Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:37

Ik heb van de week een nieuw zadel gekocht.
Bij de ruitersportzaak waar ik hem gekocht heb kan ik gratis de boom wat breder of smaller laten maken.

Nou wilde ik graag weten wat jullie er van vinden hoe mijn zadel ligt, voor zover je dat zo kan beoordelen, en of (en zoja, wat) jullie er nog aan zouden willen laten veranderen qua boom.

Ik heb er zelf al wel een mening over, maar die geef ik later want ik wil niemand beinvloeden natuurlijk

Overigens heb ik hem er zo los opgelegd, dus niet vastgemaakt en er ook niet eerst op gereden (dan zakt ie er altijd nog wat meer op).

Van de rechterkant gezien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de linkerkant gezien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo komt hij te liggen als er een chabrak onder zit:
Afbeelding

vuurneon

Re: Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:39

kun je helemaal door de kamer heen kijken als je achter het paard staat? (en paard heeft hoofd naar beneden)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:40

ik vind hem te ver naar achteren leunen. al het gewicht is nu niet goed verdeeld ,maar zit op de achterste kussens.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:42

Das wel erg lastig te beoordelen van een foto hoor

Voor mijn gevoel ligt het zadel wat te ver achterover. Maar ik heb van springzadels al helemaal geen verstand, zeg ik er maar meteen bij.

En als het zadel inderdaad wat te ver achterover ligt, hoeft dat toch niet perse aan de boomwijdte te liggen? Draagt het zadel van achter goed. Sluit het helmaal aan op de rug?

Mijn eigen zadel lag nl. ook te ver achterover. De boomwijdte was prima maar het zadel droeg niet genoeg van achteren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:43

De achterkant hoort 2 cm hoger te liggen dan de voorkant.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:44

Welshcobfan schreef:
kun je helemaal door de kamer heen kijken als je achter het paard staat? (en paard heeft hoofd naar beneden)

Jawel, maar het gaat er mij om of ik wat aan de boom moet laten doen, dus of jullie vinden dat hij er wat meer op moet zakken van de voorkant.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:44

Lamyra schreef:
De achterkant hoort 2 cm hoger te liggen dan de voorkant.

Op welk punt..

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:51

Misschien iets meer zakken van voor?
Ik heb er niet veel verstand van maar het eerste wat ik dacht was wel dat hij achter wat diep zat. En zo zijn er meerdere van mening zo te lezen. Maar dit hoeft niet alleen aan de boom te liggen.
Je kan er ook gewoon even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:55

de boom lijkt ietsje smal (scheelt misschien maar een cm) en daardoor ligt hij wat achterover.
maar laat er gewoon een goede zadelpasser na kijken! vind het zowiezo niet heel snugger dat je een zadel koopt zonder het te passen en dat je er al vanuit gaat dat er wat veranderd moet worden

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:00

LiSSy schreef:
de boom lijkt ietsje smal (scheelt misschien maar een cm) en daardoor ligt hij wat achterover.
maar laat er gewoon een goede zadelpasser na kijken! vind het zowiezo niet heel snugger dat je een zadel koopt zonder het te passen en dat je er al vanuit gaat dat er wat veranderd moet worden

Ik vraag niet of je je mening wilt geven over of het wel of niet had moeten kopen, alleen of het goed ligt.

Dit zadel heeft dezelfde boom als mijn oude zadel die goed lag op mijn paard, maar hij heeft wat een aparte schoft dus vandaar dat er misschien iets aan veranderd moet worden.
Ik wil er ook nog niet alles aan laten doen omdat mijn paard toch een keer verkocht moet worden en ik anders weer met een zadel zit die niet past. Daarbij rijdt ik vaak meerdere beesten en dan kan het toch niet overal super op liggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:09

als je je er toch niets van aantrekt waarom vraag je het dan???

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:13

ik zou gewoon geen risico nemen en gewoon de zadelmaker erbij halen zodat je zeker weet of hij goed ligt.
waarom nu al meteen de boel verbouwen als hij een ander net zo goed en bijna identiek zadel heeft wat er zonder verbouwen prima oppast?

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:16

LiSSy schreef:

waar staat het dat ze zich nergens wat van aantrekt?
ze zegt alleen dat er geen meningen gegeven hoeven te worden over dat ze het zadel wel of niet had moeten kopen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:16

LiSSy schreef:

Heb ik ergens gezegd dat ik me er niets van aantrek soms?
Ik wil gewoon graag antwoord op de vraag die ik gesteld heb, dus zouden jullie de boom verbreden, ja of nee?
Ik verklaar mezelf alleen nader zodat het duidelijk is dat ik mijn zadel niet gekocht heb omdat het perfect op het paard op de foto moet liggen, en dus een zo normaal mogelijke boom wil, omdat ik vaak meerdere beesten rijd.
Dus ik wil graag deze boom houden, en de man waar ik het zadel van gekocht heb heeft zo'n apparaat waarmee hij dmv infrarood enzo de boom in 24 uur kan verbreden of versmallen, en ik wil graag weten of jullie daar gebruik van zouden maken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:18

Hij ligt van voren te hoog. Maar ben geen zadel maker maar weet wel dat een zadel horizontaal hoort te liggen en deze doet dat duidelijk niet. Ik vindt hem ook teveel ''op'' het paard liggen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:20

Marije1984 schreef:
Hij ligt van voren te hoog. Maar ben geen zadel maker maar weet wel dat een zadel horizontaal hoort te liggen en deze doet dat duidelijk niet. Ik vindt hem ook teveel ''op'' het paard liggen

Maar zou het niet, dat als ik de boom iets laat verbreden en het zadel dus zakt van voor, hij automatisch ook van achteren minder 'op het paard ligt' ?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:20

Hij ligt idd niet goed... Waarschijnlijk is het te smal waardoor het op de schoft blijft "hangen" en dus niet genoeg kantelt waardoor de achterkant idd veel te laag ligt. Als je hier op zou gaan zitten zit je met je billen op de achterkant van je zadel...

