Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 17:51

...en hoe hebben jullie het opgelost?

alle tips zijn welkom want ik ben het een beetje beu dat voetjes laten geven bijna een zelfmoordpoging is...en iedere keer de smid terug moeten laten komen en toch de DA er weer bij om te verdoven(waarna het nogsteeds geen schatje is komt dwars door de verdoving heen is alleen dan net te houden omdat ze eerder uit balans is)

ze is nu 2 jaar en 3 mnd oud en al 1.65 en dus een stuk sterker en groter dan toen de smid er de vorige keren was, ze walst gewoon over je heen(terwijl normaal een simpe HO al genoeg is) ze maait naar voren met dr voorbenen, houd de smid haar been ondanks dr gestribbel vast, dan gaat ze er bij liggen en de achterbenen is helemaal een ramp, ze mept snel&gericht en alle kanten op(worden al dmv longeerlijn opgetild maar ze blijft slaan en trekt de lijn dus steeds door je hand)

de smid zegt: ja je moet veel oefenen

tuurlijk heeft ie helemaal gelijk in, maar hoe meer ik oefen(als ik al iets kan in mn eentje..) hoe vervelender ze wordt! en hoe ga ik in godsnaam oefenen als ze met alle4 de benen alle kanten op zwaait en mn ouders het zielig vinden asl er een keer goed onderdoor wordt geschopt. heb al geprobeerd dmv halstertouw om haar been naar kootholte toe en zo voetje vragen, na dat 2x doen kom je de 3e keer al niet meer bij haar achterhand in de buurt

flink op dr donder geven ook daar is ze amper van onder de indruk, smid werd flink boos en dat heeft ze goed gevoeld, toen was ze heel eventjes braaf, maar vervolgens is ze weer nijdig en negeert alle klappen enz ze is totaal NIET bang, gestresst of zenuwachtig, staat rustig te wachten en te kijken wanneer ze op t goede moment kan meppen, staat niet te trillen, geen weggedraaide ogen, ze is alleen pisnijdig als je haar been vasthebt en ze hem niet losgetrokken krijgt(welk normaal paard laat zichzelf daarom vallen )

ze had vandaag een spuit tranquigel gehad(waar mn hele grote volwassen ruin van gaat liggen en compleet van de wereld is) en een praam, vonneke en de smid hadden de longeerlijn vast ik had wis bij dr hoofd vast maar na 3 voetjes en een hoop ellende hebben we t voor gezien gehouden en komt de smid, met de DA maar weer, over een weekje terug voor poging 2

maar ik ben dus opzoek naar de gouden tip
en hoor ook grááág successtory's van anderen waarbij hun paard dit ook zo extreem deed en die nu braaf zijn met voetjes geven, peesjes omdoen, naar smid gaan etc etc

voetjes afspuiten, poetsen en aanraken zijn geen probleem(ja nu dus weer wel want ze mepte toen de smid weg was al naar me toen ik bij haar buik en kont was met de borstel, terwijl dit vanmorgen nog prima ging )

maargoed we gaan vrolijk verder, maar tips zijn welkom!!

Gimli_

Re: Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:17

Vreselijk zeg, als je paard zoiets heeft
Heb je ook geen idee hoe het komt? Vaak is de oorzaak opzoeken de uitweg. Vrouw bij mij op stal heeft een veulen gekocht (inmidels ruim 1 jaar oud) die extreem bang was, die kon je zelfs niet aanraken. Ze is veel met hem bezig geweest (nog steeds) en is sinds kort begonnen met de benen. Hierbij gebruikt ze een zweep, omdat het veulen ook nog wel eens wil trappen. Tilt hij wat angstig zijn beentje op, laat hij het staan of wat dan ook (als ze met de zweep erlangs gaat) is het braaf, zogauw hij trapt straffen. In jouw geval lijkt me dat moeilijk omdat het paard daarvan niet onder de indruk is, maar eigenlijk zou ze dit wel moeten zijn. Laat haar overduidelijk het verschil merken tussen goed en fout, straf en beloning. Meer tips kan ik je op dit moment niet geven, kan je alleen heel veel succes wensen!

