normaal voor een opfokstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:54

ik heb nu eindelijk een lekker plekje voor mijn jaarling gevonden, waar iik ook zo vaak als ik wil langs kan gaan ( = ook lekker in de buurt ). een nadeel: ik mag haar niet zomaar bij de "kudde" vandaan halen. als ik haar wil poetsen kan dat gewoon in of de grote stal of de weide. Met de andere paardjes erbij. maar lekker saampjes wandelen zit er dan dus niet meer in argument hiervoor is dat dan de kudde uit elkaar wordt gehaald, wat niet goed voor ze zou zijn.

toch een beetje lastig lijkt me, tussen zes andere loslopende nieuwschierigaards je paard borstelen!

ik vind het een beetje vreemd, ligt dit aan mij? ook maak ik me wat zorgen, als dus nu niet mer haar kan wandelen oid, gaat ze me met drie jaar dan niet onwijs uitproberen?

loeder

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:10

ja ik snap je twijfel!..
Ik vind het wel netjes van de beheerder om de regel in te stellen, omdat je anders veel onrust kan krijgen denk ik. als iedereen elke dag zijn paard uit de groep haalt...
Van de andere kant kan me heel goed voorstellen dat jij dingen met je paard wil doen en dat lijkt me ook heel goed!! voor zowel jullie band als het laten wennen aan de omgang met mensen!
Wist je dit niet voordat je hem daar naar toebracht? Misschien kun je nog eens uitleggen waarom jij het wel graag wilt/belangrijk vindt...

Succes!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:30

Ja dit lijkt mij normaal.

Laat je jaarling maar lekker opgroeien tussen zijn leeftijdsgenoten.

De tijd van wandelen en poetsen is nu nog niet aan de orde,dat kun je op latere leeftijd nog vaak genoeg doen

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:23

Nou ik vind het niet normaal. Het is Jou veulen en hij kan je niet verbieden om iets met je veulen te gaan doen. Mijn paard staat al 2 jaar in de opfok ik ga er 1x in de maand heen om te wandelen en te poetsen e.d.
Ook al kom ik om 3 uur 's nachts kan ik gewoon bij mijn paard, het zal effe lekker worden. Nee hoor mijn paard is er nooit slechter van geworden om even uit de kudde gehaald te worden.

Als het nou bijv. de eerste 2 weken is om de kudde te laten settelen zou ik het nog begrijpen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:29

het is nogal een verschil als je je paard 1x in de maand aait/poetst en wandelt dan wanneer je er elke dag heen gaat.
Ik vind zo'n regel vrij redelijk. Laat je jaarling nog maar lekker! Die vermaakt zich wel!
Als ie 2 of 2,5 is, heb je nog tijd en gezelligheid genoeg met hem!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:35

op zich zou het juist wel goed zijn voor die kudde als er af en toe een paard uit gehaald word, omdat ze dan leren dat paarden komen en gaan, en heb je later minder problemen met verlatings angst...

een veulen moet natuurlijk ook leren om alleen met zijn "mens"te zijn....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:48

ik mag mn (quarter) jaarling gerust uit de kudde trekken om te wandelen/poetsen. Bij de quarters kun je met een jaarling al wedstrijden starten in de halter, beetje lastig als je dan de kudde niet uit mag

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:15

Ik vind het niet zo gek, denk dat het behoorlijk wat onrust veroorzaakt als er telkens paarden in/uit de kudde worden gehaald.
Laat het paard in de opfok lekker paard zijn, en pak dat wandelen en poetsen fijn op als ie uit de opfok komt.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:31

ze staat daar nog niet, ik denk wel dat ik haar daar naar toe breng. wat betreft het "paard" laten, dat kan ook best als ik wel met haar wandel en poets. ze vind al die aandacht gewoon heerlijk, en ik dwing haar nergens toe. wel heb ik gewoon een uberfijn paardje om mee om te gaan nu al, en weet ze wat ze wel en niet mag. het is natuurlijk niet zo dat ik uren met haar wandel en haar uren poets, gewoon af en toe 10 minuutjes dat ze haar aandacht erbij houd lijkt mij gewoon prima.

iig bedankt voor de reacties! ik denk dat ik haar daar wel neer ga zetten, en dan een paar keer per week even langskom.

