Naam paardenrace (nav: SBS Sport Levensgevaarlijk)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Naam paardenrace (nav: SBS Sport Levensgevaarlijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:34

Ik heb gister het programma op SBS6: 'sport levensgevaarlijk' gekeken. Daarin was een race te zien in Amerika of Australie, waarbij paarden van een heuvel (Zeer steil) moesten afgalopperen, en daarna nog door een rivier. Ik heb alleen niet goed geluisterd, en weet nu dus niet waar deze 'race'-die ook wel de zelfmoordrace wordt genoemd- plaatsvind en hoe hij heet..

Mensen die snappen en weten wat ik bedoel, en mij naam en evt informatie kunnen geven over deze race?

Bedankt alvast!

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:58

oh ik heb het ook gezien! alleen ik weet de naam niet meer. dat werd toch gehouden in washington of vergis ik me nou? ik vond het in ieder geval echt gewoon super zielig voor die paarden!!!!

Toad

Re: Naam paardenrace (nav: SBS Sport Levensgevaarlijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:59

Ik had dat willen zien!! Wordt er nog een herhaling ofzo uitgezonden? Of staat het ergens op internet? Vast wel als jullie de naam weten!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:05

dacht zelfs mexico ..heb het niet gezien overigens maar daar word iig jaarlijks zo'n race gehouden

volle galop naar beneden en door de rivier heen

het zijn de ruiters die te veel willen bij een foutje valt je paard en dat kan ernstige gevolgen hebben voor ruiter en paard

verder ook een b wedstrijdje springen (of je paard zijn hoeven uitkrabben etc) kan ook net zo dodelijk zijn ...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:16

heb het inderdaad ook gezien, maar het was wel een enorm oude herhaling had het een paar jaar terug ook al gezien.
Weet ook niet meer precies waar het was in elk geval wel een rustig stadje wat ik ervan onthouden had.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 01:13

nickyu schreef:
verder ook een b wedstrijdje springen (of je paard zijn hoeven uitkrabben etc) kan ook net zo dodelijk zijn ...

Wel typisch dan dat de dierenorganisaties bezig zijn om deze race te verbieden

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 06:57

nickyu schreef:

hoeven krabben en een B wedstrijd springen is geen enkele vergelijking met deze levensgevaarlijke race

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:51

Quellian schreef:
nickyu schreef:

Ja die zijn inderdaad typisch; de eigenaar van een pony die lekker buiten staat krijgt een belletje maar op een dressuurwedstrijd heeft niemand ooit een inspecteur gezien.

Waarom maakt men zich hier op Bokt toch altijd zo druk over een ánder. Hebben jullie dat bit in de paardenmond in het belang van het páárd dan?!
Vind het maar krokodillentranen.

Marsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:25

Ik had het laatst ook gezien op SBS ja...Volgens mij was het in Mexico dacht ik....

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:41

dat was de zelfmoord race
Maar eigenlijk vond ik die k*t zuidamerikanen erger. Heb je die paarden gezien die in blinde paniek achteroverklapten met een ruiter op hun rug? Wilde paarden rijden jaja. Doe er een zadel op waar je amper af kan vallen, hele hele flinke sporen aan en een heel erg scherp bit in de mond. Dan laat je 6 mensen dat dier vast houden tot je er op zit en gaan met die banaan. Arme paarden waren blind van angst en woede en pijn. Helemaal spastische bewegingen maken en 1 die zelfs zo graag wou dat die ruiter van zijn rug ging dat hij opsprong en van de grond kam, achterover draaide en zo op z'n rug klapte met die ruiter er tussen. Mooi zou je denken, maar helaas die zadels zijn zo gemaakt dat je zelfs dan nog kan blijven zitten, dus het arme dier was er niks mee opgeschoten.
Mentaliteit van die mensen daar is prehistorisch

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:42

Huertecilla schreef:

Ja die zijn inderdaad typisch; de eigenaar van een pony die lekker buiten staat krijgt een belletje maar op een dressuurwedstrijd heeft niemand ooit een inspecteur gezien.