misty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:20

mijn paardje die is 2 en half. die moest laats ook naar de hoefsmid k dacht egt dit word een ramp maar ja heb het weer verkeerd gedacht. ze was heel erg braaf ik had maar 1 keer geoefend

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:32

heb geen flauw idee hoe ze er aan komt, ze is ook echt niet bang maar gewoon pissig als ze dr zin niet krijgt

oefenen met zweep doe ik idd ook, maar dan trapt ze juist niet
het is echt zodra je het been vastpakt en vasthoud(peesbeschermers lukt ook niet meer na 1x omgehad te hebben) en wanneer je het been optild is t helemaal klaar volgens haar, dan gaat ze echt debiel en link doen

maargoed ik ga maar weer door met iedere dag benen aanraken enzo en hopen dat het kwartje valt als ze weer verdoofd bij de smid staat
en verder ga ik vele met haar doen waarbij ik echg consequent ben, maar dat ging eigenlijk heel de week supergoed(ze is net terug uit de opfok na 5,5 mnd) 1x ho zeggen en ze staat weer stil etc

heb iig al de tip om een vliegenmepper erbij te houden en op dr hoofd te meppen als ze weer met dr hoofd aan t rondzwieren gaat en over je heen wil lopen, misschien dat ze daar van schrikt, zweep etc doen haar nix, laat staan mn vlakke hand die voelt ze niet eens lijkt het wel
en naja ben niet iemand die gelijk zn paard in elkaar slaat ofzo als ie 1x niet luisterd, maar wis is gewoon link aan het doen en dan is t wel fijn als ze ook onder de indruk zou zijn als je straft...

nu heeft de smid wat rake klappen uitgedeeld, ook op dr hoofd toen ze hem omver liep, en ze reageert niet eens! als ik mn pony 1x op dr hoofd tik als ze hapt ofzo is ze een week kopschuw maar wis geeft geen enkele reactie!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:07

Dit klinkt vrij serieus.Probeer inderdaad de oorzaak te achterhalen.

Hoe is ze verder in de omgang? Het kan meerdere redenen hebben.Onwennigheid, angst, fysiek-ongemak, balansprobleem, onopgevoed etc.

Wanneer je weet in welke hoek je moet zoeken kan je gericht aan een oplossing werken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:47

ze is superbraaf en nuchter in de omgang, heeft net 5,5 maand in de opfok gestaan maar ik zet haar zo vast en ga poetsen, leg er een dekje op wandel er mee over t erf, voetjes afspuiten etc

voor ze naar de opfok ging kon ik er ook al deze dingen mee doen, maar ook toen was het hoefsmid-probleem er al

ze oogt absoluut niet angstig, alleen heel erg pissig als ze merkt dat haar been vastgehouden wordt en opgetild wordt en dat er niet losgelaten word als ze lelijk doet

maar vandaag liet ze zich gewoon omvallen toen de smid toch haar voorbeen opgetild bleef houden
uiteindelijk met een keer echt goed boos doen van de smid lukte de voorbenen wel, maar toen die achterbenen nog, echt vol uithalen en niet toegeven

balansprobleem zou het kunnen zijn, want ze is veel gegroeid de laatste tijd en wat slap achter, maarja ook toen ze een heel stuk kleiner was deed ze zo

fysiek ongemak hoop ik niet, heb al 2 kneusjes staan, maar omdat ze het met alle4 de benen doet zal het toch meer onwil van haar zijn dan pijn/angst ofzo
ze staat er nml echt doodleuk bij, nergens van onder de indruk en gewoon stug doordrammen

de DA die komende keer komt verdoven zal ik ook om uitleg vragen, misschien dat die iets ziet/herkent aan dr gedrag, vorige keer was het nml de weekend dienst en de arts van het vee ipv de paarden die kwam verdoven

