alle tips zijn welkom want ik ben het een beetje beu dat voetjes laten geven bijna een zelfmoordpoging is...en iedere keer de smid terug moeten laten komen en toch de DA er weer bij om te verdoven(waarna het nogsteeds geen schatje is komt dwars door de verdoving heen is alleen dan net te houden omdat ze eerder uit balans is)
ze is nu 2 jaar en 3 mnd oud en al 1.65 en dus een stuk sterker en groter dan toen de smid er de vorige keren was, ze walst gewoon over je heen(terwijl normaal een simpe HO al genoeg is) ze maait naar voren met dr voorbenen, houd de smid haar been ondanks dr gestribbel vast, dan gaat ze er bij liggen en de achterbenen is helemaal een ramp, ze mept snel&gericht en alle kanten op(worden al dmv longeerlijn opgetild maar ze blijft slaan en trekt de lijn dus steeds door je hand)
de smid zegt: ja je moet veel oefenen
tuurlijk heeft ie helemaal gelijk in, maar hoe meer ik oefen(als ik al iets kan in mn eentje..) hoe vervelender ze wordt! en hoe ga ik in godsnaam oefenen als ze met alle4 de benen alle kanten op zwaait en mn ouders het zielig vinden asl er een keer goed onderdoor wordt geschopt. heb al geprobeerd dmv halstertouw om haar been naar kootholte toe en zo voetje vragen, na dat 2x doen kom je de 3e keer al niet meer bij haar achterhand in de buurt
flink op dr donder geven ook daar is ze amper van onder de indruk, smid werd flink boos en dat heeft ze goed gevoeld, toen was ze heel eventjes braaf, maar vervolgens is ze weer nijdig en negeert alle klappen enz ze is totaal NIET bang, gestresst of zenuwachtig, staat rustig te wachten en te kijken wanneer ze op t goede moment kan meppen, staat niet te trillen, geen weggedraaide ogen, ze is alleen pisnijdig als je haar been vasthebt en ze hem niet losgetrokken krijgt(welk normaal paard laat zichzelf daarom vallen
)ze had vandaag een spuit tranquigel gehad(waar mn hele grote volwassen ruin van gaat liggen en compleet van de wereld is) en een praam, vonneke en de smid hadden de longeerlijn vast ik had wis bij dr hoofd vast maar na 3 voetjes en een hoop ellende hebben we t voor gezien gehouden en komt de smid, met de DA maar weer, over een weekje terug voor poging 2
maar ik ben dus opzoek naar de gouden tip

en hoor ook grááág successtory's van anderen waarbij hun paard dit ook zo extreem deed en die nu braaf zijn met voetjes geven, peesjes omdoen, naar smid gaan etc etc
voetjes afspuiten, poetsen en aanraken zijn geen probleem(ja nu dus weer wel want ze mepte toen de smid weg was al naar me toen ik bij haar buik en kont was met de borstel, terwijl dit vanmorgen nog prima ging
)maargoed we gaan vrolijk verder, maar tips zijn welkom!!

ik had maar 1 keer geoefend