Ik wil geld verdienen!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Ik wil geld verdienen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:48

Sorry voor de ietwat naïeve en vreemde topic-titel, maar moest even jullie aandacht trekken...

Goed, het volgende.
Ik heb twee paarden en die staan niet aan huis, maar wel bij mij in de straat bij het vakantiehuis van mijn nicht. Ze zijn er bijna nooit dus heb ik het rijk (grote boerderij) daar alleen. Grote boxen, veel weidegrond.. sta daar eigenlijk prima dus.

Mijn ouders wonen een kleine 10 min. bij me vandaan, hebben zo'n 1,7 hectare weiland en een enorme boerenschuur. OMdat ik zelf voorlopig goed sta met mijn paarden en mijn ouders toch nog geen bak hebben, verhuis ik daar voorlopig niet naar toe en staat de boel (het huis niet, want daar wonen zij ) daar leeg.
Ze boeren niet en dus lopen er nou wat schapen van een ander rond te keutelen.
Maar die schuur moet wel wat opleveren (al was het maar om de rieten kap te onderhouden)
Er is een stuk grond van 20x40 uitgegraven, omdat we daar met een bak willen beginnen.
De schuur leent zich niet voor het stallen van caravans.

Ik wil er best tijd en geld in gaan steken, maar het moet op langere termijn wel wat opleveren... paardenrusthuis? Veulenopfok? Weet ik veel...
Nadeel met paardenpension is al die mensen over de erf... aan de andere kant, als ik naar mijn ouders verhuis en ik ben de enige die daar gebruik maakt van een bak en longeercirkel, verdient zich dat ook niet echt terug.

Is er winst te vangen op veulens/jaarlingen inkopen, op laten groeien en netjes bijhouden (opvoeden, ontwormen, inenten en bekappen, event. castreren) zadelmak en opstapklaar maken en door verkopen?
Of eerst nog in (laten) rijden en dan in de verkoop?
Mijn vriendin kocht pas een ruim 2,5 jarige (mooie) draak waar nog niets mee gedaan was, spoedcursus heropvoeding, bekappen, inenten en zadelmak maken en heeft hem met dikke winst doorverkocht terwijl ze hem op een pensionstalling had staan! Geluk offe...?

Wat zouden jullie doen? Wat is haalbaar en wat zijn luchtkastelen?
Laatst bijgewerkt door Mulan op 30-10-05 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:58

Of er winst gemaakt kan worden met de opfok van paarden ligt aan de ruimte die je tot je beschikking hebt, en aan de regio waarin je zit. Om zelf paarden te kopen, zadelmak te maken en door te verkopen, moet je toch heel wat kennis in huis hebben.

Een weiland van 1,7 hectare is niet veel als je een rusthuis wilt beginnen, of paarden wilt opfokken. Je kunt niet zelf hooien, dus zult je hooi en je stro moeten kopen. Dus tel de kosten voor de opfok en het onderhoud van de paarden even bij elkaar op.

Een pensionstal beginnen in een regio waar heel veel mensen ruimte voldoende hebben om een paard aan stal te hebben, is haast onbegonnen werk. Ze zult moeite hebben om je stallen vol te krijgen.

Bij een dergelijke locatie lijkt het me nog het beste om een rusthuis te beginnen. Een rusthuis waarbij de eigenaren de zeggenschap over het paard blijven behouden, en waar de paarden tegen betaling een goede oude dag kunnen slijten. Dat betekend dat je niet dagelijks vreemden over de vloer hebt, maar dat betekend ook dat je moet kunnen omgaan met het feit dat er regelmatig paarden op je erf dood gaan. Kun je dat? Heb je respect voor het oudere paard dat in zijn leven hard heeft gewerkt? Leent de locatie zich er voor dat de senioren ook in de winter overdag naar buiten kunnen?

Mulan

Re: Ik wil geld verdienen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 00:02

Regio Zeeland. Je zou verwachten dat de mensen daar voldoende ruimte hebben om paarden te stallen, maar er zijn al verschillende mensen die lukraak hebben aangebeld met de vraag of ze hun paard konden stallen. Animo is er wel denk ik, al kan je geen woekerprijzen vragen uiteraard, het is geen randstad.
Hooi kan ik tegen redelijke prijzen aankomen, voor stro betaal ik 1,20 per baal en 25 kg. Pavo is 8 euro, al zal dat regionaal niet veel verschillen.