en vind t aan de ene kant erg sneu voor dr dat er gewoon echt lomp omgegaan wordt als de smid er is, maar aan de andere kant, wat denkt ze wel niet, over mensen heen willen lopen, doordrammen en vuil uithalen, dat zijn dingen die je gewoon niet kan laten gebeuren

maar zodra je van haar benen afblijft is ze superlief en helemaal niet drammerig en ben er zeker ook streng en consequent mee in de omgang.
de andere paarden hier hebben aan een 'nee' al genoeg, ook op momenten dat ze vervelend zijn, maar zij reageert nergens meer op zodra ze boos is, smid kon schoppen etc wanneer zij ook schopte maar er kwam amper een reactie, terwijl hij mn grote ruin ooit een zelfde schop verkocht toen die in zn rug beet, en die vloooog de wasplaats over! het lijkt wisje totaal niets te doen, heel raar!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:52

Zou een hoefstal wat zijn om een keer te proberen?

Of zou dat gevaarlijk worden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:01

Ik heb ooit eens iets gehoord over het touw (om haar achterbeen) vast maken aan het eigen lichaam.. Maar weet helaas niet meer hoe het precies in zijn werk ging. Ik zal Margje morgen eens vragen, of ze iets weet.

Ps, kun je morgenvroeg als je toevallig naar Hoogeloon gaat in elk geval dat paarse hoofdstel bij mij op stal neerleggen. Dan neem ik hem mee naar de renbaan...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:08

het is wel een flink probleem zo te horen,
een vriendin van mij had bij haar paard alles geprobeerd om hem achteruit de trailer te halen, maar lukte nooit. 1 pas en beukte met heel zn gewicht op je in als je er voor stond.
zij heeft er een vrouw bij gehaald die student is geweest bij monty roberts. en haar probleem was in 1x opgelost.
die vriendin van mij vond het zo apart en kon het niet echt geloven, dat ze er zelf tranen van kreeg.

het is maar een tip, die vrouw woont in oudenhoorn en vraagt nergens veel geld voor.
voor meer info kan je pmen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:46

Iets van dit verhaal komt mij wel bekend voor. Ik heb een 4 jarige merrie die als het haar even niet aanstaat direkt met twee achterbenen slaat. Als je dan terugslaat slaat ze direkt weer.
De hoefsmid was ook een probleem bij haar. Mijn hoefsmid werd bang voor haar en zij werd steeds vervelender. Op een gegeven moment was het zo dat ik haar been moest optillen en de smid die dan overnam. Mijn voordeel was dat ik ze als enige wel kon optillen. Ik ben nu overgestapt naar een andere smid. Hij geeft niet op en blijft zeer rustig. De laatste keer is het goed gegaan.
Je kan proberen haar been vast te knopen, met een lus om het achterbeen, been naar voren trekken en touw om haar hals vast maken en laat het haar dan maar uitzoeken, ( wel een zachte ondergrond uitzoeken). Ook als ze zich laat vallen, mooi laten liggen en laat haar daar maar mee stoeien, klinkt hard maar in mijn ogen weet ze op dit moment dat ze het zo kan winnen. Die van mij is van kwaadheid ooit gaan liggen op de klep van de trailer
Boos worden heeft bij die van mij geen zin, dit werkt averechts. Een consequente aanpak daarentegen wel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:06

Ik herken het
Een 12 jarige merrie is ook vals bij de smid.
Ze staat sinds haar 2e op de stal waar ik bijna dagelijks kom, en we hebben al 10 jaar dezelfde hoefsmid. De 1e 5 jaar was er niks aan de hand alles goed, de smid deed alle paarden alleen er hoefde niemand bij te zijn.
Maar na 5 jaar sloeg dat in een keer om. Niemand weet hoe het is gekomen. Er is nooit wat gebeurt bij de hoefsmid, nooit te veel wegehaald o.i.d.
Maar als nu de smid komt moeten we al heel wat moeite doen om haar haar halster om te doen en uit de stal te halen.
Ze heeft het niet zo extreem als de jouwe maar het is me toch een kreng zeg.
De laatste keer dat de smid er was zijn we niet verder gegaan dan haar voorbenen. Ze sloeg gericht naar de smid, steigerde, beet ze was niet meer te houden. Haar slaan gaat niet. Ze staat gewoon te gillen tijdens het kappen. Ze plast van nijd. Nee een lieverdje is het echt niet. En zoals ik al zei...hoe ze zo in een keer is omgeslagen is een raadsel...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:33