Off-topic, prachtig zadel

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:21

Edit op je post, ja, dat zou idd kunnen, je moet hier even een goede zadelmaker bij laten komen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:24

ja indd waarom een zadel kopen als je er geen verstand van hebt :S of het goed ligt ja of de nee ik vind dat de achterkant veel te laag ligt maar dan weer ik zie dat je paard geen rechte rug heeft maar een ronde dus ik schat om hem van voren te verbreden.
maar ik ben geen zadelmaker dus ik zou zeggen laat de ruiterschop erheen kijken om het paard leed te besparen en niet om je ego hoog te houden

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:25

Alina schreef:
Hij ligt idd niet goed... Waarschijnlijk is het te smal waardoor het op de schoft blijft "hangen" en dus niet genoeg kantelt waardoor de achterkant idd veel te laag ligt. Als je hier op zou gaan zitten zit je met je billen op de achterkant van je zadel...

Off-topic, prachtig zadel

Dankje

Ik heb er zaterdag even op gereden maar hij zakt dan nog wel een stukje van voren, dus ik wil hem ook niet teveel laten verbreden want dan heb ik hem denk ik weer op de schoft hangen tijdens het rijden.

Maar ik zal die man waarvan ik het zadel gekocht heb even bellen dat hij van de week een keer langskomt, hij had al gezegd dat hij dat wel wilde doen mocht ik toch twijfelen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:25

Ja, dat zal het zadel dan zeker gaan. want hij ligt van achter laag omdat het zadel van voren te hoog ligt. Dus als je hem voor laat zaken komt hij achter omhoog (zo lijkt dat dan)
Is het niet genoeg kan je hem van achter nog iets op laten vullen. Maar dat zal ik pas doen na een paar maand als het zadel ingezakt is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:26

Mariek87 schreef:
LiSSy schreef:

Heb ik ergens gezegd dat ik me er niets van aantrek soms?
Ik wil gewoon graag antwoord op de vraag die ik gesteld heb, dus zouden jullie de boom verbreden, ja of nee?
Ik verklaar mezelf alleen nader zodat het duidelijk is dat ik mijn zadel niet gekocht heb omdat het perfect op het paard op de foto moet liggen, en dus een zo normaal mogelijke boom wil, omdat ik vaak meerdere beesten rijd.
Dus ik wil graag deze boom houden, en de man waar ik het zadel van gekocht heb heeft zo'n apparaat waarmee hij dmv infrarood enzo de boom in 24 uur kan verbreden of versmallen, en ik wil graag weten of jullie daar gebruik van zouden maken.

ik zou de boom niet veranderen, een boom waar aan geknutseld is is altijd zwakker dan een boom waar niet aan geknutseld is.
laat desnoods door je zadel maker wat vulling eruit halen aan de voorkant en de kussen achter wat meer opvullen.
maar ik blijf erbij dat het het beste is dat je zadelmaker ziet hoe dit zadel op jouw paard ligt en hem dan met vullen kan gaan aanpassen

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:27

Het zadel moet van voren wat meer zakken.Dus een andere boommaat .Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen .Die heeft er immers voor geleerd..

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:27

onley schreef:
ja indd waarom een zadel kopen als je er geen verstand van hebt :S

Sinds wanneer is anderen om hun mening vragen een teken van ergens geen verstand van hebben?
Ik zeg niet dat ik een professional ben, maar ik weet redelijk goed hoe een zadel op een paard moet liggen, de verkoper is al jaren een goede kennis en die geeft mij niet een zadel mee omdat hij denkt dat ik er gewoon mee ga rijden als het ligt als een large-boom op een shetlander.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:10

Mariek87 schreef:
[Ik heb er zaterdag even op gereden maar hij zakt dan nog wel een stukje van voren, dus ik wil hem ook niet teveel laten verbreden want dan heb ik hem denk ik weer op de schoft hangen tijdens het rijden.

.
[/quote]

En dat is ook niet goed. Ik heb het zelf ook gehad, mijn jonge paard kreeg behoorlijk wat spiermassa waardoor hij breder werd, mijn zadel lag toen net zo als die van jou nu ligt (achter dus lager en bij de schoft redelijk hoog) en dat is dus een teken dat de boom te smal is en hij niet veel genoeg over de schoft zakt, als je er dan op gaat zitten drukt het op de zeikant van zijn schoft en daar krijg je problemen mee (heb ik zelf ondervonden) en ik heb nu een zadel met een bredere boom (boom kon niet genoeg verbreed worden dus moet een nieuw zadel kopen) en deze ligt wel goed en mijn paard liep direct ook beter.
Wil niet zeggen dat het preccies het zelfde is, maar zo ziet het er wel uit, en je ziet ook duidelijk dat hij niet goed ligt

Vind het wel een geweldig zadel, wat voor 1 is het?