Ze kunnen lang naar buiten, omdat het weiland hoog ligt en een erg laag grondwaterpeil heeft, blijft het lang droog. Er is ruimte voor een flinke paddock.
De flinke kennis die je in huis moet hebben... tja, het enige waarin ik absoluut op andere aangewezen ben, is de aankoop van de paarden (ook niet onbelangrijk )
Ik kan ze niet keuren en daarbij komt dat ze afgezien van het feit dat ze gezond moeten zijn, ook potentie moeten hebben. Ik hou me verder volstrekt niet bezig met de fokkerij en ben een totale leek. Mijn familie wil best helpen, maar die zitten in de dravers en dat heeft nu niet direct mijn interesse.
Laatst bijgewerkt door Mulan op 31-10-05 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:03

En kun je de paarden in de winter naar buiten doen? Is het land er erg nat?

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 00:10

O, ik was je net voor....

Tja, de penny in mij roept: "O leuk, we kopen allemaal schattige veulentjes en die laten wel leuk rondrennen in een weitje en dan verkopen we ze weer door. Er staan zoveel schattige veulens op marktplaats!"

Gelukkig heb ik nog wel wat verstand en realiseer ik me best dat je zoiets niet half moet doen, maar in één keer helemaal goed en anders gewoon niet. Het barst van die halfbakken rotfokkerijtjes waar alleen maar (goedbedoelde) troep vandaan komt.
Aan de andere kant ben ik ook een optimist en denk ik: verdorie, waar een wil is, is een weg en wat ik niet weet kan ik leren. Iedereen is ergens begonnen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:15

Als je geen verstand hebt van de aankoop van paarden voor de opfok moet je het niet doen. Opfok is een risico, kans is groot dat er nooit op het paard gereden kan worden. Als je het nodige in je mars hebt en iemand die kijk op de zaak heeft, koop een driejarige, beleer hem en verkoop hem weer. Maar dan heb je wel een crash test dummy nodig die er de eerste keer opstapt, of had je dat zelf willen doen? Of wil je de opfok aanbieden voor mensen die dan de eigenaar zijn en blijven van het dier? Loop je zelf het minste risico.

Ik heb je overigens een link per PB gestuurd, denk dat dit eerder wat is dan de opfok van dat jonge grut....

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 00:22

Hahaha, ja, ik zei het al, de aankoop is niet het minst onbelangrijk. Kan ik geen 'huidig-veulen-aanbod-top-drie' op Bokt laten samenstellen binnen de door mij vermelde prijsklasse, ed paarden vervolgens keuren en thuis neerzetten? Whoehahahaha..

En een crashtest dummy... hahaha, die kende ik nog niet. Nou, ik heb al redelijk wat vliegles gehad bij het inrijden van mijn paard Mulan. Het andere paard geeft wat minder problemen, maar die is dan ook al acht nu we begonnen zijn.
Dus of ik dicrect zin had er zelf op te stappen... mwah... Ik vind het leuk tot het etiketje 'opstapklaar' en daarna laat ik het het liefst aan een ander over.

En kan je een aantal concrete risico's noemen van de opfok van jong grut?
Stel dat iemand met de nodige ervaring het dier uitzoekt, een DA keurt het... sluit je dan niet al heel wat risico's uit? (buiten het geval dat het paard zichzelf in die drie jaar dusdanig beschadigd door ongeval dat het dier 'onbruikbaar' is verder)
Laatst bijgewerkt door Mulan op 31-10-05 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:24

Dus dan ben je afhankelijk van iemand anders die de paarden inrijdt. En doorgaans daar ook geld aan kwijt. Stel dat de paarden erg lastig zijn en je er een paar maanden professionele training tegenaan moet gooien voordat ze een beetje verkoopsklaar zijn...kom je dan uit de kosten?

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 00:29

Als mijn vriendin het inrijden (samen met mij) zou doen, zou dat aanzienlijk schelen in de kosten. Ze heeft een tijd op een handelsstal 'de rotzakken' gereden én een aantal paarden ingereden... moet zeggen dat ze het er alle keren erg netjes afgebracht heeft en keurig aangereden paarden afleverde. (op een vriendelijke, en dus iets tijdrovende manier, dat wel)
Maar je hebt wel gelijk. We zijn geen twee onervaren vijftienjarige penny's die maar wat aanrommelen, en weten wel waarover we praten... maar een professionele handelsstal zijn we uiteraard ook niet, die pretentie heb ik heus niet. Dus ja, wanneer zich serieuze problemen voordoen, zijn we toch aangewezen op de echte beroepsmatige profs.