pppf ik ken het ja
hier was het de 20 jarige welsh van 1m09 hoog. nou, met 2 man sterk werdt ze tegen de muur vastgeklemd en ze stond vast aan een touw, maar ze heeft de hoefsmid een paar rake klappen weten te geven door te gaan steigeren precies op zijn voet.
en waarom?
normaal is ze superbraaf, kkunnen zelfs de leerlingen van 8 jaar zonder problemen haar hoefjes optillen.
Dit heeft al heel wat hoefsmeden gekost en alleen deze weet de hoeven ook te bereiken zodat ze netjes gekapt kunnen worden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:45

griebels schreef:
Ik heb ooit eens iets gehoord over het touw (om haar achterbeen) vast maken aan het eigen lichaam.. Maar weet helaas niet meer hoe het precies in zijn werk ging. Ik zal Margje morgen eens vragen, of ze iets weet.

Dit werkt heel goed, maar denk er wel aan dat je dan een katoenen touw gebruikt. Anders krijgt je paard brandwonden.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:13

He Renske, jammer dat ze het niet vergeten is op de wei...
Misschien moet je het maar eens zonder allerlei dwangmiddelen gaan proberen...als ik het zo hoor is het een vechtertje...hoe meer jullie vechten....hoe harder zij vecht.
Je zou het ook eens als een trucje kunnen gaan beschouwen! Ik gebruik meestal een stevige vloer trekker hiervoor..Zet haar ergens vast, stop je zakken vol met brokjes, raak het been met de trekker zachtjes aan de voorkant aan....een beetje optillen is braaf + brokje.....meppen is NEEEE en geen brokje. Ga zo eindeloos door (verspreid over de dagen) totdat ze alle vier de benen op een lichte aanraking zonder extreme reacties optilt. Hierna ga je wat meer vragen...probeer of je haar zover krijgt dat ze haar been opgetild houdt zolang je er met de trekker tegen aan duwt (aan de voorkant). In het begin krijg je allerlei extreme reacties...reageer weer gewoon met NEEE en geen beloning. Probeer de goede reacties uitgebreid te belonen!
Als dit allemaal goed gaat kun je het voorzichtig weer met je eigen handen proberen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:51

Vajramani schreef:
Je kan proberen haar been vast te knopen, met een lus om het achterbeen, been naar voren trekken en touw om haar hals vast maken en laat het haar dan maar uitzoeken, ( wel een zachte ondergrond uitzoeken). Ook als ze zich laat vallen, mooi laten liggen en laat haar daar maar mee stoeien, klinkt hard maar in mijn ogen weet ze op dit moment dat ze het zo kan winnen.

Dit is wat ik bedoelde... Wist niet meer precies hoe het precies zat.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:15

Zo doe ik dit:

Ik neem een hele lange dressuurzweep. Ik tik ritmisch op het been, zachtjes, maar wel duidelijk: tik, tik tik...er kunnen twee dingen gebeuren: het paard doet niets, of het paard mept en mept...

In het eerste geval blijf ik tikken totdat het paard het been van de grond tilt (normaal, dus niet meppend). Op dat moment hou ik op met tikken en zeg ik BRAAF! en een klopje op de hals en een kriebelen en aaien. Dan weer opnieuw, totdat het paard bij het eerste tikje zijn voet optilt. Dan is het klaar en ga ik naar het andere been. Dan begint het weer opnieuw.

