Hoe shet in de trailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Hoe shet in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 09:35

Volgende week ga ik een shetlander ophalen als maatje voor mijn paard. Maar ik heb totaal geen ervaring met shetten. Ik heb een 2,5 paards trailer, een onwijs groot ding dus. Hoe kan ik zo'n shet nou het veiligste vervoeren?
Als ik het 'normaal' zou doen denk ik dat die shet onder de voorstang door kan, en dat lijkt me gevaarlijk.

supersambo

Re: Hoe shet in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:51

ik zou de voorkant dichtpakken met hooibalen, goed vast tussen de voorstang zodat ze niet gaan schuiven. pony kan niet meer onder de stang door en hij heeft wat te knabbelen onderweg

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:56

supersambo ben het hier wel mee eens kan ook met stooi hadden wij ook gedaan toen ik een schetie ging op halen voor me nichtje had ik mijn paardje mee genomen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:58

Toevallig heb ik hier nog niet zo lang geleden een topic over geopend. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is de voorstang eruit gehaald. Ik kon haar ook laag vastzetten en dat is allemaal goed gegaan

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:07

Hoe bedoel jij dat? kon jij de voorstang ook lager instellen bij jou trailer ofzo?
Dat kan bij mijn trailer niet... En met hooi / strobalen ben ik veel te bang dat die gaan schuiven.
Zou ik hem niet achterstevoren erin kunnen zetten? Dus vastmaken aan de kant van de laadklep, want daar kan hij ivm de klep toch niet onder de stang door?
Of schot + stangen eruit halen en hem helemaal los zetten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:12

toen wij de ezeltjes ophaalden (2) hebben we de schotten eruit gehaald, 4 hooialen vanoor gezet (2 op elkaar, in een punt toelopend, zodat ze niet aan de deur kunnen, en die aan elkaar vastgebonden zodat ze niet omvielen..
is perfect gegaan

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:36

Ik weet niet of je ver moet reizen maar anders kun je hem ook gewoon los in de trailer zetten.
Dan moet je wel iets voorzichtiger rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:38

Zou zo'n beestje niet gewoon helemaal los kunnen?
Onder de voorstang door kruipen lijkt me niet zo'n punt, hij merkt er niks van

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:40

kun je hem er niet gewoon inzetten?
volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 14:12

Ik moet 45 min. rijden.
Misschien ben ik ook wel te voorzichtig. Ik zie meteen opgehangen shetten-rampscenario's voor me.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:13

Ik zou 'm dan ook niet vast zetten.

Dan wel de achterkant ook goed dicht maken, voordat je shet denkt dat hij kan vliegen ofzo.

MarionL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:18

Als wij met onze Shetten op pad gaan dan gaan ze inderdaad achterstevoren in de trailer, met hun hoofd dus tegen de klep, wel zeiltje dichtdoen en rijden maar, gaat perfect

Ook ik zag allerlei rampen gebeuren de eerste keer, maar het ging dus écht heel goed en zo zijn we dat blijven doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:34

Met veulens vervoeren maak ik ook altijd de punt dicht met hooibalen. Gaat prima, schuift echt niet. Maar los, alle schotten eruit en zeiltje dicht, lijkt me ook wel een optie.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:01

Dat met hooibalen heb ik ook een keer gedaan, maar dat doe ik dus niet meer. Eli vond dat hij dat wel kon eten en heeft een baal helemaal uit elkaar getrokken. Gevolg dus toen we de trailer weer open deden Eli tot zijn buik in het hooi. Moet er niet aan deken dat hij vertrikt was geraakt in een touwtje want die lagen er natuurlijk ook ergens los tussen.
Nu zijn gewoon alle stangen eruit en zet ik de pony's gewoon in de lege trailer. Meestal gewoon los want Eli maakt zichzelf toch los en één los en één vast zie ik ook niet zitten.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:08