Maar is zadelmak niet genoeg? Scheelt 'licht aangereden' en 'zadelmak' in je verkoopadvertentie zo aanzienlijk in prijs? Over wat voor bedragen praten we dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:38

Mulan schreef:
En kan je een aantal concrete risico's noemen van de opfok van jong grut?

"A horse is an accident waiting to happen."

Ik heb weleens statistieken gezien dat zes van de tien paarden het vijfde levensjaar niet halen. Naarmate het dier ouder wordt nemen de kansen op overleven toe. Als je gespeende veulens koopt op een leeftijd van een half jaar, heb je iig de eerste paar maanden het risico niet gehad dat er wat met het veulen gebeurd. Het risico van de dracht (abortus van het veulen, overlijden van de merrie) en de bevalling heb je ook al niet. Maar zelfs dan ben je nog niet.

Wat kan er met een jong dier gebeuren? Hij kan ziek worden: droes, bronchitis, longontsteking, Rhinopneumonie, hij kan vallen en iets breken, of atactisch worden. Navelbreuken kunnen pas op een leeftijd van een half jaar geopereerd worden (of het moet zo dramatisch worden dat het al eerder moet) Een paard kan uitbreken, de weg op rennen, de sloot door gaan, zichzelf ergens aan openhalen, koliek krijgen in welke vorm dan ook, en soms met dodelijke afloop. Niet te vergeten de peesblessures, die een paard ook op jonge leeftijd kan oplopen, en dan kunnen ze elkaar ook nog eens aardig bezeren als ze lopen te spelen of gaan trappen. Als je op een paar paarden in je opfok geld moet toeleggen omdat er grotere ziektekosten zijn geweest ga je toch echt failliet hoor!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 00:49

Ziekte en ongeval... je moet er inderdaad vanuit gaan dat je een startkapitaal moet hebben omdat je het risico loopt dat het zichzelf niet terug betaalt. Het zijn investeringen die je doet met risico's.
En ik doe er aan de ene kant wat lacherig over, aan de andere kant realiseer ik me wel dat wanneer je zo'n plan wilt doorzetten, je wel degelijk rekening moet houden met zulke zaken.
Wil zoiets rendabel zijn, dan zal ik sowieso gedegen berekeningen moeten hebben omdat de belasting om de hoek komt kijken, je de nodige vergunningen moet hebben enz.

"A horse is an accident waiting to happen."

Klopt, en er zijn ALTIJD onvoorziene omstandigheden en zoiets als 'domme pech', aan de andere kant, die mensen die roepen: 'O, paarden, begin er nooit aan!", dat zijn ook die mensen die bijna vragen om ongelukken met niet goedgekeurde trailers, provosorisch in elkaar gezette boxen, onveilige weilanden/afrastering enz.
Je kunt je (al zijn de risico's zo klein mogelijk gemaakt) nooit helemaal indekken tegen financiële tegenslagen, maar je kunt ze wel zo klein mogelijk maken.
Maar wanneer je je het kan permitteren (je bent het kwijt, maar niet ten koste van je huidige bezittingen) om het geld kwijt te raken, is het best het overwegen waard om zo'n risico te nemen.

(Ik vind het overigens erg leuk dat je zo serieus met me meedenkt, want waarschijnlijk denk je al een tijdje: "Zucht... waar denk je aan te beginnen... zet maar gauw uit je hoofd" )

Trouwens, had sowieso al een hele horde: "Denk-maar-niet-dat-dat-zomaar-gaat-meute" verwacht.
Zouden die allemaal slapen?

Overigens, de meeste zaken die je noemt zijn niet gebonden aan jonge paarden, maar aan paarden in het algemeen. Al zullen bepaalde risico-percentages bij jonge paarden idd wel hoger liggen....

Ik weet niet hoe reëel ik hierin ben. Waarschijnlijk wat te optimistisch.
Al vind ik 6 van de 10 wel heel dramatisch.
Mijn paard heeft ook in de sloot gelegen, peesblessure gehad, zich finaal opengehaald toen ze uit de bak sprong e.d.... maar dat liep allemaal goed af.
Ze is nooit ziek geweest, en het id wel zo dat wanneer je paard naar een kliniek mag, je wel even je spaarvarkentje open mag maken...