Als het paard mept en mept naar de zweep probeer ik het been te volgen en te blijven tikken (tikken is dus niet slaan!). Pas wanneer het paard zijn been rustig ophoudt en niet meer mept stop ik met tikken, ga kloppen en strelen en zeg BRAAF! Ook hiermee ga ik door totdat het paard rustig zijn been oplift. En dan naar het andere been.

Dit doe ik gedurende een bepaalde periode ELKE dag TWEE keer. En altijd in dezelfde volgorde van been.

Als het paard zover is dat het direct zijn been optilt bij de eerste aanraking en dat heel rustig en braaf doet, dan voeg ik het commando toe: VOET! Dit blijf ik een paar dagen doen, totdat het paard op het commando reageert. Ook weer twee keer per dag.

Dan komt de volgende stap. Ik neem de achterkant van de zweep...een massief handvat en tik daarmee het been aan. Als er dan weer het mepcircus begint pak ik het weer op dezelfde manier aan. Net zoalng tot ik positief resultaat heb.
Ik schreeuw niet, ik straf niet als het paard mept...ik negeer dat en beloon het gewenste gedrag uitbundig.

De volgende stap is met een kleine bezem. Ik raak het been met de bezem aan en geef het commando. Ik probeer met de bezem het been hoger te krijgen en "vast" te houden. Als het paard mept....terug naar de vertrouwde aanpak.
de volgende stap is de doucheborstel, je weet wel zo'n borstel aan een steel en de laatste stap is je hand.
Eerst doe je met je hand hetzelfde als met de rest van de hulpmiddelen. Je vraagt het rustig opbeuren en ophouden van het been, ik houd niet dwingend vast. Als het paard terugvalt grijp ik onmiddellijk terug naar de doucheborstel. En zo bouw ik het vasthouden van de voet steeds langer op.
gemiddeld kost deze aanpak me ongeveer veertien dagen en dan kun je normaal de voeten optillen.

BELANGRIJK: steeds dezelfde volgorde aanhouden, niet boos of ongeduldig worden, doorgaan tot het gewenste resultaat van die dag is bereikt zonder stress van jouw kant (paard kan wel stress hebben op bepaalde momenten).
Wat je doet met deze methode is het paard voor het goede gedrag belonen en hem onmiddellijk met rust laten op het betreffende been als je dagresultaat bereikt is. En je maakt gebruik van het feit dat een paard een gewoontedier is. Je doet alles steeds hetzelfde, met dezelfde opbouw. Het paard ontdekt het patroon, voelt zich daar van nature veilig in en leert dat er geen stress is bij de begeleider. Je geeft het paard vertrouwen...op een gegeven moment weet hij wat er gaat komen en jij bevestigt dat keer op keer. Dat vindt een paard erg prettig en juist dat geeft het paard vertrouwen. Iedere keer een andere aanpak...iedere keer stress...dat maakt het paard angstig, onzeker en daardoor onbetrouwbaar.
Deze aanpak lijkt mij zeer geschikt voor jouw paard, omdat hij verder geen tekenen van dominantie of gebrek aan respect voor jou vertoont. Hij toont wel gebrek aan vertrouwen op dit stukje...dus vandaar dat ikjou deze aanpak adviseer.

Als het voortkwam uit gebrek aan respect, of als het paard op andere fronten onhandelbaar en dominant was...dan zou ik een andere aanpak kiezen, laat dat duidelijk zijn....

Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Ik wil je wel waarschuwen dat dit van jou een enorme dosis geduld en zelfbeheersing kan kosten. Maar vertrouw er op...het is het waard.
Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:17

Het paardje wat ik nu rijd is ook vreselijk lastig met achterhoeven optillen en vooral bij de hoefsmid.

Ik pak nu elke dag in vast volgorde de benen allemaal op en krab ze uit, dat gaat al wel steeds beter.

De gene bij wie ze op stal staat heeft er nu wel een redelijke oplossing voor gevonden als ze lastig wordt. Hij pakt een zacht, dik, elastisch touw (halstertouw) en haalt dat onder de koot door. Dan tilt het met het touw het been naar voren en omhoog. Dan ben je sterker en kun je ze rustig even laten 'spartelen' zonder dat je zelf het gelijk niet meer houdt. Zij geeft dan meestal na een poosje op, en dan zet hij het been weer neer. Zo probeert hij het steeds wat langer vol te houden.