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:37

ligr er ook een beetje aan hoe de kudde is samengesteld. als het alleen merries zijn lijkt het mij niet zo'n probleem.

op mijn oude stal hebben ze elk jaar een kudde jaarling hengsten en een keer liep er 1 tussen die een enrome bult op zijn borst had.de veearts zij dat het beter was om hem te laten staan, want de kans was groot dat ie daarna niet weer werd geacceepterd, en dat er dan flink gevochten kon worden.want de rangorde moet weer bepaald worden als er 1 tussenuit gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:39

Dit is idd wel op meer plaatsen zo
en ik vind het ook niet vreemd

argumenten genoeg hierboven

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:44

Ik denk dat het echt geen kwaad kan als jij je veulen uit het land haalt om even mee te wandelen en te poetsen. Zoals Robyn al aangeeft, het jouw veulen en die eigenaar kan moeilijk zeggen dat jij niks met je veulen mag doen. Op Texel staan er ook paarden als pensionpaarden, die staan ook gewoon in het land tussen de andere paarden en die worden ook elke dag van het land gehaald om bereden te worden en ik kan nou niet zeggen dat die paarden daar nou slechter van zijn geworden.....

Daarnaast, zoals Cissy zegt, bij western heb je halterprogramma's waar je al aan mee kunt doen als je een veulen hebt.... beetje lastig als je dan niks met je veulen zou mogen doen....
Laatst bijgewerkt door gianlucka op 25-10-05 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:44

Ik vraag me af is het wel normaal wat jij doet? Je moet niet tutten met een aarling, die moet in een groep op laten groeien en met rust laten. Wij hebben enkele jonge beesten bij een opfokstal staat en ik weet zeker dat die man mij gaat uitlachen als ik zeg dat ik ze wil gaan poetsen!!!!!! en er mee wandelen!!!Zal lekker worden moet hij/ medewerker of ik mijn paard vangen in de loopstal wat never gaat lukken (zeker merries niet van die slaan heel erg) of moet ik ze uit een weiland plukken. Ze worden alleen gevangen ingeval van hoefsmid/ontwormen/andere medische noodzaak of om ze los in bak te beoordelen.
Gewoon het paard met rust laten en later haalt je de 'schade 'echt wel in.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:52

gianlucka schreef:
Ik denk dat het echt geen kwaad kan als jij je veulen uit het land haalt om even mee te wandelen en te poetsen. Zoals Robyn al aangeeft, het jouw veulen en die eigenaar kan moeilijk zeggen dat jij niks met je veulen mag doen. Op Texel staan er ook paarden als pensionpaarden, die staan ook gewoon in het land tussen de andere paarden en die worden ook elke dag van het land gehaald om bereden te worden en ik kan nou niet zeggen dat die paarden daar nou slechter van zijn geworden.....

Daarnaast, zoals Cissy zegt, bij western heb je halterprogramma's waar je al aan mee kunt doen als je een veulen hebt.... beetje lastig als je dan niks met je veulen zou mogen doen....

Op het moment dat jij ervoor kiest om jou paard op zijn terrein neer te zetten, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je je ook aan zijn regels houdt.
En als je het niet met de regels eens bent, dan zoek je toch fijn een andere opfok?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:58

ik denk dat dit normaal is in de meeste opfokplekken.
de weiden met jaarlingen liggen meestal afgelegen, poetsen en wandelen ed. is op zich helemaal niet nodig, een keertje kijken ok, maar ik zou hem lekker nog wat jaartjes vrij laten.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:03

Lorena schreef:
Op het moment dat jij ervoor kiest om jou paard op zijn terrein neer te zetten, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je je ook aan zijn regels houdt.
En als je het niet met de regels eens bent, dan zoek je toch fijn een andere opfok?

Waarom reageren mensen toch altijd zo vijandig? Ik geef alleen een reactie op de vraag die gesteld wordt. Ik vind het niet redelijk van die eigenaar van de opfokstal dat je niets met je paard zou mogen doen...... en dat jij dat wel redelijk vindt, vind ik prima... maar reageer niet zo vinnig.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:05

Wat is er vinning aan?
het is toch gewoon zo
als je het er niet mee eens bent, zoek je wat anders

snap dat vinnige niet

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:06

Bij de opfok van Zidine mag je ze ook niet zo uit de groep halen. Maar heb ik ook niet zo'n behoefte aan Ik weet bijna wel zeker dt ze niet zonder slag of stoot met me meeloopt aan een touwtje, die heeft het veel te gezellig in de kudde!!

