draven op weg slecht ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

draven op weg slecht ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 13:41

Een tijdje geleden wilde ik hoefijzers onder m'n pony hebben. De hoefsmid raadde me dit af omdat het rijden op de weg i.p.v. in de berm heel slecht zou zijn. Maar nu de bermen hier drijfnat en glibberig zijn baal ik hier wel van.... Wat zijn jullie reacties hierop ?? Is het werkelijk zo slecht ?

dola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:52

Als je ijzers hebt en de berm is glad dan glijden ze juist sneller uit,
ik weet niet zeker of het heel slecht is maar bij mij op stal is er wel een man die rijdt met ijzers op de weg voor de kar...
Volgens mij kan je beter met ijzers op de weg draven dan zonder.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:55

Als draven op de weg slecht zou zijn, had ik Harm allang af kunnen laten voeren........dus nee dat hoeft niet slecht te zijn!

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 13:58

Wie rijdt er veel buiten met dit weer en hoe lossen jullie het op ?? Volgens de smid is het heel slecht voor de gewrichten.

OemmiejO

Re: draven op weg slecht ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:01

ga niet in de gladde berm rijden met ijzers!! dan breekt je pony zn nek!!
hmm.. ik weet niet over hoe lang stuk weg je moet, anders kan je het best gewoon stappen... het is niet slecht om te draven met ijzers over de weg.. daarom hebben de meeste paarden ook ijzers..

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:05

Mijn verzorgpony liep ook jaren voor de kar en die had daarom ook ijzers onder... dus vraag me af of het slecht als je ermee op het asfalt draaft.... die pony draafde immers ook voor de kar...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:05

Harm heeft een best wel pittig rugprobleem en draaft zonder problemen hele flinke stukken over de harde weg en ook nog in een behoorlijk hoog tempo. Nergens last van.......

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:06

Ik weet wel dat ze voor paarden die slecht lopen bij ons juist adviseren om op verharde weg te gaan rijden omdat dat beter is...... Maar don't shoot me if i'm wrong!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:07

@ gianlucka

mijn pony loopt ook met ijzers voor de kar en draaft dan natuurlijk ook over de weg.. soms ook lange stukken.. ik heb er niks van gemerkt..
alleen dat de ijzer sneller slijten..

enne.. ik heb gehoord dat de pezen sterker worden als je over de weg stapt.. dus ik denk dat ze dat bedoelen..

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:08

ja dat heb ik ook gehoord ja over die pezen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:13

oke.. ik zal je deze x laten leven!!

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:14

pfieuw gelukkig

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:15

Met een paard dat niet gewend is om op de harde weg te draven ga je natuurlijk niet meteen een kwartier of kilometers lang over de harde weg draven. Dat is vragen om problemen, zoiets bouw je rustig op. Maar draven op de weg met een paard dat daar in de loop der tijd op getraind is, kan prima. Zo gaat het toch met alles? Met dressuur doe je tenslotte ook niet meteen de moeilijkste oefeningen, met springen neem je niet meteen de hoogste hindernissen en rijd je endurance, dan ga je niet meteen de langste afstanden rijden in een training.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:16

gianlucka schreef:
Ik weet wel dat ze voor paarden die slecht lopen bij ons juist adviseren om op verharde weg te gaan rijden omdat dat beter is...... Maar don't shoot me if i'm wrong!

Dat ligt er helemaal aan wat de reden is dat ze slecht lopen. Dat kan namelijk zoveel redenen hebben. En ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige paarden die slecht lopen juist helemaal niet goed is wanneer ze veel op harde bodem lopen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:17

Volgens mij is het zonder ijzers beter om over de weg te draven dan met ijzers. Zonder ijzers is de hoef een beetje elastisch en dat vangt de grootste schok op, met ijzers dreunt de schok verder door naar de gewrichten. Het is dus niet echt goed ervoor, maar ze gaan er ook zeker niet dood aan.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:17

Maar met het paardje van klavertje is niets mis, dus volgens mij moet dat gewoon kunnen.... en idd niet gelijk kilometers, maar gewoon rustig aan

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:09

Waarom wil je er uberhaupt ijzers onder zetten?