Sterkte en veel succes!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:28

Ik zou ook stoppen met de harde aanpak..
En bijv de methode van polly eens proberen te volgen.
Mijn paard was ook absoluut geen schatje bij de smid.
Ik heb nu een smid met engelengeduld en sindsdien is het een stuk minder.
Hij schiet niet om het minste geringste in de stress. Als Sandor zijn balans kwijt is dan volgt er geen boze reactie en geschreeuw of klappen.
Pobeer negatief gedrag te negeren en positief uitbundig te belonen..
Geduld en tijd zal hier heel hard nodig zijn..
Ik heb een paard nog nooit postitief op een harde aanpak zien reageren..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:50

MirandaB schreef:
Ik heb een paard nog nooit postitief op een harde aanpak zien reageren..

Ik wel: jonge zeer brutale hengsten....die krijgen soms van mij een welverdiende schop onder hun hol... Hard? Ja...maar zo hard gaan ze ook met elkaar om af en toe. De natuur kan zeer hard zijn en soms is het zaak het op die manier aan te pakken... maar dat is een kwestie van goed kijken waar het gedrag van het paard op gebaseerd is.
In het geval van dit paard lijkt het me geen kwestie van brutaliteit en te weinig respect, maar van angst en onzekerheid...dus harde aanpak niet gewenst.

Bij de harde aanpak vergeten veel mensen daarna te belonen en dus respect te tonen. Dat vind ik niet goed. een schop onder z'n kont kan heel opvoedend werken...maar vergeet daarna niet te belonen...
Een paard meppen om bijv. de trailer in te gaan o.i.d. dat werkt minder in mijn ogen.... en ik denk dat jij dat bedoelt....

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:38

Ben k blij dat mijn verzorgpaard na 1 hoef te hebben gedaan de andere automatisch aangeeft !

Vajramani schreef:
Je kan proberen haar been vast te knopen, met een lus om het achterbeen, been naar voren trekken en touw om haar hals vast maken en laat het haar dan maar uitzoeken, ( wel een zachte ondergrond uitzoeken). Ook als ze zich laat vallen, mooi laten liggen en laat haar daar maar mee stoeien, klinkt hard maar in mijn ogen weet ze op dit moment dat ze het zo kan winnen.

Zo hebben we het ook een keer gedaan bij een paard die ook raak probeerde te trappen naar de smid. Dit hebben we zo een aantal keer moeten doen en nu kan het gewoon zonder touw.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:41

polly2 ja Ik ben het met je eens.. Ook die van mij heeft wel eens een schop onder zijn kont gehad als hij even vergat dat ik er ook nog was.. En dwars over me heen liep.. Maar dat was idd in zijn jongere tijd
Tuurlijk wordt er bij moeder natuur ook niet altijd even vriendelijk met elkaar omgegaan.. maar ik doelde idd meer met dit soort gevallen. Dus bij de smid. Trailerladen is ook zon geval waar het vaak mis gaat idd.. Maar dan gaan we offtopic

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:53

Vajramani, je schreef dat jouw paard zich liet vallen uit kwaadheid op de trailerklep

Paarden zijn vluchtdieren en bij stress en paniek hebben ze 4 manieren om te reageren. De vier F en.

Flight, Fight, Freeze, Faint ( vluchten, vechten, bevriezen en flauwvallen )

De meest uiterste vorm om aan een situatie waar ze niet mee om kunnen gaan te ontkomen is flauwvallen! Dit heb je in verschillende gradaties van knikken met de knieen en struikelen tot letterlijk gaan liggen.Wanneer het paard letterlijk moet gaan liggen om je duidelijk te maken dat hij het nog niet aankan om in vertrouwen de trailer in te gaan ben je volgens mij al erg ver gegaan en hebt vergeten naar je paard te luisteren.