Waarom maakt men zich hier op Bokt toch altijd zo druk over een ánder. Hebben jullie dat bit in de paardenmond in het belang van het páárd dan?!
Vind het maar krokodillentranen.
[/quote]

Tuurlijk, het is wel (gedeeltelijk) waar wat jij zegt, mensen maken zich altijd druk om anderen. Maar ik moet eerlijk zeggen, deze race is gewoon schandalig. Zo hard mogelijk van een helling afjakkeren in de hoop dat je het snelste beneden bent. En dat met tig andere paarden. In een B-wedstrijd kan een paard wat niet wilt, nog weigeren. In deze race is dat bijna uitgesloten, want het paard wordt gewoonweg meegesleurd door de horde anderen. Bovendien is er geen weg meer terug zodra ze voet over de rand hebben gestaan. Als je ook zag dat paarden elkaar op de hakken trapten, waar door er hordes kwamen te vallen. Dat vind ik gewoon schandalig, net zoals dat ik stierengevechten nog steeds schandalig vind. En dan het argument dat de paarden daarvoor gefokt zouden zijn... Bullshit. Tuurlijk kun je een paard zo fokken, dat ie snel is en lef heeft. Misschien kun je zo ook nog zo fokken dat ze inderdaad goed op de steile hellingen zijn, maar dan nog (hoe goed het paard ook gefokt is) kan die er niets tegen doen als ie door een ander omver gelopen wordt. En natuurlijk, dit kan bij draverijen ook gebeuren, maar het risico en de gevaren zijn daar zoveel lager. (Hoewel ik daar persoonlijk ook niet zo'n fan van ben, maar dat is mijn eigen mening).

En daar komt nog eens bij dat ik nog geen enkele vereniging heb meegemaakt die zijn B-parcoursjes als "zelfmoordrace" bestempelen. Dat vind ik nog al wat...

Nee, ik vind dit echt een schandalige race en de rillingen liepen over mijn rug toen ik de paarden onderuit zag gaan en door anderen vertrapt werden.

Zulke dingen mogen anno 2005 niet meer gebeuren. Dieren hebben ook rechten en godzijdank zijn er dierenrechtenorganisaties die dit ook inzien en actie ondernemen...
[/quote]

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:48

wat ik bedoelde te zeggen is

- er gebeuren meer ongelukken naast het paard dan er op
- ook met een b sprong kunnen er dodelijke (zowel ruiter als paard) gebeuren
- deze race is gevaarlijk omdat ze zo graag willen winnen en daarbij de veiligheid uit het oog verliezen

persoonlijk vind ik die steeple races of cross met vaste hindernissen gevaarlijker voor de paarden , mits je bedenkt dat alle 3 de races verstandig gereden zouden worden

anzich is deze race niet gevaarlijker dan een steeple oi anders maar door het nemen van te grote risico's te ongecontroleerd rijden en met een te grote groep gebeuren er dus idd verschrikelijke ongelukken gebeuren , zoals ook op ieder ander vlak in de ruiter sport kunnen gebeuren

het is niet de race die het gevaarlijk maakt maar de mens zelf

zeg niet dat ik een voorstander ben van deze race , maar dichter bij huis gebeuren ook levens gevaarlijke wedstrijden
denk aan engeland met een steeple voor 2 jarige of jonger
hoeveel paarden overleven de prestatie wedstrijden?

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:50

ik wordt altijd zo dood moe van dat gewijs naar een ander pffffff mens joh je weet toch wel wat we hier mee bedoelen?? Moet je nou werkelijk alles aan gaan wijzen voordat je kunt beoordelen of een race gevaarlijk is of niet? Kom zeg elk wel denkend mens ziet hier een race waar de paarden ten onder gaan aan het plezier van de mens. Die helling is niet gevaarlijk mits je het paard er in zijn eentje en zonder ruiter vanaf laat gaan in zijn eigen tempo, in elk ander geval is die helling dus wel gevaarlijk. Persoonlijk heb ik zo iets nog nooit zien gebeuren in een dressuur ring of een spring bak. Jij wel??? Wat je daar ziet in een ongeluk iets wat men probeert te voorkomen, maar wat niet lukte. Dat is een ONGELUK. DIT is geen ongeluk, dit is vragen om problemen, en zelf moordrace, de naam zegt het al. Je zou het beter paardenmoord race kunnen noemen. Dan geeft het tenminste het doel aan van de race, geen ongeluk, dit is moord!

