kalmering/verdovingsmiddelen, waar te koop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

kalmering/verdovingsmiddelen, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:12

ik ga wilem zaterdag scheren, maar de laatste keer werd hij helemaal gek toen ik het scheerapparaat op zijn vacht zette.

welk middel werkt het beste om hem rustig te houden?? en waar is het te koop omgeving 010??

en hoeveel zou ik hem moeten geven.. de laatste keer heb ik hem muisjes gegeven(werkte niet) en tranqigel(werkte wel, maar moest flink wat geven) maar dat krijg je alleen bij de dierenarts

wie weet wat??

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:21

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:26

Waarom vraag je dan niet weer die Tranquigel aan je DA?

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:26

muisjes? Mag ik vragen wat dat is, ik heb het wel vaker gelezen maar heb geen flauw idee wat het is!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:51

Bij de ruitersportzaak kun je gewoon tranquigel kopen hoor.

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:55

Bij starho sedasan werkt het beste (kan verschillen per paard natuurlijk)
En jiehaa muisjes hebben ook een kalmerende werking maar mijn ervaring ermee is slecht officieel heet het anders hoor maar weet de naam niet meer.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:58

Muisjes heten officieel "Vetranquil" en is uit de handel genomen in Nederland geloof ik.
Bij mij werkt het wel goed (nou , bij mijn paard dan) en Sedasan werkt ook (oude sedalin van vroeger)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:01

Ik zet gewoon de tractor erbij aan, dan hoort ie het scheerapparaat niet en staat ie probleemloos stil. Alleen bij het hoofd draai ik even een praam op

Sees

Re: kalmering/verdovingsmiddelen, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:07

Oefenen oefenen oefenen. Sedasan is een ZWAAR verdovend middel en een goede dierenarts zou dat nooit afgeven voor zoiets onbenulligs als scheren. Sorry hoor maar je gaat je paard toch niet verdoven als je hem wil scheren (mijn mening hè? )? Dat moet je gewoon OEFENEN, eerst met het scheerapparaat uit, een schaar, dan aan maar niet in de buurt en zo steeds verder. Iig Succes...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:20

Sees, sommige paarden zijn gewoon staatsgevaarlijk met scheren.
Beetje verdoving gaan ze niet dood aan hoor. Veiligheid voor alles!!

Voor de TS, overleg even met je dierenarts hierover!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:26

nou mijn paard moest dus wel verdoofd worden

en nog heb ik een trap tegen mijn bovenbeen gehad

ik heb tranquigel gebruikt. werkt wel goed maar je moet het echt een uur laten inwerken en mijn paardje nrps 1,55 smal gebouwd moest 3 spuiten

en eerst oefenen met geluid enzo hielp bij mij echt niet.

tranquigel kan je gewoon kopen bij de boerenbond. bij jullie misschien welkoop genaamd.

sucses ermee.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:44

Sees. dat ben ik niet helemaal met je eens, wij hebben van het weekend ook een paard geschoren en zijn er mee gestopt omdat ie de eigenaar een klap tegen dr kaak had verkocht, dan de volgende dag maar verder met een spuitje tranquigel. Je kan wel blijven oefenen maar het moet ook wel veilig blijven. nu heeft ie een betere ervaring met het scheerapparaat dan zonder verdoving. misschien dat het nu de volgende keer beter gaat.

Ulyssa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:42

Ik geef mijn paard met het scheren Sedalin.
Dat is offcieel niet meer verkrijgbaar maar ik heb nog een adresje.
Maarja, dat is voor jou ook niet bepaald in de buurt..

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:45

Ik heb gelukkig ook nog een voorraad Sedalin heb nu alleen een paard dat niet geschoren hoeft te worden.
Tranquigel kun je bij de meeste ruitersportzaken wel krijgen.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:51

Idd sedalin werkt goed.
Ik heb ook een keer een pony geschoren waarbij oefenen ook niet hielp. We hadden hem al een praam op gezet en omdat hij sloeg een voetje voor opgetild zodat hij achter niet kon slaan. Nou mooi wel. Hij sloeg een keer of 5 vol richting mijn hoofd. Ik was echt blij met een vlot reactievermogen! Dan heb ik toch liever een verdoving hoor!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:06

tnx voor de tips. die tranquigel heb ik toen geleend van 1 van de zoveel paarden die op stal met blessures stonden zo ook de muisjes.

de 1e keerscheren ging goed. het is ook niet het geluid wat hij niet leuk vind, maar gek genoeg als je hem op zijn rechterkant zet flipt hij. links is nix aan de hand. benen ook niet. maar gewoon hetgevoel op zijn rechterkant.. dus ja.. ik ga geen risico nemen datie weer aan de steiger gaat.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:24

Citaat:
Sedasan is een ZWAAR verdovend middel

sedasan is geen zwaar verdovendmiddel. misschien dat je in de war bent domesedan dit is wel zwaar verdovendmiddel.
sedasan mag ook gewoon verkocht worden door ruitersportzaken en heeft dezelfde werking als sedalin (uit de handel genomen wegens te hoge registratiekosten) en tranquigel. deze worden ook bij kleine huisdieren gebruikt.

wij verkopen deze vaak voor dingen als scheren en lastige gevallen bij hoefsmid. door deze middelen legt het paard zich er sneller bij neer en zal zich rustiger houden. sommige paarden reageren gewoon heel heftig en dan zijn deze middelen prettig omdat je zelf minder "gevaar" loopt en het paard rustiger is. er zijn ook paarden die door de hoge adrenaline toevoer gewoon door dit soort middelen heenbreken, maar dit komt maar heel soms voor.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:55

