Hoefijzers te snel kwijt help!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Hoefijzers te snel kwijt help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:10

Ik heb sinds twee maanden een geweldig paardje. Alleen heb ik nu een probleem. Ze raakt steeds na 3 weken al een ijzer kwijt, en het maakt niet uit aan welke hoef. Ze is trouwens alleen voor beslagen. Ze zitten er heel vast onder met rijden. Als ze dan al los zouden zitten merkte ik dat wel. En dan kom je de volgende dag op wei en staat ze weer met maar een ijzer. Ik ga eens een andere hoefsmit proberen. Maar of het daar aan ligt. Eerst had ze volgens de hoefsmit nog goede hoeven en nu ze ze vaker verliest zijn ze volgens hem op eens te klein. Alsof een ponny ook te kleine hoeven heeft om goed beslagen te worden >;) . Ze verliest de ijzers dus ook stees op de wei, want daar vind ik ze vaak terug. Hij slaat ze achter al om, maar ik vind nog dat ze veel te ver uit steken. Heeft iemand van jullie advies of hetzelfde probleem. Anders ga ik het als het na een andere hoefsmit ook niet lukt maar zonder ijzers proberen. Maar dan ben ik bang dat ze gevoelig gaat lopen omdat ik dat al eens heb geprobeerd.

SharOn_gOldy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:16

Daar heeft mijn pony ook heel lang last van gehad. de hoefsmid is een keer in 4 dagen 3 keer geweest omdat dr ijzers eraf lagen. maar nu in de zomer bleven ze al beter zitten. ik denk omdat het land in de zomer droger is en dr hoeven ook. ik weet ook niet precies hoe het kan.. Groetjes sharon

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:18

Tsjah, het enige wat ik kan bedenken is om eens een andere hoefsmid te proberen.

Anoniem

Re: Hoefijzers te snel kwijt help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:20

of je hoefsmid is het niet helemaal, of misschien zuigen je ijzers vast op het (natte) land, dan worden ze zeg maar er af gezogen als het land nat is, ik heb er geen last van, maar heb het vaker gehoord.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:29

Springschoenen omdoen in het land.
Toen mijn vorige paard op speciaal beslag stond wat hij ook veel sneller kon aftrappen was dit een tip van mijn hoefsmid.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:30

Ik zou springschoenen proberen. Mijn pony schopt ze soms ook af doordat ze met het ene been op het andere ijzer gaat staan. Als je de springschoenen een beetje los om doet kan dat niet meer.

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:33

Probeer eens oversized springschoenen. Die tip heb ik van een vriendin van mij gekregen, omdat het bij haar ook heel veel succes had! Die van mij is sinds ze die dag en nacht om heeft geen ijzer meer voortijdig kwijtgeraakt en haar bevalt het dus ook heel goed (die vriendin van mij)! Houd wel even goed in de gaten of de huid van je paard het wel aankan! Bij die van mij en bij die van dat vriendinnetje van mij gaat het nog altijd goed. Gewoon de goedkoopste rubberen met klitteband van ongeveer 9 euro per paar!
Ik hoor graag of het jou ook zo goed bevalt!

(ah ik zie dat er meer met hetzelfde idee kwamen. Wij laten de springschoenen gewoon om, ook in de stal, omdat we onze pensioneigenaren er niet mee op willen zadelen.)

Succes

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:36

silvester schreef:
Springschoenen omdoen in het land.
Toen mijn vorige paard op speciaal beslag stond wat hij ook veel sneller kon aftrappen was dit een tip van mijn hoefsmid.

Die ga ik eens proberen. nog niet bij nagedacht omdat ik dacht dat ze voor bij het rijden met name springen werden gebruikt

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:40

Zucchero schreef:
Probeer eens oversized springschoenen. Die tip heb ik van een vriendin van mij gekregen, omdat het bij haar ook heel veel succes had! Die van mij is sinds ze die dag en nacht om heeft geen ijzer meer voortijdig kwijtgeraakt en haar bevalt het dus ook heel goed (die vriendin van mij)! Houd wel even goed in de gaten of de huid van je paard het wel aankan! Bij die van mij en bij die van dat vriendinnetje van mij gaat het nog altijd goed. Gewoon de goedkoopste rubberen met klitteband van ongeveer 9 euro per paar!
Ik hoor graag of het jou ook zo goed bevalt!