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:00

Leuke discussie
Ik denk dat Cassidy al heel veel nuttige dingen aangehaald heeft.
Verder denk ik dat je best een reeel beeld hebt van wat wel en niet kan, van mij zul je dus ook geen "denk-maar-niet-dat-dat-zomaar-gaat"-reactie krijgen
Waarom zou het niet gaan?
Er zijn zoveel bedrijven die op deze manier begonnen zijn, waarom zou jij dat niet kunnen?

Zelf denk ik dat je het beste kunt beginnen met iets wat voor jou het makkelijkst haalbaar is.
Is de stal en de wei geschikt voor het opfokken van jong grut en/of hoef je daar niet zo gek veel investeringen in te doen om het geschikt te maken?
Dan zou ik zeggen: informeer eens wat rond en probeer het eens met een klein koppeltje.
Zorg dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt, maar maak het ook niet te gek, zie het als een gezond expiriment.
Als je hier mee aan de slag gaat dan merk je vanzelf waar je sterke punten liggen (in zowel jezelf als in je locatie) en van daar uit kun je verder gaan kijken.
Grote kans dat je op een gegeven moment tegen een leuk jonkie aanloopt waar je brood in ziet. Dan is de volgende stap al snel gemaakt
Schaf er eens eentje aan waar je toekomst in ziet en kijk eens hoe het loopt en wat het uiteindelijk oplevert

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:33

Kan je niet 'gewoon' paarden van andere in de opfok nemen? Dan mis jij al een groot deel van de risico's want die zijn immers voor de eigenaar. Kwa inrijden/zadelmak maken het zelfde. Je blijf niet met een onverkoopbare knol zitten, dat is weer het risico van de eigenaar.
Of doe het half om half, wat van je zelf en wat van andere zodat je zeker ook wat vaste inkomste heb door die paarden van andere.

Ik zit er ook een beetje mee.
Ik rijd pony's in en betuig ze voor andere. Maar zelf een jong ding kopen, inrijden/betuigen en weer verkopen ben ik nog niet aan begonnen(mede omdat ik dat financieel nog niet red). Het voordeel van paarden van andere is dat je zeker weet dat ze weer weg gaan zonder dat jij er maanden mee loop te zeulen met de verkoop.

Probeer je niets, word het nooit wat. Dus wat risico nemen kan best, maar het moet niet te gek worden .

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:35

ja opfok van jonge paarden van andere mensen is een goed idee.

er is al iemand anders in zeeland die dit doet.

stal goodwill. daar staan hengsten en merrieveulens in groepen. loopt heel goed heb ik begrepen. ik weet niet waar je woont maar deze stal is in heinkenszand.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:19

Misschien is het iets om verwaarloosde paarden op te vangen, te verzorgen, ze te berijden en als ze er goed uitzien weer te verkopen? Die paarden koop je voor een slachtprijs, dus financieel is er in dat opzicht weinig risico, natuurlijk moet je wel alle kosten eruit halen, maar dat kan snel lopen als een paard er weer goed uitziet. Wellicht maak je met het ene paard een vette winst en op de ander een klein verlies. Het is natuurlijk wel dankbaar werk om de paarden weer mooi te zien worden. Je moet alleen wel de nodige kennis in huis hebben om te kunnen zien welk verwaarloosd paard nog iets kan worden, en welke paarden echt op zijn.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:22

Bij verwaarloosde paarden heb je weer een groter risico kwa ziekte (en de daarop volgende koste). Ik zou toch liever met een jong gezond paard beginnen.

Hanneke84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:33

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je bekijkt wat er in je omgeving te vinden is. Je zegt Zeeland, maar is dat in Zeeuwsvlaanderen of aan de overkant? Ik zelf woon in Zeeuwsvlaanderen, en moet zeggen dat ik niet veel pensionstallen ken. Zelf zou ik dat gaan doen, dan heb je toch inkomsten en zelf niet al te veel risico. En met mensen over het erf, scheelt ook weer hoeveel mensen er gestalt zijn. Mijn pony staat met 2 anderen op stal, en die kom eigenlijk nooit tegen..