Marloezzke, jij bent denk ik in de war. Hier in Gelderland is Sedasan of Sedalin (vroeger) NERGENS meer te koop in ruitersportzaken, mag simpelweg niet meer. En niet voor niets, ik vind het een goede zaak dat dat soort middelen niet meer verkocht worden voor het scheren van een paard of voor een bezoekje hoefsmid. Ik vind dat belachelijk...sorry maar dat is mijn mening. Als je naar de kliniek moet met spoed en je paard laadt niet, alla. Maar scheren doe je voor jezelf, niet voor het paard. Dat KUN je oefenen met veel geduld en anders scheer je maar niet of je gebruikt een schaar of niet-electrisch scheermesje...Misschien een redelijk heftige mening maar ik vind het van de zotte dat je allerlei chemische middelen in je paard stopt voor je eigen gerief. Desalniettemin wens ik je wel veel succes met scheren hoor gekke_koei.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:56

Althans bij mij in de buurt in een omtrek van 50 km niet meer...

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:01

Sedasan is de vervanger van Sedalin (wat idd uit de handel is) en is gewoon vrij verkrijgbaar. De tubes zijn eigenlijk voor honden en katten, en daar is de dosering ook naar.
Sees, jij hebt vast nog nooit op een handelsstal gewerkt waar je allerhande paarden binnen krijgt die niet altijd even goed opgevoed en braaf zijn. Dan heb je geen jaren de tijd om 'm aan het opscheren te laten wennen, ik verdoof 'm liever een beetje dan dat ik mezelf in elkaar laat slaan! En die dieren móeten dan opgeschoren, of komen uit het land en moeten voor de keuring op ijzers... Tsja, als je d'r 50 hebt staan kan je niet overal maanden de tijd voor nemen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 11:17

ik geloof dat ik het scheren voor willem doe hij zweet zichzelf te barsten en loopt zo een koudje op(heb alleen een buitenbak, moet dus door weer en wind) ik heb geen trek in een ziek paard. dus nee, scheren doe ik niet voor me plezier.. het zijn 4 uren die ik graagbeter zou willen besteden en dat gehanes met die dekens is ok lastig. maar voor zijn gezondheid moet het gewoon.

maarre... een paard van 1.78 met een niet elekriisch scheermes of een schaar van zijn haar ontdoen.. nou ga je gang ik nodig je uit. als ik met scheren er al 4 uur over doe.. dan zalhandmatig je wel de hele dag nodig hebben en probeer willem maar rustig te laten staan na een paar uur.. dan istie het zat

ik ga het gewoon halen en gebruik het als ikhet nodig heb. begin altijd zonder, maar als hij echt omhandelbaar is(hetis tenslotte een gehuurd apparaat, die ga ik niet kapot laten maken door zijn gestamp en gedoe) dan gaat er een middeltje in.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:51

Sedasan is hier niet meer verkrijgbaar hoor in de 'dieren'winkels, enkel nog bij de praktijken zelf. Believe me, ik heb het geprobeerd namelijk. Dus nee, hier NIET vrij verkrijgbaar. Maar goed ook. Ik snap wel dat je op een handelsstal geen tijd hebt om al die paarden scheermak te maken zogezegd en dat het voor je eigen veiligheid en die van het paard beter is om te verdoven maar als je één paard hebt, een eigen paard vind ik het onzin om het te verdoven voor dat soort futiliteiten.

Denk je dat mijn paard me de eerste keer braaf zijn oren uit liet knippen, of dat het paard van een vriendin wat een trauma heeft opgelopen bij de hoefsmid zich de eerste keer braaf liet bekappen? Nee natuurlijk niet maar met veel liefde en geduld kom je een heel eind hoor. En nu is 1 x per jaar scheren misschien nog niet zo erg, maar om de 8 weken hoefsmid

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:24

Sees schreef:
Marloezzke, jij bent denk ik in de war. Hier in Gelderland is Sedasan of Sedalin (vroeger) NERGENS meer te koop in ruitersportzaken, mag simpelweg niet meer. En niet voor niets, ik vind het een goede zaak dat dat soort middelen niet meer verkocht worden voor het scheren van een paard of voor een bezoekje hoefsmid. Ik vind dat belachelijk...sorry maar dat is mijn mening. Als je naar de kliniek moet met spoed en je paard laadt niet, alla. Maar scheren doe je voor jezelf, niet voor het paard. Dat KUN je oefenen met veel geduld en anders scheer je maar niet of je gebruikt een schaar of niet-electrisch scheermesje...Misschien een redelijk heftige mening maar ik vind het van de zotte dat je allerlei chemische middelen in je paard stopt voor je eigen gerief. Desalniettemin wens ik je wel veel succes met scheren hoor gekke_koei.

Vind ik dan weer een beetje kort door de bocht. Een paard kan zich na een scheerbeurt een stuk beter voelen. Of zet jij je paard de hele winter op rust omdat je niet meer fatoenslijk kan rijden omdat je paard niet meer droog wil worden.
Tuurlijk kan je het oefenen, maar sommige paarden wennen er gewoon niet of nauwelijks aan. Dan is het voor je EIGEN veiligheid dat je er wat verdoving ingooit.
Wat denk je dat er bij een kat of een hond gebeurt als daar een foto van gemaakt moet worden en het dier werkt niet voldoende meer??
Daar wordt gelijk een sedatieprik ingestopt. En waarom? Ook voor de eigen veiligheid en om stress te verminderen bij het dier.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:44

Ik haal het bij mn DA .

Ulyssa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:45

Sees schreef:
Althans bij mij in de buurt in een omtrek van 50 km niet meer...

Ehm, dat klopt niet..
Ook in gelderland is sedalin nog wel te krijgen, en ja, dan bedoel ik bij sommige ruitersportzaken die binnen 50km van jou zijn.