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:58

Traditionele naam is de Downhill race.

suicide race filmpjes

Afbeelding

Ik vond het echt afschuwelijk om te zien, ook de stukken van het stierenvechten en het "wilde paarden rijden".

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:44

Dank je mistic, dat was eik het enigste wat ik zocht. De rest van bovenstaande discussie laat ik aan me voorbij gaan. Mijn doel van dit topic was enkel de naam en evt filmpjes van deze race te verkrijgen. En natuurlijk ben ik tegen, als dierenarts assistente doet dit gewoon zeer.. En het risico in deze 'race' is natuurlijk belachelijk, er lopen tientallen paarden achter elkaar aan te rennen, 1 fout van 1 paard / ruiter, en er vallen meerdere combinaties..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:55

Zulke dingen vind ik gewoon niet kunnen.

En ik vind het niet met een B wedstrijd te vergelijken.
Volgens mij gaat dat er toch iets anders aan toe.

Van mij mogen ze het verbieden. Net als dat waar sherwood het over had, dat op die wilde paarden gaan zitten (weet niet hoe het heet, als het al een naam heeft)

Ik doe niet aan een wedstrijd mee om mijn paard te pijnigen of dood te willen. Absoluut niet en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.
Mensen die aan die race en dat op wilde paarden zitten meedoen hebben naar mijn mening geen gevoel en ik heb absoluut geen respect voor ze.
Dierenmishandeling.

En verder ben ik het helemaal met sherwood eens.

Ik ben ook tegen stierenvechten en verder alles waarbij dieren opzettelijk pijn aan wordt gedaan.
Net als dat arme hondje dat laatst dood in een zak was gevonden.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:58

heb even gegoogled en heb allerlei informatie gevonden.. De race wordt hier Omak Suicide Race genoemd. Op deze link is een soort van column te lezen..

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:40

een vriendin zei het toevallig vandaag tegen mij,die heeft het ook gezien
echt sneu... arme paardjes
edit: neee dit kun je echt niet menen joh!
die filmpjes!
en die mensen in die boot rijden er ook gewoon langs,dat paard steeds onder water
kan hier echt heel erg boos om worden,maar dat heeft geen zin

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:48

Suelza schreef:
Zulke dingen mogen anno 2005 niet meer gebeuren. Dieren hebben ook rechten en godzijdank zijn er dierenrechtenorganisaties die dit ook inzien en actie ondernemen...

Vertel je dat de burgers in Afghanistan en Irak?! We kunnen nog niet eens voorkomen dat een stel gekke amerikanen twee landen bombarderen en bezetten. Zorg eerst maar eens dat je er binnen jouw eigen invloedssfeer alles aan doet en begin bij jezelf. Er is altíjd wel een ander, maar hou en rij jij joúw paard 100% paardgericht?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:51

Anouar15 schreef:
Ik ben ook tegen stierenvechten en verder alles waarbij dieren opzettelijk pijn aan wordt gedaan.

En?! Slaap je vastgeketend aan het hek bij Anky voor de deur?!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:51

Ik hou mijn paard niet 100% paardgericht, hij staat 's nacht binnen en ik rij erop. Maar ik jaag hem niet de dood in.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:54

Huertecilla schreef:
Anouar15 schreef:

En?! Slaap je vastgeketend aan het hek bij Anky voor de deur?!

Ik begrijp al dat je voor dierenmishandeling bent.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:55

Mensen waarom richten jullie je altijd zo op 1 persoon? Iedereen mag zijn eigen mening hebben ook al is dat niet die van jou!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:01

Anouar15 schreef:
Ik hou mijn paard niet 100% paardgericht, hij staat 's nacht binnen en ik rij erop. Maar ik jaag hem niet de dood in.

Ja, maar....

Die 'race' is trouwens een onderdeel van een indiaans 'feestje' van de Okanogan-cultuur in de staat Washington in de US. Je weet wel, waarook het Witte Huis staat.
Diezelfde indianen die volgens de populaire overlevering geboren NH-ers zijn etc....
Geeft maar weer eens de betrekkelijkheid van dingen aan. Ook de berichtgeving van de db-organisaties moet je met alle zout van Slochteren nemen. Die hebben met hun 'hogere moraal' dezelfde democratische ethiek als Bush.

Echt; maken jullie je nu maar druk over jezelf en de ruiters in jullie omgeving.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:03

We mogen het er toch wel over hebben