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:29

Oscar schreef:
Is de stal en de wei geschikt voor het opfokken van jong grut en/of hoef je daar niet zo gek veel investeringen in te doen om het geschikt te maken?
Dan zou ik zeggen: informeer eens wat rond en probeer het eens met een klein koppeltje.
Zorg dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt, maar maak het ook niet te gek, zie het als een gezond expiriment.
Als je hier mee aan de slag gaat dan merk je vanzelf waar je sterke punten liggen (in zowel jezelf als in je locatie) en van daar uit kun je verder gaan kijken.
Grote kans dat je op een gegeven moment tegen een leuk jonkie aanloopt waar je brood in ziet. Dan is de volgende stap al snel gemaakt
Schaf er eens eentje aan waar je toekomst in ziet en kijk eens hoe het loopt en wat het uiteindelijk oplevert

Tja, das dus precies wat ik ook denk, maar ik ben bang dat ik wel al te optimistisch ben en een aantal zaken over het hoofd zie.
Plus dat ik best kan beoordelen of ik een veulen mooi en correct gebouwd vind, maar om te zien of een veulen potentie heeft... ja, dan kan je lang of kort praten maar daar heb je gewoon echt ervaring voor nodig. De 'kennersblik'.
En ik vraag me af of je 'uit kan' want hoeveel stijgt een veulen in prijs in drie jaar? Stel je koopt een hengstveulen voor 3000 euro, ontwormen/bekappen/inenten/castreren en dan zadelmak de verkoop in... ik vraag me af of hij z'n geld opbrengt.

Het aantal investeringen om het weiland 'grutgeschikt' te maken valt erg wel mee...
Laatst bijgewerkt door Mulan op 31-10-05 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:30

Maisie schreef:
ja opfok van jonge paarden van andere mensen is een goed idee.

er is al iemand anders in zeeland die dit doet.

stal goodwill. daar staan hengsten en merrieveulens in groepen. loopt heel goed heb ik begrepen. ik weet niet waar je woont maar deze stal is in heinkenszand.

Hé, daar zitten we vlakbij, Ik rij er wel eens langs, er hangt een groot bord met 'Goodwill' op het hek.
Die doen de opfok van andermans jonge paarden? Of zijn het eigen dieren?

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:31

angela88 schreef:
Misschien is het iets om verwaarloosde paarden op te vangen, te verzorgen, ze te berijden en als ze er goed uitzien weer te verkopen? Die paarden koop je voor een slachtprijs, dus financieel is er in dat opzicht weinig risico, natuurlijk moet je wel alle kosten eruit halen, maar dat kan snel lopen als een paard er weer goed uitziet. Wellicht maak je met het ene paard een vette winst en op de ander een klein verlies. Het is natuurlijk wel dankbaar werk om de paarden weer mooi te zien worden. Je moet alleen wel de nodige kennis in huis hebben om te kunnen zien welk verwaarloosd paard nog iets kan worden, en welke paarden echt op zijn.

Absoluut heel dankbaar werk, maar ik denk dat de risico's wel groter zijn...
Ik zou weleens willen praten met iemand die dat doet, benieuwd of dat een formule is die werkt...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:43

Wat Angela aanhaalt lijkt me ook erg dankbaar werk...maar om dat te doen moet je denk een behoorlijk kennersoog hebben.

Kennis van mij heeft weleens twee paarden van de slachtvracht afgehaald, en 1 voor de schillenkar vandaan.

Alledrie geweldige beesten, die leuk konden lopen en die van de schillenkar kon er nog bij springen ook.
Kwam er vrij hoog mee en kreeg er ook hoog geld mee terug

Maar dan moet je denk wel een heel erg goed oog voor paarden hebben.
Succes met je ideeen, ik denk dat je al minder last van negatieve reacties hebt omdat je gewoon serieus bent en nadenkt.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:04

Citaat:
Hé, daar zitten we vlakbij, Ik rij er wel eens langs, er hangt een groot bord met 'Goodwill' op het hek.
Die doen de opfok van andermans jonge paarden? Of zijn het eigen dieren?

dat is opfok van andermans paarden. ze staan daar in groepen. hij had eerst mestkoeien in groepstallen die heeft ie een beetje veranderd en daar houd ie groepen hengst en merrieveulens. ze staan nu nog op de wei geloof ik aan de drieweg. maar ben nu wel benieuwd waar dat van jou is. mijn ouders wonen nl in heinkenszand en ik ben redelijk bekend in de buurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:24

