en ben nu 18.
Dus dat is vrij snel gegaan allemaal.
Eigen bak inmiddels thuis al 2 jaar.
Pa en ma hebben alles betaald.

Xxx Martine

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:43

Ik wilde vroeger altijd een pony, maar dat mocht niet van mn ouders (onder het mom van 'paardenmeiden hebben altijd alleen maar tijd voor hun paard en dus alleen maar paardenvriendinnen, zo wordt je wereld erg klein, eerst opleiding en dingen doen').

Zo gezegd zo gedaan. Eerst opleiding en veel dingen gedaan. Uiteindelijk helemaal zelf een paard gekocht.

Ik ben toch wel blij dat ik vroeger geen paard mocht, immers er is veel meer in de wereld dan een paard. Nu is het paard een bewuste keuze en ik ben erg blij met hem.
Daarnaast zijn er ook geen dingen die ik moet laten omdat ik een paard heb . Ik doe nog steeds wat ik wil, alleen past er nu ook een paard bij .

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:46

Ik denk wel dat het hebben van een eigen paard inderdaad geidealiseerd wordt, maar ik zou nooit meer genoegen kunnen nemen met een bijrijdpaard. De lusten van de vrijheid, je eigen keuzes etc wegen ruimschoots op tegen de lasten van kosten, tijd en zorgen.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:51

Het word zeker geromantiseerd, ik droomde vroeger, zoals alle pennymeisjes, over een eigen pony mijn ouders konden me geen pony geven, daar was geen geld voor... Heb toen een paardje gekregen van iemand was daar erg blij mee, maar hij ging een aantal jaar later dood, nu ben ik 20 en weet nu hoeveel werk en tijd er in gaat zitten, en ik zou nu echt geen paard meer willen, ik heb er gewoon geen tijd voor! Ik droomde er vroeger trouwens over om in plaats van een auto een paard te hebben, ik vond dat heel erg logisch, gewoon later gaan werken en je paard op de parkeerplaats zetten....