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:13

Ik meende dat het juist goed is om af en toe over de verharde weg te draven omdat dat het hoefmechanisme zou stimuleren.
Ook schijn je harde pezen te krijgen van stappen en draven over een verharde weg.

Maar lijkt me wel, dat je draven met mate moet doen ivm de belasting voor de gevrichten bv.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:13

Blue_Star schreef:
Waarom wil je er uberhaupt ijzers onder zetten?

whaha.. goeie.. is nog niemand op gekomen..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:14

PatriesjeMR2 schreef:

Ook schijn je harde pezen te krijgen van stappen en draven over een verharde weg.

hmm.. ik had ergens gehoord dat stappen wél goed is en draven niet.. maar nu weet ik het ook niej meer hoor..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:19

Heey,
Het ligt er volkomen aan hoe vaak jij over de weg rijdt.
als je elke dag over de weg rijdt raad ik je ijzers aan, maar als je het een paar keer per maand doet is het onzin..
Het probleem is namelijk dat als jij elke dag zonder ijzers langs/over de weg rijd de hoeven van jou pony veelste snel slijten.. Maar zolang je het zonder ijzers red moet je zonder ijzers blijven rijden!
Is veel beter voor de hoeven!
Tenzij het word aangeraden door hoefsmid of DA

Succes!

xxNimboxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:26

Stappen op verharde wegen is goed voor paardenbenen, maar draven en galopperen is zéker niet goed. Van binnen kunnen er allerlei kleine beschadegingen optrreden, wat vaak bij het ouder worden uitloopt tot versleten benen. Voor de kar is dit vaak minder omdat er dan geen last bij gepaart gaat. Ik heb hoefschoenen voor mijn paard dat ik berijd, dat dempt ook super!

Mijn andere paard staat gewoon op ijzers, maar die loopt eigenlijk buiten alleen voor de kar.

Wat ik wel denk is dat je benen er wel sterker kunt voor laten maken door het wegrijden geleidelijk steeds meer te gaan doen. Want ik reed laatst zonder hoefschoenen met een vriendin die met haar paard eigenlijk altijd gewoon draaft enz. op harde wegen, en toen we even een stukje over de weg gingen liep mijn paard erg gevoelig en raar, terwijl haar paard gewoon verder hobbelde. Eenmaal in de berm ging dat weer goed. Nu heeft Nimbo (mijn paard) wel erg gevoelige hoeven hoor, en loopt hij na 3 stappen op grof grind al een paar dagen kreupel. Vandaar dar hij ook hoefschoenen draagt nu!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:31

PatriesjeMR2 schreef:
Ik meende dat het juist goed is om af en toe over de verharde weg te draven omdat dat het hoefmechanisme zou stimuleren.

Dat klopt grotendeels.
Van lopen op harde ondergrond heeft je paard een goede doorbloeding in zijn benen, en daardoor krijg je dus ook betere hoeven en sterkere pezen. Je kan ook gewoon draven en galoperen, dat is geen probleem.
Mét ijzers is dat compleet anders, dat is juist enorm slecht. Ijzers zijn ten eerste glad, waardoor ze bij elke pas een stukje doorglijden, wat een grote belasting is, ijzers zetten niet uit, waardoor je geen doorbloeding hebt, en ijzers geven geen enkele demping, waardoor je dus enorme klappen op de pezen krijgt bij elke stap.

Kortom, lopen op harde ondergrond met ijzers is heel erg slecht, lopen op harde ondergrond zónder ijzers is juist zeer goed, al moet je dit natuurlijk wel opbouwen (als de hoeven sneller slijten gaan ze harder groeien en harder materiaal aanmaken, maar dit kost wel tijd)

Hoevaak je over de weg rijdt maakt niet uit, zolang je het maar opbouwt en onderhoud.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:49

ik rijdt met mijn shetlander ook over de weg.. ik draaf en stap op de weg.. hij heeft geen ijzers en de hoeven slijten er niet te erg van.
als ze er aan gewend zijn kan het best

aleen galoppeer ik niet over de weg..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:51

Wij rijden regelmatig ritten van 30-40 km over de harde weg. Waarvan we zeker 80% draven.
Hardy en David hebben hier 9 jaar gewoont en hebben nog nóoit wat aan hun benen gehad...

Dus zo slecht zal het wel niet zijn.