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:08

het kwam zo vinnig over, zo van, dan ga je toch FIJN een andere stal zoeken, daardoor kwam het vinnig over, maar als het niet zo bedoeld was, dan heb ik niets gezegd!!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:10

Lorena schreef:

In dat geval zou ik dus idd fijn een andere opfok gaan zoeken. Zijn terrein of niet, niemand kan je vertellen dat je niet eigen paard mag wandelen. Wat als je naar een keuring of halterwedstrijd wil? Nee sorry hoor dat gaat er bij mij niet in. Je betaald zo iemand wel, om je paard daar te stallen.

Los van de discussie of het wel slim is om veel met een jaarling te doen. Daar ben ik ook niet voor. Maar vind uit principe dat je ten alle tijde bij je paard moet kunnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:14

Als jij weet dat je die halterwedstrijden gaat doen en je gaat kijken bij diverse opfok stallen, laat je toch al direct diegene met die regel vallen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:18

Als de basis er goed inzit, zijn ze de opvoeding heus niet vergeten tegen de tijd dat je haar uit de opfok vandaan gaat halen.
Overigens vind ik het gesleep met die jonkies alleen om te gaan halteren helemaal niets. Het is niet alleen het feit dat je ze uit de kudde plukt, maar ze moeten dan ook op stal om een korte vacht te kweken, krijgen dekens op, worden gewassen, om daarna weer de kudde in te worden geschopt?

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:19

Zazou_Murier schreef:
Ik vraag me af is het wel normaal wat jij doet? Je moet niet tutten met een aarling, die moet in een groep op laten groeien en met rust laten. .

ik denk hier anders over. ik denk dat het beter is voor het paard als hij met mensen in aanraking komt, zodat ze hier later al aan gewend zijn. ik weet niet wat jij onder tutten verstaat, maar mijn paard vind het toevallig lekker, even een borsteltje over zijn vacht! verder vind ze het erg leuk af en toe een stukje te wandelen. Zolang zij het leuk vind, ben ik tevreden!

je kan inderdaad erg overdrijven met wat je doet met een jaarling ( uren wandelen, poetsen of zelfs longeren )maar dit vind ik toch echt niet overdreven!

Zazou_Murier schreef:
Zal lekker worden moet hij/ medewerker of ik mijn paard vangen in de loopstal wat never gaat lukken (zeker merries niet van die slaan heel erg) .

En ik vraag me dus af of dit normaal is! ze horen niet naar jou te slaan, volgens mij accepteren ze je dan niet, en dit kan ook hele gevaarlijke situaties opleveren.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:25

Ik heb een keer een trap, en een keer een beetje gehad van een jaloerse jaarling op het moment dat ik in de kudde stond om mijn eigen merrie aandacht te geven. Ja, je loopt gevaar in een kudde jonkies, en langer dan 5 minuten kunnen ze zich toch niet concentreren. Je jaarling zal het leuk vinden om gekriebeld te worden, maar een stukje wandelen en bij de vriendjes vandaan is minder geslaagd.

Ik denk dat de eigenaren van de opfokstal genoeg ervaring hebben, of anders genoeg verhalen hebben gehoord om uit te maken welke regels ze hanteren, en als het je niet zint, zou ik idd een andere opfokstal zoeken.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:27

Ik doe zelf niet aan halterwedstrijden, juist omdat ik het gesleep met het beesje niks vind.
Als ik 1x in de 1 a 2 maanden er heen ga, ga ik vaak wel een wandeling maken. Hij staat op Texel dus vaak gaan we lekker naar het strand. Ik weet 100% zeker dat hij er niet slechter van is geworden. Hij is nu 2,5 en ik kan me geen beter paard wensen.

Maar idd zoals je als aangeeft Runningkawa, toen we stallen gingen kijken heb ik daar wel rekening mee gehouden.

Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat je niet van die meisjes wil die elke dag die pony eruit plukken en na een paar uur weer erin zetten, zo krijgen ze ook geen rust. Maar als je het met mate (lees 1X per 1 a 2 maanden) zie ik daar geen kwaad in.