stalpaard nu ineens 24/7 op de wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

stalpaard nu ineens 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:12

hey, ik heb een erg leuk paard gezien, alleen heb ik nu een probleem.
Het paard (kwpn) staat alleen bij mooi weer overdag in het land, en wordt bij het kleinste regenbuitje binnengezet. Ze is dus niks gewend en heeft ook geen wintervacht.
Nu wil ik haar dus 24/7 in het weiland hebben, maar kan ik haar nu nog 24/7 in het land zetten? Of moet ik haar deze winter 's nachts op stal zetten, en haar van het voorjaar 24/7 in het land zetten?
Als ze nu al op het land zou komen te staan zou ze wel een deken omkrijgen, en er is een inloopstal.
Maar wat moet ik doen? En zijn er nog meer mensen die hun kwpner altijd buiten hebben staan?
bedankt alvast

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:16

Ik vind dat een KWPN-er binnenhoort.

Als je een buitenpaardje wilt, kun je beter aan een Haf, Fjord of Tinker denken.

Sowiezo nu niet meer het paard 24/7 buitenzetten

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:18

binnen hoort? Ik vind dat nergens op slaan. En vooral de zin daarna niet. Mijn paardje staat nog gewoon buiten, maar die is eraan gewend, ik zou in jouw geval idd. in het voorjaar weer beginnen met dag/ nacht etc.
Wel jammer van de vorige eigenaar. Dat er zo met t paardje gemutst werd dan..

Joeptje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:20

Quellian schreef:
Ik vind dat een KWPN-er binnenhoort.

Als je een buitenpaardje wilt, kun je beter aan een Haf, Fjord of Tinker denken.

Sowiezo nu niet meer het paard 24/7 buitenzetten

Hmm, vind dat geen enkel paard binnen hoort om eerlijk te zijn, zou dit paard 's nachts zobiezo binnenzetten, en natuurlijk ook wanneer het vriest, totdat ze zelfs voldoende wintervacht heeft (wel rustig opbouwen)

Groetjes

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:24

Mag een mens geen eigen mening meer hebben ofzo? Is dat typisch bokt?

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:25

Jawel. Mijn mening is dat het nergens op slaat.

Ik geef je alle vrijheid hoor. Maar het is gewoon een vreemde opmerking. imo

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:33

Een warmbloed is niet voor niets een warmbloed. En zoals ik kan zien aan de advertentie van de TS is het de bedoeling dat het paard flink gereden gaat worden. En dat kan imo niet met een weidepaard. Dan is mijn meining: koop een Fjord ofzo. Mijn paarden hebben ook zolang mogelijk buiten gestaan, maar staan nu 's nachts binnen (ja, ook mijn Haf ). Als ik de temperatuur niets meer vind, dan is het gewoon over. Dan gaan ze lekker warm op stal met een deken op. Je kan mij niet wijsmaken dat een paard voor zijn lol in de bagger en in de regen staat.

En daarbij is je mening dat je VINDT dat het nergens op slaat, anders klopt het nog niet

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:35

Ga er dan niet te ver op door, je snapt wat ik bedoel.

En ik heb ook een mening. Believe it or not.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:36

deken op en buitengooien
let wel dat je goed opbouwt met de hoeveelheid gras
en als ze een schulstalletje hebben, gooi savond wat hooi in de stal, en ze gaan zelf wel kiezen waar ze staan.
en nu is het toch nog mooi weer, dus gooi ze maar buiten

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:39

Quellian schreef:
Een warmbloed is niet voor niets een warmbloed. En zoals ik kan zien aan de advertentie van de TS is het de bedoeling dat het paard flink gereden gaat worden. En dat kan imo niet met een weidepaard. Dan is mijn meining: koop een Fjord ofzo. Mijn paarden hebben ook zolang mogelijk buiten gestaan, maar staan nu 's nachts binnen (ja, ook mijn Haf ). Als ik de temperatuur niets meer vind, dan is het gewoon over. Dan gaan ze lekker warm op stal met een deken op. Je kan mij niet wijsmaken dat een paard voor zijn lol in de bagger en in de regen staat.

En daarbij is je mening dat je VINDT dat het nergens op slaat, anders klopt het nog niet

In het wild lopen de paardne ook altijd buiten, wel eens in oostenrijk geweest? allemaal haffies die 24/7 buiten lopen...

Maar ik zou het met dit paard gewoon opbouwen, eerst maar eens een half dagje buiten en dan steeds wat langer, wel een lekkere warme deken erop doen

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:42

Haha maar Quellian; Alytje wil geen Fjord, maar een paard met veel spring/dressuurvermogen. Als ze een Fjord wilde zou ze daar wel naar op zoek gaan. En trouwens, een Fjord/ander sober ras kweekt zo'n wintervacht dat je daar met rijden ook rekening mee moet houden. Dus flink rijden zit er in de winter niet echt in...
Er is wel een stal aanwezig, maar ze vraagt zich gewoon af of dit paard ook buiten kan staan. Ik denk dat ieder ras buiten kan staan, maar in het geval van deze merrie heeft haar vacht nog geen kans gehad om zich te ontwikkelen tot winterjas.
Misschien kun je haar 's nachts op stal zetten deze winter en dan volgend jaar buiten laten staan, zodat haar wintervacht kan ontwikkelen. Dan kan ze denk ik gewoon buiten blijven staan met een deken op (want er is wel verschil met een Haf/ijsco vacht en een kwpn-vachtje).
En bagger en regen daar kunnen de paarden bij ons zelf voor kiezen, want er is een schuilstal. En mijn ervaring is dat ze in de regen blijven staan.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:44

Quellian, dat is jou mening. Maar dat ik nu meteen een fjord moet kopen?
haha.
dankjewel Alet, zo is het maar net! _/-o_

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:49

Ik moet altijd wel lachen als er zogenaamde "wilde" paarden bijgesleept worden. Met die haflingers die in de winter 24/7 buitenstaan wordt niks gedaan. Als we nu even uitgaan van de Nederlandse situatie dan heb je paarden die 24/7 buiten staan en waar niks mee gedaan wordt òf ze krijgen een buitendeken om die hun wintervacht toch ook wat tegenhoudt en je kan tenminste met een droog paard gaan rijden. Verder heb je veel paarden die overdag buiten staan en 's-avonds op stal komen en helaas veel paarden die 23/7 op stal staan en alleen even "in de bak geslingerd worden" of een krap uurtje mogen dressuren en dan snel weer onder een 300 g deken op stal.

