Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
silvester schreef:Springschoenen omdoen in het land.
Toen mijn vorige paard op speciaal beslag stond wat hij ook veel sneller kon aftrappen was dit een tip van mijn hoefsmid.
Zucchero schreef:Probeer eens oversized springschoenen. Die tip heb ik van een vriendin van mij gekregen, omdat het bij haar ook heel veel succes had! Die van mij is sinds ze die dag en nacht om heeft geen ijzer meer voortijdig kwijtgeraakt en haar bevalt het dus ook heel goed (die vriendin van mij)! Houd wel even goed in de gaten of de huid van je paard het wel aankan! Bij die van mij en bij die van dat vriendinnetje van mij gaat het nog altijd goed. Gewoon de goedkoopste rubberen met klitteband van ongeveer 9 euro per paar!
Ik hoor graag of het jou ook zo goed bevalt!
(ah ik zie dat er meer met hetzelfde idee kwamen. Wij laten de springschoenen gewoon om, ook in de stal, omdat we onze pensioneigenaren er niet mee op willen zadelen.)
Succes
phannie schreef:of misschien zuigen je ijzers vast op het (natte) land, dan worden ze zeg maar er af gezogen als het land nat is, ik heb er geen last van, maar heb het vaker gehoord.
Gjilke schreef:phannie schreef:of misschien zuigen je ijzers vast op het (natte) land, dan worden ze zeg maar er af gezogen als het land nat is, ik heb er geen last van, maar heb het vaker gehoord.
Dat zou kunnen.
Maar heb jij ooit wel eens geprobeerd een ijzer te verwijderen. Ik wel. En geloof mij maar, daar heb je heeel veel kracht voor nodig.
Ik zeg dus niet dat het niet kan! Ik zeg dat het me sterk lijkt.
Ontopic: Wat zegt je hoefsmid er zelf van? En idd springschoenen, hopen dat het dan opgelost is!
pollyke schreef:Ja dat is idd erg lastig misschienn kun je hoefschoenen proberen??
Morris schreef:Je kunt de hoefsmid vragen ze minder ruim te leggen, en de takken niet te lang houden. Zo heb je minder kans dat je paard er zelf aftikt.

Morris schreef:Unamie, ik zei ook niet dat de takken te kort moeten, en ik zei ook niet dat het ijzer er krap onder moeten.
unamie schreef:Morris schreef:Unamie, ik zei ook niet dat de takken te kort moeten, en ik zei ook niet dat het ijzer er krap onder moeten.
maar wel dat ze aan de smid
moet vragen om ze minder ruim te leggen en de takken niet te lang te houden
dan pakt zo'n smid gewoon een kleinere maat ijzer (als hij dat al niet heeft gedaan)
dat zie ik bij verschillende smeden vaak genoeg gebeuren en helaas kan dat nadelige gevolgen hebben voor de pezen
. Hij is niet goedkoop, maar hij is harstikke goed, dus heb ik het er dubbel en dwars voor over. 
Kyona schreef:pas op met die goedkope rubberen springschoenen! Veel paarden krijgen hier plekjes van dat dan weer mok wordt. Beter is het om de neoprene springschoenen aan te schaffen. Die zijn er bijv. van Harry's Horse en die zijn goed betaalbaar (vallen wat langer dan Kieffer). Zou sowieso ook aan je hoefsmid vragen of hij de takken van de ijzers wat verder inkort als dat mogelijk is.