Wanneer zullen we nou eens leren om de paarden om te leren gaan met situaties in plaats van ze te dwingen het te ondergaan en tegen ze te vechten...

Renske, jouw paard zit nog in het vecht stadium, Ga hier niet met nog meer geweld doorheen! Dan zal je paard een andere oplossing moeten zoeken ( Freeze, Faint ) en dan ben je verder van huis.

Probeer te achterhalen WAT bij de hoefsmid het probleem is.Kan jij wel haar benen optillen, is het de plaats, staat ze stabiel bij het optillen, helpt het een ouder paard ernaast te zetten voor de rust, rescue etc,

Probeer je oplossing te zoeken in het uit elkaar halen van het probleem .....succes

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:30

Ik heb 1x zo'n paard meegemaakt, een nog niet ingereden halflinger ruin vd manege, die errug nodig naar de heofsmid moest. Verschillende keren geprobeerd (ik toen nog niet) en hetzelfde als hierboven, gericht meppen, laten vallen etc... op een gegeven moment ben ik me met hem gaan bemoeien en is het mij wel gelukt. Andere mensen hadden geprobeerd de hoeven in het gangpad of in de stal te doen.

Ik heb hem op een dag meegenomen naar de binnenbak (was alleen) middenin gaan staan en toen lukte het wel. Eerst de voorbenen, maar ook de achterbenen waren geen probleem meer. Sindsdien alleen nog in "open ruimtes" hoeven uitgekrabt of de smid laten kappen- niets aan de hand. Dit paard had ws iets met nauwe ruimtes ?? Het was overigens een halflinger die tot zijn 2.5 geen mens gezien had, zo uit de wei geplukt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:59

themi schreef:
Vajramani, je schreef dat jouw paard zich liet vallen uit kwaadheid op de trailerklep

Paarden zijn vluchtdieren en bij stress en paniek hebben ze 4 manieren om te reageren. De vier F en.

Flight, Fight, Freeze, Faint ( vluchten, vechten, bevriezen en flauwvallen )

De meest uiterste vorm om aan een situatie waar ze niet mee om kunnen gaan te ontkomen is flauwvallen! Dit heb je in verschillende gradaties van knikken met de knieen en struikelen tot letterlijk gaan liggen.Wanneer het paard letterlijk moet gaan liggen om je duidelijk te maken dat hij het nog niet aankan om in vertrouwen de trailer in te gaan ben je volgens mij al erg ver gegaan en hebt vergeten naar je paard te luisteren.

Wanneer zullen we nou eens leren om de paarden om te leren gaan met situaties in plaats van ze te dwingen het te ondergaan en tegen ze te vechten...

Dit paard liep altijd zonder problemen de trailer in, van veulen af aan al geleerd. Van het ene op het andere moment vertikte ze het. Er is nooit wat gebeurd. Toen iemand haar wat wilde opdrijven sloeg ze gericht met twee benen en piste ze er over. Zelfs met touwen lukte het nog niet waar door ze vervolgens ging liggen.
Mijn merrie is wat dat betreft echt een merrie, als het haar even niet aanstaat en dat is snel, dan slaat en pist ze.
Ik heb wel degelijk naar mijn paard geluisterd, ik weet wat voor karakter ze heeft en hoe snel ze aangebrand is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:06

Zet eens een praam op de bovenlip als de smid er is. Kost niets en het schaadt je paard ook niet.

Ik lees niet uit je verhaal dat je makkelijk de hoeven kan krabben. Werk daar echt elke dag aan. Het makkelijkste is om het te doen wanneer ze 1 been op rust hebben staan. Die kan je over het algemeen heel makkelijk optillen. Gebruik daarbij het commando "voetje" en beloon rijkelijk als je de hoef hebt uitgedaan. Duw vervolgens je paard om zodat het andere been op rust komt en herhaal het verhaal.
Met de voorbenen consequent zijn. Eerst alleen optillen en gewoon niet loslaten, vallen doen ze niet zo snel hoor!

Succes.