Vraagje over het gebruik van vlas

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

Vraagje over het gebruik van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:21

Mijn paard staat sinds eind augustus op vlas, dit bevalt me trouwens prima. Onder het vlas heeft hij rubberen tegels liggen en daaronder een rooster.

Hoe kun je vlas nu het beste gebruiken? Iedere dag echt helemaal uitmesten of alleen de drollen er iedere dag uithalen en de rest 1x in de zoveel dagen eruit halen?

En wanneer doen jullie er weer vers vlas bij? Iedere dag een beetje of 1x in de zoveel dagen een hele baal?

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:33

Iedere dag de drollen eruit en 1x per week de natte plekken. Per week een half tot een heel pak bijstrooien.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:41

ik haal de drollen er elke dag uit, in t weekend de natte plek(ken) eruit en dan een heel pak bijstrooien.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:54

ik doe het net als Alvaron, maar moet zeggen dat ik een schoon paard heb. Hij plast standaart op 1 plek en zijn mest laat hij netjes op hoopjes liggen. Zijn buurman is een ander verhaal; dat is zo'n viezerik! Bij hem halen we iedere dag de natte plekken en drollen eruit. Op woensdag altijd een hele baal erbij en zaterdag een halve. Daar moet hij het maar mee doen

Patriesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:01

Ik haal alleen dagelijks de drollen eruit en heel soms een natte plek die 'erop' ligt, maar strooi voor de rest 1 baal in de week op. Soms een tussenbaal, als ik het idee heb dat er teveel nat naar boven komt. Eens in de 10 tot 13 weken mest ik groot uit. Maar houdt dan evengoed nog genoeg droog spul over om de bodem weer te bedekken. Zo doe ik het. En Lizzy is niet de meest schone dame op stal..

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:18

Sluit ik me helemaal bij aan. Elke dag de drollen en 1 keer in de week de natte plekken en dan bijvullen. Ik geloof dat je 1 keer in de 12 weken opnieuw moet/kunt beginnen maar dat is bij mij niet nodig. Blijft allemaal goed tot redelijk schoon!

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:20

Elke dag de drollen, één keer per week nieuw vlas bij en 2 of 3 keer in het stalseizoen de 'volgezogen' onderlaag eruit.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:35

humm ben ik dan zo lui offfuhhhh .....

ik haal normaliter elke dag de ergste drollen er uit
1 x perweek verschuif ik het schone opzij en gooi daar een gedeelte vh natte droge weer der overheen 1 pak per week bij vullen
het erge natte wat ik opzij gooi daar waar het droog is droogt meestal ook weer binnen een mum van tijd daarbij gaat er weer droog overheen
en 1 x per jaar stal geheel leeghalen is zolang ik hier woon dus nog niet gebeurd en denk ook niet dat ik het in december ga leeghalen (ben hier dus vorig jaar dec gekomen ) en nee ik heb geen zeiknatte of vieze stal

ik "pot"dus

muv heel soms haal ik een beetje nat weg om op het gladde pad te gooien
tegen de glad heid niet omdat de stal dat nodig heeft

nu gebruik ik liever rapsodi (trekt het vocht beter naar onder ..)
maar op de wei / loopstal gebruik ik liever vlas omdat vlas iets vochtiger blijft / word en de hoeven zo een minder grote klap krijgen ..

rockey

Re: Vraagje over het gebruik van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:00

vriendin van me doet elke dag de drollen eruit en elke dag de natte plekken, en 2 keer in de week 1 nieuw pak erbij...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:12

Ik ben denk ik wat makkelijker, haal de grote bulten aan mest eruit ,maar de kleine drollen laat ik liggen, want dat is echt geen beginnen aan om al die drolletjes eruit te halen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:50

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:51

vlas is juist bedoeld om op te potten, iedere dag de natte plekken eruit is zonde van het vlas en doet het gebruik van vlas teniet.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:55

Ik deed elke dag de drollen en 2x per week de pies. Als ik dan de pies eruit had gehaald, dan deed ik er een half pak bij.

Maar ik vond het echt drama en ben erg blij dat ik weer op stro sta

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:27

ik haalde elke dag de drollen eruit. elke week ging er een schoon pak bij. soms 1.5 pak. Ik ben ook blij dat ik van die zooi af ben en weer op stro sta. ik heb een paard wat bij het lopen/draaien in de stal zijn benen niet optilt, dus elke keer de hele zeiklaag door de stal heen ploegde. Dat heeft dus met vlas geen nut. mij werd door de leverancier aangeraden te beginnen met 2-3 pakken. elke dag de drollen eruit en de zeiklaag net zolang te laten liggen tot hij door de bovenlaag heen komt. op een gegeven moment ligt er op de bodem een hele vaste laag. zodra de zeik hierdoor heen gaat soppen, is het tijd om het allernatste deel weg te halen. wel elke week een 1/2 tot een hele pak bijstrooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:37

Ranja schreef:
Mijn paard staat sinds eind augustus op vlas, dit bevalt me trouwens prima. Onder het vlas heeft hij rubberen tegels liggen en daaronder een rooster.