Je kunt op 1,7 hectare een paard of 6 à 8 kwijt. Dat is wel zo'n beetje het maximum, wil je zomers voldoende gras hebben, en geen hooi hoeven bijvoeren. Hooien van eigen land lukt dan al niet, dus dat moet je inkopen. Als je opfok van jonge paarden (die van een andere eigenaar zijn) aanbiedt, zul je je het best beperken tot óf hengsten óf merries, zodat je tenminste een beetje een kudde hebt. Mensen die hun jonge grut in de opfok zetten doen dat omdat ze willen dat hun jonkies kunnen spelen en elkaar opvoeden (in hoeverre dit laatste reeel is zonder volwassen paarden erbij, is wat mij betreft nog een vraag).
Daarnaast willen mensen niet veel meer dan 60-70 euro per paard per maand in het weideseizoen betalen. Als je ze ook 's winters wilt onderdak bieden en dan dus moet stallen 's nachts, dan is groephuisvesting het prettigst, in ieder geval het eerste jaar. Dan zal je dus ook moeten uitmesten, en die kosten moeten verrekenen. Je komt dan gauw op een 150 euro of meer per paard per maand uit, wil dat uitkomen - arbeid is duur. Bovendien krijg je dan kosten van hooi en stro erbij.
De vraag is of iemand dat bedrag wil spenderen aan een jong paard. De meeste grotere opfokbedrijven bieden schuilstal + dag- en nacht uitloop aan, om die uitmesttijd en dus -kosten niet te hebben. Voor zo'n constructie heb jij te weinig land.

Ik zou denk ik tóch eerder gaan voor 'gewoon' persionstalling. 6 eigenaren, 6 paarden is niet al te gek veel aanloop, per stal kan je denk ik in Zeeland 150 euro vragen (zit je dicht bij strand of andere uitrijmogelijkheden? Dan kan het wat meer zijn) inclusief hooi en stro, exclusief krachtvoer (vaak wil men toch het eigen voer voeren), eigenaren zelf laten uitmesten. Wel zorgen voor een goed gedraineerde en verlichte bak, een spuitplaats en trailerstalling aanbieden.

Het aankopen van veulens en ze opfokken/zadelmak maken haal je er niet uit. Het verschil tussen zadelmak/opstapklaar en licht aangereden is in de verkoop groot. Wat belangrijker is, is dat je een licht aangereden paard 10 x zo snel verkoopt dan een 'slechts' zadelmak paard.

Jonge net ingereden paarden aankopen en wedstrijdklaar maken/ in een paar wedstrijden uitbrengen is denk ik dan weer lucratiever.

Zo, dat was my ten cents worth of advice

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:39

Ik woon op dit moment nog bij mijn ouders op een boerderij met melkvee.
Maar later wil ik het graag overnemen en er iets met paarden beginnen.
Ik heb veel ideeen gehad.
Zoals, opfokstal, handels/beleerstal, manege.

Het liefst zou ik een handels/beleerstal willen.

Daar versta ik onder :

Paarden opkopen groen en beleren dan weer verkopen.
Fokken met mijn eigen paarden(KWPN)
Beleren van andere paarden voor mensen.
Misschien paarden van anderen in stalling.

Maar ja probeer dat maar eens waar te maken qua kosten.
Zelf kan ik beleren en studeer nu voor Dierenarts-assistente.
Ik zou het heel erg leuk vinden om dit later waar te maken, maar ik denk dat mijn vriend het bedrijf toch gaat overnemen en verder wil ik de melkvee.

xxX Martine

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:07

hah dat heb ik nou ook. mijn ouders hebben een varkensbedrijf gehad ( nu omgebouwd tot caravanstalling) maar zou zich prima lenen tot paardenstalling. mooie uitrijmogelijkheden en genoeg land.

mijn vriend zijn ouders hebben een boerderij met minicamping met paardestalling en koeien. zij hebben de koeienstal omgebouwd tot paardestallen.

zelf zou ik daar graag mee verder gaan maar wel op een beetje andere manier.

mijn paardje heeft daar ook in stalling gestaan. kosten 125 euro per maand en dan heb je 2 buitenbakken vrij gebruik van stro, hooi, water en een spuitplek. en heel veel wei 3 weilanden naast elkaar van 1 ha per weiland en nog 3 andere weilanden waar de koeien staan.

maar de stalling loopt niet echt heb ook een beetje het idee dat er teveel pensionstallen zijn in zeeland.

maar martinedd ik sap je en vind t een gaaf idee.