Paarden lusten geen liksteen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Paarden lusten geen liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:15

Santos en Lady likken allebei nooit aan hun liksteen. We hadden eerst een gewone maar nu hebben ze allebei 1 met appelsmaak, maar daar likken ze nog niet.
Maar als je een beetje zout op je hand doet en dat naar ze uitsteekt likken ze het wel op, vooral Lady. Die zweet ook vrij veel.
Hoe kan dat? Hebben we nou gewoon zulke verwende paarden of hebben ze het niet nodig? Lijkt me wel raar, omdat ze wel zout van m'n hand likken.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:18

Mijn paard hoeft ook geen liksteen, maakt niet uit welke smaak, hij laat ze gewoon liggen...

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:33

Mijn paard is nog erger, die stoot de likstenen gewoon uit de houder met zijn hoofd, hoe vast ze ook zitten, met wondjes als resultaat, heb het dus maar opgegeven, hij wil niet.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:54

Onze paarden willen ook geen liksteen, maar wij strooien altijd zout op het land (samen met de kunstmest), ik denk dat het daardoor komt - gewoon geen tekort. Likstenen zijn er ook vooral voor het lekkere, echt zinvol zijn ze niet omdat je nooit weet hoeveel ze er van eten. Dat ze naar behoefte opnemen is flauwekul omdat bij de gewone likstenen de zoutbehoefte het criterium is en bij andere likstenen meestal de smaak. Ben je dus gefundeerd bang voor een tekort, voer dan gewoon een supplement.

Perla

Re: Paarden lusten geen liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:57

Chestnut schreef:
Santos en Lady likken allebei nooit aan hun liksteen. We hadden eerst een gewone maar nu hebben ze allebei 1 met appelsmaak, maar daar likken ze nog niet.
Maar als je een beetje zout op je hand doet en dat naar ze uitsteekt likken ze het wel op, vooral Lady. Die zweet ook vrij veel.
Hoe kan dat? Hebben we nou gewoon zulke verwende paarden of hebben ze het niet nodig? Lijkt me wel raar, omdat ze wel zout van m'n hand likken.

Ik denk wel dat je paarden de liksteen nodig zijn maar op een een of andere manier niet helemaal begrijpen hoe ze er aan moeten likken je zou ook gewoon bij elke voerbeurd een beetje zout over het voer kunnen doen zodat ze wel aan hun behoefdens kunnen komen.
of leg de liksteen in de voerbakdan likt het paard er automatisch wel aan als hij eet.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:02

Bij die van mij heb ik de liksteen in zijn bak gegooid en hem zemelen gevoerd, hij at met een grote boog om de liksteen heen, en de beetjes voor die nog onder en om de liksteen lagen at ie echt niet op, denk dat hij het echt niet lekker vindt. (zowel de mineraalliksteen als de zoutliksteen)

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:24

die van mij heeft er nooit aan gezeten maar ja nu komt het nu doet ie het wel

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:27

Die van mij likken er super veel aan.
Altijd al gedaan ze zullen het nodig hebben.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:33

Ik denk inderdaad dat het dan gewoon niet nodig is. Het zou, zoals je als zei, ook kunnen dat ze het niet begrijpen, aangezien ze wel van je hand af likken. Ik zou het over het eten strooien. (maar als ze het nou écht niet lekker vinden laten ze het eten straks ook staan, dat lijkt me niet, maar je weet het niet hè! )

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:00

Strooi geen zout over het eten !! Wieweet geef je ze dan juist wel teveel, dat is ook niet ok.. Als paarden het zout niet nodig hebben zitten ze niet aan hun liksteen.
Het normale voer van tegenwoordig is een volwaardig paardenvoer waar alles in zit wat ze nodig hebben.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:33

Mijn paard likt ook nooit aan haar liksteen, had laatst nog een likit gekocht, maar die hangt nu ook maar doelloos in stal
Tjaa.. misschien komt t wel omdat ze blond is

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 13:37

Santos en Lady zijn allebei niet blond, Santos is een brunette en Lady heeft zwart 'haar'.