Hoe kun je vlas nu het beste gebruiken? Iedere dag echt helemaal uitmesten of alleen de drollen er iedere dag uithalen en de rest 1x in de zoveel dagen eruit halen?

En wanneer doen jullie er weer vers vlas bij? Iedere dag een beetje of 1x in de zoveel dagen een hele baal?

Vlas werkt beter in combi met rubber matten/tegels en eventueel een rooster.
Ik mest elke dag uit, drollen en natte plekken, ook met rubber tegels onder het vlas. Toen ik nog geen tegels had moest ik veel meer vlas gebruiken en stond mijn paard nog de gehele tijd zeiknat of op het beton. Nu gaat er in de zomer ong een halve baal per week bij en in de winter een hele, wel verspreid over de week.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:42

Ik zal onze ervaring er ook tegenaan gooien.
Wij hebben 25 paarden op vlas staan. Vooral merries hebben bij ons de schone stallen.

Tijdens het dagelijkse mesten halen wij alleen de mest eruit. Natte plekken gaan er alleen uit aan het eind van de week. (of wanneer de box heel erg nat is)

Het bevalt ons prima.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:44

Bedankt voor jullie reacties!!
Zo te horen heb ik er denk ik nog gewoon te weinig vlas in liggen... Want als ik niet om de dag de natte plekken eruit haal, dan is de bovenlaag toch al redelijk vies/nat.

@Sjoert: bedankt voor de link, maar wilde niet meer in dat topic reageren, omdat het al zo'n oud topic is...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:48

In dat topic reageren, is inderdaad niet helemaal de bedoeling.
Het dient meer als leesvoer.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:54

Ranja schreef:
Bedankt voor jullie reacties!!
Zo te horen heb ik er denk ik nog gewoon te weinig vlas in liggen... Want als ik niet om de dag de natte plekken eruit haal, dan is de bovenlaag toch al redelijk vies/nat.

Ik haal elke dag de natte plekken weg en heb er bovenop de matten de eerste keer 2 pakken vlas in gedaan, dat is genoeg. Ik moet wel zeggen dat ik vrij fanatiek uitmest, de gehele box gaat "om". Maar ik heb een eerste klas viespeuk van een ruin. Op deze manier heeft hij altijd een droge box.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:08

Alle vlasfabrikanten drukken je altijd heel erg op het hart dat je écht moet beginnen met 4 à 5 pakken. Dóe dat dus ook, dat roepen ze echt niet om meer omzet te krijgen.
Met 2 pakken beginnen werkt gewoon niet. Dan kan je beter stro nemen en iedere dag uitmesten.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:17

Nou 4 á 5 pakken is echt veel te veel hoor. In mijn (niet al te kleine) boxen zou er dan wel ruim 40 cm. vlas in liggen. Mannn daar kan je niet in lopen en uitmesten wordt een ramp. Toen ik begon heb ik 3 pakken per stal gedaan, maar dat vind ik al heel veel.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:53

Ibbel schreef:
Alle vlasfabrikanten drukken je altijd heel erg op het hart dat je écht moet beginnen met 4 à 5 pakken. Dóe dat dus ook, dat roepen ze echt niet om meer omzet te krijgen.
Met 2 pakken beginnen werkt gewoon niet. Dan kan je beter stro nemen en iedere dag uitmesten.

Met rubber matten eronder wel, zonder zouden er bij mij ook minimaal 4 pakken in moeten

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:04

Charos schreef:
ik haal de drollen er elke dag uit, in t weekend de natte plek(ken) eruit en dan een heel pak bijstrooien.

zo doe ik het ook

petrahin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:10

Wij hebben drie ruinen en 1 daarvan is ook echt een grote viezerik maar dat was hij met stro ook. Wij halen ook de drollen er iedere dag uit en 1 x in de week de natte plakken. De viezerik krijgt er een baal bij en de andere een halve.
Maar ook tussen de twee andere zie je nog verschil, 1 van hen daar is het vlas echt nog gewoon de kleur zoals het de stal inging, die is zo ontzetten schoon, en mest ook altijd op dezelfde plaats.

Dus ik kan me de verschillende reacties heel goed voorstellen ieder paard is weer anders net als mensen ha ha je hebt er viezerikken tusssen zitten.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:29

Even een ander vraagje, met welk "gereedschap" mesten jullie je vlas uit? Ik heb zo'n zwarte plastic riek met veel tandjes, maar ik ben er niet zo tevreden over omdat er veel vlas op blijft liggen, en met schudden valt er weer veel poep terug in het vlas. Een gewone riek gaat niet want die tanden staan te dicht bij elkaar.
Eerder had ik een aardappelriek maar die was veel te zwaar.