Stalmatten?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Stalmatten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:17

Wie heeft er in zijn stal(len) stal matten liggen?
Waar hebben jullie dat gekocht, wat kostte het en zijn jullie tevreden?
Staan de paarden alleen op de matten of hebben jullie er ook stro of zaagzel overheen gelegd.

Al met al een hoop vragen over de stalmatten!

Alvast bedankt!

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:22

hoi
Ik heb stalmatten liggen in mijn box.Ik heb ze gekocht in oud gastel en dat ging via bos rubber.Wat ze kosten weet ik niet meer het is al een paar jaar gelden.Ik ben best tevreden je hebt veel minder met.Alleen 1 van mijn paarden durfd ern haast niet op teplassen.IK gooi altijd wat stro in de box maar dat eten ze op.Ook doe ikwel eens zaagsel.Alleen matten vind ik niet zo gezellig staan.Hoe ouder de matten zijn hoe beter ze gaan werken.

WiMa

Re: Stalmatten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:27

Ik heb ook matten liggen in de box bij mij thuis, word alleen nu niet gebruikt omdat mijn paarden ergens anders staan maar ik moet je zeggen dat ik zeer tevreden ben hierover.Ook ik heb ze via Bos rubber. De prijs weet ik ook niet meer maar het is best prijzig maar waar voor het geld. Ik gebruikte wel even veel stro omdat ik vind dat een paard lekker moet kunnen zoeken in het stro. De urine trekt namelijk door de matten heen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:30

Ik heb matten in de stal van mijn jaarling omdat ze nogal te keer gaat in haar stal.En zo kan ze zich geen zeer doen.Maar ik heb er kalvermatten in liggen dus wat ze kosten weet ik niet.Ik gooi er wel stro over.De stal blijft schoner om dat de pies onder de matten verdwijnt .Het nadeel is dat de matten groot zijn en dat ik ze 1 keer per week er uit haal en er onder schoon spuit omdat ik het anders vind gaan ruiken.Dat is best zwaar.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:30

Mijn oude bijrijdpaard stond op matten. Daarover een klein laagje stro. Ik vond het wel handig. Hoe duur ze waren weet ik niet, wel prijzig iig.
Nadeel vond ik dat je ze minstens 1 x per jaar moet uitspuiten wat een rotwerk is.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:32

Over welke dikte moet ik denken wanneer ik goede matten zoek voor de stal.
Ik heb al gezien dat je ze vanaf 12 mm hebt tot 45 mm.
Is 12 mm goed, of is het hoe dikker hoe beter?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:36

een vraag. wanneer de urine door de matten heentrekt gaan die matten dan niet ontzettend stinken

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:23

Valt wel mee, maar daarvoor is het uitspuiten minimaal 1 x per jaar echt nodig (en dit paard stond alleen 's nachts op stal.
Geen idee hoe dik de matten waren, iig een stuk dikker dan 12 mm.
Denk toch wel zeker 3 cm.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:23

Nee, je moet ervoor zorgen dat de ondergrond schuint afloopt zodat het niet in het midden blijft liggen.. Ook raad ik wel aan om het 2 a 3 keer per jaar schoon te spuiten..Je haalt alle matten eruit, spuit de stal schoon. Ik schrob eerst met een bezem de ondergrond schoon(in mijn geval is dit van steen) met groene biotex en de matten schrob ik met een klein beetje afwasmiddel..

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:27

mmm, ik zou ook wel graag willen weten hoe duur de matten zijn... Mar volgens mij heeft niemand daar antwoord op...

Weet iemand ook in welke grootte ze leverbaar zijn?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:31

Ik zou als ik jou was ff zoeken op Google ofzo.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:45

Ze zijn best duur. Het beste kun je prijzen bij Bos Rubber navragen..De mijne heten granuflex stalmatten..De afmeting is 1X1. Ik weet niet of er ook andere maten zijn en anders neem ik aan dat ze op maat gemaakt kunnen worden..Waar ze zitten weet ik ook niet meer maar volgens mij weet diegene die ook de stalmatten bij Bos rubber vandaan heeft waar ze zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:45

Ik maak dan wel erg vaak mijn matten schoon .Ik vind het dus wel gaan stinken.Ik denk dat de gewone mat rond de 45 euro zit voor een tegel van 90 op 90.Ik had eens uitgerekend dat het voor een volledige stal rond de 500 euro kwam.
Ik zou eens op tweedehands site's kijken ik geloof op marktplaza dat ik ze eens te koop zag.Of mischien kan je net als ik, er via een boer aankomen.De koeimatten zijn goedkoper.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:03

silvana schreef:
Ik vind het dus wel gaan stinken.

Daar ben ik ook wel bang voor, maar ze maken nu zo'n zooitje op stal!

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:11

Zolang je de ondergrond schuint hebt aflopen kan de urine gewoon weg..Mocht je het niet schuin hebben aflopen , ja, dan blijft het onder de matten liggen en dat gaat inderdaad stinken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:12

klopt

ik heb die ervaring ook
bij iemand die een rechte ondergrond had, zonder afloop naar een putje
dat werkt niet, gaat na 1 week al enorm stinken

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:14

Bij ons zitten er geen putjes in de stallen....

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:18

Putjes of geen putjes, het moet gewoon schuin aflopen, dan heb je,echt waar, nergens last van!! En een super schone stal!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:27

Ik had al aangeven niet echt blond te zijn maar geverfd....

Maar al loopt de stal schuin, dan blijft het toch nog steeds onder de matten liggen?
Alleen dan allemaal op één plek.
Of zit ik nou fout?
Laatst bijgewerkt door Ylana op 25-10-05 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:29

Bij ons hadden ze er een grote put onder, met diverse openingen waar het weg kon naar de put.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:29

Ik ben net zo blonT als jij Ylana
Want dat stukje begrijp ik ook niet helemaal

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:35

Het moet inderdaad wel ergens wegkunnen in een put ofzo.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:36

Ik ben net zo blond, wel kunstmatig, hoor..maar ik begrijp dat als iets schuint afloopt dat urine kan weg en natuurlijk loopt niet alles weg maar het meeste wel.Er zal uiteraard altijd wel urine blijven liggen op het steen. Maar lang niet zoveel als dat een stalondergrond niet schuin afloopt..Snap je?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:37

Maar waar loopt dat dan heen?

Bij mij is bijv de achterwand van steen, zou het daar schuin naartoe lopen, bijft het daar toch tegen de muur staan?

Ylana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:39

runningkawa schreef:
Maar waar loopt dat dan heen?

Bij mij is bijv de achterwand van steen, zou het daar schuin naartoe lopen, bijft het daar toch tegen de muur staan?

Dát heb ik nu dus ook!