Discussie over een genant onderwerp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Discussie over een genant onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 11:23

Ik heb al een hele tijd een discussie met mijn ouders en de eigenaar van mijn vzpaard:Volgens hun hebben paarden geen plezier in seks,ze doen het voor de voortplanting.Ik ben ervan overtuigd dat merries maar al te graag hun benen spreiden voor een ruin.Ook heb ik dit verschillende keren gelezen/gehoord

Wie heeft er hier gelijk?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:25

ik dacht ook alleen voor de voortplanting Echt plezier hebben ze vast niet

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:28

Ik las laatst nog wat dat ze er toch degelijk plezier aan beleven

Zunzuncito

Re: Discussie over een genant onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:35

Nou, als ik daar zo'n merrie zie staan, beetje achterover leunend om het gewicht van die hengst te houden, oortjes een beetje ontspannen naar achteren toe gedraaid, dan heb ik altijd het gevoel dat ze droomt over een lekkere worteltaart. Ik denk dat de enige reden dat ze "wil" is omdat haar hormonen aangeven dat het goed is. Een hengst daarintegen, kijk die moet iets produceren en ik wil best geloven dat die er wel zin in heeft...maar ja...zo'n merrie.....neuh, niet echt.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:38

Merrie'shebben geen plezier in seks ,maar doen"het"soms vaak om vriendjes te worden of bescherming te krijgen van de desbetreffende ruin/hengst.Toen mijn pony net bij ons op stal stond bleef ze aan de gang met een dominante Friese ruin,hij was de leider van de groep.Maar na de wenperiode bij ons op stal,trapte ze hem van zich af,ze redde zich nu zelf wel in de groep.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 11:44

Leo_ke schreef:
Ik las laatst nog wat dat ze er toch degelijk plezier aan beleven

Ik dacht dat ook,alleen weet ik niet meer waar
Dus ik weet het nu ook niet meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:48

Alleen voor de voortplanting

anders deden ze het ook wel buiten het hengstig zijn om.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:49

Geen idee of ze er plezier aan beleven... maar als ik het soms zo bekijk denk ik wel.
Als de merries in mijn paard zijn paddock hengstig zijn laten ze zich iedere keer weer zeer gewillig door hem dekken (hij is een ruin).,
Soms heeft ie geen andere keus want ze staan net zo lang met hun konten voor zijn neus te draaien dat ie geen andere keus meer heeft dan er op te springen. En dat gaat al jaren zo dus het is ook geen wenperiode of zo. Ze staan wel met andere ruinen ook alleen die van mij is de leider en de enige die 'dekt'. Maar goed heb ze idd nog nooit zien 'sexen' buiten de hengstigheid om.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:00

Een vroegere stalgenoot reed een merrie die al wijdbeens met haar kont richting draad kwam staan als de vrachtwagen van de hengstenhouderij het erf opreed, alleen dus voor het insemineren al
Anderzijds weet ik ook merries die maar met de grootste moeite gedekt kunnen worden, zelfs binnen de hengstigheid.

Alleen binnen de hengstigheid vind ik niet helemaal opgaan, vrouwen hebben ook hormonale periodes waarin ze 'gedekt' willen worden :

Hengsten zullen er wel lol inhebben

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:08

Tja, dat is afhankelijk van het paard. Toch denk ik dat de meeste merries 'het' alleen doen voor de voortplanting. Onprettig zullen ze het waarschijnlijk ook niet vinden, meer iets 'wat erbij hoort' ofzo

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:13

runningkawa schreef:
Alleen voor de voortplanting

anders deden ze het ook wel buiten het hengstig zijn om.

Die van mij wordt vaak spontaan hengstig! Dus ergens geloof ik er wel in. Misschien niet alle,- maar sommige toch wel!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:41

heb vaker merries gezien die spontaan hengstig worden.

merel is een merrie die duidelijk weet wie ze bij haar in de buurt wilt hebben en daar passen ruinen niet echt bij..

alleen die ene.. maar ze stonden ook al naar mekaar te hiniken in stal en als ze mekaar zagen was het al spontaan flatsen. of ze nou hengstig was of niet. bij geen enkel paard gaf ze reactie, behalve bij die ruin

nu is ze 1 keer hengstig geweest op haar nieuwe stal.. en ja.. dat is weer ouderwets van een merrie.. want daar heeft ze nooit geen problemen mee.

ik zou het echtniet weten hoe dat werkt bij die beesies

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:09

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 12-03-22 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:13

Volgens mij is de mens het enige wezen dat seks voor het plezier heeft. En volgens mij hebben paarden het alleen om zich voort te planten .

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:19

Onzin. Een paard heeft gewoon een andere cyclus als een mens, of een meer definieerbare. Als ze hengstig is wil ze sex. Dit is bij mensen ook zo. Als je je ei-sprong hebt (de hengstigheid) wil je liever dan daarbuiten. Zo is het ook meer gegarandeert dat je zwanger wordt.
Er zijn hormonen die zorgen voor zin in sex en paarden hebben ook gewoon die hormonen.
Als een merrie gedekt wordt tijdens de hengstigheid, ervaart ze dat als prettig. Ze hebben ook een klitoris (goed zichtbaar bij het knipogen na het plassen bv) waarom zouden ze die dan hebben? als een paard buiten de hengstigheid gedekt wordt, ervaart ze dat als verkrachting en een merrie kan dan ook beschadigd raken en zelfs doodbloeden als gevolg daarvan. Mentaal blijven ze ook beschadigd. Ook bij ervaringen met ruwe hengsten.
Dat je niet altijd zin hebt (maar een cyclus van meer en minder zin) wil niet meteen zeggen dat je er geen plezier aan beleefd.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:47

Japke_Z schreef:
same here, geloof dat het er op neerkwam dat de hengst de merrie 'vastpakt' bij de schoft/hals en dat er dan een stofje vrijkomt in het bloed van de merrie.....ofzo....

Jep!Dat las ik ook!En nu weet ik weer waar ik het las
Er komt een stofje vrij die de merrie prettig vind als de hengst in haar hals/schoft bijt

Dus als ik mag geloven hebben ze wel degelijk plezier?

Tomboy0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:58

Ik denk hetzelfde als lusitana

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:18

Jullie hebben dit gelezen in de BIT van deze maand:

Citaat:
"Er is geen reden om te denken dat paarden geen plezier zouden beleven aan seks. Lichamelijk is het misschien niet altijd even plezierig, maar bij zowel hengsten als merries komt er een stof vrij in de hersenen waar ze high van worden. En dat is plezierig"

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:26

Mensen zijn heus niet de enige zoogdieren die genieten van sex. Ik geloof dat dolfijnen het bijzonder prettig vinden en het ook voor de lol doen.
Verder kan een varken een orgasme van een half uur hebben. Vogels kussen voor het plezier.

Maar of paarden het zo leuk vinden? Ik denk dat het idd een kwestie van endorfines en serotonines zijn die vrijkomen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:43

En de klitoris zit er voor de show?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:19

Lusitana schreef:
En de klitoris zit er voor de show?

Ik denk van niet,hebben dolfijnen dat?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:46

Geen idee, ben alleen expert op paardengebied..

Jessicauvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:49

Ik heb gelezen dat alleen dolfijnen en mensen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:01

Hmm ik ga mee met Lusitana's mening

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:45

hebben paarden een klitoris dan