Goede vraag, wij zitten er ook over te denken omdat onze shet nu op bixie gaat. Ik ben er nu steeds bij ingebleven omdat het kleine eindjes waren. Het viel mij op dat ie met rotondes enzo ook erg moeite had omdat ie geen steun aan de zijkant had. Trailer is te breed voor hem (1,5 paards). Voorstang had ik eruit..alleen maar last van en heeft geen nut.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:51

je kunt ze prima vastzetten. als ze klein genoeg zijn maakt die stang toch niet meer uit. stel hij is net de grot, gewoon die stang eruit halen en hem vastzetten aan de ring ( die zit neem ik aan gewoon aan de trailer zelf?
Hier vervieren we altijd een shetlander van onder de 85 cm terwijl we hem gewoon vastzetten.
ook gewoon loslaten in de trailer kan prima, ook al duurt het 45 minuten.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:06

Bas zet ik wel vast, maar ik keer de stang om, hij heeft het namelijk een keer gepresteerd om op een ritje van 10 minuten zichzelf dus wel onder de stang door te vouwen, omgekeerd nog wel met tou raar over zn hals. Ik schrok overigens meer dan hij, hij vond het wel normaal staan geloof ik
Ik draai de stang nu dus om, de uiteinden die normaal naar beneden steken doe ik naar boven toe, dan hangt de stang net iets lager en kan meneer er dus niet meer onderdoor.

Moet je wel een losse stang hebben bedenk ik me ineens....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:09

Ja, een losse stang heb ik wel. Dat is inderdaad wel een idee!
We hebben alleen een 2,5 paards trailer, speciaal voor extra grote paarden, dus ik hoop dat ik dan wel laag genoeg kom...
(tja, waarom we zo'n grote trailer hebben weet ik ook niet).

Iemand erbij laten lukt niet. Ik ben alleen en ik kan niet autorijden en in de trailer koekeloeren tegelijk

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:11

Ik zou je shet gewoon loszetten.. veulens staan ook los in een trailer.. dus waarom een shet niet?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:30

Even van te voren bekijken of het laag genoeg is met een omgekeerde stang, anders zou ik dan idd voor loszetten kiezen, dat lijkt me dan het veiligste.

Toen wij Bas met zn reet richting het voorste deurtje van de trailer vonden riep mijn verzorgster vol enthousiasme : "Foto,foto!!"
En al zag het er idd erg grappig uit, ik wilde niet gaan wachten tot hij nog een stappie achteruit deed en zo het deurtje uitstapte met alle enge gevolgen van dien
Dus deurtje dicht, via achterklep trailer ingeklommen, pony los, omgedraaid, stang anders, pony vast en weer verder

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:15

carola ga wel met je mee

gewoon los doen stang er uit
of wat je zelf zeg kan ook ja aan de achterkant vast maken

wij hebben het altijd gedaan met voor kant dicht maken met stooi hooi

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:59

Ik heb Zorro gewoon kort vastgezet en de voorstang eruit gehaald, hij vond hooi eten belangrijker dan zich verplaatsen Tja een shet koop je om met voer

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:05

Mijn 1,5 paards trailer is omgebouwd tot 2shets trailer. Maar toen ik nog geen eigen trailer had ging Dennis altijd los mee. Hoppa, los in een 2-paards trailer het hele land door. Alleen, shetmerries, geen enkel punt. Alleen als we aan de andere kant een paard hadden staan had ik hem nog wel eens vast staan want dat kon dan een merrie(waar hij normaal niet bij liep, dus interesant voor een hengst) of z'n stoeimaatje(waar hij rustig mee in de trailer verder stoeide) zijn.

Veulentjes gaan bij mij nog steeds los in de trailer, een shet veulen wandeld toch overal onder door.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:19

Toen wij vorig jaar Hercules ophaalden kon hij al (met 4 maanden oud) al redelijk vast staan. We hebben hem dus gewoon vrij kort vastgebonden zodat hij net een pas vooruit en achteruit kon zetten maar meer ook niet. We hadden toen wel het voordeel een trailer bij ons te hebben met een zadelkamer dus hij had ook nog eens die wand van de zadelkamer voor zijn neus.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:30

wij doen 3 shetters in 2 paards trailer. gewoon helemaal los. wel beetje voorzichtig rijden en oppassen als j de klep open doet dat ze er niet gelijk uit stormen.