Maar om on topic te blijven : ik zou de kwpn'er een ademende ongevoerde deken omdoen en als het guur wordt een 150 g deken. Je kan niet ineens de omschakeling maken van warme stal naar buiten zonder bescherming.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:50

Idd opletten met de hoeveelheid gras om koliek te voorkomen. En een paard past zich snel aan aan zijn omgeving. Beginnen met een lekker dik dekentje dan kan hij volgend jaar rtiger wennen!

Succes er in ieder geval mee

loulou

Re: stalpaard nu ineens 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:51

ik zie een paard liever 24/7 op de wei dan 24/7 in stal

wei met schuilstal is dan helemaal ideaal, kan het paard zelf bepalen of ze binnen wil.

bij onze overburen zie je trouwens de kwpners met weer en wind buiten staan terwijl ze 4 inloopstallen ter beschikking hebben.

denk je echt dat een paard het leuk zit altijd in een hokje van 4 bij 4 te staan en 1x per dag een uurtje mag rijden.

maar om antwoord te geven op de vraag. misschien snachts binnen en overdag met dekentje buiten? en eventueel met erg slecht weer overdag ook binnen.

komende voorjaar gewoon lekker naar buiten, dan kan ze voor de komende winter wennen en in de herfst voldoende vacht aanmaken voor de winter.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:53

Succes ermee

Ik vind het zielig en het is niet mijn keus om op die manier een paard te houden, ik zou er niet van kunnen slapen

Maar als het jou gelukkig maakt, dan wens ik je veel plezier met je paard

@ loulou; ik merk nu al duidelijk dat mijn paarden 's avonds naarbinnen willen. Ze stonden eerst 24/7 op de wei (tot vorige week) en ze stonden maar te drammen bij het hek. Mijn paarden weten zelf heel goed aan te geven of ze binnen of buiten willen zijn.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:03

Quellian schreef:
Succes ermee

Ik vind het zielig en het is niet mijn keus om op die manier een paard te houden, ik zou er niet van kunnen slapen

Maar als het jou gelukkig maakt, dan wens ik je veel plezier met je paard

dank je En het maakt me gelukkig maar goed zo heeft iedereen zijn eigen mening. Zo vind jij dit zielig en vind ik het zielig hoe jou paarden worden gehouden. Maar iig bedankt voor je mening

Nadir

Re: stalpaard nu ineens 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:06

Gewoon een goede warme deken opgooien en buiten laten lopen. Als er een schuilstal gaat heb je kans dat hij daar zelf wel in gaat staan maar de meeste paarden blijven gewoon in de regen lopen.

Verder denk ik dat iedereen anders met zijn paard omgaat, maar ik begrijp niet waarom een KWPN'er perse binnen zou moeten staan.

Quellian schreef:
@ loulou; ik merk nu al duidelijk dat mijn paarden 's avonds naarbinnen willen. Ze stonden eerst 24/7 op de wei (tot vorige week) en ze stonden maar te drammen bij het hek. Mijn paarden weten zelf heel goed aan te geven of ze binnen of buiten willen zijn.

Jouw paarden zijn gewend dat ze elke avond naar binnen gaan, dan is het logisch dat ze gaan staan wachten bij het hek. De paarden die bij ons naar binnen gaan doen dat ook, de paarden die buiten blijven niet.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:08

Alytje schreef:
Zo vind jij dit zielig en vind ik het zielig hoe jou paarden worden gehouden.

Zozo, gedurfde uitspraak!

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:10

Nou he laten we het gezellig houden. Het punt is gemaakt toch?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:11

@ Quellian, goed nou weten we het wel weer, ieder zijn eigen mening oke. zijn we er nou klaar mee?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:13

Voor mij is het allang klaar, maar door te zeggen dat jij mijn paarden zielig vindt, laat je mijn bloed wel koken. En ik denk dat niemand dat zou pikken als dat gezegd wordt.

Maar ik ga hier idd verder niet op in. Zitten hier een stel pubermeisjes die gewoon niet beter weten.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:13

TJa ligt eraan wat je met paard gaat doen... Als je er mee de sport in wil zou ik hem zowiezo op stal zetten snachts en ovedag met mooi weer buiten.. Maar als je er alleen recreatief meegaat rijden kan die best 24/7 op land zolang je het opbouwt!
Maar als je er de sport mee in wil zou ik voor snachts op stal kiezen

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:16

Quellian, volgensmij ben jij begonnen met haar paarden zielig te noemen, en niet andersom. Dus ga nu niet net doen of jij alwetend bent en zij een dom pubermeisje, want dat gaat nergens over.

Iedereen houdt zijn paarden op een manier waarvan diegene denkt dat het het beste bij zijn paard past. Heb daar respect voor en laat elkaar gewoon in zijn waarde. De maatschappij wordt alleen maar rotter door dit soort uitspraken.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:19

amen xtwisterx