Maar ik geef ze nooit biks, is niet nodig, ze hebben zo ook genoeg energie.

Santos heeft trouwens over de vorige liksteen heen gepoept, en toen keken ze er allebei niet eens meer naar.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:46

Chestnut misschien zijn pavokoeken wat voor je.
Een paard dat alleen maar gras en hooi krijgt kan wel degelijk bepaalde stoffen tekort komen die ze normaal uit de brokken halen.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:55

die van mij is 1 van de weinigen die ik ken die WEL wat met zn liksteen doet!
ik leg hem gewoon in zn voerbak en na een maand of 3 ofzo is dat ding dan wel weer op...

maar ik zie eigenlijk weinig paarden verder die echt interesse tonen voor dat ding..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:12

mijn paardje likt alleen als ie schoon is (verwend beest) dus.. is weet niet of die van jou dat ook doen...

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:26

Bij mij eet de ene het wel, en de andere niet .
Mijn pony likt er niet alleen aan, maar bijt er ook op . Dus ze krijgt zo een ander soort [likit denk ik ]

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:28

Noukie schreef:
die van mij is 1 van de weinigen die ik ken die WEL wat met zn liksteen doet!
ik leg hem gewoon in zn voerbak en na een maand of 3 ofzo is dat ding dan wel weer op...

maar ik zie eigenlijk weinig paarden verder die echt interesse tonen voor dat ding..

Die van mij verslond die dingen ook, een gewoon KNZ blok

Ik zou trouwens geen zout over het eten strooien, teveel zout is nl. niet zo best voor de nieren.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:17

Citaat:
Die van mij verslond die dingen ook, een gewoon KNZ blok

Ik zou trouwens geen zout over het eten strooien, teveel zout is nl. niet zo best voor de nieren.

Hm, daar had ik niet aan gedacht. Dan denk ik dat ik het gewoon (af en toe) in de voerbak neer zou leggen, en er is vast nog wel een andere (betere) manier om ze voldoende vitaminen te geven?

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:51

nancy22 schreef:
Hm, daar had ik niet aan gedacht. Dan denk ik dat ik het gewoon (af en toe) in de voerbak neer zou leggen, en er is vast nog wel een andere (betere) manier om ze voldoende vitaminen te geven?

Een gewoon zoutblok bevat ook helemaal niet veel vitaminen hoor, veel zout en een beetje mineralen! Als je echt gericht wilt bijvoeren (weet je waar je paard tekort aan heeft?), kun je beter een supplement nemen, of als het specifiek om vitaminen gaat er af en toe een spuit indrukken. Ik geef trouwens één van mijn paarden wel af en toe zout omdat ie soms erg weinig drinkt. Zout geven helpt dan natuurlijk.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:43

Volgensmij hebben ze nergens een tekort aan hoor, maar ik vind het gewoon zo vreemd. Ze likken er nooit aan. Santos heeft die van haar al uitgebreid geplet.
Ik doe af en toe wel wat zout aan m'n hand, dat ze het er af kunnen likken denk ik maar.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:45

Mijn pony raakt haar liksteen ook nooit aan, ook niet toen ze een tekort aan zout had.. Als ik zout op mn hand deed likte ze het er wel af..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:47

Nou bij Rashida is ie binnen een week op.. (Lijkt me overigens ook niet echt goed)

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:49

gooi hem in de voerbak en hij gaat gewoon op als ze eten en ze slobberen dan smelt die steen vanzelf en nemen ze dan ook automatisch wat op

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:51

Ik haal altijd voor 5 euro zo'n zoutblok bij de boerenbond. Die hebben ze nu al dik een jaar, en ze zijn voor de helft op.

Susanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:56

Tub vind de gewone zoutstenen heerlijk. Van likit moet ze niks weten. Terwel Ukkie, zijn zoutsteen amper aanraakt, en zijn likit wel, maar die heeft hij ook niet altijd, gewoon afentoe. Zijn zoutblok wel.