(ah ik zie dat er meer met hetzelfde idee kwamen. Wij laten de springschoenen gewoon om, ook in de stal, omdat we onze pensioneigenaren er niet mee op willen zadelen.)

Succes

Ik laat het jullie weten hoe het dan gaat. ik ga ze zo snel mogenlijk halen.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:41

phannie schreef:
of misschien zuigen je ijzers vast op het (natte) land, dan worden ze zeg maar er af gezogen als het land nat is, ik heb er geen last van, maar heb het vaker gehoord.

Dat zou kunnen.
Maar heb jij ooit wel eens geprobeerd een ijzer te verwijderen. Ik wel. En geloof mij maar, daar heb je heeel veel kracht voor nodig.

Ik zeg dus niet dat het niet kan! Ik zeg dat het me sterk lijkt.

Ontopic: Wat zegt je hoefsmid er zelf van? En idd springschoenen, hopen dat het dan opgelost is!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:59

Gjilke schreef:
phannie schreef:
of misschien zuigen je ijzers vast op het (natte) land, dan worden ze zeg maar er af gezogen als het land nat is, ik heb er geen last van, maar heb het vaker gehoord.

Dat zou kunnen.
Maar heb jij ooit wel eens geprobeerd een ijzer te verwijderen. Ik wel. En geloof mij maar, daar heb je heeel veel kracht voor nodig.

Ik zeg dus niet dat het niet kan! Ik zeg dat het me sterk lijkt.

Ontopic: Wat zegt je hoefsmid er zelf van? En idd springschoenen, hopen dat het dan opgelost is!

Vastzuigen op het land lijkt me ook sterk. Maar volgens mij had ik al gezegd dat mijn hoefsmit na een tijdje ging zeggen dat ze te kleine hoeven heeft en daarom de ijzers verliest. Dan vraag ik me dus af waarom ze ponnys doen beslaan. Als het daar aan lag zullen ze neem ik aan niet in een keer er onder uit gaan, maar ook al los zitten met rijden. Vandaar dat ik eens een andere hoefsmit ga pakken die de ijzers achter niet zo ver laat uitsteken. Dan weet ik of het aan de manier van beslaan ligt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:29

Ik had dat probleem ook altijd en me hoefsmid legde ze er al zo minimaal moeglijk onder om te voorkomen dat ie ze eraf trapte, maar t lukte m iedere x weer. Toen de allerbeste en allergoedkoopste oplossing voor mij: SPRINGSCHOENEN!!!

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:31

doen jullie de springschoenen dan ook om met rijden? vind ze eigenlijk niet uit zien haha. maar als het werkt. met rijden trapt ie niet tegen zijn voorste hoeven aan vandaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:39

Ik heb de springschoenen in de wei om, daar trapte hij ze eraf. In het rijden had ik ze niet om, maar dat was ook niet nodig.

pollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:04

Ja dat is idd erg lastig misschienn kun je hoefschoenen proberen??

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:04

pollyke schreef:
Ja dat is idd erg lastig misschienn kun je hoefschoenen proberen??

Dan probeer ik nog liever zonder ijzers. Hoefschoenen lijken me zo onhandig en duur. Evengoed wel een goed idee, maar niet voor mij

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:49

Je kunt de hoefsmid vragen ze minder ruim te leggen, en de takken niet te lang houden. Zo heb je minder kans dat je paard er zelf aftikt.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:20

Morris schreef:
Je kunt de hoefsmid vragen ze minder ruim te leggen, en de takken niet te lang houden. Zo heb je minder kans dat je paard er zelf aftikt.

dat moet je dus nooit doen

mijn paarden trapte ook telkens haar ijzers eraf als ze weer eens uit haar dak ging..gek werd ik ervan >;)
mijn hoefsmid heeft toen de takken ook te kort gehouden (hij moest toch wat)
maar dat heeft me wel bijna mijn (jonge) paard gekost
ze kreeg ineens een dikke pees
gelukkig net geen blessure maar een overbelasting omdat ik er op tijd bij was
vooral bij paarden met weinig verzenen komen ze op deze manier te plat te staan waar door de kans op peesblessures veel groter is

vraag aan je hoefsmid of hij de neus niet te lang wil houden en hem beslaat met garnituur (ruime opzet)
dus zeker geen krap ijzer eronder..daar krijg je geheid problemen mee

verder kun je inderdaad het beste goede springschoenen om doen
dus geen goedkope slappe dingen ..maar stevige

als het land modderig is en ze zakken er in weg is de kans veel groter dat ze de ijzers eraf trappen.. dat is logisch
de voorbenen blijven dan in de modder steken en zodoende zijn de achterbenen sneller (in galop) bij de voorbenen en tikken ze het ijzer eraf
indien het probleem blijft zou je kunnen overwegen om je paard zonder ijzers te laten goedkoop en probleemloos
het duurt wel bijna een jaar voordat ze hoeven goed uitgehard zijn en het is niet geschikt voor alle paarden maar als het lukt... ben je in ieder geval van je probleem af
de eerste tijd zou je dan hoefschoenen kunnen gebruiken (misschien kun je ze 2e hands aanschaffen) totdat de hoeven zijn afgehard
succes
Laatst bijgewerkt door unamie op 02-11-05 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:23

Unamie, ik zei ook niet dat de takken te kort moeten, en ik zei ook niet dat het ijzer er krap onder moeten.

(Bok op de haverkist)

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:39

Morris schreef:
Unamie, ik zei ook niet dat de takken te kort moeten, en ik zei ook niet dat het ijzer er krap onder moeten.

maar wel dat ze aan de smid moet vragen om ze minder ruim te leggen en de takken niet te lang te houden

dan pakt zo'n smid gewoon een kleinere maat ijzer (als hij dat al niet heeft gedaan)
dat zie ik bij verschillende smeden vaak genoeg gebeuren en helaas kan dat nadelige gevolgen hebben voor de pezen

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:02

unamie schreef:
Morris schreef:

maar wel dat ze aan de smid
moet
vragen om ze minder ruim te leggen en de takken niet te lang te houden

dan pakt zo'n smid gewoon een kleinere maat ijzer (als hij dat al niet heeft gedaan)
dat zie ik bij verschillende smeden vaak genoeg gebeuren en helaas kan dat nadelige gevolgen hebben voor de pezen

Ik zei, dat ze dat kan doen, ik zal niet snel het woord moet(en) gebruiken.

Aha, dat verklaart jouw reactie, helemaal duidelijk!
De ene smid is de andere niet, en de voetjes van de paarden zijn heeel belangrijk.

Edit: mijn smid zal niet een kleinere maat ijzer pakken, daar is hij veel te kundig voor . Hij is niet goedkoop, maar hij is harstikke goed, dus heb ik het er dubbel en dwars voor over.
Laatst bijgewerkt door Morris op 02-11-05 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:04

pas op met die goedkope rubberen springschoenen! Veel paarden krijgen hier plekjes van dat dan weer mok wordt. Beter is het om de neoprene springschoenen aan te schaffen. Die zijn er bijv. van Harry's Horse en die zijn goed betaalbaar (vallen wat langer dan Kieffer). Zou sowieso ook aan je hoefsmid vragen of hij de takken van de ijzers wat verder inkort als dat mogelijk is.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:31

Kyona schreef:
pas op met die goedkope rubberen springschoenen! Veel paarden krijgen hier plekjes van dat dan weer mok wordt. Beter is het om de neoprene springschoenen aan te schaffen. Die zijn er bijv. van Harry's Horse en die zijn goed betaalbaar (vallen wat langer dan Kieffer). Zou sowieso ook aan je hoefsmid vragen of hij de takken van de ijzers wat verder inkort als dat mogelijk is.

Plekjes van rubbere spingschoenen? Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord.
Gebruik die rubbere al jaren gaat echt super goed.
Zou ze wel lekker ruim kopen trouwens.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:04

Ik ga eens op internet kijken voor die neoprene springschoenen van harry's horse. Kijken hoe duur ze kosten. Ik ga maandag naar Hedel toe naar de paardenmarkt eens kijken wat ze daar hebben. Heeft iemand toevallig een idee wat hoefschoenen kosten? Vond het van unami wel een goede tip. misschien dat ik het eens zonder ijzers ga proberen. Maar het probleem is dat ik veel buiten rij omdat ik geen rijbak heb. En buiten slijten de hoeven het meeste. Ik rij 2 tot 3 keer per week buiten en 1 keer in bak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:11

Die neoprenen nemen veel water op en doordat ze nat zijn en blijven kan dat gaan irriteren. Die rubberen nemen geen water op en gaan dus niet irriteren...